Permalänk
Medlem

Skärm för CS:GO (144hz eller mer)

Hej!

Jag tänkte införskaffa mig en ny skärm med (minst) 144 hz till min gamla låda, Asus g75v. Det enda jag spelar är CS:GO.

Jag sitter just nu med 60 hz på skärmen men snittar 120 fps, så tänkte att det är lika bra att köp en ny skärm redan nu då jag antar att det blir lite bättre flyt direkt, plus att man har skärmen klar när det är dags för ny dator.

Däremot behöver jag lite hjälp med vilken skärm jag ska köpa, det är ju en djungel där ute och jag har tyvärr dålig koll.

Jag har inte bestämt mig för om jag vill köpa en billig 144hz som gör jobbet idag, eller om jag ska smacka på med en 240hz så man är framtidssäkrad ett bra tag. Jag väger mellan båda alternativen och just nu känns det rimligare att gå efter ett billigare alternativ.

Har ni några förslag & råd?

EDIT: GLÖMDE SKRIVA ATT JAG VILL HA 24"/25", INTE STÖRRE :).

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad har du för budget?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad har du för budget?

Den är inte satt i sten. Jag kanske tänker helt fel men i mitt huvud kanske runt 2000 kr för 144 hz, eller om det är värt att lägga typ det dubbla för 240 hz...?

Vill veta vilken skärm man får mest av för pengarna, och anpassa mig efter det. Ursäkta om det blev lite oklart, haha.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

240 Hz är dubbelt så dyrt men inte direkt dubbelt så bra. Däremot skulle jag säga att det är värt det ändå. En monitor sitter man på väldigt länge, så är det något man aldrig bör göra är det att snåla på sånt man egentligen hade velat ha, i det här fallet högre Hz. Har du en stark CPU som pushar hög framrate är 240 Hz helt klart värt det, även om du inte har det i dagsläget så kommer du säkerligen uppgradera din CPU i framtiden ändå vilket ger dig lite rum i att "växa in" i skärmens förmåga.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

"Människans öga kan bara se 24 bilder i sek.." Nä jag skojade Den diskussionen är förhoppningsvis död och försvunnen sedan länge
Jag har 144 hz skärm idag och jag måste säga att just hertz på skärmen känns tillräckligt bra för CS GO. Det jag har riktigt svårt för är pixelblurret vid svepningar från vänster till höger.
Skulle säga att upp till 144 Hz är just hertz viktigast..men efter det är snabba pixlar det som ger mest effekt. Åtminståne för mig.
Moderna grafikort och CPUer ger ju grymt mycket fps. Jag har Tex 650 FPS i medel på benchmarkbanan i 1440P med allt på max så att välja en skärm med 240 Hz samt det absolut snabbaste pixlarna och lägsta inputlag vore ju det bästa såklart.
Allt handlar ju om hur mycket pengar du vill lägga.

Det är ju skönt att slippa tänka på G-sync osv eftersom det är helt oviktigt i CS GO.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera min Samsung G7 27" nog. Vid 240 Hz är den verkligen smooooothhhhh.

Men då bör du ju uppgradera t ex grafikkort också, vilket ju kommer vara onödigt dyrt.

I ditt fall skulle jag leta på en 27" 144 Hz TN eller IPS som fixar 1440p (för vettig skrivbirdsupplösning). Vilken som helst kommer nog bli bra, typ.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nAix:

Den är inte satt i sten. Jag kanske tänker helt fel men i mitt huvud kanske runt 2000 kr för 144 hz, eller om det är värt att lägga typ det dubbla för 240 hz...?

Vill veta vilken skärm man får mest av för pengarna, och anpassa mig efter det. Ursäkta om det blev lite oklart, haha.

Tycker du tänker helt rätt där! Brukar själv föredra att utgå från vilka produkter som finns istället för en på förhand specificerad summa pengar.

Om du spelar mycket CS:GO tycker jag att en 240 Hz-skärm är ett rimligt inköp faktiskt. Det är ju inte otänkbart att du kommer skaffa en ny dator någorlunda snart, och skillnaden är rätt så påtaglig i just CS:GO, om än naturligtvis inte i närheten av den mellan 60 och 144 Hz.

Om du däremot gör mycket annat med datorn – typ bildbehandling, videoredigering, surf, programmering etc – kan en 1440p IPS @ 144–165 Hz vara en bättre avvägning totalt sett. Skillnaden mot 60 Hz i CS är brutal ändå, trots den lägre frekvensen. Tycker mig dock minnas någonstans i bakhuvudet att du kan få problem att driva en sådan skärm fullt ut med en GPU ur 600-serien (och då menar jag inte prestandamässigt, utan att överhuvudtaget kunna skicka ut bildsignalen), men minns inte exakt hur det var med det. Du lär få ut minst 120 Hz i värsta fall.

Nämnvärt är att jag själv kör 144 Hz, så jag borde inte vara färgad av choice-supportive bias när jag argumenterar för 240 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ajuste. Som ovan poängterar kan det .öjligen bli kompatibilitetsproblem.
Du lär kolla så att ditt grafikkort faktiskt funkar ö h t med skärmen.
Jag avyttrade min dåvarande dator runt nyårsskiftet för att jag tänkte att jag klarar mig med min laptop och dess 1070.. sen visade det sig att dess Displayport inte var kompatibel med 240 Hz (eller nått sånt, gick inte att flasha heller) så det blev till att bygga en ny dator ändå.

Efter att ha vant mig vid 240 Hz känns ca 100 fps som knivar i ögonen. Men hoppet från 144 Hz till 100ish fps är även det brutalt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, uppskattas enormt!

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628671-klarar-min-dat...
I denna tråd fick jag förklarat för mig att det går att köra med 144hz om jag kör via displayport mini, så jag hoppas att det funkar.

Gällande skärmvalet har jag några som jag nu väljer mellan, glömde först skriva i mitt ursprungliga inlägg att jag var på jakt efter max 25", tycker skärmen blir för stor annars.

144 hz:
HP X24ih 24"
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/252629/h...
AOC 24G2U
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/128513/a...
Asus VG248QE
https://www.maxgaming.se/sv/datorskarm/24-vg248qe-144hz

240hz:
Lenovo Y25-25
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/182859/l...
ASUS TUF Gaming VG259QM
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-tuf-gaming-vg259qm...

Vad anser ni om dessa? Vilken är bäst av de med 144 hz och de med 240 hz?
Har jag missat någon skärm som bör vara med som alternativ?

Permalänk
Medlem

Hade 24G2U och den var lite släpig, dock var det den gamla modellen med sämre respons och bättre färger, så den nya är nog inte så dum. VG259QM verkar väldigt bra utifrån den här reviewen. Oavsett vilken du väljer så kolla på nåt test innan du köper. Monitorer är fullt av marknadsförings bullshit så som "1 ms response time". Stirra dig inte blind på specarna med andra ord för dem säger oftast väldigt lite
https://www.youtube.com/watch?v=zmsLXxyeyMg

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT