Intel "Rocket Lake" Core i7-11700K får skjuts i prestanda med nytt BIOS

Permalänk
Melding Plague

Intel "Rocket Lake" Core i7-11700K får skjuts i prestanda med nytt BIOS

Bleka prestandasiffror i upptakten till lanseringen kan visa sig felaktiga när tyska Hardwareluxx testar nytt BIOS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ser framför mig att det kommer att bli en rejäl BIOS-soppa till den här lanseringen.

Permalänk
Medlem

Tycker vi väntar till recensionsdatum så får vi kanske lite mer konkreta svar på produkten.

Skall bli intressant att se hur det är med tillgång på cpuerna då intel har fördelen att faktiskt kunna göra dina saker själv

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut detta minst sagt! Börjar suga lite i uppgraderingstarmen måste jag erkänna.

Permalänk
Medlem

Kankse/troligen är så det fungerar, och varför recensioner behöver få bios från tillverkarna direkt vid lanseringar

Permalänk
Medlem

Går knappast klaga på Intel för att UEFI inte är helt hundra när produkten inte är släppt än. Men blir nog lite av en röra när vissa konsumenter inte uppdaterar till nytt för att de true att de redan har ett som ger fullgod prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ser framför mig att det kommer att bli en rejäl BIOS-soppa till den här lanseringen.

Varför det? Det är ju inte direkt första gången det släpps en ny CPU till en befintlig socket, där moderkorten (självklart och givet) behöver en ny BIOS för att fullt ut stödja processorn.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Vad fick du den ifrån?

" Desto mer troligt är att Intel med flit inväntat att "Rocket Lake"-recensenter fått sina moderkort innan de släppt fullvärdig mikrokod med stöd för bland annat Core i7-11700K – och att vi därför ännu inte sett helt rättvisande tester gällande plattformens prestanda."

Varför skulle intel vilja ha dåliga skriverier innan man släpper fullvärdig mikrokod.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Har hela tiden tyckt att prestandatesterna som hittills hittat ut varit på tok för låga för att vara Sunny Cove på 14 nanometer (nu kallad Cypress Cove). Vi såg redan med Ice Lake hösten 2019 att prestandan vid samma klockfrekvens var rätt mycket högre jämfört mot Skylake. Sen hade Ice Lake visserligen problem att nå höga klockfrekvenser på grund av en omogen tillverkningsteknik, men det ser ut att vara löst med Rocket Lake.

Är som många andra mer entusiasmerad över Alder Lake som ska släppas senare i år, men det vore kul om Rocket Lake i alla fall blir en bra parentes och svanesång för 14 nanometer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kankse/troligen är så det fungerar, och varför recensioner behöver få bios från tillverkarna direkt vid lanseringar

Anandtech sjönk lite o min ögon med deras prerelese test.
Dels visar det att de är dåligt att utföra dem och eftersom dagens hårdvara redan Patchas vid och kort efter lansering ganska friskt undrar man ju lite hur Anand tänkte om det är proffsiga trovärdiga recensioner de vill göra.

Hade jag varit Intel hade anand hamnat på svarta listan många år framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeLT2:

" Desto mer troligt är att Intel med flit inväntat att "Rocket Lake"-recensenter fått sina moderkort innan de släppt fullvärdig mikrokod med stöd för bland annat Core i7-11700K – och att vi därför ännu inte sett helt rättvisande tester gällande plattformens prestanda."

Varför skulle intel vilja ha dåliga skriverier innan man släpper fullvärdig mikrokod.

Recensionerna som är gjorda är gjorda på exemplar som är sålda innan lansering och innan embargo för försäljning och recensioner. Helt enkelt för att någon f**ade upp och började sälja för tidigt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Asyvan:

Varför det? Det är ju inte direkt första gången det släpps en ny CPU till en befintlig socket, där moderkorten (självklart och givet) behöver en ny BIOS för att fullt ut stödja processorn.

För Z490 absolut. För Z590 hade jag dock hoppats på mer färdigimplementerat stöd när lanseringen närmar sig med stormsteg.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NickeLT2:

" Desto mer troligt är att Intel med flit inväntat att "Rocket Lake"-recensenter fått sina moderkort innan de släppt fullvärdig mikrokod med stöd för bland annat Core i7-11700K – och att vi därför ännu inte sett helt rättvisande tester gällande plattformens prestanda."

Varför skulle intel vilja ha dåliga skriverier innan man släpper fullvärdig mikrokod.

Om vi förutsätter att det är fallet vore det inte första gången. Vi behöver inte gå längre bak i tiden än till mars 2017 när AMD skulle lansera arkitekturen Zen. Alla BIOS-versioner som var ute gjorde att processorerna underpresterade rejält. AMD valde att in i det sista hålla på att släppa en mikrokod som gav korrekt prestanda.

Jag håller dock med om att det är konstigt. Å ena sidan blir prestandan en överraskning på lanseringsdagen, å andra sidan riskerar det ge produkten ett dåligt rykte innan den lanserats. Det första intrycket är svårt att tvätta bort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om vi förutsätter att det är fallet vore det inte första gången. Vi behöver inte gå längre bak i tiden än till mars 2017 när AMD skulle lansera arkitekturen Zen. Alla BIOS-versioner som var ute gjorde att processorerna underpresterade rejält. AMD valde att in i det sista hålla på att släppa en mikrokod som gav korrekt prestanda.

Jag håller dock med om att det är konstigt. Å ena sidan blir prestandan en överraskning på lanseringsdagen, å andra sidan riskerar det ge produkten ett dåligt rykte innan den lanserats. Det första intrycket är svårt att tvätta bort.

"God (Marketing) works in mysterious ways"

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Varför sa Intel inte det till Anandtech då? Anandtech bad om en kommentar, och Intel svarade "no comment".

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Fortfarande tragiska siffror från en benchmark som är mer eller mindre irrellevant om man ska se ändringar i "real-life".
Det är ett ok verktyg att se om man är på riktig väg och det, men i spel och sånt ger det där noll skillnad.

48k read/write med 49ns är ju siffror som nästan är nede på zen 2 nivå vilket är dåligt i sig självt.

Notera förövrigt att 100mhz skillnad på cpu gör en del på siffrorna i detta test.Inte så mycket i latens, men i read/write gör det något.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om vi förutsätter att det är fallet vore det inte första gången. Vi behöver inte gå längre bak i tiden än till mars 2017 när AMD skulle lansera arkitekturen Zen. Alla BIOS-versioner som var ute gjorde att processorerna underpresterade rejält. AMD valde att in i det sista hålla på att släppa en mikrokod som gav korrekt prestanda.

Jag håller dock med om att det är konstigt. Å ena sidan blir prestandan en överraskning på lanseringsdagen, å andra sidan riskerar det ge produkten ett dåligt rykte innan den lanserats. Det första intrycket är svårt att tvätta bort.

De testar och testar in i det sista för att sen kunna köra ut en stabil bra version till testarna mm gissar jag på.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Varför sa Intel inte det till Anandtech då? Anandtech bad om en kommentar, och Intel svarade "no comment".

Ska de svara alla produktrecensenterna som vill ha en kommentar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Anandtech sjönk lite o min ögon med deras prerelese test.
Dels visar det att de är dåligt att utföra dem och eftersom dagens hårdvara redan Patchas vid och kort efter lansering ganska friskt undrar man ju lite hur Anand tänkte om det är proffsiga trovärdiga recensioner de vill göra.

Hade jag varit Intel hade anand hamnat på svarta listan många år framöver

Skulle räkna med omtest/nya siffror ganska omgående om detta visar sig stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

För Z490 absolut. För Z590 hade jag dock hoppats på mer färdigimplementerat stöd när lanseringen närmar sig med stormsteg.

Kanske jag har missat nåt, men vad är det som säger att Z590 inte har fullgott stöd från start?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ska de svara alla produktrecensenterna som vill ha en kommentar?

Ehm...ja? Det är lite vad PR-avdelningen gör, det är så man får bra recensioner - och det är speciellt viktigt när det bara finns en recension att läsa. Gör man inte det, riskerar man att den enda recensionen som finns är en som visar oavsiktligt låga prestandasiffror. Det skadar ju ingen annan än Intel själva.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Asyvan:

Kanske jag har missat nåt, men vad är det som säger att Z590 inte har fullgott stöd från start?

Det är det artikeln handlar om, alltså stora prestandamässiga skillnader mellan olika BIOS-versioner till Maximus XIII Hero.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

För Z490 absolut. För Z590 hade jag dock hoppats på mer färdigimplementerat stöd när lanseringen närmar sig med stormsteg.

Hade firmware varit färdigt så hade ju dock lansering redan kunnat ske. Rätt troligt att just den biten är anledning till att lanseringen blev försenad (som vissa rykten sagt). Moderkort har varit färdiga sen iaf början/mitten av Feb (Asus började skicka ut Z590 till konsumenter) och Rocket Lake ligger ju uppenbarligen och "skräpar" iom att mindfactory sålde 100+ 11700K.

T.ex vid 8700K lanseringen fanns det knappt processorer att tillgå, jag fick själv vänta nästa en månad på en order lagd <10 min efter lansering hos scan.co.uk. Nu däremot dyker det upp "pallvis" med processorer en månad innan lansering.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är senaste BIOS till MEG Z590 ACE från MSI Ver. 7D04vXX

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Intressant!
Detta visar hur viktigt det är att ha en BIOS som stöder CPUn i fråga.
Ser framemot riktiga recensioner (vink vink SweC...)!

Jag tror att båda lägren kommer gagnas.
Anar att AMD kommer med en lämplig prissänkning kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är det artikeln handlar om, alltså stora prestandamässiga skillnader mellan olika BIOS-versioner till Maximus XIII Hero.

Tack. Dessa XII och XIII etc förvirrar mig. Jag trodde testerna var gjorda på ett Z490.
My bad.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av mpat:

Varför sa Intel inte det till Anandtech då? Anandtech bad om en kommentar, och Intel svarade "no comment".

Skrivet av leafbranch:

Ska de svara alla produktrecensenterna som vill ha en kommentar?

Det är helt enkelt ett standardsvar från ett storföretag. Med hänsyn till investerare kan ingen representant uttala sig hur de vill om icke-lanserade produkter utan långa omvägar genom "legal". Att vara konsekvent med att använda standardfrasen "no comment" gör det också omöjligt för journalister att läsa in varken det ena eller det andra, vilket är precis vad företagen i fråga vill.

Vi är själva ofta med om att ställa frågor innan publicering av en nyhet/artikel och få liknande svar tillbaka. Även i de fall där man kan tycka att ett informativt eller förtydligande uttalande vore till företagets fördel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av mistahh:

De testar och testar in i det sista för att sen kunna köra ut en stabil bra version till testarna mm gissar jag på.

"No comment"?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Asyvan:

Tack. Dessa XII och XIII etc förvirrar mig. Jag trodde testerna var gjorda på ett Z490.
My bad.

Det hör inte till ovanligheterna att jag lyckas plocka fram fel Maximus- eller Crosshair-moderkort ur vårt hårdvarulager av just den anledningen!

Nästan så man önskar att de kunde klämma in namnet på styrkretsen i modellnamnet på de brädorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är helt enkelt ett standardsvar från ett storföretag. Med hänsyn till investerare kan ingen representant uttala sig hur de vill om icke-lanserade produkter utan långa omvägar genom "legal". Att vara konsekvent med att använda standardfrasen "no comment" gör det också omöjligt för journalister att läsa in varken det ena eller det andra, vilket är precis vad företagen i fråga vill.

Vi är själva ofta med om att ställa frågor innan publicering av en nyhet/artikel och få liknande svar tillbaka. Även i de fall där man kan tycka att ett informativt eller förtydligande uttalande vore till företagets fördel.

För all del, men det här är ju en produkt som finns ute i handeln, det rör sig inte om produkter innan släpp.

Visa signatur

5900X | 6700XT