Intel "Raptor Lake" följer upp "Alder Lake" med uppdaterad hybridkonfiguration

Permalänk
Melding Plague

Intel "Raptor Lake" följer upp "Alder Lake" med uppdaterad hybridkonfiguration

Tidigare okända "Raptor Lake" väntas bli Core 13000-serien, om nya läckor visar sig stämma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas kunna köpa en Superfin processor i framtiden.

Permalänk
Medlem

Detta känns ju mer som en refresh av alder och inte något eget?

Permalänk
Medlem

Så Raptor Lake ska få "improved CPU cache for gaming", vad säger detta om Alder Lakes spelprestanda? Börjar man ana en potentiell bottleneck med core-to-core latency i 11th (och även kanske 12th gen Alder Lake) vilket Anandtechs review tyder på?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hade jag varit Intel så hade jag nog släppt deras nuvarande serienumrering och satsat på något nytt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

The race is on!

Det verkar som att Intel äntligen vaknat upp ur sin dvala helt och hållet.
Jag får fortfarande uppfattningen att de ligger efter AMD, de försöker hinna ikapp AMD så att säga
Med sin 10nm, DDR5 och PCIe5 tror jag man kan säga att de är ikapp.
Slutet 2021, början 2022 kommer bli spännande!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av meanh:

Så Raptor Lake ska få "improved CPU cache for gaming", vad säger detta om Alder Lakes spelprestanda? Börjar man ana en potentiell bottleneck med core-to-core latency i 11th (och även kanske 12th gen Alder Lake) vilket Anandtechs review tyder på?

Gissar att "improved CPU cache for gaming" betyder en större L3$. Spel är inte unika, men det tillhör en rätt smal nisch av program där väldigt stor LLC (Last Level Cache, L3$ i de flesta moderna x86 CPUer) gör någon relevant skillnad. Problemet med att skruva upp storlek hos LLC är att det tar relativt stor kretsyta i anspråk, så kanske inte det första man bör prioritera...

i7-5775C hade sin 128 MB stora L4$ som primärt var tänkt för att accelerera iGPU. Den cachen gjorde i noll effekt på CPU-prestanda i majoriteten av fallen, men just spel såg en relativt stor vinst.

De problemen AnandTech sett kan mycket väl ha kommit av att produkten faktiskt inte är släppt än, resultaten i andra tester som t.ex. Geekbench 5 är ju väldigt lovande för både i7-11700K och i9-11900K där den senare ser ut att kunna spränga 1900 poäng single-core i "stock". GB5 är likt många "vanliga" program väldigt okänsligt för hastighet på RAM.

Alder Lake och då rimligen även Raptor Lake borde rimligen ha fler stopp på sin ringbuss då de kommer med upp till 8+8 kärnor. Få se hur ringbussen hanterar det, är ingen direkt begränsning för tekniken i sig då Intel haft modeller med upp till 22 kärnor med ringbuss och finns andra CPU med ringbuss interconnect där man har upp till 80 kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hade jag varit Intel så hade jag nog släppt deras nuvarande serienumrering och satsat på något nytt.

Ja, samtidigt får de gärna passa på att byta ut dessa förbannade sjöar och vikar. Vid det här laget måste det vara en medveten strategi att förvirra så många som möjligt.

Permalänk
Medlem

11/10 för PS-jobbet i bilden på framsidan.

Permalänk
Medlem

känns lite som intel skriker Glöm inte oss nu när dom är ifrånsprugna

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Ja, samtidigt får de gärna passa på att byta ut dessa förbannade sjöar och vikar. Vid det här laget måste det vara en medveten strategi att förvirra så många som möjligt.

Känns för egen del att det blev lite Whatever Lake efter Coffe Lake. Namnet säger egentligen inget längre, speciellt när man hela tiden presenterar nya Lakes flera år framåt i tiden som ändå missar planeringen.

Permalänk
Medlem

Tycker de borde lugna sig lite och prata om en generation i taget.

Sen kanske dags att släppa "lake" nu och göra en nystart efter 11000 serien, med 10nm eller vad det nu blir...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tycker de borde lugna sig lite och prata om en generation i taget.

Sen kanske dags att släppa "lake" nu och göra en nystart efter 11000 serien, med 10nm eller vad det nu blir...

Intel har ju dock bara nämnt 12000 serien som enligt plan ska släppas i år. Att de sen har produktionsplaner för flera generationer framåt är ju knappast något märkligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pskjonte:

Tycker de borde lugna sig lite och prata om en generation i taget.

Sen kanske dags att släppa "lake" nu och göra en nystart efter 11000 serien, med 10nm eller vad det nu blir...

Det är ju bara Rocket och Alder som Intel pratat om. Resten är ju bara en läcka, inget officiellt.

Sen funkar väl Lake lika bra som nåt annat. Vet inte vilken namnsättning som skulle göra den delen mycket tydligare. Inte som majoriteten av slutkonsumenterna bryr sig nämnvärt om det namnet ändå, de tittar väl på nummer.

Permalänk
Medlem

Tycker personen som gjorde denna bild borde få en extra klapp på axeln

Permalänk
Föredetting
Skrivet av pinnerto:

Tycker personen som gjorde denna bild borde få en extra klapp på axeln

Tack, min axel känner sig mycket klappad! Om någon söker en grafisk designer kan jag även bjuda på andra mästerverk ur min portfolio:

https://www.sweclockers.com/nyhet/31363-amazon-prime-kan-vara...
https://www.sweclockers.com/nyhet/30162-amazon-uppges-sla-upp...
https://www.sweclockers.com/nyhet/30147-amazons-svenska-logis...

Kruxet är att det även behövs en @UndaC för att uppmuntra det hela, han kanske kan ställa upp som konsult om någon känner sig manad att anlita mina designtjänster.

För att vara en aning seriös som omväxling är det läckor det här handlar om, Intel diskuterar inte Raptor Lake officiellt ännu. Det lär de heller inte göra förrän Alder Lake funnits ute ett tag, möjligen i samband med Computex 2022 eller om de kör någon Architecture Day på höstkanten samma år.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns för egen del att det blev lite Whatever Lake efter Coffe Lake. Namnet säger egentligen inget längre, speciellt när man hela tiden presenterar nya Lakes flera år framåt i tiden som ändå missar planeringen.

Grejen är att det blivit så mycket så även om man försöker komma ihåg namnen och vad som är vad, svarar ändå hjärnan med: "Whatever, prata med handen!". Då har jag ändå fungerande minne och följer alla tekniknyheter dagligen. Varje nyhet om Intel kräver tio minuter för att reda ut vilken jävla sjö som är vilken, och tio minuter senare har jag glömt bort det.

Jag blir förbannad på riktigt. Snart tar jag en roddbåt över Atlanten för att ta gamla hallickhanden till Intel - de måste lära sig veta hut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Grejen är att det blivit så mycket så även om man försöker komma ihåg namnen och vad som är vad, svarar ändå hjärnan med: "Whatever, prata med handen!". Då har jag ändå fungerande minne och följer alla tekniknyheter dagligen. Varje nyhet om Intel kräver tio minuter för att reda ut vilken jävla sjö som är vilken, och tio minuter senare har jag glömt bort det.

Jag blir förbannad på riktigt. Snart tar jag en roddbåt över Atlanten för att ta gamla hallickhanden till Intel - de måste lära sig veta hut.

Haha, det där summerar ganska bra för mig med.

Jag väntar själv på en Dell XPS 13 som jag lyckades norpa tidigare i veckan. Den har någon Whatever Lake så förhoppningsvis fungerar den fint nog. Dubbla Thunderbolt 4-portar för 6500kr känns som rena rånet...

Permalänk
Medlem

Our saviour.

Tog bort asjobbig RGB-gif // Jacob
Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

När jag tittar i den nedersta tabellen uppstår två frågor:
1. Varför avslutas alla arkitekturnamn med "-S"?
2. Varför spekulationen att det kommer ske ett hopp i grafikarkitektur från version 12.2 till 12.7? Varför just .7 och inte någon mindre numerär ökning?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Olle P:

När jag tittar i den nedersta tabellen uppstår två frågor:
1. Varför avslutas alla arkitekturnamn med "-S"?
2. Varför spekulationen att det kommer ske ett hopp i grafikarkitektur från version 12.2 till 12.7? Varför just .7 och inte någon mindre numerär ökning?

Suffixet S står för desktop, alltså stationär plattform. P står för notebook, X står för HEDT.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Olle P:

När jag tittar i den nedersta tabellen uppstår två frågor:
1. Varför avslutas alla arkitekturnamn med "-S"?
2. Varför spekulationen att det kommer ske ett hopp i grafikarkitektur från version 12.2 till 12.7? Varför just .7 och inte någon mindre numerär ökning?

"-S" är den ändelse som används för att processorer för stationära. "-H" för modeller på 35–55 W i bärbara datorer och -U för processorer på 7–28 W ämnade vanliga/ultratunna bärbara. För att ta några exempel!

Angående .7 osv. handlar det enbart om vad tidigare rykten angett. Spekulativt från min sida handlar det helt enkelt om förbättringar av arkitekturen Gen 12 utan några gigantiska ingrepp, medan nästa helsiffra (13) markerar något nytt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

"-S" är den ändelse som används för att processorer för stationära. "-H" för modeller på 35–55 W i bärbara datorer och -U för processorer på 7–28 W ämnade vanliga/ultratunna bärbara. För att ta några exempel!

Angående .7 osv. handlar det enbart om vad tidigare rykten angett. Spekulativt från min sida handlar det helt enkelt om förbättringar av arkitekturen Gen 12 utan några gigantiska ingrepp, medan nästa helsiffra (13) markerar något nytt.

Glöm inte min absoluta favorit....
"-Y"
..men eftersom denna serie uppdaterats så dant i vad som anses vara TDP får jag väl gissa 4.5-7W SDP.
Fläktlöst är fortfarande det jag vill ha som laptop-lösning i 95% användningsområdena på språng, mainstream-surf hemma, eller resor, och vid behov av mer kraft får man väl fjärrstyra den stationära hemma eller nått.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!