Permalänk
Medlem

Raspberry Piano

Lego släppte en piano-modell som det påstods att man kunde spela på... men det visade sig att det inte riktigt stämde. En sensor i pianot kunde läsa av om en tangent trycktes ner, men inte vilken tangent. Denna funktion kunde kopplas via bluetooth till mobilen för att spela upp ljud i en särskild app från Lego.

Detta gjorde förstås att jag blev sugen på att bygga in funktionalitet för att kunna spela på pianot "på riktigt". Äntligen fick jag användning av min Raspberry som jag köpt tidigare. Tanken var att ändra så lite som möjligt på själva legomodellen men göra det möjligt att få fram riktigt pianoljud från de 25 tangenterna.

* Input från tangenterna mha 25 microbrytare
* Raspberry Pi 3 model b+ som jag styr med SSH från en annan dator
* Rasphian OS
* Förstärkare köpt som byggsats med tillhörande högtalarelement
* 4x20 teckens LCD
* Fruity loops studio för pianoljud-filer i ogg-format
* Python med pygame för själva koden

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Imponerande👍

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av Zirgo:

Imponerande👍

Hatten av, coolt!

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Imponerande👍

Skrivet av mbryngelsson:

Hatten av, coolt!

Tackar

Permalänk
Medlem

Otroligt, inget annat än full pott!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Helt klart något Lego borde snappa upp :-)!

Permalänk
Medlem

Mästerligt! Solklar 5/5

Permalänk
Medlem

Vilken fin elflygel! Yamaha o Roland får konkurrens ser jag
11/10

PS: delade du kretsschemat nånstans tex på Hackaday?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

Någon haft roligt, bra jobbat.
Det kan behöva projekt som detta ibland.

Permalänk
Medlem

Wow! Du har lyckats att "reparera" något som levererades som "trasigt från fabrik". Riktigt fin lösning och småler till påhittigheten. ^^

Permalänk
99:e percentilen

Nej, vad mäktigt!!! Men … var är den obligatoriska videon som demonstrerar resultatet?!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Riktigt häftigt! Men hade det inte gått att använda en arduino istället för en raspberry pi?

Permalänk
Medlem

Overkligt nördigt. Självklart 5/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, vad mäktigt!!! Men … var är den obligatoriska videon som demonstrerar resultatet?!

Video kommer
Men jag behöver koppla ihop allt igen efter all felsökning. Hoppas kunna få till nån enkel form av animering på displayen också, som visar nedtryckt tangent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocternity:

Riktigt häftigt! Men hade det inte gått att använda en arduino istället för en raspberry pi?

Det hade nog räckt med en Arduino, som säkert varit enklare. Men eftersom jag ändå hade en raspberry liggande så ville jag nyttja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelvin:

Det hade nog räckt med en Arduino, som säkert varit enklare. Men eftersom jag ändå hade en raspberry liggande så ville jag nyttja den.

Är säkert lite roligare känsla också, "nu ska jag logga in i pianot". Speciellt om du vill utveckla det med att den kan spela piano-MIDI. Tänk "The Entertainer" på legopianot

Permalänk
Rekordmedlem

Roligt bygge, nu vill vi se och höra en konsert och alla elflyglar behöver en midiport

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gelvin:

Det hade nog räckt med en Arduino, som säkert varit enklare. Men eftersom jag ändå hade en raspberry liggande så ville jag nyttja den.

Ahh, ja det är klart. Men grymt imponerande bygge!

Skrivet av Balconette:

Är säkert lite roligare känsla också, "nu ska jag logga in i pianot". Speciellt om du vill utveckla det med att den kan spela piano-MIDI. Tänk "The Entertainer" på legopianot

Jag tänkte tvärtom, att man slipper all ”overhead” med att saker måste boota och liknande. En arduino med en MIDI-controller (eller för all del en expansion för att spela upp ljudfiler) är ju uppe och snurrar direkt när den får ström.

Permalänk
Medlem

Kul projekt
Lite kuriosa är att synthtillverkaren Korg använder Raspberry pi i tex sin Wavestate synth

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Inväntar med skräckblandad förtjusning på vad nästa projekt kan tänkas bli. En Legogubbe som med AI spelar Beethoven på pianot kanske? Innan den naturligtvis upptäcker sitt egna medvetande och i sann Lego anda vill ta över världen, en kloss i taget.

Otroligt uppfinningsrikt och imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av physicalist:

Vilken fin elflygel! Yamaha o Roland får konkurrens ser jag
11/10

PS: delade du kretsschemat nånstans tex på Hackaday?

Tack, nej men galleriet är uppdaterat med ett kretsschema.

Skrivet av mrqaffe:

Roligt bygge, nu vill vi se och höra en konsert och alla elflyglar behöver en midiport

Det får i så fall bli ett framtida projekt

Skrivet av CubaCola:

Kul projekt
Lite kuriosa är att synthtillverkaren Korg använder Raspberry pi i tex sin Wavestate synth

Häftigt, ja man blir ju lite nyfiken på hur de riktiga tillverkarna får till allt på ett bra sätt med "bounce" och många nedtryckta tangenter samtidigt osv.

Skrivet av KillerTofu:

Inväntar med skräckblandad förtjusning på vad nästa projekt kan tänkas bli. En Legogubbe som med AI spelar Beethoven på pianot kanske? Innan den naturligtvis upptäcker sitt egna medvetande och i sann Lego anda vill ta över världen, en kloss i taget.

Otroligt uppfinningsrikt och imponerande!

Tack, återstår att se vad nästa projekt blir;)