Permalänk
Medlem

Bahnhof eller Ownit?

Hej!

Jag vet att det finns en del tråd om liknande ämne, men vill starta på nytt med lite uppdaterad information kring dessa två leverantörerna. Just nu sitter jag på Telia Fiber 100/100 via Zitius i min lägenhet. Men jag vill byta till något billigare och snabbare och därför funderar jag mellan Bahnhof och Ownit. Först tänkte jag på Bahnhof men det verkar som att dom har ruskigt dåligt omdöme jämfört mot Ownit.. Hur ser läget ut idag? Några erfarenheter? Hur fungerar t.ex Ownit med NordVPN? Jag är ute efter hastighet och stabilitet. Vill inte ha söndagar med 1-5 mbit. Får dilemma. Sen är jag medveten om att Bahnhof har sina fördelar gällande "säkerhet" men Ownit + NordVPN borde väl fungera minst lika bra? När jag går in på trustpilot så verkar det vara en del missnöjda kunder med Bahnhof och det skrämmer mig..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Har Ownit och de har väldigt bra kundservice

Permalänk
Medlem

Haft Bahnhof sen 15 år och det bara funkar, så va ska man med en bra support då, behövs väl för linor som strular

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Haft Bahnhof sen 15 år och det bara funkar, så va ska man med en bra support då, behövs väl för linor som strular

Det är sant, men jag har läst en del här på forumet där folk haft riktigt dåliga hastigheter på helger.. Extremt ostabila svajningar... Det är de jag oroar mig över med Bahnhof! Vill ha en stabil lina! Hur är din erfarenhet?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Kvaliteten på uppkopplingen ligger till 99% på nätägaren, alltså Zitius (Telia) i detta fall. Skillnaden mellan leverantörer på öppet nät är med andra ord minimal. Välj den billigaste eller den med bäst support om det är något du tycker är viktigt.

Permalänk

Blir lite stelt då nog ganska få har haft båda leverantörerna inom en rimlig tidsperiod så man kan jämföra. Hade man leverantör X 15 år sen kan mycket ha ändrats på.

Men för min del har jag haft Ownit senaste 4 åren och inte haft en sekund downtime eller problem med uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har Ownit och de har väldigt bra kundservice

Har ownit och kan bara inte hålla med. 3 timmars väntekö är minimum man får vänta när man ringer de.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Sedan pandemin har kön till kundtjänst hos Ownit ökat till minst 1h

Permalänk
Medlem

Haft Bahnhof sen jag flyttade hemifrån. Morsan hade även hon Bahnhof och det har fungerat fin fint.
De gånger jag behövt kontakta supporten är få och tycker nog att omdömet är lite oförtjänt iallafall från min synvinkel.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Har ownit och kan bara inte hålla med. 3 timmars väntekö är minimum man får vänta när man ringer de.

Ok? Det är väl olika när man ringer, vad vet jag, för mig tog inte mer än 10 minuter. Väl framme så har de två gångerna jag behövt hjälp funkat väldigt bra och de förstod precis vad jag behövde hjälp med.
Nu är det över ett år sedan och det har varit ett stabilt nät och de levererar över specifikation.

Testa en och funkar det inte så byt till en annan.

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof i typ 13 år nu och fungerar hur bra som helst. Ringt support ett par gånger och har fått hjälp direkt över telefon då, inget jag kan klaga på.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några bekymmer med Ownits support tidigare men då har det varit enkla ärenden som kan lösas direkt. Bara några få minuter kötid under eftermiddagarna. Däremot verkar situationen se annorlunda ut nu under pandemin och jag misstänker att supporten är en aning underbemannad. Jag har exempelvis haft ett mailärende (paketförlustbekymmer) sedan 15 november förra året och det ligger fortfarande hos deras tekniker/second line. Fått ett svar under denna period samt ett "kvarstår problemet?".

Utöver det så har jag inte haft några större bekymmer alls med Ownit men vi sitter också i deras egna nät så situationen ser lite annorlunda ut. Som skrattattack nämnde så kommer vägen fram till utbytespunkten vara densamma och strular någonting där så spelar det ingen roll vilken leverantör du valt. Både Ownit och Banhhof kommer fungera bra så jag skulle fokusera på pris och support.

Permalänk
Skrivet av skrattattack:

Kvaliteten på uppkopplingen ligger till 99% på nätägaren, alltså Zitius (Telia) i detta fall. Skillnaden mellan leverantörer på öppet nät är med andra ord minimal. Välj den billigaste eller den med bäst support om det är något du tycker är viktigt.

Håller inte med om detta, ägaren av stadsnätet ansvarar för hastigheten till överlämningspunkten mot respektive ISP. Hur sedan respektive ISP väljer att dimensionera linan därifrån är upp till dem. Därför det t.ex. kan bli sämre hastighet kvällstid med vissa ISPs och andra inte i samma nät. Linan från stadsnätet är helt enkelt underdimensionerad i relation till hur många kunder de har i nätet.

Har själv varit med om detta med Bredband2, urdålig hastighet kvällstid men bra på dagen. Efter byte av ISP i samma stadsnät så var det full spätta dygnet runt.

Jag misstänker att detta problem främst uppstår i stadsnät utanför storstäderna. I storstäderna har alla ISPs bra dimensionerade linor då de har en stor kundbas där. När man kommer utanför dessa så är dimensioneringen av linorna en balansgång då bolagen inte vill ha en kostsam överdimensionering ute på vischan.

Skulle inte säga att det är ett stort problem, men det förekommer absolut. En killgissning är att det är vanligare ju billigare uppkoppling bolagen erbjuder.

Permalänk
Medlem

Jag egentligen sk*ter i väntetiden och hur kundtjänst fungerar. Så länge nätet är stabilt och inte ger mig onödiga svackor på helger som vissa skriver på andra forum då är jag nöjd!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag stod inför samma val för någon månad sen.
Hittade en tråd här på forumet där någon haft båda och mätt routingen osv, och kommit fram till att ownit var bättre.
Jag har ownit nu iaf, och är väldigt nöjd med det.

Här är tråden jag gick efter iaf!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593186-bahnhof-konsti...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag stod inför samma val för någon månad sen.
Hittade en tråd här på forumet där någon haft båda och mätt routingen osv, och kommit fram till att ownit var bättre.
Jag har ownit nu iaf, och är väldigt nöjd med det.

Här är tråden jag gick efter iaf!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593186-bahnhof-konsti...

I see I see... Ja i värsta fall får det bli Ownit med någon fin VPN. Som sagt jag är ute efter stabilitet. Valet är ändå svårt.. Hehe

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag hade inte valt bort Bahnhof för någon som tar mer betalt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag hade inte valt bort Bahnhof för någon som tar mer betalt.

Det är fortfarande stor skillnad för mig när jag har Telia, betalar 479kr för 100/100

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag gillar båda två så svårt och välja mellan dom men oavsätt vilken ISP du väljer så får du en bra ISP
Både Bahnhof & Ownit är väldigt stabila. Tror inte du kommer ha något problem med nån av dom.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok? Det är väl olika när man ringer, vad vet jag, för mig tog inte mer än 10 minuter. Väl framme så har de två gångerna jag behövt hjälp funkat väldigt bra och de förstod precis vad jag behövde hjälp med.
Nu är det över ett år sedan och det har varit ett stabilt nät och de levererar över specifikation.

Testa en och funkar det inte så byt till en annan.

Det har varit problem med Ownits köer det senaste ett, två åren. De är inte på Bahnhof-nivåer men nog dåliga att jag funderar på alternativ till vår BRF när avtalet med Ownit går ut.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk

Kör personligen Ownit, de få gångerna jag vart i kontakt med supporten så har det helt ok väntetider om man jämför med resten av branschen.
Väljer dock Ownit främst pga att jag mäter stabilare svarstider och hastigheter mot nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det är sant, men jag har läst en del här på forumet där folk haft riktigt dåliga hastigheter på helger.. Extremt ostabila svajningar... Det är de jag oroar mig över med Bahnhof! Vill ha en stabil lina! Hur är din erfarenhet?

Skrivet av undertext:

Håller inte med om detta, ägaren av stadsnätet ansvarar för hastigheten till överlämningspunkten mot respektive ISP. Hur sedan respektive ISP väljer att dimensionera linan därifrån är upp till dem. Därför det t.ex. kan bli sämre hastighet kvällstid med vissa ISPs och andra inte i samma nät. Linan från stadsnätet är helt enkelt underdimensionerad i relation till hur många kunder de har i nätet.

Har själv varit med om detta med Bredband2, urdålig hastighet kvällstid men bra på dagen. Efter byte av ISP i samma stadsnät så var det full spätta dygnet runt.

Jag misstänker att detta problem främst uppstår i stadsnät utanför storstäderna. I storstäderna har alla ISPs bra dimensionerade linor då de har en stor kundbas där. När man kommer utanför dessa så är dimensioneringen av linorna en balansgång då bolagen inte vill ha en kostsam överdimensionering ute på vischan.

Skulle inte säga att det är ett stort problem, men det förekommer absolut. En killgissning är att det är vanligare ju billigare uppkoppling bolagen erbjuder.

Det har väldigt mycket med stadsnät att göra eftersom de arbetar efter "best effort", vilket betyder att du har tillgång till din utlovade hastighet i stort sett hela tiden när det inte är stor efterfrågan. Överprovision är ett annat ord.

När det gäller direktindragning av tjänsteleverantörer, eller svartfiber som det kallas, så är jag av upplevelsen att Bahnhof har ett mycket stabilt nät med lite fluktuationer. Det finns operatörer som kör sina corenät med kraftig överprovision, men det märks inte av hos Bahnhof.

Permalänk
Ownit Broadband AB
Skrivet av CreativeX:

Hej!

Jag vet att det finns en del tråd om liknande ämne, men vill starta på nytt med lite uppdaterad information kring dessa två leverantörerna. Just nu sitter jag på Telia Fiber 100/100 via Zitius i min lägenhet. Men jag vill byta till något billigare och snabbare och därför funderar jag mellan Bahnhof och Ownit. Först tänkte jag på Bahnhof men det verkar som att dom har ruskigt dåligt omdöme jämfört mot Ownit.. Hur ser läget ut idag? Några erfarenheter? Hur fungerar t.ex Ownit med NordVPN? Jag är ute efter hastighet och stabilitet. Vill inte ha söndagar med 1-5 mbit. Får dilemma. Sen är jag medveten om att Bahnhof har sina fördelar gällande "säkerhet" men Ownit + NordVPN borde väl fungera minst lika bra? När jag går in på trustpilot så verkar det vara en del missnöjda kunder med Bahnhof och det skrämmer mig..

Hej Redmike,

Beklagligt nog hade vi som nämnts här i tråden längre kötider än normalt under 2020 och början av detta år på grund av att samtliga medarbetare, men också många kunder, började jobba hemma.

Vi expanderade våran kundservice med 20% och just nu så är vi tillbaka till det normala gällande kötiderna och så har vi även öppnat upp våran chatt igen för att snabbt svara på allmänna frågor om våra tjänster och för felsökning utav sina tjänster.

Det som även nämnts här i tråden är vårt betyg på Trustpilot som är högt, högst i branschen faktiskt. Det är ingen tillfällighet. Som bekant är det kanske inte oftast den som är nöjd som går in och lämnar ett betyg, ändå ligger vi där vi gör - det tycker vi kan få tala för sig självt.

Vi, likt många andra företag, har haft stora utmaningar under det gånga året, det kan inte förnekas. Vi har dock fortsatt rankats högt i mätningar om kundnöjdhet, blivit nominerade till årets bredbandsleverantör och ligger i topp på mätningar mot Steam och Netflix, det känns enormt kul - och här hör du själv vad du får om du väljer oss!

Med vänliga hälsningar,
Acke T

Visa signatur

Öppettider kundtjänst:
Vardagar: 08:00 - 20:00
Helger: 10:00-18:00
Växelnummer: 08 525 07 300
#InItToOwnit

Permalänk
Medlem

Kör Bahnhof sedan 2006 via Karlstads stadsnät med fiber och det fungerar galant. Alltid högsta fart. Kundtjänst de få gånger man varit i kontakt med dom har också varit galanta, men nästan varje gång har felet berott på något i stadsnätet. Har också haft Bahnhof på kontoret med lite speciella ip-ranges och routinglösningar. Funkat finfint det med.

Därmed inte sagt att Ownit inte skulle vara lika bra.

Permalänk

Jag har uteslutande positiva erfarenheter av Bahnhof de perioder jag har haft tillgång till det, som nu. Det skulle aldrig falla mig in att byta till någonting annat. Det enda problemet har väl varit att man uttryckligen måste be om en publik IP-adress om man nu vill ha det, men det kostar ingenting extra.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte varför du kör vpn men om integritet/pivacy är viktigt för dig så är väll Bahnhof bättre på den punkten.

Har själv Ownit 100/100+Mullvad, inga problem med att nå upp till den hastigheten.

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite då jag snart ska flytta till lägenhet där det är indraget Telia öppen fiber och både Bahnhof och Ownit är två intressanta ISP:er.

Vid det här laget är Bahnhof kända för sin hållning till att lämna ut kundinformation till tredje part.

Hur är Ownits syn på integritet?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Har Ownit 100/100 och enligt bredbandskollen får jag ut 95/112, är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Har ownit och kan bara inte hålla med. 3 timmars väntekö är minimum man får vänta när man ringer de.

Min före detta granne skaffade ownit och hade strul med dem och bad mig ringa dem då han är så osocial. I alla fall, jag ringde på eftermiddagen och satt i kö i 5 jävla timmar och vi kom inte fram. Jag kom inte fram på några dagar till slut blev jag så lack att jag sa till min granne att när de väl svarar så säger jag upp hans lina.
Det gjorde vi med. De lurade honom att betala för två månader senare vilket jag fick reda på en tid efter... han fick aldrig använda deras tjänst.
Jag har själv ownit men fyfan. Hade lust att säga upp mitt abonnemang med...men mitt har funkat alla dessa år.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof, har endast använt deras chattsupport men den har varit suverän för mig, aldrig besvärat mig med att ringa..

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core