SATA kort till B75 Pro3-M ?

Permalänk
Medlem

SATA kort till B75 Pro3-M ?

Hej!

Har följande SATA kort idag som jag helt enkelt inte får att lira ihop med B75 Pro3-M
Om någon har bra tipps på hur jag får detta att lira vore jag klart tacksam..

Men om vi utgår från att detta inte funkar, vilket kort skulle ni rekommendera att köpa för att utöka antalet SATA portar?
Kör soft raid5 på linux idag.. Funkar bra för mina behov.. Men har slut på SATA portar..
Det ska givetvis klara mer än 3 Tb diskar...

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det som används idag är LSI-SAS92xx-kort som , LSI-SAS 9207, LSI-SAS 9210, LSI-SAS 9211, LSI-SAS 9240 om man skall vara säker på stödet i Linux. de sista siffrorna på 92xx säjer i princip hur uttagen är orientererad på kortet - LSI-SAS 9212 är en hybrid i kontakter med 4 st SATA-kontakter och en extern uttag bak (för 4 diskar)

orkar man vänta några veckor tex. https://www.ebay.com/itm/LSI-9240-8i-6Gbps-SAS-HBA-FW-P20-921... - dessa är färdiga i IT-mode då de är tänkt för ZFS-filsystemanvändare - och de har höga krav.

'samma' kort med samma chipset och byggsätt finns i många 'varumärken' för HPE, Dell, IBM, Lenovo och Fujitsu mfl.

Ofta får man flasha om de till IT-mode då de normalt har RAID-funktion.

---

Den du har är Marvell 88SE9705 chip i sig och vare sig Marvel eller Jmicron är speciellt kända för att vara driftsäkra eller har gott drivrutinstöd och förmodligen fungerar bäst om det körs under just windows....

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar.. Beställning lagd