Intels Raja Koduri antyder hög prestandanivå för spelorienterade Xe-HPG

Permalänk
Melding Plague

Intels Raja Koduri antyder hög prestandanivå för spelorienterade Xe-HPG

Grafikchefen testkör Xe-grafik och konstaterar att prestandan är 20 gånger högre än år 2012, vilket tar kortet till dagens prestandaklass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita på vad den mannen säger.

https://youtu.be/1hP8so9SvxU

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu borde alla AMD fans på sweclockers börja skriva och dementera allt som sägs.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Drömmen om ett hel blått bygge lever 😎 kanske inte blir prisvärt eller presterar bra men de retar säkert någon och de kan ju värt en hel del.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Det räcker ju om dom lyckas få fram ett mellanklasskort till ett konkurrenskraftigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det räcker ju om dom lyckas få fram ett mellanklasskort till ett konkurrenskraftigt pris.

Du kan stryka allt efter "lyckas få fram". Det är där det avgörs med dagens tillgång på gpuer..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte bara att trolla fram en fin hårdvara och tro att resten löser sig, utan det krävs också att Intel ligger i framkant med att utveckla mjukvarorna runt omkring samt patcha sina grafikdrivrutiner i takt med att det kommer nya speltitlar. Nvidias framgångar bygger i hög grad på deras mjukvaruutveckling som legat i framkant under lång tid, och ska bli väldigt intressant att se hur Intel klarar den biten.

Ett kontors- och servermonopol blir en klen tröst om gamers som köpt deras kort inte får en bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu borde alla AMD fans på sweclockers börja skriva och dementera allt som sägs.

Varför? Alla vinner på om Intel lyckas göra en bra produkt här.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Får se om det blir konkurrenskraftigt och om det kan få ner de galna priserna på grafikkort. Nvidia har bra länge nu skapat nyare och nyare top segment med ännu högre priser än det innan och AMD har bara snällt hängt på. Så nej jag syftar inte enbart till tokpriserna på grund av rådande komponentbristen.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det räcker ju om dom lyckas få fram ett mellanklasskort till ett konkurrenskraftigt pris.

Mellanklass? Vilken mellanklass?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tar både vad Intel och Raja specifikt påstår med en nypa salt faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Allt Intel säger idag går in i örat och ut där solen aldrig skiner. Toilet flush och så var det med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Mellanklass? Vilken mellanklass?

Jag tänker mig motsvarande GTX1060 som mellanklass.
~3000 kronor.

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som om frågan är om Intel kan leverera inte vad dom påstår sej kunna leverera , med tanke på att AMD och Nvidia inte kan leverera det dom påstår sej ha att erbjuda.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

Hade vart skoj om Intel röv körde alla, och alla får långnäsa.

Intel har en storfördel i detta, då dom tillverka CPU, clip så att dom kan förbättra så mycket mer än vad Nvidia kan upp nå.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Mellanklass? Vilken mellanklass?

Finns ju bara mellanklass att köpa, men till helt sjuka priser. Vem vill betala 15k för 60 fps i de senaste spelen liksom? Det tog ett kort för 2000 hand om för tio år sedan.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Hashraten då. Marknaden hänger idag på hashraten.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Just nu känns det som om frågan är om Intel kan leverera inte vad dom påstår sej kunna leverera , med tanke på att AMD och Nvidia inte kan leverera det dom påstår sej ha att erbjuda.

Om de ska producera sina grafikkretsar hos TSMC, vilket inte känns långsökt till en början åtminstone, så kommer de ha samma leveransproblem som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänker mig motsvarande GTX1060 som mellanklass.
~3000 kronor.

Så 50% dyrare med samma prestanda jämfört med vad GTX 1060 kostade 2017?

Eller missuppfattade jag dig nu?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju inte bara att trolla fram en fin hårdvara och tro att resten löser sig, utan det krävs också att Intel ligger i framkant med att utveckla mjukvarorna runt omkring samt patcha sina grafikdrivrutiner i takt med att det kommer nya speltitlar. Nvidias framgångar bygger i hög grad på deras mjukvaruutveckling som legat i framkant under lång tid, och ska bli väldigt intressant att se hur Intel klarar den biten.

Ett kontors- och servermonopol blir en klen tröst om gamers som köpt deras kort inte får en bra upplevelse.

Garfikdrivrutiner är ju inte direkt något nytt för intel. Är rätt hoppfull med tanke på hur bra intels drivrutiner fungerat i Linux. Fick bäffre prestanda i minecraft med det integrerade i U-varianten av 8000 seriens i7:a jämfört med nvidias mx150.

Skrivet av hockexx:

Så 50% dyrare med samma prestanda jämfört med vad GTX 1060 kostade 2017?

Eller missuppfattade jag dig nu?

6gb versionen av 1060 kostade ganska precis 3k. 3gb varianten, (som även hade färre beräkningsenheter) kostade lite drygt 2k. Sedan om man inte anstränger sig för att misstolka så är det ett rimligt antagande att det handlar om prisklassen och inte prestandan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

6gb versionen av 1060 kostade ganska precis 3k. 3gb varianten, (som även hade färre beräkningsenheter) kostade lite drygt 2k. Sedan om man inte anstränger sig för att misstolka så är det ett rimligt antagande att det handlar om prisklassen och inte prestandan...

Du har rätt i att jag blandade ihop 3GB versionen med 6GB versionen. Att du var tydlig, det vill jag dock påstå är fel.

Däremot har du rätt i att det behövs något i mellanklassen som kan röra om i grytan. Jag är dock rädd för att varken AMD eller Nvidia vill göra det även om de skulle kunna då de bör ha löjligt bra marginaler i dag och ett skift uppåt i prisklass för mellanklassen är enbart till deras förtjänst. Så där håller jag tummarna för att Intel släpper något rejält prisvärt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att ha tre aktörer med komponentbrist istället för två. Det gynnar ju alla, sägs det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Du har rätt i att jag blandade ihop 3GB versionen med 6GB versionen. Att du var tydlig, det vill jag dock påstå är fel.

Däremot har du rätt i att det behövs något i mellanklassen som kan röra om i grytan. Jag är dock rädd för att varken AMD eller Nvidia vill göra det även om de skulle kunna då de bör ha löjligt bra marginaler i dag och ett skift uppåt i prisklass för mellanklassen är enbart till deras förtjänst. Så där håller jag tummarna för att Intel släpper något rejält prisvärt.

Eh, det var inte jag som skrev inlägget du citerade, men jag hade inga problem att tolka det. Men, men i nte alltid så lätt att förmedla saker i text.

Nja, skulle verkligen inte säga att det bara är deras förtjänst. Är rätt säker på att både nvidia och amd gärna offrat marginal för att kunna sälja större mängder grafikkort. Det är såklart många faktorer som spelar in i detta. Störst är förmodligen den enorma kapacitetsbristen på kiselkretsar i allmänhet. Detta kan ju delvis tillskrivas TSMC och Samsung, men det är ju även ett resultat av att tillverkningen blir både allt mer komplex, och även dyrare. Pga detta har då andra aktörer helt enkelt slutat tävla om de senaste noterna.

Så åtminstånne tycker jag du får ge lite cred till fysikens lagar att de blir dyrare och dyrare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Eh, det var inte jag som skrev inlägget du citerade, men jag hade inga problem att tolka det. Men, men i nte alltid så lätt att förmedla saker i text.

Nja, skulle verkligen inte säga att det bara är deras förtjänst. Är rätt säker på att både nvidia och amd gärna offrat marginal för att kunna sälja större mängder grafikkort. Det är såklart många faktorer som spelar in i detta. Störst är förmodligen den enorma kapacitetsbristen på kiselkretsar i allmänhet. Detta kan ju delvis tillskrivas TSMC och Samsung, men det är ju även ett resultat av att tillverkningen blir både allt mer komplex, och även dyrare. Pga detta har då andra aktörer helt enkelt slutat tävla om de senaste noterna.

Så åtminstånne tycker jag du får ge lite cred till fysikens lagar att de blir dyrare och dyrare..

Det missade jag helt, jag trodde det var dig jag "pratade" med hela tiden.

Givetvis förstår jag att det är många led som påverkar priset och det är ju självklart att Nvidia/AMD inte håvar in hela kakan. Det känns dock som TSMC/Samsung borde vara låst i kontrakt så att de skulle öka priserna på grund av ren efterfrågan tror jag inte, kanske på grund av ökade priser på kisel. Detsamma kanske gäller distributörer för AMD/Nvidia, men det känns som att det bör vara mer flukturerande.

Sen krävs det ju inte mycket hjärnkapacitet att förstå att det råder brist nu då de säljer mer än aldrig förr i kombination med att de flesta har märkbart högre frånvaro i företagen. Sen ligger det säkerligen en hel del i att det blir svårare och svårare att framställa dugliga kretsar i dagens tillverkningsteknik precis som du säger.

Men nog tror jag att alla i detta led har en högre marginal än innan pandemin.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Oron som jag ser är att Intel kommer ha omkostnader som ett toppmöte men prestanda som ett mellankort.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns det någon prisindikation och när är det tänkt att dessa kort ska ut på marknaden? Redan i år kanske?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kommer korten produceras i sina egna fabriker? Gör dom det kanske Intel är dom enda som kommer kunna leverera gpus.

Permalänk
Medlem

Intel är fortfarande ett starkt varumärke i branschen hos både proffs och amatörer även om vi entusiaster tycker helt annat ... så är vi minoritet
Så dom kommer säkert sälja en drös Gpuer också

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänker mig motsvarande GTX1060 som mellanklass.
~3000 kronor.

Om mellanklass är 3000kr och 3090 som är toppklass kostar 25000+kr, är inte språnget där lite långt?

För mig är toppklass 3080/6800 och uppåt dvs 12-15000 kr. Mellanklass kanske 3060 till 3070ti t ex dvs runt 7000 till 12000 kr. Instegsklass under 7000kr.