Teknisk lösning för att supporta teknikanalfabeter, funderar på webbkamera.

Permalänk
Medlem

Teknisk lösning för att supporta teknikanalfabeter, funderar på webbkamera.

Hej,
Många av oss har äldre bekanta som vi mer eller mindre måste hjälpa med olika saker. Vissa av dessa kan vara stora teknikanalfabeter där de allra enklaste instruktionerna är problem att få dem att utföra, även om man själv har bra tålamod, så har dessa ofta otrolig dåligt tålamod och ger upp direkt. Detta leder till att man själv tvingas åka till dem och lägga ner kanske 5h restid bara för att de själva saknar tålamod att försöka en extra gång som kanske tar 5 minuter.

Man kan självklart välja en hårdvara till dem som är anpassad för teknikanalfabeter. Men någon form av portabel webbkamera eller liknande måste till. Vanliga personer kan fixa detta genom deras smartphone, men för de riktigt största teknikanalfabeterna så är en smartphone kört. -Även om väljer en iPhone, så egen laddare som ej passar annat och ladda varannan dag. Ja dessa 2st saker gör att de inte ens klarar av av förse den med ström så att mobilen går att starta.

Jag funderar då på hur ni löser problemet och vilka hårdvaror ni har?
Jag själv ser framför mig en webbkamera med inbyggt batteri, denna laddas med usb c, som är den enda laddaren de har och man måste rensa bort alla andra laddare i huset. Denna webbkamera bör ha en tydlig on och knapp, när de klickar på On så tänds en lampa som visar att den håller på och starta och sedan blir grön när allt är klart. Därefter kan man själv genom någon app eller något prata med dem och se vad de gör. Så när man ber dem utföra en instruktion och de hela tiden säger att det inte fungerar, så ser man direkt att de inte följer den supertydliga instruktionen som man ger dem och kan korrigera dem. Och även lösa problemet att de även har superproblem med att kunna läsa upp vad som står på skärmen och annat.

Nå tips på hur ni gör? Det känns som att för varje år som går så blir det allt mer teknik som de äldre måste använda. Och vissa av oss yngre är mer eller mindre tvingade att hjälpa dem. Även om man saknar empati för ens äldre släktingar och vill skita i att hjälpa dem, så innebär viss teknikstrul stora utgifter för dem vilket leder till att man får ärva mindre.
Så av olika anledningar måste vi hjälpa dem och det är problematisk. För min egen del stör jag mest på att de hela tiden ger upp och jag får bränna 5h restid för att de är lata.

*edit*
Fjärrstyrning är the shit. Men det kräver först att apparaten är startad, har wifi och det just är en dator som de har problem med och inte annan hårdvara som en tv.

Permalänk
Samsung Sverige

När det gäller att hjälpa till med datorer har Teamviewer sparat många timmar. Det är tillräckligt enkelt för att även en som inte är så bekväm med datorn ska kunna starta det. Men det hjälper ju inte om det är andra prylar som strular, så klart.

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på vad de behöver hjälp med, jag tänker att om de behöver hjälp med datorn så är det fjärrstyrning som är bäst. Det är trots allt sällan hårdvaran som felar.

Ett tips till alla som ska hjälpa andra är appen "snabbhjälp" som finns inbyggd i Windows 10. En typ av fjärrstyrning som är väldigt simpel. Teamviewer är ju bra också, som även kan användas till telefon men då behöver man guida att installera den också. Funktionen är väl den samma oavsett dock.

Permalänk
Medlem

Inbyggt i senare versioner av Windows 10 finns det något som heter "Snabbhjälp" - Ganska lätt att få igång även för någon som inte kan.

Har man teamviewer så kan man ju spara kontakter och fjärrstyra med lösenord - enkelt sätt att definitivt komma in i datorn.

Permalänk
Medlem

Ja många bra tips där fjärrstyrning nämns hela tiden. Jag sitter hela dagarna och fjärrstyr det ena och andra och även ger äldre bekanta support. Men superofta så är problemet redan innan enheten har startas eller så är det en helt annan icke datorpryl som de behöver ha hjälp med.
Som en äldre bekant som nyss behövde ha hjälp med att knappa in någon kod på deras tv för digtalboxen från bredbandsleverantören. Hade den bekanta kunnat använda en smartphone, visa webbkamera från facebook messanger, så otroligt mycket enklare problemet hade varit. Nu var det för mig google upp fjärrkontrollen, leta upp manual, stega igenom gång på gång och personen sa det fungerar inte. Sedan efter mitt besök så visade det sig att personen inte alls gjorde som jag sa och för mig funderade det direkt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja många bra tips där fjärrstyrning nämns hela tiden. Jag sitter hela dagarna och fjärrstyr det ena och andra och även ger äldre bekanta support. Men superofta så är problemet redan innan enheten har startas eller så är det en helt annan icke datorpryl som de behöver ha hjälp med.
Som en äldre bekant som nyss behövde ha hjälp med att knappa in någon kod på deras tv för digtalboxen från bredbandsleverantören. Hade den bekanta kunnat använda en smartphone, visa webbkamera från facebook messanger, så otroligt mycket enklare problemet hade varit. Nu var det för mig google upp fjärrkontrollen, leta upp manual, stega igenom gång på gång och personen sa det fungerar inte. Sedan efter mitt besök så visade det sig att personen inte alls gjorde som jag sa och för mig funderade det direkt.

En enkel surfplatta som du kan videosamtala till borde ju nästan vara det smidigaste. De har ju ofta lång stand by-tid också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Även om man saknar empati för ens äldre släktingar och vill skita i att hjälpa dem, så innebär viss teknikstrul stora utgifter för dem vilket leder till att man får ärva mindre.

Ja om du ville poängtera din oförmåga till empati så blev det tydligt

Självklart är det frustrerande med folk som inte vill eller kan lära sig på egen hand och därför ex behöver skriva lappar för att komma ihåg hur en gör.

Men om din enda motivation att träffa de äldre är att få ärva så kanske du skulle spara dig ett magsår eller lite bensinpengar genom att bara låta det vara?

Alternativt så försök och sätta dig in i deras situation och hur du utifrån den kan hjälpa dem bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

En enkel surfplatta som du kan videosamtala till borde ju nästan vara det smidigaste. De har ju ofta lång stand by-tid också.

Köpte en Samsung Galaxy Tab A7 till några och får kolla upp detta för dem.

Man kan argumentera vad som är enklast Android eller ios. Men jag själv kör Androidprylar och ska jag då ge instruktioner till någon så underlättar det med samma som jag är van med.

Till några andra funderar jag på en Lenovo Smart Display 7:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/smarta-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ja om du ville poängtera din oförmåga till empati så blev det tydligt

Självklart är det frustrerande med folk som inte vill eller kan lära sig på egen hand och därför ex behöver skriva lappar för att komma ihåg hur en gör.

Men om din enda motivation att träffa de äldre är att få ärva så kanske du skulle spara dig ett magsår eller lite bensinpengar genom att bara låta det vara?

Alternativt så försök och sätta dig in i deras situation och hur du utifrån den kan hjälpa dem bäst.

Halmbubbe.
Jag argumenterade för att man av olika saker måste hjälpa vissa äldre släktingar till den grad att det får stora negativa konsekvenser för ens eget liv och man måste skaffa bättre hjälpmedel för att få denna negativa inverkan bli mindre.

Säg att man har en släkting som får problem på måndag med att deras dator inte fungerar och de måste betala en massa räkningar och annat. Man själv kanske bor 50 mil därifrån och ens vecka är fullbokad, man har knappt tid att besöka toaletten.
Då står man där får göra avvägningar, ska man avboka det man har planerat i veckan och göra kunder skitförbannade milt sagt för att kunna hjälpa ens släkting eller ska man försöka ringa runt till andra i närheten som inte är det lättaste.

De flesta i landet milt sagt saknar empati till den grad att de skiter i de gamla släktingarna i detta fall det. Men alla av olika anledningar kan ej alla göra detta. Du själv som utmålar dig som empatisk, hade du offrat t.ex. att skriva en tenta, bara för att du har en släkting 50 mil bort som behöver teknisk hjälp så du får åka dit istället för att skriva tentan? Vissa teknikproblem kan inte vänta en vecka. Och man kan själv vara så fullbokat så man inte har tid med en 50 mil tur och returresa för att hjälpa en bekant med en sak som med bra teknik hade kunnat lösas på några minuter distans.

*edit*
Jag själv jobbar med teknik och har mycket support emot kunder. Inte en enda gång har jag upplevt liknande problem som med äldre personer. Skillnaden är att om jag besöker mina kunder så kostar jag ca 3000kr/h och de ger då inte precis upp efter 5 minuter och tvinga mig besöka dem, utan vi försöker lugnt och samsat lösa problemen och det fungerar alldeles utmärkt.
Men problemet är äldre som ger upp precis direkt. Och man tvingas göra dessa tidskrävande resor och annat.
Sedan kan ni kalla mig för empatilös, men jag tror samtidigt att de flesta bara skiter i dessa äldre släktingarnas problem.

Permalänk
Medlem

Grattis du har upptäckt att du inte kan ge support till någon som inte samarbetar.

Om inte Telia (de jag känner till som använder koder) kan hjälpa personen att slå in koden på TV-boxen så kan du nog räkna med att du inte heller kan göra det över telefon.

Handlar inte alltid om tid och tålamod, de kan ibland rentav motarbeta en lösning. De som är med på att nå en lösning, även om det är hjälp på plats får vara beredda att betala för det. Visst kan du förmå någon att prova igen, men ni måste fortfarande kunna kommunicera. Eftersom kommunikation går åt båda hållen så hjälper det inte att du får bilder/video om personen inte kan eller inte är beredd att lyssna. Spelar nästan ingen roll vad det handlar om, installation och hjälp på plats ingår i princip aldrig när det gäller något som är riktat mot konsument, vill någon ha hjälp är det en separat tjänst som kostar dito om du ska göra det kan du faktiskt ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Grattis du har upptäckt att du inte kan ge support till någon som inte samarbetar.

Om inte Telia (de jag känner till som använder koder) kan hjälpa personen att slå in koden på TV-boxen så kan du nog räkna med att du inte heller kan göra det över telefon.

Handlar inte alltid om tid och tålamod, de kan ibland rentav motarbeta en lösning. De som är med på att nå en lösning, även om det är hjälp på plats får vara beredda att betala för det. Visst kan du förmå någon att prova igen, men ni måste fortfarande kunna kommunicera. Eftersom kommunikation går åt båda hållen så hjälper det inte att du får bilder/video om personen inte kan eller inte är beredd att lyssna. Spelar nästan ingen roll vad det handlar om, installation och hjälp på plats ingår i princip aldrig när det gäller något som är riktat mot konsument, vill någon ha hjälp är det en separat tjänst som kostar dito om du ska göra det kan du faktiskt ta betalt.

Ja det är tvådelat där jag främst är sur på att motpartnern ger upp för snabbt och man står där hur ska man göra nu när den andra personen vägrar försöka mer? Men jag har använt Facebook webbchat för vissa personer och precis allt blir annorlunda. Jag ser precis vad som visas på skärmen och jag ser vad de gör. Detta räcker inte alltid det heller, men väldigt mycket längre.
Problemet är att alla äldre jag supportar inte klarar av att hantera en smartphone..

*edit*
Du har en bra poäng att när supporten hos bredbandsleverantören som dagligen hjälper personer med att konfigurera deras boxar har problem att hjälpa en äldre släkting till en, så är det inte så alltid att själv göra hjälpen distans utan att man själv har tillgång till hårdvaran och riktigt vet hur den fungerar. Alltså jag jag kan inte varenda meny utantill till precis alla system i hela värden.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju surfplattor med extrautrustning typ GoRemote.

Dessa kan åka runt och kommunicera.
Nu behöver man kanske inte en sådan lösning men en vanlig "naken" surfplatta är troligen den mest färdiga lösning som finns för en rimlig kostnad, jag gav kring 1400 kr för min 8" Lenovoplatta med 4g, en sådan har ju alla hårdvara som behövs och eftersom den även har 4g så kan den ju kommunicera utan wifi utifall det skulle behövas, det är knappast ekonomisk rimligt att begära högre säkerhet än så.
Det som skulle behövas är bra mjukvara, en förkonfigurerad app man i princip bara behöver starta eller att man konfar plattan ännu hårdare så att den bara kör denna hjälpapp och inget annat.

Jag vet inte vad för apparat som skulle bli mer lämpad, åtminstone inget som finns färdigt och det är nog inte heller så enkelt att bygga nått som blir bättre även om det får kosta mycket mera för plattan har ju de tekniska egenskaper som behövs för att kunna kommunicera på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Halmbubbe.
Jag argumenterade för att man av olika saker måste hjälpa vissa äldre släktingar till den grad att det får stora negativa konsekvenser för ens eget liv och man måste skaffa bättre hjälpmedel för att få denna negativa inverkan bli mindre.

Säg att man har en släkting som får problem på måndag med att deras dator inte fungerar och de måste betala en massa räkningar och annat. Man själv kanske bor 50 mil därifrån och ens vecka är fullbokad, man har knappt tid att besöka toaletten.
Då står man där får göra avvägningar, ska man avbocka det man har planerat i veckan och göra kunder skitförbannade milt sagt för att kunna hjälpa ens släkting eller ska man försöka ringa runt till andra i närheten som inte är det lättaste.

De flesta i landet milt sagt saknar empati till den grad att de skiter i de gamla släktingarna i detta fall det. Men alla av olika anledningar kan ej alla göra detta. Du själv som utmålar dig som empatisk, hade du offrat t.ex. att skriva en tenta, bara för att du har en släkting 50 mil bort som behöver teknisk hjälp så du får åka dit istället för att skriva tentan? Vissa teknikproblem kan inte vänta en vecka. Och man kan själv vara så fullbokat så man inte har tid med en 50 mil tur och returresa för att hjälpa en bekant med en sak som med bra teknik hade kunnat lösas på några minuter distans.

*edit*
Jag själv jobbar med teknik och har mycket support emot kunder. Inte en enda gång har jag upplevt liknande problem som med äldre personer. Skillnaden är att om jag besöker mina kunder så kostar jag ca 3000kr/h och de ger då inte precis upp efter 5 minuter och tvinga mig besöka dem, utan vi försöker lugnt och samsat lösa problemen och det fungerar alldeles utmärkt.
Men problemet är äldre som ger upp precis direkt. Och man tvingas göra dessa tidskrävande resor och annat.
Sedan kan ni kalla mig för empatilös, men jag tror samtidigt att de flesta bara skiter i dessa äldre släktingarnas problem.

Ber om ursäkt att jag förutsatte att det var dina tankar och inte någon annans.

Vet precis hur det är att inte kunna dela på sig och det låter kanske då som du tar ett större ansvar än du mäktar med?

Känns inte som det finns en teknisk lösning på problemet om de är tekniska analfabeter, utan snarare är kanske RUT-avdraget med ett närliggande företag lösningen för dessa men där du kanske är deras kontaktperson istället för dem själva så att de inte blir blåsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju surfplattor med extrautrustning typ GoRemote.
https://goremote.se/wp-content/uploads/2018/04/Double-Robotics-GoRemote-Set_resultat.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=0F_WKOkDm1I&t=69s

Dessa kan åka runt och kommunicera.
Nu behöver man kanske inte en sådan lösning men en vanlig "naken" surfplatta är troligen den mest färdiga lösning som finns för en rimlig kostnad, jag gav kring 1400 kr för min 8" Lenovoplatta med 4g, en sådan har ju alla hårdvara som behövs och eftersom den även har 4g så kan den ju kommunicera utan wifi utifall det skulle behövas, det är knappast ekonomisk rimligt att begära högre säkerhet än så.
Det som skulle behövas är bra mjukvara, en förkonfigurerad app man i princip bara behöver starta eller att man konfar plattan ännu hårdare så att den bara kör denna hjälpapp och inget annat.

Jag vet inte vad för apparat som skulle bli mer lämpad, åtminstone inget som finns färdigt och det är nog inte heller så enkelt att bygga nått som blir bättre även om det får kosta mycket mera för plattan har ju de tekniska egenskaper som behövs för att kunna kommunicera på ett vettigt sätt.

Ingen alls dum pryl, inte så billig dock. Men den hade varit rolig på ett företag..

Ja det blir nog surfplatta och liknande man får köra. En dag är nog smartphones så bra så att det är något för alla och då är problemet löst på den hårdvara jag letar efter.

Skrivet av tuomi:

Ber om ursäkt att jag förutsatte att det var dina tankar och inte någon annans.

Vet precis hur det är att inte kunna dela på sig och det låter kanske då som du tar ett större ansvar än du mäktar med?

Känns inte som det finns en teknisk lösning på problemet om de är tekniska analfabeter, utan snarare är kanske RUT-avdraget med ett närliggande företag lösningen för dessa men där du kanske är deras kontaktperson istället för dem själva så att de inte blir blåsta.

Ja Rut-adrag och sedan komma i kontakt med folk i närheten är ingen dum ide. De flesta äldre har någon släkting som skulle kunna hjälpa dem, men om personen bor långt bort så besök väldigt belastning för släktingen.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Det finns oftast någon på orten som kan hjälpa dem, se till att de har telefonnummer till någon av dem. De kan inte vänta sig hjälp av dig eller någon annan släkting ambulerande. Låna en dator är inte något som handlar om liv och död, och vad handlar det om i värsta fall? Ta en taxi till en ellada och köpa en Atom-baserad dator för 2000-3000 kr? Upplever att de flesta är beredda att betala för hjälp.

Finns alltid de som menar att de inte känner någon som kan hjälpa till och t.ex. låta personen låna datorn/använda deras dator 30 minuter för att betala räkningar, men vill man vara en eremit får man ta kostnaderna och besöka en butik eller vad som nu behövs för att få en lösning på en gång.

Sen finns det de som inte ser till att hålla koll på sina lösenord och blir utelåsta, men vad ska du göra åt saken? Även äldre har eget ansvar, går det så långt så att de inte kan betala räkningarna så finns det hjälp att få om man ansöker om det och det kostar inget för de med riktigt låga inkomster.

Helt enkelt låt de ta eget ansvar och betala för hjälp de behöver, det är inte empati att önska bort problemen som människor drabbas av eller försätter sig själva i. De som är beredda att ta ansvar själva har massor resurser att tillgå, det finns utbildningar/kurser de kan gå, verksamhet inom PRO eller annat de kan ta del av.

Behöver de installationshjälp/komigång-hjälp med TV-abonnemanget så får de väl vara beredda att betala för det eller vänta på att någon som kan hjälpa har vägarna förbi av andra anledningar. Det är inte synd om någon för att de inte har TV, empati gäller åt andra hållet också och det är inte okej att ringa dig och skjuta över ansvaret på dig för att lösa allt och vara helt förstörd när de så gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

När det gäller att hjälpa till med datorer har Teamviewer sparat många timmar. Det är tillräckligt enkelt för att även en som inte är så bekväm med datorn ska kunna starta det. Men det hjälper ju inte om det är andra prylar som strular, så klart.

Exakt detta.

Teamviewer har till och med deras "TeamViewer Pilot" där du kopplar upp dig mot personen mobil/enhet. Du ser vad personen filmar och kan även rita, så de ser vilken knapp/sak du syftar på. Så deras programvara är inte enbart PC-hjälp, utan för allt möjligt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av EyeNEye:

Exakt detta.

Teamviewer har till och med deras "TeamViewer Pilot" där du kopplar upp dig mot personen mobil/enhet. Du ser vad personen filmar och kan även rita, så de ser vilken knapp/sak du syftar på. Så deras programvara är inte enbart PC-hjälp, utan för allt möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Rzd8WRQSeGU

Teamviewer Pilot har jag faktiskt missat. Det såg väldigt smidigt ut, bra tips!

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt är att vara "upptagen" just när dom hör av sig, men att man kan hjälpa lite senare.
Oftast får man ett mess 10 minuter senare att dom löst det själv.
Chockerande vanligt med folk som tycker att du skall lägga ner din tid på nånting dom inte vill lägga ens en sekund på själva.
Släkt och nära vänner undantagna såklart.

Med den helt oförmögna delen av bekantskapskretsen så får man dock ha lite tålamod.
Ni vet dom som har problem med nånting och inte ens är i närheten av apparaten när dom hör av sig (eller ens har den påslagen).
Då finner jag att telefon fungerar bra, fjärrstyrning i all ära men det kräver ju nånting som kan fjärrstyras

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Exakt detta.

Teamviewer har till och med deras "TeamViewer Pilot" där du kopplar upp dig mot personen mobil/enhet. Du ser vad personen filmar och kan även rita, så de ser vilken knapp/sak du syftar på. Så deras programvara är inte enbart PC-hjälp, utan för allt möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Rzd8WRQSeGU

Tackar för tipset denna ska jag testa emot vissa.
Jag supportar många med helt olika kompetenser och TeamViewer Pilot passar en stor grupp. Även tekniker har jag kör mycket videochat med, då jag säger åt dem att göra mer teknisk komplicerade saker och vill se hur de gör.
Jag tror att detta är framtiden, utrustning blir mer komplicerad och det är svårt att genom telefon säga vad folk ska göra. Och det som behöver fixas är inte alltid en pryl som kan fjärrstyras utan det kan vara en gräsklippare eller whatever. Och genom att enbart se vad folk gör, så blir det så otroligt mycket enklare att dirigera folk vad de ska göra och säga nej, det är fel knapp, spak..

Permalänk
Medlem

@tuomi: För specifika problem finns det företag som hjälper till med datorer, TV och annat, men deras omfång av vad de kan hjälpa till med kommer vara begränsat. Handlar alltså om att sätta rimliga förväntningar, ska dessa firmor hjälpa till att installera Outlook och ställa in kontoinställningarna för mailen så behövs ju en Office-licens och kontouppgifterna. För de som har noll koll eller fel förväntningar så kommer man ha svårt att anställa någon för att hjälpa med problemet och flera försök kommer behöva göras, och det kostar.

Bästa är alltså inte att ta över allt ansvar från släktingen utan var tydlig med vad de behöver göra på egen hand, vad de behöver ha koll på om de behöver ta hjälp av firma eller någon på orten (går bra att anställa privatpersoner även med RUT) o.s.v. När man vet att de har uppgifterna de behöver ha koll på själva så kan man hänvisa till dessa firmor. Varken TS eller dessa firmors jobb att t.ex. hjälpa till att återställa alla lösenord till olika konton/tjänster. Vet du att det är dags att börja om från början på datorn så kanske det finns en lokal datorbutik där de istället kan lämna in datorn istället för hjälp i hemmet eller på distans.

Handlar det om prylar man köper för tusenlappar så är inte installationshjälp på plats och dylikt en ekonomisk fråga, vill de ta hjälp av en släkting så får de ju ge kompensation även där och kan ju inte vänta sig annat än att det då görs när det passar släktingen. Handlar det om något som behöver fixas akut som de behöver för att leva, som typ värme i huset, ja då kan nog inte TS hjälpa i vilket fall som helst och då får man betala jourtaxa för hantverkarna som kan hjälpa till. Där är nog också de flesta snabba på att kontakta de med kompetens och inte fråga släktingar. När det gäller teknik var som sagt tydlig med vad de själva behöver ta ansvar för även när ni hjälper till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ingen alls dum pryl, inte så billig dock. Men den hade varit rolig på ett företag..

Ja det blir nog surfplatta och liknande man får köra. En dag är nog smartphones så bra så att det är något för alla och då är problemet löst på den hårdvara jag letar efter.

Ja Rut-adrag och sedan komma i kontakt med folk i närheten är ingen dum ide. De flesta äldre har någon släkting som skulle kunna hjälpa dem, men om personen bor långt bort så besök väldigt belastning för släktingen.

Telefoner funkar ju tekniskt väldigt likt en platta men plattans storlek är antagligen mycket mer lämplig, jag själv gillar verkligen inte att göra nått alls på telefonen som går att göra på nått annat, bara min "lilla 8" platta" ger 3 ggr större skärmyta vilket ökar läsbarhet och synlighet nått enormt, den har också mindre uselt ljud, jag vill inte kalla ljudet bra men den låter bättre än telefoner, den är också lättare att greppa, att den har större bild, bättre ljud och är enklare att hålla i gör den troligen till en mycket mer lämpad utgångspunkt än en telefon som en enhet att köra en specialiserad hjälpapp på, jag uppskattar själv de egenskaperna väldigt mycket och tänker man sig att användaren är en ännu äldre person så är nog storleken ännu viktigare, jag själv hade valt en 10" platta om det inte vore så att jag skaffade den jag har nu för att främst ha med mig när jag cyklar.

Jag tor alltså en platta är bättre än en telefon även om telefonen i sig kan ge samma funktioner, storleken har betydelse

Permalänk
Medlem

Många äldre har en "God man" som då betalar deras räkningar osv, många av dessa Gode män kan ha en sambo/man/fru som kanske kan en hel del om datorer, tv, mobiltelefoner, jag vet en vars man är rätt så duktig på detta. Bara att ringa (om nu mobilen funkar) sin Gode man å bestämma en dag/tid efter dom har slutat sitt vanliga arbete. Nu ställer ju "kinesmöget" till det, så det kanske kan bli problem.

Permalänk
Medlem

Är det lättare att ringa en släkting än bankens/tvboxen/telefonabonnemangets support för att den ger bättre hjälp?
Finns den där oviljan att lägga mer än 2 sekunder på att lösa problemet.
Eller är personen lite ensam och allmänt övergiven, och behöver en ursäkt för att ta personlig kontakt med någon som bryr sig?

Jag jobbade i butik under skoltiden och träffade många av den senare kategorin, som gärna komplementhandlade både en och två gånger per dag bara för att få prata några ord med en riktig människa... känndes lite tragiskt på något vis.

Permalänk
Medlem

Så länge de inte kan ringa ett videosamtal på sin telefon så är det svårt. Som du säger så löser teamviewer det lätt på datorn.

Sedan handlar det mycket om erfarenhet hos den som guidar på telefon också. Vilka missar folk ofta gör och hur saker ser ut. Har lyckat få många att köra igång teamviewer quicksupport som känts som hopplösa fall.

När det gäller släktingar och bekanta så gäller det nog att inte vara för tillmötesgående och hjälpa dem direkt. Vara upptagen just nu och säg att kanske boxers support svarar snabbare. Kanske så att de kan fallgroparna bättre än du på grund av erfarenhet på sin egen produkt, men kvalitén varierar säkert på deras support.

Försök skjuta på det till nästa gång man träffas och inte bara åker för just problemet de har med den tekniska prylen. Vilket gör att de kanske anstränger sig mer för att lösa problemet.