Full prestanda vid kryptobrytning nås med Geforce RTX 3060

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KalBumling:

Total irrelevant med dagens lönsamhet, elen är en "piss i havet" av det du får in per dag för tillfället. Sen så drar ett tunat 5700 betydligt mindre än 200W och snarare 100~

Kom ihåg att Navi använder TSMC's 7nm precis som big navi, så de är faktiskt på en bättre nod än Ampere.

Total irrelevant kan det väl knappast vara? Ungefär som att påstå att bränsleförbrukning är helt ointressant eftersom bensinpriset är lågt för stunden? Det är ju ett mått på effektivitet. Ju mindre det drar desto bättre förtjänst har du, inget konstigt alls och grundläggande ekonomi.

Sen om du istället vill satsa alla kort på spekulation, alltså att du vill få ut så mycket som bara möjligt oberoende på förbrukning för att sedan hoppas på att värdet på cryptovalutan går upp är ju en annan strategi men det gör inte effektivitetsdiskussionen irrelevant i mina ögon. Då det lika gärna kan gå åt andra hållet, alltså krasch.

200W kontra 100W jämförelsen var enbart för att ge perspektiv i diskussionen eftersom det är relativt beroende på hur det är inställt. Jag kan få horribel effektivitet per Watt om jag kör på överklockat kort t.ex. som jag har vid spelande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av enbom:

Men om du kör 200st grafikkort så är det stor skillnad på 200w eller 100w per kort, no?

Ja, men per kort är det ju likadant.

Om du ser det såhär: Mitt 5600xt får 40MH/s = Drygt 1100kr per månad. Elkostnaden för att hålla igång mina ~100W per månad är ungefär 30kr. Alltså är vinsten 1070kr. Hade kortet dragit dubbelt så mycket hade jag gjort 1040kr vinst per månad istället. Så visst spelar strömförbrukning roll, men alldeles för lite för att det är värt att ta med det i beräkningen (om man inte vill vara superprecis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Jag uppdaterade endast drivers, gick med i Nvidias utvecklar grupp och laddade ned "470.05_gameready_win10-dch_64bit_international". Dock har jag kortet direkt på moderkortet och skärm inkopplad. Vilket verkar krävas.

Vad menar du? Jag kör risers och RDPar in. Fungerade finnemang att installera drivrutinerna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Måste vara något inkopplat på HDMI och 16x slot som det ser ut som nu.
Tittar på en livestream där det diskuteras.

Så detta fungerar inte om man kör kortet i en 16x-port som körs i 8x? Har du länk till streamen?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av siglolmic:

Ja, men per kort är det ju likadant.

Om du ser det såhär: Mitt 5600xt får 40MH/s = Drygt 1100kr per månad. Elkostnaden för att hålla igång mina ~100W per månad är ungefär 30kr. Alltså är vinsten 1070kr. Hade kortet dragit dubbelt så mycket hade jag gjort 1040kr vinst per månad istället. Så visst spelar strömförbrukning roll, men alldeles för lite för att det är värt att ta med det i beräkningen (om man inte vill vara superprecis)

Helt sant men i förlängningen är det intressant, valutan blir mer komplex att bryta med tiden och förtjänsten kommer successivt att minska så att ha ett effektivt kort är lönsamt i det långa perspektivet eller tänker jag fel?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Boy, så många som callade denna alltså

Permalänk

Jag vill börja bryta Eth.. men det är alldeles för invecklat att börja..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Helt sant men i förlängningen är det intressant, valutan blir mer komplex att bryta med tiden och förtjänsten kommer successivt att minska så att ha ett effektivt kort är lönsamt i det långa perspektivet eller tänker jag fel?

Även om kortet minar ihop 100:- i månaden och elen kostar 100:- i månaden, så har man egentligen bara konverterat ens kronor till krypto.
Elen är egentligen ingen kostnad. Bara det att den sänker lönsamheten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag vill börja bryta Eth.. men det är alldeles för invecklat att börja..

Det är inte invecklat.
Du laddar ned ett program, skriver in din plånboksadress (Du kan fixa en på telefonen på två minuter) och trycker start.
Det verkar invecklat men det är faktiskt något man kan fixa på ett par minuter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Även om kortet minar ihop 100:- i månaden och elen kostar 100:- i månaden, så har man egentligen bara konverterat ens kronor till krypto.
Elen är egentligen ingen kostnad. Bara det att den sänker lönsamheten.

Jo men då pratar du om att du spekulerar i kryptovaluta. Precis som att köpa aktier och hoppas på att kursen går upp. Du investerar ditt kapital, i form av elkostnad till ett ägande i något som du satsar på skall öka i värde, annars finns det en tydlig förtjänst att göra som i exemplet ovan men även där kan allting gå förlorat om kryptovalutan krashar i värde.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Gött, kör igång det när jag kommer hem sen då

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad menar du? Jag kör risers och RDPar in. Fungerade finnemang att installera drivrutinerna.

Vad får du för hashrate med tex daggerhashimoto?

Permalänk
Medlem

Så nvidia tyckte att 3060 säljs alldeles för långsamt, och läcker en drivrutin som löser problemet, fullt medvetna om att folk som minar är tillräkligt insatta i dessa nyheter för att dra ner den drivrutinen. Klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nvidias löften om en trestegslösning för att förhindra brytning av kryptovaluta på Geforce-kort går i kras när bolaget levererar drivrutin och BIOS.

Läs hela artikeln här

Surprise, Surprise ... X-D

Permalänk
Livsnjutare 😎

Så lång tid tog det ja!

”If there is a will...”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Så nvidia tyckte att 3060 säljs alldeles för långsamt, och läcker en drivrutin som löser problemet, fullt medvetna om att folk som minar är tillräkligt insatta i dessa nyheter för att dra ner den drivrutinen. Klockrent.

Du är härligt konspiratoriskt lagd. Men visst har du väl rätt. Ann begår ett ödesdigert misstag och vips så kan man skriva upp priserna ytterligare på ALLA produkter.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd

Försöker få tag på ett bara för att prova. Vet inte om beställningen jag gjorde tidigare gick igenom. Fanns 2 kort kvar när jag höll på med nätbanken.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ronaldo:

Jag hörde ett löst rykte det inte funkade med riser.

Det kanske helt enkelt är när kortet är anslutet med PCIe x1 som det antas sitta i en miningrigg. Det finns ju inte en människa som kör så i en speldator, så det borde vara en tämligen träffsäker heuristik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Procentuellt sett är det exakt samma skillnad som med 1 kort. Visst har du begränsat med el eller om du måste investera extra i kylning så har det viss betydelse. Men vad du betalar per MH är betydligt viktigare i dagens läge än effektivitet. Du vill nå break even så fort som möjligt medans effektivitet är mer en långsiktig aspekt och viktigare när lönsamheten är låg (idag är lönsamheten absurd).

Skrivet av siglolmic:

Ja, men per kort är det ju likadant.

Om du ser det såhär: Mitt 5600xt får 40MH/s = Drygt 1100kr per månad. Elkostnaden för att hålla igång mina ~100W per månad är ungefär 30kr. Alltså är vinsten 1070kr. Hade kortet dragit dubbelt så mycket hade jag gjort 1040kr vinst per månad istället. Så visst spelar strömförbrukning roll, men alldeles för lite för att det är värt att ta med det i beräkningen (om man inte vill vara superprecis)

Sant. Men många bäckar små.
Beror ju också på vilket land man är bosatt i, hur elpriset ser ut där.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Alling:

Det kanske helt enkelt är när kortet är anslutet med PCIe x1 som det antas sitta i en miningrigg. Det finns ju inte en människa som kör så i en speldator, så det borde vara en tämligen träffsäker heuristik.

Heuristik

Snyggt. Du lärde mig ett nytt ord idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det kanske helt enkelt är när kortet är anslutet med PCIe x1 som det antas sitta i en miningrigg. Det finns ju inte en människa som kör så i en speldator, så det borde vara en tämligen träffsäker heuristik.

Hörde att så fort man drar ut skärmkontakten halverades hashraten, dock borde detta lätt lösas med en hdmi plugg-_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Du är härligt konspiratoriskt lagd. Men visst har du väl rätt. Ann begår ett ödesdigert misstag och vips så kan man skriva upp priserna ytterligare på ALLA produkter.

Ja asså nvidia vinner ju 100% på detta hur man än vrider och vänder på det

Permalänk
Medlem

Javisst.

Nästa steg: ge ägarna till Nicehash ett offer they can't refuse.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Total irrelevant kan det väl knappast vara?

Med dagens marknadsläge/tillgänglighet och lönsamhet är det mer eller mindre irrelevant. Leveranstid och pris/MH är totalt dominerande för dina möjligheter att gå med vinst på investeringen i dagsläget. Du kommer aldrig hamna i en situation där du väljer mellan t.ex Ampere och Pascal för samma pris/MH och leveranstid.

Du får de sämre korten snabbare/billigare vilket påverkar kostnadskalkylen, men i slutändan köper du allt ändå med vettig prissättning. Det tar helt enkelt för lång tid för att besparingarna på elsidan ska göra ett avtryck i dagsläget för att man ska ta med det i beräkningarna. Missar du en månad av nuvarande lönsamhet för att du skulle ha kort som drar 1/2 så tar det typ ett år av mining att tjäna igen den förlorade inkomsten genom besparingarna på el du gör.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det är inte invecklat.
Du laddar ned ett program, skriver in din plånboksadress (Du kan fixa en på telefonen på två minuter) och trycker start.
Det verkar invecklat men det är faktiskt något man kan fixa på ett par minuter.

Jo, men Windows blockar... ser detta som ett virus, låter mig inte tillåta ''hotet''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Hedersmedlem

Skrev detta för typ en månad sedan:

Skrivet av pv2b:

Lär bara vara en tidsfråga tills någon hackar drivrutinen för att låsa upp 100% hashrate...

Det ekonomiska intresset att hacka drivrutinen finns ju uppenbarligen.

Som sagt, det var bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skrev detta för typ en månad sedan:

Som sagt, det var bara en tidsfråga.

Ja de tog för lång tid så nvidia gjorde det själva^^

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt att proceduren kräver senaste drivrutinen från Nvidia? Går det att lösa till min mining-rig som kör HiveOS (Linux)?

Läste någonstans att risers inte fungerar och att man även behöver ha bildskärmen kopplad till grafikkortet. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

This is why we can't have nice things.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Vad får du för hashrate med tex daggerhashimoto?

28 MH/s. Gick bra att installera drivrutinerna, men hashraten suger ändå.
Det är tydligen pga att man inte ska kunna köra med risers.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME