Google riskerar 5 miljarder dollar i böter efter datainsamling i inkognitoläge

Permalänk
Melding Plague

Google riskerar 5 miljarder dollar i böter efter datainsamling i inkognitoläge

Sökjättens begäran om avslag nekas av den federala domstolen i San Jose, Kalifornien. Nu går rättsprocessen mot Alphabet vidare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner mig lite kluven här. För mig är det väldigt tydligt att bara för att man öppnar en inkognito-tab så slutar inte Google att tracka en, men samtidigt, jag har ju en förståelse för teknik/IT som de flesta andra entustiaster här också har. Gemene man, och inte för att vara sån, men gemene amerikan kanske inte riktigt har den förståelsen.

Frågan är, är det Google's fel?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Google har förstås rätt i att "inkognito" inte innebär att det hålls hemligt vad någon gör.
Men jag misstänker att stämningen handlar om att de fortfarande kopplar det till vem som gör det, vilket är vad som i möjligaste mån ska hållas hemligt.

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade så fanns det väll inget bevis för att google samlade in data trots aktivt inkognitoläge, eller har de något man kan ta på nu?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Känner mig lite kluven här. För mig är det väldigt tydligt att bara för att man öppnar en inkognito-tab så slutar inte Google att tracka en, men samtidigt, jag har ju en förståelse för teknik/IT som de flesta andra entustiaster här också har. Gemene man, och inte för att vara sån, men gemene amerikan kanske inte riktigt har den förståelsen.

Frågan är, är det Google's fel?

Det handlar också om vad de skrivit exakt. Jag vet inte vad det står i Chrome, men har de skrivit "nu är du anonym" bör man väl kunna förvänta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Sist jag kollade så fanns det väll inget bevis för att google samlade in data trots aktivt inkognitoläge, eller har de något man kan ta på nu?

Svårt att hitta bevis när trafiken krypteras innan det skickas. Det är en del av problemet med stängd proprietär mjukvara. Vet inte om en domstol har rätten att tvinga Google dekryptera data, men någon som har mer koll får gärna rätta mig, eller komma med mer info.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Låt mig gissa, inga av oss får en del av kakan, så det där med moralsnack är utför fönstret och allt är endast om $$$$ till nån rik gubbe som kom på en snilleblixt.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cloudstone:

Känner mig lite kluven här. För mig är det väldigt tydligt att bara för att man öppnar en inkognito-tab så slutar inte Google att tracka en, men samtidigt, jag har ju en förståelse för teknik/IT som de flesta andra entustiaster här också har. Gemene man, och inte för att vara sån, men gemene amerikan kanske inte riktigt har den förståelsen.

Frågan är, är det Google's fel?

Ungefär lika mycket som det är Teslas fel att folk kör ihjäl sig för att dom har en funktion som heter "autopilot". Ja, det framgår i dokumentationen att det inte riktigt är vad det låter som, men ändå har man valt att marknadsföra det med en snygg catch phrase som antyder mer än funktionen kan hålla.

Svaret, i min åsikt, är "ja och nej". Är du intresserad av integritet så är det upp till dig att ha kontroll över din data, och inte lita på vad Google marknadsför sina funktioner som. Tillit är bra, kontroll är bättre.
Dock bör Google få på fingrarna för att information om vad som samlas in läggs i användarvillkoren istället för att presenteras tydligt vid varje start av en inkognitoflik, eftersom funktionen och namnet antyder att man kan vara just "inkognito", vilket alltså inte är fallet helt och hållet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är det Google själva som samlat in data om användaren eller är det hemsidor som använder sig av Google Analytics?

I originalartikeln står det att det gäller GA och GAM:
Nu kallas Google till rättegång på grundval av att inkognitoläget sägs vara vilseledande och att företaget fortfarande samlar in information från användare även när läget är påslaget. De kärandes advokater påstår att Google använder verktyg som Google Analytics och Google Ad Manager för att hämta in data om användaren även när inkognitoläget är aktivt – det är dock oklart om åklagaren har bevis som stödjer anklagelsen.

Står ingenting att man som användare inte kommer bli trackad av GA på hemsidor, så vitt jag vet finns det ingen sån parameter när man surfar i incognito så blir svårt för hemsidor att hålla koll på sånt då... Eller är det då bättre att webbläsaren skickar med en parameter för att avgöra om användaren är i incognito eller inte?

Känns lite som okunskap kring hela GA i det här fallet...

Permalänk
Medlem

Fattar inte detta. Så klart att Google, likt alla andra hemsidor, fortfarande samlar information om dig även ifall du använder inkognito. Det enda som händer när du använder inkognito är att din information inte sparas lokalt.

Detta är väldigt tydligt så fort du öppnar en inkognito-flik.

Your activity might still be visible to:

  • Websites you visit

  • Your employer or school

  • Your internet service provider

Jag antar att förvirringen uppstått p.g.a. att folk inte vet skillnaden mellan Google och Chrome.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Fattar inte detta. Så klart att Google, likt alla andra hemsidor, fortfarande samlar information om dig även ifall du använder inkognito. Det enda som händer när du använder inkognito är att din information inte sparas lokalt.

Detta är väldigt tydligt så fort du öppnar en inkognito-flik.

Your activity might still be visible to:

  • Websites you visit

  • Your employer or school

  • Your internet service provider

Jag antar att förvirringen uppstått p.g.a. att folk inte vet skillnaden mellan Google och Chrome.

Problemet ligger väl snarare i att Chrome själv under inkognito samlar in data, snarare än att tredjepart på hemsidor du besöker gör det.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att de åker dit i eu oxå, apple oxå för den delen ,men de sa ju åtmistånde ifrån tillsammans med microsoft om att de inte stödjer nsa s spårande av vanliga personer vilket inte google var med på så ...
Det är värre idag än vad som visades (lästes) i den totalitära staten ... i 1984 eller referens till verkligheten östtyskland.
P.S skickas ganska många kb till google när telefonen är på (räcker med att den är påslagen)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Fattar inte detta. Så klart att Google, likt alla andra hemsidor, fortfarande samlar information om dig även ifall du använder inkognito. ...
Your activity might still be visible to: ...
Jag antar att förvirringen uppstått p.g.a. att folk inte vet skillnaden mellan Google och Chrome.

Som jag skrev i mitt inlägg ovan:
Självklart noteras vad som händer.
Den stora frågan är hur täta skott det är mellan inkognitoläget och standardläget gällande användarens identitet.

Får mig osökt att tänka på rånaren som maskerade sig genom att bära (sin egen) integralhjälm med mörkt visir.
När polisen senare förhörde rånoffren var det ingen som kunde berätta hur rånaren såg ut...
... men alla visste vad han hette, eftersom namnet var skrivet med stora bokstäver över hakskyddet!

Om Google, som i normalläget kopplar användarens aktivitet till dennes identitet och Google-konto, fortsätter koppla aktiviteten till samma identitet även efter övergång till inkognito-läge så är de nog ganska illa ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Problemet ligger väl snarare i att Chrome själv under inkognito samlar in data, snarare än att tredjepart på hemsidor du besöker gör det.

Vad jag förstår så fungerar inkognito exakt som det ska. Detta handlar om att sidorna du besöker fortfarande kan spåra dig.

Så klart att Google fortfarande spårar dig om du använder deras tjänster, speciellt om du är inloggad. Att tro något annat är helt befängt. Det är som att gå in på ICA och handla, sedan bli upprörd att din transaktion sparas någonstans, även ifall du hade solglasögon och fejk-mustasch.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

"Google hävdar fortfarande att de inte gjort något fel och att all information kring datainsamling funnits i den integritetspolicy användare godkänner när de använder Chrome som webbläsare. I ett uttalande till The Verge säger Googles talesman José Castañeda att de ska "försvara sig kraftigt" och fortsätta bestrida stämningen."

Finner ingen rimlighet i att vanliga användare ska kunna ta till sig och värdera dagens EULAs och därmed göra ett nyktert val, häri ligger felet och detta är något som borde göras bättre för gemene man och ingenting storföretagen ska kunna skylla ifrån sig på.

Permalänk
Medlem

Mycket, mycket bra. Tycker själva domen är löjlig egentligen men jag börjar bli alltmer less på globalistiska Google.

Permalänk
Medlem

På min chrome så står det att varken cookies eller webhistorik sparas och att cookies blockeras ifrån 3e part.

Att platser man besöker kan se ens ipadress förstår jag men de kan ju inte se något annat o jag ska tolka det hela rätt.
Samma med arbetsgivare kan ju via nätverket se vilka sidor man har besökt.

Men inget om att google ändå samlar på sig data

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Lika korkat som att tro att man är annonym för att man använder VPN. Du avslöjar inte din IP, men kör du med samma browser, samma inloggning, samma dator, så är du inte på något sätt annonym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vad jag förstår så fungerar inkognito exakt som det ska. Detta handlar om att sidorna du besöker fortfarande kan spåra dig.

Så klart att Google fortfarande spårar dig om du använder deras tjänster, speciellt om du är inloggad. Att tro något annat är helt befängt. Det är som att gå in på ICA och handla, sedan bli upprörd att din transaktion sparas någonstans, även ifall du hade solglasögon och fejk-mustasch.

Fast det är ju fallet att folk tror de betalat dessutom kontant, så att de inte ska kunna bli spårade (enkelt) då de haft solglasögon och fejk-mustasch. Nu visar det sig att de betalade med sina konto-kort ändå, så hela idén med solglasögonen försvann.

Permalänk
Medlem

Har misstänkt detta länge nu, Incognito surfande ger REKLAM om det jag tittat på i incognito - Dvs för att köpa saker etc.
Jag skiter i vem som ser vad osv men jag vill kunna kolla hårdvara eller besöka enstaka nyhetssidor via incognito just för att jag inte är intresserad att acceptera deras 100 cookies + ev. betalprenumation... Får reklamen och tillhörande reklam från sidorna jag besökt...

Lätt exempel:
Besöker elgiganten i Incognito av eget intresse, sedan går jag in på t.ex. Sweclockers via incognito och klickar på en Elgiganten reklam sen ser jag elgiganten reklam i vanliga surfen GÄLLANDE VARORNA JAG VART INNE PÅ.
¨
Får jag ta del av dessa 5 miljarder dollar?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

"Google hävdar fortfarande att de inte gjort något fel och att all information kring datainsamling funnits i den integritetspolicy användare godkänner när de använder Chrome som webbläsare. I ett uttalande till The Verge säger Googles talesman José Castañeda att de ska "försvara sig kraftigt" och fortsätta bestrida stämningen."

Finner ingen rimlighet i att vanliga användare ska kunna ta till sig och värdera dagens EULAs och därmed göra ett nyktert val, häri ligger felet och detta är något som borde göras bättre för gemene man och ingenting storföretagen ska kunna skylla ifrån sig på.

Fast alla läser väl användaravtalen?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Du ska se snart så har vi ett samhälle där ens chef kan se dina mejl (fritid,på jobbet ser dom det redan) vart d,u går vilka du umgås med, följa dig genom kamera på arbetsplatsen & så klart när du är på puben eller vart du går.
så att de inte anställt en person som tex inte går till kyrkan eller gör nåt annat som inte faller de i smaken.

Känns inte så avlägset troligtvis så kan åtminstaånde fra & nsa & en del andra redan se allt detta, snart kan din chef köpa tjänsten genom gogle eller annan tjänst ska ni se.
men vem bryr sig det är ju för att vi alla är så rädda för alla andra så lite säkerhet brukar dyka upp som argument, själv mår jag illa av bara tanken på vart vi är på väg & google e en av skurkarna i mina ögon.

Men självklart får man ju tycka annorlunda (det är väl det som är mänskliga rättigheter har jag för mig & nåt som kallas för personlig intigritet eller varför helt enkelt inte ordet frihet, eller som andra brukar säga att leva i ett fritt land)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ok, säg att de samlat lite data i sitt eget program. Hur kan det vara skäligt att betala 40 miljarder för en sån sak?? Var är rimligheten?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Har misstänkt detta länge nu, Incognito surfande ger REKLAM om det jag tittat på i incognito - Dvs för att köpa saker etc.
Jag skiter i vem som ser vad osv men jag vill kunna kolla hårdvara eller besöka enstaka nyhetssidor via incognito just för att jag inte är intresserad att acceptera deras 100 cookies + ev. betalprenumation... Får reklamen och tillhörande reklam från sidorna jag besökt...

Lätt exempel:
Besöker elgiganten i Incognito av eget intresse, sedan går jag in på t.ex. Sweclockers via incognito och klickar på en Elgiganten reklam sen ser jag elgiganten reklam i vanliga surfen GÄLLANDE VARORNA JAG VART INNE PÅ.
¨
Får jag ta del av dessa 5 miljarder dollar?

Chrome skickar fortfarande headers såsom user-agent, accept-language etc. Sådant som behövs för ett fungerande internet. Detta tillsammans med ip adress gör att annonsnätverken kan fingerprinta dig ändå.
Det är inte Googles fel.

En likadan dator, samma språk, webbläsare och version, på samma ip adress kommer också få samma annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, säg att de samlat lite data i sitt eget program. Hur kan det vara skäligt att betala 40 miljarder för en sån sak?? Var är rimligheten?

De ska inte göra så här, och de ska inte frestas att göra så i fortsättningen.

Sätter man böterna till några miljoner, skiter de i det och kör på i alla fall.

Men sätter man böterna till 40 miljarder, då börjar det svida litet.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Detta tror ja inte på!!! Amerika skulle aldrig tillåta att deras företag avlyssnar eller samlar in info om deras användare.
Det är bara dom onda från Kina som gör detta

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Har misstänkt detta länge nu, Incognito surfande ger REKLAM om det jag tittat på i incognito - Dvs för att köpa saker etc.
Jag skiter i vem som ser vad osv men jag vill kunna kolla hårdvara eller besöka enstaka nyhetssidor via incognito just för att jag inte är intresserad att acceptera deras 100 cookies + ev. betalprenumation... Får reklamen och tillhörande reklam från sidorna jag besökt...

Lätt exempel:
Besöker elgiganten i Incognito av eget intresse, sedan går jag in på t.ex. Sweclockers via incognito och klickar på en Elgiganten reklam sen ser jag elgiganten reklam i vanliga surfen GÄLLANDE VARORNA JAG VART INNE PÅ.
¨
Får jag ta del av dessa 5 miljarder dollar?

Jag har upplevt samma sak men jag tror det beror på att de loggar ip för den som ser reklamen och inte användare.
Så om någon hemma i hushållet tittar på reklamen så får även andra på samma ip reklamen.
Inte jämt men alldeles för ofta för att det ska vara en slump.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Känner mig lite kluven här. För mig är det väldigt tydligt att bara för att man öppnar en inkognito-tab så slutar inte Google att tracka en, men samtidigt, jag har ju en förståelse för teknik/IT som de flesta andra entustiaster här också har. Gemene man, och inte för att vara sån, men gemene amerikan kanske inte riktigt har den förståelsen.

Frågan är, är det Google's fel?

Jag tänker precis likadant som du (i ditt inlägg)...!

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av xOnium:

Chrome skickar fortfarande headers såsom user-agent, accept-language etc. Sådant som behövs för ett fungerande internet. Detta tillsammans med ip adress gör att annonsnätverken kan fingerprinta dig ändå.
Det är inte Googles fel.

En likadan dator, samma språk, webbläsare och version, på samma ip adress kommer också få samma annonser.

Skrivet av CubaCola:

Jag har upplevt samma sak men jag tror det beror på att de loggar ip för den som ser reklamen och inte användare.
Så om någon hemma i hushållet tittar på reklamen så får även andra på samma ip reklamen.
Inte jämt men alldeles för ofta för att det ska vara en slump.

Inget jag märker av på dator - för där har jag adblock på allt förutom enstaka sidor, men mobilens hantering har garanterat ändrats det senaste året.
Då är det officiellt byte på telefonen till Brave på heltid, och köra Edge om något ej stöds i det andra. Eller finns det annat att göra utan Root på Android?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vet inte huruvida jag tycker att stämningen mot Google är rätt eller fel, men det är uppenbarligen otydligt för användarna vad som egentligen gäller. För egen del bryr jag mig inte i att de samlar in information om mig, men det kan ju finnas andra som av olika anledningar inte vill dela sin information med Google..

Skrivet av Shockwave:

Fattar inte detta. Så klart att Google, likt alla andra hemsidor, fortfarande samlar information om dig även ifall du använder inkognito. Det enda som händer när du använder inkognito är att din information inte sparas lokalt.

Detta är väldigt tydligt så fort du öppnar en inkognito-flik.

Your activity might still be visible to:

  • Websites you visit

  • Your employer or school

  • Your internet service provider

Jag antar att förvirringen uppstått p.g.a. att folk inte vet skillnaden mellan Google och Chrome.

Ja exakt. Det är i alla fall så jag har tolkat det. Dock använder jag inkognito-flikar på en lånad eller offentlig dator för att andra användare inte ska behöva se min information.

Dock önskar jag att det kunde finnas ett alternativ i stil med "surfa utan spårning", "surfa anonymt" eller liknande, där informationen verkligen inte delades med Google. Det skulle säkert ha tillfredsställt de berörda invånarna i San Jose.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.