Allt från Computex 2023
Permalänk
Avstängd

Ny i9 10900k ostabil (helt stock)

Köpte en i9 10900k i förra veckan.
Jag kör totalt stock i bios, inte ens XMP är aktiverad.
Jag har kört ett antal Asus realbench jag får WHEA error och även 1 BSOD efter 30 min test.
Vad ska man göra?

Ska tillägga att multi core enhanced är aktiverat automatiskt.
Har testat att stänga av multi core enhanced manuellt och då klarar den 30 min Asus realbench.
Men då går frekvensen ner till 4.4ghz efter någon min.

Permalänk
Medlem

Multicore enhancement är en sorts överklockning från moderkortstillverkaren, så inget som är "stock" från Intel. Att den går ner i 4,4 GHz efter ett tag utan det aktiverat låter helt normalt eftersom den högre turbo-nivån är så kallad Thermal Velocity Boost, så den aktiveras bara i korta stunder om temperaturen tillåter. Vad får du för temperatur med och utan multicore enhancement? Vad har du för kylning?

Visa signatur

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide

Permalänk
Medlem

Beroende på kylförmåga (Chassi + kylare) hade jag kört en manuell överklocking på 5GHz All-Core, 1.32v med Adaptive Offset +0.01v börja med det. VCCSA 1.2 VCCIO 1.3. CPU LLC: 6

Stressa och stabilisera, ovan voltages är bara en guide för start. Beroende på Frekvens på minnen etc.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX | i9-13900KS | 2x16GB G.Skill 6600CL34 A-die | Corsair AX1600i | 4x Samsung 980 PRO 2TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG CX 48" 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Multicore enhancement är en sorts överklockning från moderkortstillverkaren, så inget som är "stock" från Intel. Att den går ner i 4,4 GHz efter ett tag utan det aktiverat låter helt normalt eftersom den högre turbo-nivån är så kallad Thermal Velocity Boost, så den aktiveras bara i korta stunder om temperaturen tillåter. Vad får du för temperatur med och utan multicore enhancement? Vad har du för kylning?

Men jag valde optimize default. Det är väl vad de flesta gör så det borde ju fungera tycker man väl?
Den blir mycket varm..
multicore enhancement Enable 81c på den varmaste kärnan efter 30 mins test.
multicore enhancement Disable 77c på den varmaste kärnan efter 30 mins test.

Kör med en noctua nh-d15.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dbxxx:

Beroende på kylförmåga (Chassi + kylare) hade jag kört en manuell överklocking på 5GHz All-Core, 1.32v med Adaptive Offset +0.01v börja med det. VCCSA 1.2 VCCIO 1.3. CPU LLC: 6

Stressa och stabilisera, ovan voltages är bara en guide för start. Beroende på Frekvens på minnen etc.

Jag är inte intresserad av någon överklock, jag är redan missnöjd med den höga tempen.

Permalänk
Avstängd

Frågan är vad jag ska säga om jag ska lämna tillbaka cpu:n, jag har fortfarande öppet köp.
Jag menar säger jag att den inte är stabil på stock settings så måste dom säkert skicka den till Intel för felsökning och då kör dom kanske något annat moderkort och säger att den fungerar osv.

Permalänk
Medlem

Att den blir varm är en sak, att den är instabil kan vara en annan.
Det kan mycket väl vara ditt OS som bråkar.

Du behöver ge oss din Vcore under last och idle.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: GTX 1080ti - Accelero Xtreme III @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic.
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Optix MAG274R 27" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

mitt os är nyinstallerat, och som sagt så verkar det fungera fint när jag stänger av MCH.
vilket jag inte tycker man ska behöva, om man ställer allt på stock i bios så borde det fungera.

under idle har jag noterat vcore upp till 1.4v och i full load med asus realbech 1.18v.

Permalänk
Avstängd

Lyckades köra igenom Asus realbench 1 timme och Prime95 small FFT 1 timme (avx avstängt)
Satt Vcore på 1.28v i bios med LLC 4.
Max vcore i windows 1.288v
Vcore i Prime95 1.199v (max temp 80c)
Vcore i asus realbench 1.208v (max temp 79c)

Så med dessa resultat skulle jag kunna leva med. Dock vill jag inte köra Manuel vcore.
Jag testade adoptive vcore på mitt gamla moderkort men fick helt konstiga resultat.
@dbxxx eller någon annan som kan hjälpa mig att ställa in en adoptive vcore som ligger runt 1.208v i load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Ska tillägga att multi core enhanced är aktiverat automatiskt.
Har testat att stänga av multi core enhanced manuellt och då klarar den 30 min Asus realbench.
Men då går frekvensen ner till 4.4ghz efter någon min.

Multi-Core Enhancement är överklockning, då BIOS försöker boosta CPUn till maxfrekvens på alla kärnor parallellt, så inte konstigt att den är ostabil och varm. Att frekvensen går ner med MCE avstängt beror på att det är hög last på alla kärnor samtidigt, vilket typiskt händer i benchmarks men i få andra situationer. Under normal användning kommer enstaka kärnor att boosta upp till 5,3 Ghz på din processor.

Vad är det du kör förutom benchmarks där en i9-10900K inte räcker till utan att överklocka den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Multi-Core Enhancement är överklockning, då BIOS försöker boosta CPUn till maxfrekvens på alla kärnor parallellt, så inte konstigt att den är ostabil och varm. Att frekvensen går ner med MCE avstängt beror på att det är hög last på alla kärnor samtidigt, vilket typiskt händer i benchmarks men i få andra situationer. Under normal användning kommer enstaka kärnor att boosta upp till 5,3 Ghz på din processor.

Vad är det du kör förutom benchmarks där en i9-10900K inte räcker till utan att överklocka den?

jag kör allt stock i bios och MCH körs automatiskt då.
MCH boostar inte klockfrekvens på z490. Allt den funktionen gör är att låsa upp TDP vilket medför att den kan köras konstant i 4.9ghz även om den går över 125w tdp.

jag överklockar inte...
jag vill inte att den ska trottla till 4.4ghz eller mindre när den kommer upp i 125w vilket jag är ganska säker på att den gör i tex spel.

jag måste säga att jag aldrig varit med om otrevligare forum än detta får nästan bara svar där jag blir förklarad som en idiot och ingen hjälp...

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag sitter på samma processor och upplever också att den blir varm. Jag kyler min med en Noctua NH U12-A och temperaturen springer fort iväg. Jag har nyligen bytt kylpasta och kommer testa mer i dagarna och uppdaterar här i tråden om jag finner en lösning på den höga temperaturen.

Visa signatur

Intel Core i9-10900KF | ASUS STRIX Z490-F | Corsair Vengeance LPX 32GB | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS?
Sitter kylaren som den ska med kylpastan?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - B&W P9 Signature - Sennheiser GAME BOOSTER GSX 1000 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W. GP66 LEOPARD 11UG-083NEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

jag måste säga att jag aldrig varit med om otrevligare forum än detta får nästan bara svar där jag blir förklarad som en idiot och ingen hjälp...

Jag har läst igenom svaren och håller absolut inte med. Du får motfrågor för att vi skall kunna hjälpa dig, vad jag kan se är ingen otrevlig eller idiotförklarar dig. Att det kommer frågor beror ju på att vi i forumet inte vet vad du gjort, eller vad du kan. Sen kan även den bäste missa någonting uppenbart, därav alla frågor.
Tråkigt att du upplever svaren du får på det viset

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt problem utan överlåter det till Intelexperterna här

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

jag kör allt stock i bios och MCH körs automatiskt då.

Precis, det är tyvärr en förekommande grej på många Asus-moderkort att det aktiveras som default.

Det är fortfarande överklockning.

Skrivet av asus574:

MCH boostar inte klockfrekvens på z490. Allt den funktionen gör är att låsa upp TDP vilket medför att den kan köras konstant i 4.9ghz även om den går över 125w tdp.

Du kanske tolkar "överklockning" som att CPUn går över sin maxfrekvens, men det är det alltså inte frågan om här, utan om att MCE gör att CPUn försöker nå maxfrekvens på alla kärnor samtidigt vilket den inte är designad för. Den normala funktionen är att max 1-2 kärnor når maxfrekvens samtidigt, sen klockas CPUn automatiskt ner när flera kärnor belastas.

Skrivet av asus574:

jag överklockar inte...
jag vill inte att den ska trottla till 4.4ghz eller mindre när den kommer upp i 125w vilket jag är ganska säker på att den gör i tex spel.

Det kan du inte påverka utan att överklocka, vilket du gör när du har MCE aktiverat. Intels inbyggda Turbo Boost-funktion begränsar normalt klockfrekvensen på en 10900K till max 4,5 GHz när alla kärnor belastas.

Du letar efter ett problem som inte existerar.

Skrivet av asus574:

Och en koll på dina få inlägg du skrivit sen du blev medlem för två veckor sedan ger intrycket av att du egentligen vet bättre än hela forumet och bara kommer hit för att få det bekräftat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, det är tyvärr en förekommande grej på många Asus-moderkort att det aktiveras som default.

Det är fortfarande överklockning.
Du kanske tolkar "överklockning" som att CPUn går över sin maxfrekvens, men det är det alltså inte frågan om här, utan om att MCE gör att CPUn försöker nå maxfrekvens på alla kärnor samtidigt vilket den inte är designad för. Den normala funktionen är att max 1-2 kärnor når maxfrekvens samtidigt, sen klockas CPUn automatiskt ner när flera kärnor belastas.
Det kan du inte påverka utan att överklocka, vilket du gör när du har MCE aktiverat. Intels inbyggda Turbo Boost-funktion begränsar normalt klockfrekvensen till max 4,5 GHz när alla kärnor belastas.

Du letar efter ett problem som inte existerar.
Och en koll på dina få inlägg du skrivit sen du blev medlem för två veckor sedan ger intrycket av att du egentligen vet bättre än hela forumet och bara kommer hit för att få det bekräftat.

står inget om 4.5ghz. 4.8ghz och 4.9ghz om tempen inte övergår en viss nivå.
https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

kan du länka mig infon där det står att max är 4.5ghz. Jag är säker på att det är 4.9ghz på samtliga kärnor.

Vad jag förstår är det 4,8ghz på alla kärnor och endast 4,9ghz om temperaturen är låg.
Enskild kärna kan gå upp till 5,2ghz och då också endast vid låg temperatur.
Men detta kan variera i verkliga scenarion. I default boostar den inte föralltid heller.

Asus MCE (Multi Core Enchancements) är överklockning som vanligtvis är Default på Asus moderkort. Om processorn är ostabil med detta påslaget föreslår jag att du stänger av detta och väljer istället Intel Default. Speciellt om du vill köra Stock/Default inställningar.

Jag personligen kan tycka att det är fel att MCE är Default.

Om processorn är stabil med MCE avstängt så har du väl egentligen löst ditt problem.

Personligen tycker jag dina temperaturer för en 10900K är OK. Det är en varm processor. Speciellt då det är under stress tester.

Visa signatur

hellre fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

någon som kan hjälpa till med adoptive vcore?
tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

någon som kan hjälpa till med adoptive vcore?
tack

Läs mitt inlägg här för lite tips #18445224

Visa signatur

Permalänk
Medlem

får man fråga är dina minnen med på godkända för dit moderkort, kan säga att jag fick
problem med min andra dator en 9900kf när jag körde med minnen som inte var godkända. sen stäng
av asus auto som är på default och kolla efter nyare bios för så fick jag göra för att få det att fungera bra kanske
hjälper dig med bara prova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Värme är väl Intels signum numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Jag läste visst slarvigt i diagrammet.

Det är upp till 4,8 med Turbo Boost och upp till 4,9 med Thermal Velocity Boost.

Fakta kvarstår om Multi-Core Enhancement, men din CPU ska naturligtvis göra upp till 4,9 GHz all-core såvida det inte är några andra problem. 77 och 81 grader som du nämner är inga problem i sig (Edit: TVB begränsar frekvensökningar efter 70C), men däremot är det helt meningslöst att försöka förutsäga hur CPUn kommer prestera i spel med testprogramvara av den typen.

Vad mäter du frekvenserna med och vilka spel har du testat?

Asus har haft bekymmer på vissa tidigare moderkortsserier med att CPUn inte boostar upp ordentligt som den ska, vilket i de fallen bara åtgärdat med BIOS-uppdateringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Läs mitt inlägg här för lite tips #18445224

tusen tack får kolla på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

tusen tack får kolla på det

Jag hade också problem med Adaptive Vcore efter en biosuppdatering. Kör nu med ett äldre och då fungerar det bra.
Jag vet inte hur senaste bioset (2004) är. Kanske är den mer stabil med Adaptive.
Var dock försiktig och byt/uppdatera inte bios i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenis72:

får man fråga är dina minnen med på godkända för dit moderkort, kan säga att jag fick
problem med min andra dator en 9900kf när jag körde med minnen som inte var godkända. sen stäng
av asus auto som är på default och kolla efter nyare bios för så fick jag göra för att få det att fungera bra kanske
hjälper dig med bara prova

jag måste köra A2 och A4 för att min xmp ska fungera. Tror det har med daisy chain att göra.
har testat med 2 olika z490 moderkort och två i9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

jag måste köra A2 och A4 för att min xmp ska fungera. Tror det har med daisy chain att göra.
har testat med 2 olika z490 moderkort och två i9.

kör själv bara med asus både på intel och amd och det brukar vara 2-4 slottet på dom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag hade också problem med Adaptive Vcore efter en biosuppdatering. Kör nu med ett äldre och då fungerar det bra.
Jag vet inte hur senaste bioset (2004) är. Kanske är den mer stabil med Adaptive.
Var dock försiktig och byt/uppdatera inte bios i onödan.

intressant tack för infon. får jag fråga vad för problem du fick?
mitt problem var att jag skrev 1.27, vilket blev 1.6v i windows. jag förstår att det har med VID att göra men inte mycket mer tyvärr.
jag har lagt in det senaste bios redan 2004, kanske också får lägga in ett äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

I den länken har du en detaljerad förklaring till varför din CPU klockar ner sig under det användarscenario du beskriver ovan. Det beror alltså på att 1) du kör ett syntetiskt benchmark som belastar kärnorna mycket mer än normal användning och 2) på att du har MCE aktiverat som försöker pusha all core-frekvensen till 5,3 GHz istället för 4,9 GHz.

När man tittar på statistik över uppnådda all core-frekvenser vid binning av 10900K hos t.ex. Silicon Lottery så är det 68% som klarar 5 GHz, 21% som klarar 5,1 Ghz och bara 1% som klarar 5,2 GHz. Det är alltså inget särskilt förvånande att du upplever instabilitet med MCE igång, och framförallt inte när du kör benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

intressant tack för infon. får jag fråga vad för problem du fick?
mitt problem var att jag skrev 1.27, vilket blev 1.6v i windows. jag förstår att det har med VID att göra men inte mycket mer tyvärr.
jag har lagt in det senaste bios redan 2004, kanske också får lägga in ett äldre.

För det första så fick jag aldrig fram alternativet att välja Adaptive Vcore. Och ingen överklockning med Manual Vcore var stabil

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

I den länken har du en detaljerad förklaring till varför din CPU klockar ner sig under det användarscenario du beskriver ovan. Det beror alltså på att 1) du kör ett syntetiskt benchmark som belastar kärnorna mycket mer än normal användning och 2) på att du har MCE aktiverat som försöker pusha all core-frekvensen till 5,3 GHz istället för 4,9 GHz.

När man tittar på statistik över uppnådda all core-frekvenser vid binning av 10900K hos t.ex. Silicon Lottery så är det 68% som klarar 5 GHz, 21% som klarar 5,1 Ghz och bara 1% som klarar 5,2 GHz. Det är alltså inget särskilt förvånande att du upplever instabilitet med MCE igång, och framförallt inte när du kör benchmarks.

MCE aktiverat försöker inte pusha alla core till till 5.3ghz.
Med MCE aktiverat aktiverar unlimited power, vilket gör att cpun kan köra sin max frekvens 4.9ghz på alla core utan att trottla.