Hur får man ClockTuner for Ryzen att fungera?

Permalänk
Medlem

Hur får man ClockTuner for Ryzen att fungera?

Dator nr.4 jag inte får CTR att fungera på.
Närmare bestämt, inga inställningar fastnar.

Kör Diag och tuning, sparar profiler, To tray, autoload with os.
Inget fastar!
Startar inte med OS, startar det manuellt men inga inställningar kvar.
W10 x64 Pro, fullt uppdaterade,är admin, kör som admin.
CTR ligger i Hämtade filer.

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med tanke på den valda forumsektionen är det antagligen ClockTuner for Ryzen som avses. Det är naturligtvis dumt att göra det svårare för sig själv genom att inte ordentligt skriva vad man menar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kör du det som admin? Gör det annars.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

ClockTuner for Ryzen

Skrivet av SCORPIUS:

Kör du det som admin? Gör det annars.

Gör det redan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Samma för mig fast profilerna sparas men vägrar starta med os eller starta minimerat.

Ibland öppnas det upp av sig själv dessutom ur minimerat och lägger sig övers och minimerar allt annat öppet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Dator nr.4 jag inte får CTR att fungera på.
Närmare bestämt, inga inställningar fastnar.

Kör Diag och tuning, sparar profiler, To tray, autoload with os.
Inget fastar!
Startar inte med OS, startar det manuellt men inga inställningar kvar.
W10 x64 Pro, fullt uppdaterade,är admin, kör som admin.
CTR ligger i Hämtade filer.

Vad gör jag för fel?

Lite sent ute kanske, men kanske någon mer som undrar och hittar hit. Till att börja med har det kommit en väldigt bra instruktionsvideo nyligen:

Och annars undrar jag om du klickar i "CTR HYBRID OC" också? Det är själva helheten som gör att alla profilerna är aktiva och växlas mellan beroende på load och hur många trådar som används. Så både "Autoload profile(s)" och "CTR HYBRID OC" behöver först aktiveras, därefter aktiveras de profiler du vill använda (P1 + P2 + PX Profile) och när det är gjort måste man klicka på save på varje profil. Det har funkat för mig med CTR 2.1 åtminstone, både på min R5 3600 och R9 5900X. Tog ett tag innan jag förstod, om man bara kör olika diagnostika och "tuning" så skapar programmet profiler ändå när den har tillräckligt med info (så tolkade jag det iaf).

Har du kört diagnostics och tune-programmet också? Jag är lite osäker på exakt vad mer som krävs, tror att det räcker med diagnostics, och att man undervoltar med reference voltage då (rekommenderade referensvärden står i slutet på diagnosrapporten), vilket blir den sjätte profilen (idle - 7% load?) och gör att hela CPU:n i stort sett är i idle 95% av tiden man bara surfar eller dylikt.

Insåg nu att jag missade det viktigaste. Man måste först gå in på profiles, och där klicka i "Calculate PX Profile", när det är klart så tar man nästa, "Calculate P2 Profile", och sen "Calculate P1 Profile" innan man går över och gör Diagnostics och undervolting. Gick lite för fort för mig där, tänkte att det redan var gjort eftersom frågan var hur de sparas, men kan tänka mig att profilerna kommit på samma vis de gjorde för mig i början (av sig självt dvs).

Ovan är fortfarande relevant, men inte för TS.

[Edit2] Jag missade centrala delar av frågeställningen. [Edit]Råkade visst citera 2x, raderat.
Permalänk

Testade köra med px profilen men den gick aldrig stabilt utan tenderade till bsod vid låg fåkärnig last med skyhög spänning och endast marginellt högre cpu frekvens mot min stabila all core profil.

Så just ny har jag bara profil 1 o 2 aktiverade och hybrid oc.

Där profil är en profil som klockar upp min bästa kärna till 4400Mhz och resten går i 3800mhz. 1.35V vid 15% last
Den andra är 4300, 4400, 4275 4274Mhz 1.37V vid 40% last
Och under 15% hör den stock mha oc hybrid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja, det låter verkligen som skyhög spänning, tråkigt att det inte gav bättre utdelning till dig.

Både min R5 3600 och min nya 5900x är Golden sample tydligen, jag var lite tveksam till det för det verkade osannolikt att jag skulle ha sådan tur. Visste dock att 3600:an verkat vara oförskämt lätt att skrämma upp, så det kanske stämmer att jag haft tur i silikonlotteriet nu.

Hann inte mer än testa i en vecka eller så med gamla R5:an, men den var stabil. Sen började jag ta delar och slänga ihop nya.

Med 5900x kör jag enligt rekommendationen, får oftast runt 8650-8820p i CB R20, mot 8400 med PBO och Auto-OC. Inte så stor effektskillnad egentligen kanske, men jag märker det jättetydligt på spänningen och värmeutvecklingen. Jag kör 1.175V från 70% till 100% belastning, och då tuggar CCX1 på med 4575MHz medan CCX2 stannar på 4400MHz. Brukar ligga kring 30-strecket vid idle och maxa ur runt 65C vid bänkning, och då har jag bara 240mm AIO och fläktkurvorna på standard.

Eftersom jag nyss köpt CPU och bara efter några dagar börjat pilla med CTR 2.1 så kan jag inte uttala mig om hur det hade sett ut om jag använt senaste generationens OC från AMD och pillat med det lika mycket som jag pillat med CTR. Men ändå. Sitter också med mina gamla 3200MHz CL16 ramminnen, förvisso 4*8GB och det ska väl CPU:n gilla.

Lade upp bilder på R20-scores och de andra sidorna i CTR här: https://imgur.com/a/uNcaH7A