Vilken räddningsmjukvara rekommenderas för halvkass HDD?

Permalänk
Inaktiv

Vilken räddningsmjukvara rekommenderas för halvkass HDD?

Har en smågammal WD Green 3GB (från typ 2014-15) som mest legat och gjort ingenting de senaste åren. Den innehåller en del grejer jag är nostalgisk för, men inget är väl egentligen sådär jättekritiskt.

Dock har den drabbats av odefinierade läsproblem, den fastnar på någon fil (hänt med 2 olika hittils) när man kopierar via vanliga explorer i windows och den vill sedan inte fortsätta. Den bara stoppar, och explorerfönstret slutar svara. Går inte ens att avbryta kopieringen, det har råhängt (står "avbryter", för evigt.)

Kör man diskkontroll via windows GUI hittar den ingenting fel såklart, CHKDSK från kommandotolken meddelar "the type of the file system is NTFS", hjälpsamt, och sedan stoppar den, kanske för att den misslyckade filkopieringen fortfarande ligger där och blockerar eller något sådant.

Så eftersom windows verkar vara helt kasst på att hantera felsituationer behöver jag något slags räddningsverktyg som kan gå in mer på djupet och som inte ger upp så lätt så fort patrull stöts på, men har ingen uppfattning om vad som finns eller vad som är bra. Söker man på nätet kan man ju hitta allt möjligt, men det kan ju vara vad som helst som rekommenderas - något som är halvkasst eller inte är något att ha alls, eller något ännu värre typ. Finns ju hur skumma sidor som helst som vill "hjälpa" folk...

Så vad bör man prova med? Känner mig ganska så tappad bakom en vagn, typ...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ge upp windows helt när det kommer till sådana saker...

Använd ddrescue startad från tex. https://www.system-rescue.org/Download/ (ladda ned image och bränn till USB-sticka och boota på den)

Första är att skapa diskimage av disken på en USB-disk av tillräcklig ledig storlek (skall ha tillräckligt med ledig plats för att rymma hela storleken som disken som du har krångel med dvs. mer än 3 TB ledigt i ditt fall ) som monteras under /mnt

anslut USB-disken som är tänkt att lagra själva diskimagen - vänta en kort stund (nej det är inte den disken du har krångel med - den skall vara oansluten helt i det här läget)

först kolla med 'lsblk'

i listan titta ut efter disken som matchar i storlek i din externa USB-disk och se vad den går under för enhetsnamn

vi säger att det är 'sdb och 'sdb1' som stämmer, de med siffror som sdb1 är partitioner under sdb

därefter montera partitionen med 'mount /dev/sdb1 /mnt'

och sedan hoppa till /mnt med 'cd /mnt' och gör 'ls -al' och du bör se åtminstone någon fil/mapp på den disken (windows dolda systemapp om det är NTFS-filsystem) med 'df -h' bör du se att disken under /mnt matchar i storlek med din USB-disk

Detta ovan skall göras innan du ansluter disken med problem - för det gäller verkligen att hålla reda på vilken disk man jobbar emot och att diskens beteckningar kan byta ordning för var datoromstart om alla enheter sitter ipluggade redan från början - dvs. det som kunde heta /dev/sdb1 förra gången kan heta /dev/sdc1 nästa start (det har att göra med PCIe-systemet på moderkortet - första enheten som blir klar får första positionen) så man måste _alltid_ kolla med 'lsblk' innan man monterar diskar eller börja skriva data på dem

Nu är det läge att koppla in USB-disk med krångel eller krångeldisken i USB-diskdockan - vänta en stund så att det hinner hittas av systemet

nu gör du åter igen en 'lsblk' och du bör hitta en disk som heter 'sdc' och under den 'sdc1' och matchar i din storlek med den krånglande disken

nu är det dags för diskimage med ddrescue:

ddrescue skall ha 3 filargument, inte bara 2 - dvs. liknande:

"ddrescue /dev/sdc /mnt/diskimages /mnt/diskimages_logfile <enter>".

när den startar så börja uppräkning hur mycket den överför - den kommer att ta varenda läsbar sektor på disken inklusive partitionstabeller och gpt-tabeller

loggfilen är livsviktig om du måste stoppa kopieringen för att disken har hängt sig hårt och kräver en spänningsomstart (och kanske även din dator måste startas om för att det skall vakna igen - och då måste man börja om proceduren från början på den här inlägget - inklusive att plocka ut alla USB-enheter utom den man bootar ifrån. )

Nästa start med ddrescue (med samma kommandosträng som tidigare, men vid inträffad omboot av datorn så måste man kolla om diskarna är kvar på sina gamla namn med 'lsblk' och justera i kommandosträngen om de har bytt plats - det är som om C:, D: byter plats men D: låtsas att vara C: - ja det kan bli sörjigt - windows själv använder UUID på diskarna för att hålla isär dem och allokera till rätt enhetsbokstav, men problemet är att UUID gäller bara partitioner - inte hela diskar) så startar den en bit framför stället som det var problem och problemsektorerna tar den i slutet av scanningen

- detta kan du prova hur många gånger som helst med att starta samma kommandosträng om igen då det bara ger sig på sektorerna som är kvar och inte läser om sektorer som redan är lästa då de redan finns i imagen och på så sätt mjölka ut alla sektorer som är trubbliga - prova att kyla disken, värma disken lite extra - sätta flagga så att den provar hela natten (dock problematisk om disken hela tiden fryser sig vilket gällde tex. WD-red diskarna jag hade från en NAS, men även att SSD kan frysa hårt))

---

När du inte orkar längre med att kopiera ut från disken till diskimagen och det fortfarande är somliga olästa sektorer kvar....

så kan du ändå montera diskimagen:

först skapa en mapp "mkdir /mnt1"

därefter

losetup -P -f /mnt/diskimages (imagen som du skapat från den trubbiga disken '-P' gör att den förstår partitionstabellen i imagen)

med 'lsblk' igen

ser du att det dykt upp några fler loop-filer ytterligare än förra gången och en av dem matchar din trubbliga disk i storlek

exempelvis kan det heta 'loop21' och 'loop21p1' - det sistnämnda är då partitionen på imagen av din trubbliga disk

sedan kan den monteras med

'mount -o ro /dev/loop21p1 /mnt1'

och om allt går bra så ser du alla filer på din disk under /mnt1 (och är skrivskyddat) och kan kopiera dem vidare. (kör 'mc' - norton-commande liknande gränssnitt - mycket enklare än att köra manuellt med 'cp')

Skillnaden när du kör mot din krångliga disk är att den inte hänger sig om det skulle vara en oläsbar sektor - istället är den fylld med '0' för de sektorer som inte gick att läsa och kopieringen går vidare utan avbrott.

Permalänk
Inaktiv

Tackar så mycket för den väldigt utförliga beskrivningen, men sannolikheten att jag kommer ens till steget då jag manuellt mountar mina egna diskar med ett shellkommando är ungefär -738% typ... Än mindre tjafsar med 3 filargument och loggfiler och kolla så rätt disk hamnar i rätt ordning efter omstart - jag skulle bli helt galen. Innehållet på disken är inte SÅ viktigt typ att det motiverar allt för mycket arbete.

Letar efter något med GUI där man väljer struliga disken som källa, en målfolder på en annan disk som destination, och sedan trycker på tuta och kör-knappen. Behöver inte ha en full spegling av hela disken inklusive filsystemsdata osv, jösses. Det är överkurs till tusen typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tackar så mycket för den väldigt utförliga beskrivningen, men sannolikheten att jag kommer ens till steget då jag manuellt mountar mina egna diskar med ett shellkommando är ungefär -738% typ... Än mindre tjafsar med 3 filargument och loggfiler och kolla så rätt disk hamnar i rätt ordning efter omstart - jag skulle bli helt galen. Innehållet på disken är inte SÅ viktigt typ att det motiverar allt för mycket arbete.

Letar efter något med GUI där man väljer struliga disken som källa, en målfolder på en annan disk som destination, och sedan trycker på tuta och kör-knappen. Behöver inte ha en full spegling av hela disken inklusive filsystemsdata osv, jösses. Det är överkurs till tusen typ.

kör in ubuntu på en usb pinne, starta från den och använd tesdisk
https://vitux.com/how-to-recover-deleted-files-in-ubuntu-thro...
använt det själv ett par gånger med mycket bra resultat.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.