Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Aeig:

De har helgarderat sig med en paragraf under särskilda villkor så nog håller det

Dock kan man ju ifrågasätta huruvida det är relevant i nuläget som du pekar ut då 6900 XT finns i lager på många ställen, dvs det är inte en bristvara rent tekniskt.

Ska man ta betalt 30 kr per annons kan man ju åtminstone bemöda sig med att uppdatera listan på bristvaror 1-4 ggr i månaden, annars blir det ju orimligt.

Mvh

Hej!

Anledningen att vi inte ändrar listan stup i kvarten är för att varken annonsörer eller moderatorer skulle kunna hålla reda på vilken regel som gällde när osv. Så för tydlighetens skull gäller det både 3000 och 6000 serierna rakt av.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej!

Anledningen att vi inte ändrar listan stup i kvarten är för att varken annonsörer eller moderatorer skulle kunna hålla reda på vilken regel som gällde när osv. Så för tydlighetens skull gäller det både 3000 och 6000 serierna rakt av.

Det är väl bara att göra en lista med produkter och uppdatera den 1-2 ggr i månaden? Alltså lägga till och ta bort, om produkten ej finns på listan så är det fritt fram, sen kan ni ju skriva datum för senaste uppdatering. Ni tar ju duktigt betalt för en annons

I nuläget är det ju faktiskt inte särskilt mycket som kan anses vara en bristvara, alla modeller finns i lager hos olika ÅF.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det börjar bli på tiden att slopa de här reglerna helt nu. Scalpingtiderna är så gott som över, får man tag på ett nytt kort så är det ändå så dyrt att det inte går att scalpa.

Jag försökte sälja ett RTX 3080 som jag ändå fick för det pris jag bokade det för (10.500kr) för över ett år sedan, fick förvisso med en trisst blowerkylare istället för förmonterat vattenblock som jag hade beställt. Försökte i alla fall sälja det för inköpspriset 10.500kr men blev inte ens av med det. Miners verkar inte heller särskillt sugna på att köpa icke LHR-kort längre, försökte nämligen i samma veva sälja en kompis 3070 för att han skulle få detta 3080, han fick efter många om och men tillbaka det pris som han hade betalar i fyndhörnan på Webhallen för ett år sedan, de vill säga 8500kr för ett 3070 med bra kylare och icke LHR.

Med detta sagt förstår jag helt ärligt inte vad de här reglerna tjänar för syfte längre? Är det inte dags att bara helt slopa dom? Tycker samma sak borde gälla för ÅF, det känns helt ärligt rätt sjukt att någon som köpte ett 3000-serien kort på lansering inte skulle få köpa ett till kort till typ sitt barn trots att korten ändå verkar finnas på hyllorna vecka in och vecka ut nu. @Webhallen har 40st modeller av grafikkort i lager (har filter på så det endast räknar kort för 2900kr+ för att inte räkna med typ 1650, 1030 osv), @Inet har 76st modeller i lager. I mina ögon finns det ingen direkt brist längre, det är bara nya högra priser som jag tror vi får vänja oss vid ett tag framöver. Men jag tror det är dags att göra vad regeringen gjorde med restriktionerna och acceptera att det förvisso är ett ansträngt läge men att regleringen inte längre kan anses nödvändig.

@Undac det kanske är något som är värt att ta upp internt och senare kanske göra en votering här på forumet?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Med detta sagt förstår jag helt ärligt inte vad de här reglerna tjänar för syfte längre? Är det inte dags att bara helt slopa dom?

Problemet är väl att marknaden fortfarande är "skör" så kan bli med svenska covid-reglerna på slutet som snurrade upp och ner flera gånger beroende på senaste trenderna.

Tror det blir än mer gnäll om reglerna hade tagits bort och sedan återinförts. Butikerna ser nog samma risker med att släppa allt löst, även om alla (utom 3060) finns gott om i lager just nu, de riskerar att stå med svartepetter om det vänder igen och bli utpekade.

Då man kan "spekulera" i att de höga elpriserna i Europa är en bidragande faktor till tillgängligheten så gör de geopolitiska riskerna som är inbyggda marknaden än mer osäker.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Aeig:

Det är väl bara att göra en lista med produkter och uppdatera den 1-2 ggr i månaden? Alltså lägga till och ta bort, om produkten ej finns på listan så är det fritt fram, sen kan ni ju skriva datum för senaste uppdatering. Ni tar ju duktigt betalt för en annons

I nuläget är det ju faktiskt inte särskilt mycket som kan anses vara en bristvara, alla modeller finns i lager hos olika ÅF.

Mvh

Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag kan tycka att det börjar bli på tiden att slopa de här reglerna helt nu. Scalpingtiderna är så gott som över, får man tag på ett nytt kort så är det ändå så dyrt att det inte går att scalpa.

Jag försökte sälja ett RTX 3080 som jag ändå fick för det pris jag bokade det för (10.500kr) för över ett år sedan, fick förvisso med en trisst blowerkylare istället för förmonterat vattenblock som jag hade beställt. Försökte i alla fall sälja det för inköpspriset 10.500kr men blev inte ens av med det. Miners verkar inte heller särskillt sugna på att köpa icke LHR-kort längre, försökte nämligen i samma veva sälja en kompis 3070 för att han skulle få detta 3080, han fick efter många om och men tillbaka det pris som han hade betalar i fyndhörnan på Webhallen för ett år sedan, de vill säga 8500kr för ett 3070 med bra kylare och icke LHR.

Med detta sagt förstår jag helt ärligt inte vad de här reglerna tjänar för syfte längre? Är det inte dags att bara helt slopa dom? Tycker samma sak borde gälla för ÅF, det känns helt ärligt rätt sjukt att någon som köpte ett 3000-serien kort på lansering inte skulle få köpa ett till kort till typ sitt barn trots att korten ändå verkar finnas på hyllorna vecka in och vecka ut nu. @Webhallen har 40st modeller av grafikkort i lager (har filter på så det endast räknar kort för 2900kr+ för att inte räkna med typ 1650, 1030 osv), @Inet har 76st modeller i lager. I mina ögon finns det ingen direkt brist längre, det är bara nya högra priser som jag tror vi får vänja oss vid ett tag framöver. Men jag tror det är dags att göra vad regeringen gjorde med restriktionerna och acceptera att det förvisso är ett ansträngt läge men att regleringen inte längre kan anses nödvändig.

@Undac det kanske är något som är värt att ta upp internt och senare kanske göra en votering här på forumet?

Skrivet av Ibymafayhas:

Problemet är väl att marknaden fortfarande är "skör" så kan bli med svenska covid-reglerna på slutet som snurrade upp och ner flera gånger beroende på senaste trenderna.

Tror det blir än mer gnäll om reglerna hade tagits bort och sedan återinförts. Butikerna ser nog samma risker med att släppa allt löst, även om alla (utom 3060) finns gott om i lager just nu, de riskerar att stå med svartepetter om det vänder igen och bli utpekade.

Då man kan "spekulera" i att de höga elpriserna i Europa är en bidragande faktor till tillgängligheten så gör de geopolitiska riskerna som är inbyggda marknaden än mer osäker.

Min tanke just nu i alla fall är att vi har is i magen en liten stund till med förhoppningen om att helt kunna slopa reglerna.

Mycket hellre det än att börja designa om dem stup i kvarten med olika listor av produkter som både annonsörer och moderatorer måste hålla koll på. Eller som Ibymafayhas är inne på att man slopar dem för att sedan återinföra dem.

Exakt hur lång "en liten stund till" blir får vi snacka ihop oss lite om och fortsätta hålla koll på återförsäljarna, deras prissättning och höra oss för med hur framtida leveranser ser ut etc. (Ungefär så som vi gjort under hela den här perioden bara att vi inte bedömt att ljusningarna har varit tillräckligt ljusa så att säga )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att det finns personer som den ovan som inte gör annat än att sitta och gräva i marknadselen efter att någon råkat eller "råkat" göra fel..

Antar att alla behöver en hobby..

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Eftersom det i skrivande stund finns cirka 7000 grafikkort i lager i sverige från de senaste generationerna av AMD- och Nvidia-grafikkort tar vi från och med idag bort delar av dessa regler. Ny information finns här:
https://www.sweclockers.com/artikel/33847-sweclockers-lattar-...

TLDR-versionen av ovan: (Men se till att läsa artikeln ändå plz )

  • Det är fortsatt inte tillåtet med storskalig verksamhet i marknaden. Privat bruk är det som gäller (och nej en betydande miningverksamhet klassar vi inte som privat bruk).

  • Utgångspriser måste fortfarande vara i linje med snittpriserna hos de större svenska återförsäljarna (exklusive market places) på exempelvis prisjakt.

  • Däremot försvinner regeln om en produkt per halvår.

Läs mer här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ä N T L I G E N