Intel täcker av kampanjen Go PC – mer smutskastning av Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ser ingen användning för dom mest att lura folk på pengar & de ska konsumera mer byta ut eländet efter nåt år mycket pengar för liten prestanda om man jämför med stationärt (skulle säga att telefonen tagit över den bärbara datorn attraktion även om jag inte är så förljust i moderna telefoner heller men använder både laptop & telefån i jobbet.

Jag håller till stor del med dig, men vi här på forumet, är inte normen.
Normen är mer av typen lättsurfa, kolla lite Youtube, facebook, instagram och annat samt kolla emails.
För sånt kan du använda vilken dator eller laptop du vill utan att den brakar ihop.
Den tiden du behövde värstingen vör att kunna göra dittan och dattan är långt gången.
Min fru har en gammal Samsung 15 tums laptop från 2011 med Win7 på. Den håller på att bli lite seg, men den har fortfarande en mekanisk HDD som jag funderar på att byta ut.

För dom flesta datoranvändare är det mer praktisk med en laptop, då den enkelt går att fälla ihop och lägga åt sidan eller att ta den med sig på resor.
Dom flesta jag vet har inga speciella krav på skärmen eller dess storlek heller. Min fru stör sig inte på 1280X720 med TN-panel.
Jag skulle inte vilja sitta med den i fem minuter. Men sån är livet. Olika folk, olika krav och behov.
Om jag frågar henne hur hon tycker om tanken att köpa en ny laptop eller stationär dator åt henne, får jag svaret att den hon har duger perfekt och att hon inte vill byta.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv

Det är ju roligt att folk säger "Allt bara funkar" på MAC...när just nästan ingenting funkar att köra på dem...hade folk på min senaste utbildning som inte kunde köra i princip ett enda program på kursen utan att ta med en PC eller att köra dualboot Windows vilket den gruppen sällan har intresse eller kunskap till att fixa/göra.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anon76576:

Det är ju roligt att folk säger "Allt bara funkar" på MAC...när just nästan ingenting funkar att köra på dem...hade folk på min senaste utbildning som inte kunde köra i princip ett enda program på kursen utan att ta med en PC eller att köra dualboot Windows vilket den gruppen sällan har intresse eller kunskap till att fixa/göra.

När man pratar om att allt bara funkar så pratar man om det basic som folk gör dvs basic of basic. Samma sak med iphone detta bara funkar:

Webbläsare
Mail
Ringa o sms:a
Kameran bara funkar utan problem i alla appar

Detta är varför man säger att allt bara funkar för att 99% av alla personer gör just basic of basics och de vill att det bara funkar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är ju roligt att folk säger "Allt bara funkar" på MAC...när just nästan ingenting funkar att köra på dem.

Varför använde inte dessa personer Parallels Desktop, VMware, VirtualBox, CrossOver, PlayOnMac, Wine eller motsvarande?

Att köra Windows-program i macOS är ofta lekande lätt, men okunskapen är tyvärr stor hos användarna.

Jag förväntar mig inte att kunna köra macOS-program i Windows lika lätt (även om det går).

Sen kan jag ifrågasätta valet av Mac och macOS om man har ett behov av att köra Windows-program.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Tycker dock att den allmänna datorkunskapen hos användarna idag är extremt låg. Detta gäller även medlemmar här på forumet. Kanske dags att införa "datakörkort" igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är ju roligt att folk säger "Allt bara funkar" på MAC...när just nästan ingenting funkar att köra på dem...hade folk på min senaste utbildning som inte kunde köra i princip ett enda program på kursen utan att ta med en PC eller att köra dualboot Windows vilket den gruppen sällan har intresse eller kunskap till att fixa/göra.

Fel på användarna eller den som håller i utbildningen? Lätt att peka finger när det kanske är kursledaren som har inte ställt rätt förkunskapskrav på deltagarna och hårdvara.

Har några 100 utvecklare som kör macOS hos en av mina kunder. Min farsa ringer fortfarande och frågar om saker som berör Windows. Det är skit bakom spakarna och inget annat.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är ju roligt att folk säger "Allt bara funkar" på MAC...när just nästan ingenting funkar att köra på dem...hade folk på min senaste utbildning som inte kunde köra i princip ett enda program på kursen utan att ta med en PC eller att köra dualboot Windows vilket den gruppen sällan har intresse eller kunskap till att fixa/göra.

Frågan är ju om dom hade fått all info från start eller om det var otroligt bristande kommunikation om vad som krävdes av dom? Allt funkar självklart inte bara rakt upp och ner, men jag som inte är en jätte fan av Mac när det gäller datorer får igång det mesta jag behöver på frugans MBP utan några större problem, även frugan och hon är inte direkt teknisk.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Varför använde inte dessa personer Parallels Desktop, VMware, VirtualBox, CrossOver, PlayOnMac, Wine eller motsvarande?

Att köra Windows-program i macOS är ofta lekande lätt, men okunskapen är tyvärr stor hos användarna.

Jag förväntar mig inte att kunna köra macOS-program i Windows lika lätt (även om det går).

Sen kan jag ifrågasätta valet av Mac och macOS om man har ett behov av att köra Windows-program.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Tycker dock att den allmänna datorkunskapen hos användarna idag är extremt låg. Detta gäller även medlemmar här på forumet. Kanske dags att införa "datakörkort" igen

Det är helt vanliga "inte sweclockers-kunskaps-folk" som inte vet vad man köper och då har man ingen aning om vad dual boot etc är. Hade de köpt en PC hade de inte behövt den kunskapen utan bara kunnat installerat programmen. Det är lite som att köpa en special-bil som funkar lika bra som en vanlig bil men bara om du installerar special programvara i motorn först...varför skulle man köpa en sån när den andra fungerar direkt utan detta moment eller adapter?

Det är det som är så roligt med MAC, folk som har dem är så vana att använda speciallösningar och adaptrar att de på något sätt tycker det är normalt. Alla andra undrar bara varför de krånglar till det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andra94:

När man pratar om att allt bara funkar så pratar man om det basic som folk gör dvs basic of basic. Samma sak med iphone detta bara funkar:

Webbläsare
Mail
Ringa o sms:a
Kameran bara funkar utan problem i alla appar

Detta är varför man säger att allt bara funkar för att 99% av alla personer gör just basic of basics och de vill att det bara funkar.

På vilken moderna dator/telefon fungerar inte detta out of the box? Det är väl ingen merit att det fungerar...det är ju ett grundkrav, annars är ju produkten värdelös. Det fungerar ju tametusan till och med på Ubuntu numera.

Permalänk
Skrivet av anon76576:

På vilken moderna dator/telefon fungerar inte detta out of the box? Det är väl ingen merit att det fungerar...det är ju ett grundkrav, annars är ju produkten värdelös. Det fungerar ju tametusan till och med på Ubuntu numera.

Funkar det att ringa och smsa på Windows och Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är det som är så roligt med MAC, folk som har dem är så vana att använda speciallösningar och adaptrar att de på något sätt tycker det är normalt. Alla andra undrar bara varför de krånglar till det...

Min speciallösning är att jag även kör PC

Jag väljer verktyg efter behov och kör främst Mac för foto- och videoredigering. Windows har jag på arbetsdatorn.

Däremot var det min Dell XPS 13 som fick mig att skaffa ett gäng adaptrar, vilket i sin tur gjort övergången till Mac smidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är det som är så roligt med MAC, folk som har dem är så vana att använda speciallösningar och adaptrar att de på något sätt tycker det är normalt. Alla andra undrar bara varför de krånglar till det...

Du menar USB-C som är en bransch standard? Där även datorn laddas, skärm, mus, tangentbord, genom med en sladd. Håller med, det är konstigt med den här speciallösningen USB-C /s.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Det är helt vanliga "inte sweclockers-kunskaps-folk" som inte vet vad man köper och då har man ingen aning om vad dual boot etc är. Hade de köpt en PC hade de inte behövt den kunskapen utan bara kunnat installerat programmen. Det är lite som att köpa en special-bil som funkar lika bra som en vanlig bil men bara om du installerar special programvara i motorn först...varför skulle man köpa en sån när den andra fungerar direkt utan detta moment eller adapter?

Det är det som är så roligt med MAC, folk som har dem är så vana att använda speciallösningar och adaptrar att de på något sätt tycker det är normalt. Alla andra undrar bara varför de krånglar till det...

Jag tror du syftar på Mac och inte Media Access Control.

"Det är det som är så roligt med PC-folk, de tror att 'It just works' på Mac innebär att du ska kunna installera program avsedda för en annan plattform".

Visst finns det massa nackdelar med MacOS för olika användningsområden. Men din argumentationsidé här är minst sagt bristfällig.

/ PC+Mac-användare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pre-dator:

Jag tror du syftar på Mac och inte Media Access Control.

"Det är det som är så roligt med PC-folk, de tror att 'It just works' på Mac innebär att du ska kunna installera program avsedda för en annan plattform".

Visst finns det massa nackdelar med MacOS för olika användningsområden. Men din argumentationsidé här är minst sagt bristfällig.

/ PC+Mac-användare

Det finns säkert fördelar om man använder något specifikt special-program men för gemene man borde det väl rimligen vara smidigast med en PC där i princip allt fungerar. Jag har haft dator sedan 80-talet och aldrig hamnat i en situation där en MAC varit ett alternativ. Vad är det för område där MAC är stark idag där inte PC kan konkurrera programmässigt eller prestandamässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Vad är det för område där MAC är stark idag där inte PC kan konkurrera programmässigt eller prestandamässigt?

iOS- och iPadOS-utveckling

Själv ser jag fördelar med att använda Mac till foto- och videoredigering. Visst funkar det även med Windows och den stora prestandavinsten kom först med Apple Silicon.

Medföljande program som Garageband och iMovie är även bättre än merparten av 1000 kronors programmen till Windows. Bortsett från program som exempelvis Logic Pro samt Final Cut, så finns det mesta till Windows. Däremot rullar program som DaVinci Resolve rullar bäst på Mac och sämst under Linux (som saknar viktiga codecs).

Har aldrig saknat codecs eller stöd för RAW-filer out-of-the-box i macOS, men Windows har fortfarande stora problem med detta enligt mig.

Än värre problem är det att UWP-appar och Win32-programmen inte delar codecs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

iOS- och iPadOS-utveckling

Själv ser jag fördelar med att använda Mac till foto- och videoredigering. Visst funkar det även med Windows och den stora prestandavinsten kom först med Apple Silicon.

Medföljande program som Garageband och iMovie är även bättre än merparten av 1000 kronors programmen till Windows. Bortsett från program som exempelvis Logic Pro samt Final Cut, så finns det mesta till Windows. Däremot rullar program som DaVinci Resolve rullar bäst på Mac och sämst under Linux (som saknar viktiga codecs).

Har aldrig saknat codecs eller stöd för RAW-filer out-of-the-box i macOS, men Windows har fortfarande stora problem med detta enligt mig.

Än värre problem är det att UWP-appar och Win32-programmen inte delar codecs.

Det är väl en sak om man jobbar med det på en hög amatör nivå eller professionellt. Men för gemene man som kanske vill klippa ihop sin semesterfilm eller liknande så kan man ju köpa en PC plus programvara för en tredjedel/fjärdedel av priset med i princip samma prestanda. Jag kör t.ex Filmora som program och det fungerar ypperligt..använder kanske 10% av alla saker som programmet ska göra. Tror det kostade runt 550 kr för livstid så även om jag håller med om att Imovie är riktigt bra för att följa med så är det i slutändan väldigt dyrt.

Jag tänker på de många människor som lägger i mina ögon onödiga pengar på något som egentligen inte kan göra något mer, ofta faktiskt mindre. Som inte riktigt förstår att MAC knappt svarar för 8-9 % av marknaden och den stora delen program/Spel som finns inte går att använda (om man inte har dual boot etc men det kan ju inte gemene man).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Jag kör t.ex Filmora som program och det fungerar ypperligt..använder kanske 10% av alla saker som programmet ska göra. Tror det kostade runt 550 kr för livstid så även om jag håller med om att Imovie är riktigt bra för att följa med så är det i slutändan väldigt dyrt.

Stort pluspoäng för att du använder Filmora! Det är ett av få program som klarar att editera 4k video på min Dell XPS 13.

Trevligt att arbeta i men tyvärr mer av ett undantag än regel. Önskar att fler upptäcker det programmet!

Permalänk
Skrivet av anon76576:

Det är väl en sak om man jobbar med det på en hög amatör nivå eller professionellt. Men för gemene man som kanske vill klippa ihop sin semesterfilm eller liknande så kan man ju köpa en PC plus programvara för en tredjedel/fjärdedel av priset med i princip samma prestanda. Jag kör t.ex Filmora som program och det fungerar ypperligt..använder kanske 10% av alla saker som programmet ska göra. Tror det kostade runt 550 kr för livstid så även om jag håller med om att Imovie är riktigt bra för att följa med så är det i slutändan väldigt dyrt.

Jag tänker på de många människor som lägger i mina ögon onödiga pengar på något som egentligen inte kan göra något mer, ofta faktiskt mindre. Som inte riktigt förstår att MAC knappt svarar för 8-9 % av marknaden och den stora delen program/Spel som finns inte går att använda (om man inte har dual boot etc men det kan ju inte gemene man).

För min egen del så avskyr jag och vill inte använda Windows som OS så det finns inte så mycket alternativ. Tvingas använda detta i jobbet och vill inte ha det i hemmet.
MacOS som operativsystem är ljusår bättre i min värld. En random linuxdistribution är inte ett alternativ för min del.
Sen vet jag inte riktigt vilka program som ingår i "den stora delen" som du syftar på.
Majoriteten av programvarorna finns väl till både MacOS och Windows numera, och finns det något hål så finns det alltid alternativ (Professionell programvara är en annan sak). Har svårt att se att någon i min familj inte skulle kunna byta från Windows till MacOS pga programvarustöd.
Använder själv Tweetbot som twitter-klient och Reeder 5 som RSS läsare och dem finns inte till Windows. Det betyder nödvändigtvis inte att Windows är utan RSS-läsare eller Twitter-klienter.