Mus skrollhjul fungerar inte efter jag spillt vatten på den

Permalänk
Medlem

Mus skrollhjul fungerar inte efter jag spillt vatten på den

Det är en G PRO superlight x och jag lät den torka i 3 dagar så borde inte vara någon vätska kvar, hur fixar jag? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Det är en G PRO superlight x och jag lät den torka i 3 dagar så borde inte vara någon vätska kvar, hur fixar jag? Tack!

Du får plocka isär musen och rengöra så gott det går, det har säkert bildats oxid på kontaktytorna i värsta fall är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny mus helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du får plocka isär musen och rengöra så gott det går, det har säkert bildats oxid på kontaktytorna i värsta fall är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny mus helt enkelt.

Okej tack D:

Permalänk
Medlem

Har du isopropylalkohol så kan du ju testa att hälla en skvätt över scrollen och låta dunsta. Är det oxid måste du dock "skrapa" bort det!

Permalänk
Medlem

Du kan ta isopropanyl och tops och rengöra med om du hittar något som oxiderar. Om du inte har isopropanyl så fungerar vanlig vodka hyfsat bra också det blir lite rester av det men inte mycket.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

@kawkstege
@evirob
Hade kontakspray på och borstade av med esd borste. Fungerade inte.
En av kontakterna på den lilla ömtåliga sladden var helt grå iställetför guld.
Men jag tog en skruvmejsel och skrapade översidan av kontaken och nu fungerar det.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

@kawkstege
@evirob
Hade kontakspray på och borstade av med esd borste. Fungerade inte.
En av kontakterna på den lilla ömtåliga sladden var helt grå iställetför guld.
Men jag tog en skruvmejsel och skrapade översidan av kontaken och nu fungerar det.
Tack!

Hej, vad skönt du fick igång den!
Vatten brukar inte döda elektronik det brukar gå att rädda. Hur som helst det finns risk att den delen nu väldigt lätt oxiderar igen, skulle så vara fallet så finns det lite olika sätt att förhindra det på. En populär variant är att sätta lite elektroniksilikon på kontakten så är den skyddad sen (efter du rengjort igen såklart)

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Hej, vad skönt du fick igång den!
Vatten brukar inte döda elektronik det brukar gå att rädda. Hur som helst det finns risk att den delen nu väldigt lätt oxiderar igen, skulle så vara fallet så finns det lite olika sätt att förhindra det på. En populär variant är att sätta lite elektroniksilikon på kontakten så är den skyddad sen (efter du rengjort igen såklart)

Okej, tack!