System Shock Demo och The Fabled Woods får Nvidias DLSS-teknik

Permalänk
Melding Plague

System Shock Demo och The Fabled Woods får Nvidias DLSS-teknik

Nvidias insticksprogram för DLSS till Unreal Engine 4 bär frukt. "Över en helg" implementerades det i System Shock Demo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Även RTX 2060 fick ett fint lyft!
Där gör det ju också mest nytta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Detta är jättebra för alla som har lite sämre kort och vill köra högre upplösningar! Eller för de som spelar spel som är så jävla dåligt optimerade och balanserade (ja, jag talar om dig, CP2077).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Även RTX 2060 fick ett fint lyft!
Där gör det ju också mest nytta.

Ja, kommer ihåg när man såg 2060 köra Death Stranding i 4K med DLSS och man tänkte "Oh damn".

Även utvecklarna för Fabled Woods skrev att det tog mindre än en dag att implementera utan Nvidias hjälp och att det är en no-brainer. Så bara hoppas att fler UE4 spelutvecklare gör detta och att det blir lika lätt för nya motorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Även RTX 2060 fick ett fint lyft!
Där gör det ju också mest nytta.

Undrar vad dessa saker och tekniker kommer innebära över tid för många gamers. Kan man köra DLSS så kan man ju spela spel som normalt varit utanför kapaciteten på sitt kort, framförallt när kortet blivit några år eller om man spelar på en stram budget...

Tror detta kan påverka försäljningen över tid ganska markant

Permalänk
Medlem

Jag får för mig att bilden borde bli lite sämre än om den skulle vara "normalt" renderad. Att ai'n missar lite.
Är jag ute och cyklar?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Woaini:

Jag får för mig att bilden borde bli lite sämre än om den skulle vara "normalt" renderad. Att ai'n missar lite.
Är jag ute och cyklar?

Det går åt båda hållen.
I vissa aspekter får du högre kvalitet med DLSS. Exempelvis kanter på objekt får mindre aliasing, avlägsna objekt flimrar mindre, finare geometridetaljer som tex elledningar ”bryts” inte.
Å andra sidan får du definitivt lägre generell upplevelse av upplösning, speciellt vad det gäller texturer överlag. I vissa scenarion kan det också orsaka flimmer på små geometriska detaljer (dvs samma sak jag nämnde som en av grejerna den kan göra bättre än nativeupplösning)

Det finns en del saker som utvecklare kan påverka. Tex laddar spel i regel högre Kvalitet på vissa element ju högre upplösning du kör. Beroende på spelmotorn kan tex mipmap nivåerna synkas antingen med den interna upplösningen eller målupplösningen. I det förstnämnda fallet blir den förlorade texturkvaliteten betydligt mer påtaglig.

Bäst av allt vore om spel blev bättre på att exponera alla extra inställningar som är relaterade till DLSS men vad jag sett är det typ ingen som gjort det förutom Crysis Remastered. Det är nästan så att man misstänker att Nvidia inte vill att de ska exponera dessa val, så att DLSS förblir en enkel "man bara slår på det så blir allt snabbare"-inställning.

Long story short:
Det gör vissa saker bättre. Vissa saker sämre. Men ger betydligt högre prestanda.
De negativa aspekterna skulle i teorin ofta gå att mildra med extra inställningar, men spel exponerar inte de inställningarna i regel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som tekniskt begränsar DLSS från att användas generellt? DLSS 1.0, DLSS 2.0, DLSS 2.1 på g... Känns som det är dax för DLSS 3.0 där man bara sätter igång det via Nvidia driver menyn.

Permalänk
Medlem

Fräscht! Hoppas AMD får ut super-jättelångt-namn i år då!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av murklor:

Vad är det egentligen som tekniskt begränsar DLSS från att användas generellt? DLSS 1.0, DLSS 2.0, DLSS 2.1 på g... Känns som det är dax för DLSS 3.0 där man bara sätter igång det via Nvidia driver menyn.

Att lura ett spel till att rendera lägre upplösning än vad spelet försöker göra internt är nog inte helt lätt.

Dessutom är det många faktorer som inte går att påverka "utifrån":
Du förlorar möjligheten att
Rendera HUD-element i nativeupplösning.
Ladda mipmipnivåer/LOD från högre upplösningar.
Ställa in hur spelets egna AA-lösningar ska fungera i samband med DLSS.
Ställa in vilka nivåer av sharpening som ska användas.
Säkert massor av andra saker som jag inte tänkt på eller förstår

Så jag skulle vilja påstå att det absolut inte är önskvärt att få det som en set and forget-inställning i en drivrutinskontrollpanel. (Eller ja klart det vore önskvärt om det inte vore för begränsningarna jag anger ovan)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad är det egentligen som tekniskt begränsar DLSS från att användas generellt? DLSS 1.0, DLSS 2.0, DLSS 2.1 på g... Känns som det är dax för DLSS 3.0 där man bara sätter igång det via Nvidia driver menyn.

Det är inte bara bilden som används, det är även tidigare frames och i synnerhet motion vectors för pixlarna som DLSS behöver för att göra sitt jobb. Så tyvärr inget som bara går att applicera på vad som helst.

Permalänk
Medlem

För en oinvigd, är system chock något man kan ladda hem för att testa dlss? Jag har hittills inte hittat ett enda spel som jag skulle vilja testa som har stöd för dlss. Jag kör endast simulatorspel. Microsoft Flight Simulator och Kerbal Space Program

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Woaini:

Jag får för mig att bilden borde bli lite sämre än om den skulle vara "normalt" renderad. Att ai'n missar lite.
Är jag ute och cyklar?

Man får väga in att du kan öka andra inställningar i stället, kanske högre texturer, bättre ljus och annat, då vinner man mer än man förlorar.

Jag gjorde detta med AMD Sharpening, när jag ett tag spelade Borderlands 3, på ett RX460, visserligen med 4 GB grafikminne.
Drog jag ned allt till low, såg det ut som skit, men om jag slog på Sharpening och skalade upp från 75%, kunde jag slå på ganska mycket ögongodis, då med lika bra prestanda.

Men om kortet orkar i Native i Ultra, skulle jag inte använda DLSS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

För en oinvigd, är system chock något man kan ladda hem för att testa dlss? Jag har hittills inte hittat ett enda spel som jag skulle vilja testa som har stöd för dlss. Jag kör endast simulatorspel. Microsoft Flight Simulator och Kerbal Space Program

System Shock finns som demo på Steam då det inte är släppt än.

Kollar man nyheten som sweclockers refererar till finns det även videos på både System Shock och Fabled Woods

Permalänk
Medlem

Man kan hoppas att spel som Borderlands 3 kan få stöd för DLSS implementerat också, tycks ju vara relativt lätt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

System Shock finns som demo på Steam då det inte är släppt än.

Kollar man nyheten som sweclockers refererar till finns det även videos på både System Shock och Fabled Woods

Okej, jag har inte steam.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Okej, jag har inte steam.

Demot finns även hos GOG: https://www.gog.com/game/system_shock_demo

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wargreymon:

System Shock finns som demo på Steam då det inte är släppt än.

Kollar man nyheten som sweclockers refererar till finns det även videos på både System Shock och Fabled Woods

Fabled Woods fick ju ännu bättre lyft än System Shock!
Svider för en gammal "AMD fanboy" som jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kom inte speciellt långt. Kom till dörren med 9-siffriga knappar och orkade inte leta efter vad koden var. Stängde ner spelet sedan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Synd att du ger upp så fort och uppenbart inte letat speciellt mycket (tipset på kod finns i en memo vid en död vakt inte många steg ifrån dörren), spelet har hel del att ge faktiskt och jag tycker den grafiska uppsnyggningen är enorm gentemot originalet likaså spelmotorn och gränssnittet att röra sig i spelet.

Att en del av grafiken är pixellerat för att man använder gamla pixelmappar och inte ser ut som de senaste AAA-spelen stör mig faktiskt inte alls utan tom. gör att man behåller lite stämning i hur det var i spelet i en tid där windows 95 fortfarande var som beta hos utvecklarna... - känns väldigt nära gränsen att ytterligare förbättringar och omarbetningar av pixelmap för högre upplösning kan göra upplevelsen sämre då många börja jämföra med de stora AAA-spelen med en halv samhälle i personal för sin produktion