Multifunktionsskrivare/-skanner - skanna fotonegativ?

Permalänk
Avstängd

Multifunktionsskrivare/-skanner - skanna fotonegativ?

För 10-15 år sedan vill jag minnas att många flatbäddsskannrar kunde kompletteras med negativ- eller diainsatser för skanning av film men detta verkar ha försvunnit från marknaden, förmodligen för att film blivit ovanligt när alla fotograferar med telefoner.

Men när jag läser på nu verkar man behöva bakgrundsbelysning för att skanna negativ, men flatbäddsskannrar är väl inte bakgrundsbelysta?? Hur fungerade egentligen dessa negativhållare (som väl bara var en ram som höll filmen platt)?

Jag är inte ute efter perfekt kvalitet, skanningarna kommer aldrig skrivas ut utan bara användas för skärmbruk, så "hyfsat" räcker. Jag tittar på enheter i 5000:- -klassen, typ HP MFP479 och liknande.

Permalänk
Medlem

Ja, skannern måste ha belysning för genomsikt för att kunna skanna negativ. Det finns lösa flatbäddsskannrar som har det, men hur det står till på multifunktionsskrivarfronten vet jag inte. Om du enbart ska skanna 135-film så är det troligen bättre resultatmässigt att du köper en för det avsedd skanner och inte en av de billiga som egentligen bara är en billig skräpkamera paketerad som skanner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lgr:

För 10-15 år sedan vill jag minnas att många flatbäddsskannrar kunde kompletteras med negativ- eller diainsatser för skanning av film men detta verkar ha försvunnit från marknaden, förmodligen för att film blivit ovanligt när alla fotograferar med telefoner.

Men när jag läser på nu verkar man behöva bakgrundsbelysning för att skanna negativ, men flatbäddsskannrar är väl inte bakgrundsbelysta?? Hur fungerade egentligen dessa negativhållare (som väl bara var en ram som höll filmen platt)?

De fungerar bra.
Det är nått som sällan/aldrig finns i multifunktionsapparater, de är tänkta för att kopiera 4a papper och kanske också främst via arkmatare om de är lite dyrare, suveräna maskiner för dokument men rätt usla för bilder.
Film/fotoskanners har typ ett ljusbord i locket så när man väljer att skanna film så lyser locket upp på ett kontrollerat uniformt sätt och lyser genom filmen, funktionen är inte så ovanlig men om du inte väljer en ren scanner så finns den nästan bara på fotoskrivare och en enkel men inte helt säker koll av det är att kolla om det går kablar till locket för det ska ju sitta ett ljusbord i locket, locken brukar också vara lite biffigare i storlek än bara en tunn plastflärp för det är alltså locket som lyser

https://epson.com/For-Home/Scanners/Photo-Scanners/Epson-Perf...
https://www.scandinavianphoto.se/epson/flatbaddsskanner-perfe...
De kan dessutom ofta skanna med osynliga ljusvåglängder för det används för att kunna reducera repor via lite elektroniskt trolleri.
Vettiga "hobbyscanenrs" verkar också dyka upp på begmarknaden eftersom de inte kan bygga pyttesmå så dumpas de ofta iväg nästan gratis, jag uppgradera mig förra året för tror det var 40 kr (i vart fall var det inte över 60) Hittar du nån begmodell som som saknar drivrutiner för 64 bit os (tex är Canon är riktigt sviniga och har i praktiken övergett de flesta äldre scanners genom att bara erbjuda 32 bit drivers) så kan det gå att köra dem med 64 bit os via Vuescan, Vuescan har också släppts för Raspberry Pi om man tex skulle vilja bygga en "scannerserver" Hittar man en bra äldre scanner och den stöds kan det alltså bli billigare och ofta bättre än att köpa en ny budgetscanner.
https://www.hamrick.com/?keyword=vuescan&gclid=CjwKCAjwxuuCBh...