Portabel minidator med In Win-chassit Chopin

Permalänk
Melding Plague

Portabel minidator med In Win-chassit Chopin

Arvid "wittwang" Wittwång navigerar genom träsket av otillgängliga komponenter, för att på ett plånboksvänligt sätt göra debut i Mini ITX-svängen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig liten video!
Skulle dock byta ut stock kylaren som även du var inne på. (borde bli en betydligt trevligare upplevelse)
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Trevlig video, sån skulle kunna bygga ha en slags linux server med mailserver osv. Linux kräver inte mycket om jämnför windows iaf.

Permalänk
Medlem

Wittwang är så feeeenomenalt nördig. Helt fantastiskt. Riktigt bra video.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt chassi, hur är ljudnivån på det medföljande nätagget? Ett likadant bygge fast med 11000 serien vore coolt.

Permalänk
Medlem

Bra recension!
Min fråga berör egentligen produkten i sin helhet, vem är denna för? Ser inte vitsen att bygga i en "stor" ITX-låda när man kan få liknande prestanda av en slimmad Intel NUC? Grafikkort var ju liksom inget som fick plats i denna låda i vilket fall?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Bra recension!
Min fråga berör egentligen produkten i sin helhet, vem är denna för? Ser inte vitsen att bygga i en "stor" ITX-låda när man kan få liknande prestanda av en slimmad Intel NUC? Grafikkort var ju liksom inget som fick plats i denna låda i vilket fall?

Det var min fundering också. Hade det funnits plats att peta in ett slimmat grafikkort hade annvändarscenariot sett annorlunda ut. 150W lämnar inte särskilt mycket utrymme för annat än ett GT1030 eller dylikt, men ändå.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Det var min fundering också. Hade det funnits plats att peta in ett slimmat grafikkort hade annvändarscenariot sett annorlunda ut. 150W lämnar inte särskilt mycket utrymme för annat än ett GT1030 eller dylikt, men ändå.

Precis! Tänkte först under tiden jag skrev inlägget att man kanske visst får plats med någon "vettig" GPU, men kollade igen och insåg som du säger att det inte går in värst mycket av GPU alls. Vågar nog påstå att till och med Intels integrerande grafikdel kan konkurrera i denna klass.

Sedan tänker jag kring pris, kan knappast vara lönsamt att köpa Mobo och chassi när en vettig NUC ligger kring 5000:- totalt för alla komponenter.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

men är samtidigt en hel del skillnad på prestanda på en stationär cpu mot mobilt skräp som sitter i en nuc även om man då klarar sig i många situationer med en mobil cpu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

men är samtidigt en hel del skillnad på prestanda på en stationär cpu mot mobilt skräp som sitter i en nuc även om man då klarar sig i många situationer med en mobil cpu

150W räcker inte till så många ’vettiga’ desktop-CPUer heller dock. I alla fall inte från Intel. De modellerna som klarar sig på 150W är inte snabbare än mobila kretsar i alla fall

Permalänk
Avstängd

Perfekt litet APU chassi, riktigt förtjust i det, var en av mina första sff äventyr.

(Vet att någon lyckats mosa in ett 1050ti i det dock)

Blubb blubb
Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis! Tänkte först under tiden jag skrev inlägget att man kanske visst får plats med någon "vettig" GPU, men kollade igen och insåg som du säger att det inte går in värst mycket av GPU alls. Vågar nog påstå att till och med Intels integrerande grafikdel kan konkurrera i denna klass.

Sedan tänker jag kring pris, kan knappast vara lönsamt att köpa Mobo och chassi när en vettig NUC ligger kring 5000:- totalt för alla komponenter.

Javisst. Det räcker ganska långt med intergrerad grafik nu för tiden, så länge man anpassar sina förväntningar. Som det påpekats tidigare i tråden är det någon som lyckats modda in ett 1050 ti; https://smallformfactor.net/forum/threads/inwin-chopin-gpu-10...

Men det känns som lite väl mycket jobb, om man inte ser det som en utmaning dvs

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis! Tänkte först under tiden jag skrev inlägget att man kanske visst får plats med någon "vettig" GPU, men kollade igen och insåg som du säger att det inte går in värst mycket av GPU alls. Vågar nog påstå att till och med Intels integrerande grafikdel kan konkurrera i denna klass.

Sedan tänker jag kring pris, kan knappast vara lönsamt att köpa Mobo och chassi när en vettig NUC ligger kring 5000:- totalt för alla komponenter.

Nu finns det ju fler instickskort än gpu:er som kan vara intressanta att använda, men InWin verkar tyvärr ha tagit beslutet att istället för en borttagbar pcie-plåt ha förborrade hål i chassit för specifika portar. Så de kanske säljer något eget specifikt tillbehör?

Permalänk
Skrivmaskin

@Ase @busolof @anon228747 Haha, tack så mycket för de värmande orden Jag gör mitt bästa för att leva upp till en rimlig nivå av nördighet!

Skrivet av anon228747:

Snyggt chassi, hur är ljudnivån på det medföljande nätagget? Ett likadant bygge fast med 11000 serien vore coolt.

Jag misstänker att varvtalet är väldigt lågt eller obefintligt när nätdelen inte pressas till max, men jag ska titta närmare på saken. Hittills har jag inte noterat några ljud från den delen av lådan faktiskt!

Skrivet av YamahaDGX630:

Bra recension!
Min fråga berör egentligen produkten i sin helhet, vem är denna för? Ser inte vitsen att bygga i en "stor" ITX-låda när man kan få liknande prestanda av en slimmad Intel NUC? Grafikkort var ju liksom inget som fick plats i denna låda i vilket fall?

Skrivet av aggrocult:

Det var min fundering också. Hade det funnits plats att peta in ett slimmat grafikkort hade annvändarscenariot sett annorlunda ut. 150W lämnar inte särskilt mycket utrymme för annat än ett GT1030 eller dylikt, men ändå.

Ja, det är en väldigt bra fråga som inte har något självklart svar Att få ihop en så pass liten dator med standardkomponenter är väl en styrka ställt mot barebone-system och en anledning till att jag vågade testa. Om chassit skulle kännas för begränsande har jag "bara slösat en tusenlapp", medan jag har ett ganska schysst moderkort, primärminne, lagring och processor att plocka med till en annan låda. I en NUC är det ju bara lagringen som kan ta plats i ett annat stationärt system.

Därtill uppskattar jag personligen utseendet, möjligheten att montera dubbla 2,5-tumsenheter för lagring och att lådan fungerar både stående och liggande. Det finns säkert någon liten målgrupp som gillar sådana aspekter också, men mig veterligen är Chopin inte någon storsäljare och målgruppen är säkerligen ganska liten. Om grafikdelen i "Rocket Lake" och framtida Ryzen APU:er blir vassa, spår jag för större intresse för chassin utan processorstöd

Gällande dedikerat grafikkort ser det ju som nämnt svårt ut, men med dubbla M.2 kan jag ju alltid viga den ena åt Asrocks fantastiska 2D-grafikkort https://www.sweclockers.com/nyhet/30946-asrock-slapper-grafik...

Permalänk
Medlem

Det är ganska stor skillnad hur de presterar utifall de begränsas till 24w ,12 w eller får 65 w eller 95w eller 115watt speciellt på core processorer du får nog gå till m1 utifall du vill ha nån hyfsad vettig prestanda att jämföra med en mobil krets mot en stationär. sen att det står 3ghz eller nåt liknande har inte med hur de kommer att prestera utan bara en toppfrekvens som sedan begränsas efter effektuttag, sen har spänningen betydelse oxå men det är ju simpel ellära.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite kul med små lådor!

Håller själv på att uppdatera ett HGC Osmi 3.1 med lite nya prylar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det är ganska stor skillnad hur de presterar utifall de begränsas till 24w ,12 w eller får 65 w eller 95w eller 115watt speciellt på core processorer du får nog gå till m1 utifall du vill ha nån hyfsad vettig prestanda att jämföra med en mobil krets mot en stationär. sen att det står 3ghz eller nåt liknande har inte med hur de kommer att prestera utan bara en toppfrekvens som sedan begränsas efter effektuttag, sen har spänningen betydelse oxå men det är ju simpel ellära.

Lättare om du citerar om du svarar till mig. Intels alla ~100W CPUer idag har ju peak-värden norr om 200W, det var det jag menade. Även Ryzens större modeller går som minst upp i 145W peak på alla ’105W’ modeller...

Mobila CPUer (typ tigerlakes 8-core) kommer också peaka en bit över 100W och det ryms ju inte mer än så med ett sånt nätagg...

Tror inte vinsten är så stor att satsa på snabba desktop-chip, bara det jag menade, för de måste nästan undervoltas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lättare om du citerar om du svarar till mig. Intels alla ~100W CPUer idag har ju peak-värden norr om 200W, det var det jag menade. Även Ryzens större modeller går som minst upp i 145W peak på alla ’105W’ modeller...

Mobila CPUer (typ tigerlakes 8-core) kommer också peaka en bit över 100W och det ryms ju inte mer än så med ett sånt nätagg...

Tror inte vinsten är så stor att satsa på snabba desktop-chip, bara det jag menade, för de måste nästan undervoltas...

bommade citat allt beror ju på vad man ska använda datorn till men 95w cpu bprde inte vara några bekymmer med 150w nätagg men som du skriver 115 så kan det bli svettigt överklocka kan man glömma utan i sådan fall underklocka eller köpa en t variant
även nätaggen har väl en peak de kan nå för korta tider spänningsangivelsen är väl över tid inte ett maxvärde fast beror ju på kvalite på nätagg oxå såklart

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

@Ase @busolof @fumped Haha, tack så mycket för de värmande orden Jag gör mitt bästa för att leva upp till en rimlig nivå av nördighet!

Jag misstänker att varvtalet är väldigt lågt eller obefintligt när nätdelen inte pressas till max, men jag ska titta närmare på saken. Hittills har jag inte noterat några ljud från den delen av lådan faktiskt!

Ja, det är en väldigt bra fråga som inte har något självklart svar Att få ihop en så pass liten dator med standardkomponenter är väl en styrka ställt mot barebone-system och en anledning till att jag vågade testa. Om chassit skulle kännas för begränsande har jag "bara slösat en tusenlapp", medan jag har ett ganska schysst moderkort, primärminne, lagring och processor att plocka med till en annan låda. I en NUC är det ju bara lagringen som kan ta plats i ett annat stationärt system.

Därtill uppskattar jag personligen utseendet, möjligheten att montera dubbla 2,5-tumsenheter för lagring och att lådan fungerar både stående och liggande. Det finns säkert någon liten målgrupp som gillar sådana aspekter också, men mig veterligen är Chopin inte någon storsäljare och målgruppen är säkerligen ganska liten. Om grafikdelen i "Rocket Lake" och framtida Ryzen APU:er blir vassa, spår jag för större intresse för chassin utan processorstöd

Gällande dedikerat grafikkort ser det ju som nämnt svårt ut, men med dubbla M.2 kan jag ju alltid viga den ena åt Asrocks fantastiska 2D-grafikkort https://www.sweclockers.com/nyhet/30946-asrock-slapper-grafik...

Hoppas innerligt att AMD fortsätter utveckla sina APU'er! Någon gång i framtiden kanske de ger sin integrerade grafik extra skjuts med 4 minnekanaler istället för två, vilket iofs går stick i stäv med hela "budget"-tänket.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

bommade citat allt beror ju på vad man ska använda datorn till men 95w cpu bprde inte vara några bekymmer med 150w nätagg men som du skriver 115 så kan det bli svettigt överklocka kan man glömma utan i sådan fall underklocka eller köpa en t variant
även nätaggen har väl en peak de kan nå för korta tider spänningsangivelsen är väl över tid inte ett maxvärde fast beror ju på kvalite på nätagg oxå såklart

Nja även på gränsen med Intels 95W, 8700k t ex ligger på 140w och det börjar bli lite för nära max för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nja även på gränsen med Intels 95W, 8700k t ex ligger på 140w och det börjar bli lite för nära max för min smak. https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21644?key=cdc757a4f9ae0c18a9edb119c643d1eb

Precis det jag menade. Knappast rekommenderat att köra tunga laster utan att byta nätagg med dessa nivåer

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Sedan tänker jag kring pris, kan knappast vara lönsamt att köpa Mobo och chassi när en vettig NUC ligger kring 5000:- totalt för alla komponenter.

Jag byggde en dator till min morsa i detta chassi för ett halvår sedan, tog t.o.m. massa bilder för att göra en tråd om det på SweC, men blev aldrig av att jag postade den tyvärr. Kan dock konstatera att bygget blev mycket bättre än en NUC hade blivit, både ljud- och prismässigt.

Komponenter:
Intel i3-10100 (med boxkylare)
1x 16 GB DDR4-3200
ASRock H470M-ITX/ac
Kingston A2000 500 GB SSD
In-Win Chopin
Logitech mus & tangentbord (ej på bilden)
Acer V247Y, 24" 1920x1080@75 Hz IPS-skärm

Summa: 7071 kr

När du ska ha minne, lagring, skärm, tangentbord och mus så blir det inte så billigt med en NUC, samt att en i3-10100 är väsentligt snabbare än vad man hade fått i en NUC då för 5000 kr. Det hade gått att montera i vanliga SATA-SSDs och t.o.m. hårddiskar inne i chassit, även om jag valde en M.2-ansluten enhet för smidighets skull. Dessutom slipper man ha en powerbrick drällandes på golvet tack vare integrerat nätaggregat.

En NUC är visserligen mindre men i övrigt dyrare/ger sämre prestanda för pengarna samt låter mer.

Ehrm, ok då, man slipper kabeldragningen i en NUC, får räkna det som en fördel.

Om jag säger att det var fakirkonster involverade i att få in moderkort och kablar i chassit så underdriver jag.

Var hade du ESD-skydden när du byggde, @Wittwang?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Sveklockarn:

Jag byggde en dator till min morsa i detta chassi för ett halvår sedan, tog t.o.m. massa bilder för att göra en tråd om det på SweC, men blev aldrig av att jag postade den tyvärr. Kan dock konstatera att bygget blev mycket bättre än en NUC hade blivit, både ljud- och prismässigt.

Komponenter:
Intel i3-10100 (med boxkylare)
1x 16 GB DDR4-3200
ASRock H470M-ITX/ac
Kingston A2000 500 GB SSD
In-Win Chopin
Logitech mus & tangentbord (ej på bilden)
Acer V247Y, 24" 1920x1080@75 Hz IPS-skärm

Summa: 7071 kr

När du ska ha minne, lagring, skärm, tangentbord och mus så blir det inte så billigt med en NUC, samt att en i3-10100 är väsentligt snabbare än vad man hade fått i en NUC då för 5000 kr. Det hade gått att montera i vanliga SATA-SSDs och t.o.m. hårddiskar inne i chassit, även om jag valde en M.2-ansluten enhet för smidighets skull. Dessutom slipper man ha en powerbrick drällandes på golvet tack vare integrerat nätaggregat.

En NUC är visserligen mindre men i övrigt dyrare/ger sämre prestanda för pengarna samt låter mer.
http://i.imgur.com/t4glv9l.jpg
Ehrm, ok då, man slipper kabeldragningen i en NUC, får räkna det som en fördel.

Om jag säger att det var fakirkonster involverade i att få in moderkort och kablar i chassit så underdriver jag.
http://i.imgur.com/I9ed3RB.jpg
Var hade du ESD-skydden när du byggde, @Wittwang?

Bara att kika på videomaterialet för svar där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Bara att kika på videomaterialet för svar där

Haha sorry, var tydligen trött när jag kollade på videon.

Kul med en svensk recension på chassit, fanns väldigt lite när jag gjorde min research. Hade väntat mig att aluminiumdetaljerna skulle vara något fusk för det priset, men blev glatt överraskad av att det var en tjock och trevlig CNC-bearbetad alu-plåt som var polerad på båda sidor dessutom.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Sveklockarn:

Haha sorry, var tydligen trött när jag kollade på videon.

Haha, inga problem! Snyggt byggt förresten, lätt värt att göra en tråd på om du fortfarande har bilderna Är din mor nöjd med systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Haha, inga problem! Snyggt byggt förresten, lätt värt att göra en tråd på om du fortfarande har bilderna Är din mor nöjd med systemet?

Tack! Jag får säga detsamma. Antar att vi båda har bra tålamod för såna här konstruktioner.

Hon är väldigt nöjd och har t.o.m. spontant uttryckt att den är snabb och tyst, och med både PCIe-SSD och 16 GB RAM som komplement till CPUn så går ju kontorsapplikationerna riktigt bra.

Det luriga med att bygga en dator åt henne är att hon inte inser att hon blivit bortskämd med prestanda genom åren för att jag utrustat hennes datorer med t.ex. SSD tidigt (samtidigt som hon kanske inte fått betala den faktiska kostnaden), så det blir alltid ett litet moment av att försöka pracka på henne något bättre än de här billigaste stormarknadsdatorerna som säljs direkt från pall.

Hennes förra stationära dator hade ett ATX-chassi, och det var väl i princip också enda önskemålet till den nya datorn att hon ville ha "en mindre burk så att det är lätt att damma av skrivbordet", typ. Eftersom jag inte byggt någon ITX-burk innan så kändes det som ett gyllene tillfälle att göra det, samt en kul utmaning att vaska fram prisvärda komponenter.

Jag hade faktiskt köpt en Cryorig C7 som CPU-kylare först, men monteringsramen för fläkten hade en kjol som inte fick plats ihop med den stora VRM-kylflänsen på moderkortet. Jag hade inte ätit på ganska många timmar och fläktmodden var det sista kvar att göra på bygget, och jag "skulle bara" göra det snabbt innan middagen serverades, vilket ledde till att jag kapade ena fläktfästet av misstag istället.

Boxkylaren blev en "nödlösning" på det sättet, men när jag väl körde igång systemet så insåg jag att kylaren var fullt tillräcklig för att kunna gå tyst med en 65W CPU.

Jag har kvar bilderna, kanske gör en bygglog.

Permalänk
Medlem

Håller också på lite smått med ett bygge i ett InWin Chopin,
tanken är väl följande komponenter:
ASRock B560M-ITX/ac
i511400 med boxkylare
Samsung 980 Pro Series MZ-V8P500BW 500GB
Kingston HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB (ev x2)
Strax över 6000 kr.
(Kommer troligen komplettera med en 2TB SSD som lagring.)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Wittwang
Går det att montera ett PCIe-nätverksort i chassit? Har alla delar utom ett minimalt chassi+nätagg för att bygga mig en egen router.
Vill helst slippa ett USB->Ethernet. Har tillgång till ett bleck i lågprofil för att fästa kortet i chassit med.

Ping
Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av clnr:

@Wittwang
Går det att montera ett PCIe-nätverksort i chassit? Har alla delar utom ett minimalt chassi+nätagg för att bygga mig en egen router.
Vill helst slippa ett USB->Ethernet. Har tillgång till ett bleck i lågprofil för att fästa kortet i chassit med.

Hmm, det är otroligt tajt om plats, men med lite moddande kan det säkert gå. Det finns uppenbarligen någon form av möjlig utgång baktill, där de två skruvhålen och den försänkta delen syns, men den är endast 35 × 8 mm och måste alltså skäras bort. Om du letar efter en smidig lösning måste jag nog rekommendera något annat

Permalänk
Medlem

Det var ju den delen jag hoppades på... Tack för svaret hursomhelst!