Permalänk
Medlem

EKAN P166 MMX - Min andra dator 1997

EKAN Datorservice Pentium 166 MMX.

Detta är min andra dator som jag fick när jag var 16 år gammal.
Jag hade tidigare haft en 486DX2-66Mhz så detta var ett jättekliv.
Med denna dator så blev det många minnen.
För första gången kunde man spela MP3 låtar i Winamp.
Utforska internet med 56K modem.
Titta på Divx filmer. Första jag såg var Matrix! (såklart)

Datorn är i sin originalkonfiguration förutom att jag några månader efter köp
installerade ett 3dfx Voodoo 1 med 6MB minne.
Original CD-ROM gav tyvärr upp men ersattes av en brännare.

Spec:
Moderkort: ASUS VX97
CPU: Intel Pentium 166 MMX
RAM: 32 MB (16+16)
Hårddisk: Quantum Fireball 3240MB
Grafikkort: ATi 3D Charger + 3dfx Voodoo 6 MB med tv-utgång
Ljudkort: Creative Soundblaster AWE64
Monitor: Goldstar 15" Processorstyrd

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Bra pris!
Hysterisk låda lol, mycket luft i en fulltower när man kör ett normalt system

Om du har skaplig chassiventilation så kan du köra din P166MMX passivt kyld.
Och moderkortet stöder ända ner till 2.5v, en undervoltning är helt klart gångbart på en 166'a.
Kör själv en på 2.6v, den klarar sig bra länge helt utan fläns

VX97 är en udda fågel.
VX chipsetet stöder ju SDRAM, och de flesta moderkorten brukar ju ha både DIMM och SIMM platser.
Men inte för att VX vinner nånting på SDRAM, det var ju först TX som gjorde det.

Permalänk
Hedersmedlem

En riktig dator

Hade aldrig nån Pentium MMX när de var högaktuella utan det blev först lite senare när de var nästan gratis. En del exemplar är väldigt överklockningsvänliga dessutom... blir en ganska snabb dator även om de förstås inte slår en Pentium 2

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det där är nog det högsta bigtower jag sett! Hela riggen väcker minnen, för min första var av samma årgång och också baserad på 430VX, som jag är ganska säker på att jag sedan uppgraderade till ett TX-moderkort (med samma processor).

Jag hade dock en P150 utan MMX. Jag uppgraderade en del komponenter under dess livstid, på slutet hade den 83.3MHz SDRAM (32 eller 64Mb), samt hela 512kb "Pipeline Burst" L2-cache. Jag antar att ditt moderkort också har en slot för L2-cache?* Ett skäl till att jag aldrig uppgraderade processorn var att den klockade fint, på slutet gick den i 208MHz (2.5*83.3). Så hög bussklocka gick bara att få med SDRAM, då FPM/EDO cappade på 66MHz, och bussklock (motsv FSB) == minnesklock på den tiden. Tyvärr har jag inte kvar riggen, gav bort den i mitten av 00-talet till en barnfamilj som saknade dator. Jag sa faktiskt till dem då, att när datorn ska pensioneras så vill jag gärna ha tillbaka den av nostalgiskäl, men sen tappade jag kontakten med den familjen och det hela glömdes bort.

*Edit: OK jag ser ju nu på fakturan att 512kb cache följde med moderkortet. Härligt!

Möjligheten att avkoda MP3 i realtid minns jag också. I något skede så kunde jag precis spela upp en MP3a med Winplay3 (som föregångaren till Winamp hette) utan att Windows frös Jag tror att det var i början av burkens livstid, när den ännu gick i 150MHz. MMX hade nog gjort skillnad här.

Skrivet av Svensktiger:

VX97 är en udda fågel.
VX chipsetet stöder ju SDRAM, och de flesta moderkorten brukar ju ha både DIMM och SIMM platser.
Men inte för att VX vinner nånting på SDRAM, det var ju först TX som gjorde det.

På vilket sätt drog TX bättre nytta av SDRAM? När jag rekonstruerar min gamla burk i minnet så tror jag att jag bytte från VX till TX, men redan med den första hade jag både SDRAM och L2-cache. Vill minnas att minnet gick i 75MHz på den första riggen (som nog var VX) och sen 83.3MHz på den andra (som alltså borde ha varit TX). Men tror också att det var olika stickor, så jag är inte säker på att bussbegränsningen berodde på moderkortet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

På vilket sätt drog TX bättre nytta av SDRAM? När jag rekonstruerar min gamla burk i minnet så tror jag att jag bytte från VX till TX, men redan med den första hade jag både SDRAM och L2-cache. Vill minnas att minnet gick i 75MHz på den första riggen (som nog var VX) och sen 83.3MHz på den andra (som alltså borde ha varit TX). Men tror också att det var olika stickor, så jag är inte säker på att bussbegränsningen berodde på moderkortet.

Det har med minnes timings att göra.
TX klarar 5-1-1-1 medans VX kräver 7-1-1-1.
Både TX och VX var ju medvetet begränsade för att inte konkurrera med den kommande Pentium 2 releasen.

SIMM EDO kan f.ö. fungera utmärkt i högre busshastigheter.
Det har ju med timings och hur snabba minnena är.

Permalänk
Medlem

En trevlig liten retrotripp är aldrig fel en söndagseftermiddag. Riktigt fin och välbevarad. Inte ovanligt att de gulnar, men den där ser ju ut att ha kunnat blivit köpt igår.

Fun fact: Goldstar är G:et i LG (Lucky-Goldstar). Och Studioworks-skärmarna fortsatte säljas en bra bit efter sammanslagningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det har med minnes timings att göra.
TX klarar 5-1-1-1 medans VX kräver 7-1-1-1.
Både TX och VX var ju medvetet begränsade för att inte konkurrera med den kommande Pentium 2 releasen.

SIMM EDO kan f.ö. fungera utmärkt i högre busshastigheter.
Det har ju med timings och hur snabba minnena är.

Tack för info! Ja timings hade jag inte koll på under 90-talet

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Ahh, har min 166MHz med MMX stående som projekt, också från 97. Tror dock att nätagget är kass.

Inget voodoo, bara 2d från cirrus logic med imponerande 512kb (who needs more?) minne

Inspirerande!

Permalänk
Medlem

Den ser ju som ny ut! Sexigt!

Du borde komma online med den och spela lite quake1/quakeworld med oss nästa lördag, tror det vankas quakeworld då.

Permalänk
Medlem

Minns när kidsen skulle ha MMX CPUer men själv valde man Pentium pro(utan MMX) vilket inte straffade sig direkt när man körde 3d spel ala quake. Studioworks skärmarna minns man

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Moderator
Moderator

Stiligt! (Även om golvchassit står på bordet. )

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mycket minnen som kommer tillbaka i huvudet när man ser dessa bilder ❤️

Gillar’t !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Riktigt snyggt, vårda dem ömt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Den skärmen hade jag med under lång tid.
Får minnen av min gamla 386SX-40 med turboknapp.
På den tiden fick man ständigt laborera med autoexec.bat och config.sys för att leta minne så man kunde starta vissa spel.
Minns stoltheten och glädjen när man tillslut lyckades REMma bort nån ansi eller mus-drivare i DOS som inte behövdes så att man fick tillräckligt med minne tillgängligt för att dra igång spelet.

Permalänk
Medlem

Kollade in specifikationen--> Ser att det är en välkomponerad burk, enbart välkända bra kvalitetsprodukter! (på den tiden)
och jättekul att du delger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du borde komma online med den och spela lite quake1/quakeworld med oss nästa lördag, tror det vankas quakeworld då.

Quakeworld spelas än idag på otroligt hög nivå för de som inte vet. Vet också jag ser en del forumrävar här som jag känner igen från QW-tiden... ni vet vilka ni är

www.quakeworld.nu och www.nquake.com för mer inspiration.

PS: @Datanisse - snygg avatar!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

W w w w winamp..! It really whips the llamas ass?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hehe hade samma skärm som denna

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tack för nostalgitrippen! Minns när man släpade liknande riggar på LAN i tid och otid på 90-talet

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Härlig känsla! Hade själv en P 75 mhz som senare blev en Pentium 300 mhz med en prestandahöjning som heter duga. Q2 på 56k var det som gällde på den tiden...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Gud vad vackert.

Mitt nostalgiska hjärta blir alldeles varmt inombords när jag ser detta. Poesi.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Har 2 stycken Voodoo kort liggandes men funderar just på vad mitt Voodoo Banchee kort tog vägen? Efter lite funderingar så tror jag den sitter i en burk med Amd K6-3D i förrådet. DDR och Edo minnen tog moderkortet.

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Själv har jag en Asus TX97-X med nära nog motsvarande delar. Köptes i Hongkong under vintern/våren 1997 veckorna innan Kina tog över igen.

Just TX97 var i ATX-format vilket gjorde jakten på chassi lite mer utmanande.

Permalänk
Medlem

Har nog delar så att jag kan bygga något liknande här hemma. Däremot ångrar jag djupt att jag har gjort av med min gamla panasonic multisync monitor. Trodde nog aldrig att jag skulle sakna min gamla anloga skärm.

Permalänk
Medlem

Fantastiska bilder, men måste fråga, vad var "speciella win-95 tangenter" av hög kvalitet?;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Snyggt!

Själv har jag en Asus TX97-X med nära nog motsvarande delar. Köptes i Hongkong under vintern/våren 1997 veckorna innan Kina tog över igen.

Just TX97 var i ATX-format vilket gjorde jakten på chassi lite mer utmanande.

TX97-X och -XE är ATX kort.
Utan X är AT format

Men visst, ATX var lite irriterande i början.
Både chassin och nätdelar var dyrare och man hade färre att välja mellan.
Numera är det dock trevligt med ATX!

Permalänk
Medlem

Wow, blir alldeles varm inombords. Speciellt med det fantastiska fulltowerchassit. Det känns verkligen dator i traditionell bemärkelse. Även om nu det finns fulltowerchassin idag så blir känslan aldrig densamma.

Permalänk
Medlem

Shit, Awe 64. Någon hade spenderbyxorna på sig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Körde MMX i terminalen, för att få bättre spelprestanda. Efter så starta inte datorn, cykla snabbt tillbaka till fritidsgården och snacka med killen som rekommendera mig köra MMX, han kom hem till mig och fixa det. Tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Wow, blir alldeles varm inombords. Speciellt med det fantastiska fulltowerchassit. Det känns verkligen dator i traditionell bemärkelse. Även om nu det finns fulltowerchassin idag så blir känslan aldrig densamma.

Har nog mer att göra att det var en tjock skärm vid sidan om chassit. Det var en match i sig.