Fråga kring grafikprestanda på nya och gamla NUC?

Permalänk

Fråga kring grafikprestanda på nya och gamla NUC?

Jag checkade på Intel NUC NUC8i3BEH https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4936786

Och jämförde med nya modeller, de nya modellerna kör Intel UHD Graphics 620 medan äldre och billigare modeller kör Intel Iris Plus Graphics 655, enligt tester så är de äldre integrerade kretsarna snabbare?
Hur kommer detta sig, eller ser jag i syne när det gäller tester?

För mig är det ologiskt att man skulle steppa ner så, de rör sig nästan om 50-70% prestanda ökning i de äldre kretsarna enligt testerna..

Tacksam för lite inblick och förklaring!

Är intresserad av en sådan inom en snar framtid så blir lite kluven vad man ska välja, tänkte eventuellt köra ett emu gaming system på det så den lilla prestanda ökningen i grafiken är ganska viktig.

Permalänk
Medlem

Intel verkar inte ha prioriterat grafiken i NUC 10. Men det ser ut som att NUC 11 släpps nu i dagarna, med Iris Xe iGPU som lär vara en bit bättre än Iris Plus 655. Kanske du kan vänta in den? Jag ser den inte på prisjakt ännu.

Permalänk
Skrivet av grimpe:

Intel verkar inte ha prioriterat grafiken i NUC 10. Men det ser ut som att NUC 11 släpps nu i dagarna, med Iris Xe iGPU som lär vara en bit bättre än Iris Plus 655. Kanske du kan vänta in den? Jag ser den inte på prisjakt ännu.

Tack för infon uppskattas ska nog göra detta va tänkt till ett spelrum när man flyttar till hus

Permalänk
Medlem

Om du redan har en speldator så kanske någon form av streamat spelande vore ett alternativ?

Permalänk
Medlem

NUC 11 finns nu listad på bl.a. Dustin: https://www.dustinhome.se/product/5011218457/nuc-11-pro-i5-sl...

i3-versionen har fortfarande gamla UHD Graphics, medan i5 och i7 har Iris Xe. Tyvärr sticker de iväg lite i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag vill inte avskräcka , men jag beställde en NUC11TNHi5 från Dustin 19/3, är idag inne på mitt tionde besked om ändrat leveransdatum (det senaste för min order är att de ska få in den till sitt lager 19/4, inte 21/4 som det står på produktsidan idag, men jag litar noll på datumet, det har svajat vilt mellan 2-30 dagar framåt).

Tror dock exv Proshop sitter i samma situation med svårt att få det levererat till sig.

skrivfel
Permalänk
Medlem

@bitbit: Surt, hoppas att det inte är GPU-liknande brist utan att du får den snart och att den lever upp till dina förväntningar!

Permalänk
Medlem

Hämtar ut min i5 11400 processor imorrn, den ska in i ett m-itx-bygge i ett InWin Chopin, tänkte testa den vägen istället för NUC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hämtar ut min i5 11400 processor imorrn, den ska in i ett m-itx-bygge i ett InWin Chopin, tänkte testa den vägen istället för NUC.

Tyvärr klart sämre grafikprestanda i 11400, bara 24 exekveringsenheter (EU) mot 80 i i5-1135G7.

Permalänk
Rekordmedlem

Om grafiken är viktig så välj nått som är lika litet men baserat på en APU, NUC är ju ett Intel-begrepp så letar man på det så får man kanske inte upp APU baserade modeller typ https://www.webhallen.com/se/product/320762-Asus-MiniPC-PN50-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir färdigbyggd avsevärt mycket dyrare än mitt bygge, låter troligen mer också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

hej en fråga, har en gammal nuc dn2820 med 120gb ssd 1x4gb ramminne på 1,35v,
kör w10 64bit på den och upplever att hela windows lagar hela tiden, om någon har samma modell vet om ngt om man byter upp sig till 1x 8gb istället om den presterar lite vassare?

mvh WD91

Permalänk

eller köper man en ny nuc:
https://www.webhallen.com/se/product/306928-Intel-NUC-NUC7CJY...
och köra antingen 1x8gb
eller 2x4gb på ram
1tb ssd
en fråga till; vad är för delen med att köra 2st ram på 2x4gb kontra 1x8gb?

mvh WD91

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

eller köper man en ny nuc:
https://www.webhallen.com/se/product/306928-Intel-NUC-NUC7CJY...
och köra antingen 1x8gb
eller 2x4gb på ram
1tb ssd
en fråga till; vad är för delen med att köra 2st ram på 2x4gb kontra 1x8gb?

mvh WD91

Du får Dual channel = bättre prestanda.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT