Permalänk
Medlem

CPU kommer att vara på i datorn 24/7

Tjena, tror ni att min I5 6400 kommer att slitas om den är på 24/7 i typ ca 3 månader, med en idle temp (som den kommer ligga på) 34 grader. Jag minar nämligen men vill inte slita på cpu!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

ingen fara.

Permalänk
Medlem

All användning sliter på dina komponenter.
Kommer det göra någon märkbar skillnad? Antagligen inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det som främst bidrar till degradering är högt effektuttag (U * I) i kombination med höga temperaturer och förvärras avsevärt i kombination med spänningar över specifikation. Vid lågt effektuttag och standardspänning är degradering helt och hållet försumbar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Processorer är gjorda för att användas. Du lär aldrig slita ut en processor så länge som du inte överklockar den och har fungerande kylning, även om du kör den på full belastning i åratal.

Permalänk
Medlem

Ingen fara. En av mina datorer har gått dagligen i nästan 11 år.
Processorn slits inte av att användas normalt. Om du överklockar mycket så kan den degradera lite.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej att köra en cpu 3 månader är inget alls, om du menat 10 år eller längre så hade man kanske kunnat räkna med att kondensatorerna på moderkort och nätdel varit slitna och behövt renoveras men en cpu som du kör inom spec lär hålla väldigt länge, troligen längre än du lever.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mine:ar du på CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

lär hålla väldigt länge, troligen längre än du lever.

Nu tar du väl i lite väl? Du kanske tänker på Coronan o så?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Processorer är gjorda för att användas. Du lär aldrig slita ut en processor så länge som du inte överklockar den och har fungerande kylning, även om du kör den på full belastning i åratal.

Jag köpte en begagnad i5-2500K för många år sedan för att komplettera ihop lite lösa komponenter jag hade liggande till en komplett dator så att jag kunde sälja det. CPUn hade varit så överklockad att den hade svarta ringar och tecken på gnistbildning efter att ha smält spetsen på moderkortets pinnar på flera av kontaktblecken på undersidan, men den funkade fint när jag byggde ihop den med en annat moderkort och funkar fint än idag (typ 5 år senare).

Rädslan för utslitna komponenter är nog ganska obefogad i många fall.