Apples exkludering av medföljande laddare bötfälls i Brasilien

Permalänk
Medlem

I leksakslandet som skövlar kopiösa mängder regnskog... Vilket jävla skämt 🤦‍♂️

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Maniak01:

Du har kanske 5 laddare,men det finns säkert sådana som mig också som bara har en laddare. Och den försvinner med telefonen jag har idag när jag säljer vidare den. Jag anser att om man betalat dessa groteska summor för en mobiltelefon så ska man åtminstone förvänta sig att kunna ladda skiten när väl batteriet tar slut.

Tror dig inte. De flesta har en drös laddare som sitter i en gäng olika apparater. Laddare har blivit lite som är förgreningsdosa, där vissa säger att de har en enda förgreningsdosa som de går runt i hela huset med. När de ska använda datorn tar de dit förgreningsdosan, ska de ska kolla på tvn så flyttar den dit, exakt samma sak gäller med mikrovågsugnen, tvättmaskinen you name it. För miljöns skull räcker det att ha en enda förgreningsdosa som man bär med sig i hela huset och garaget.
PS: Jag är ironisk..

När det gäller mobilladdare så bör tillverkare få göra precis som de vill såvida de tydligt talar om överallt att den ej ingår så att alla köpare vet om detta. Fast pratar tillverkare att det är för miljönsskull samtidigt som de aktivt kämpar med att göra det svårare att laga deras mobiler med låsta kretsar så blir det mer bullshit.

Jag själv köper mycket laddbara verktyg utan både batteri och laddare, det är skitsmart på alla sätt och vis. Inte minst sparar jag pengar på detta då jag sällan behöver köra alla mina 20st laddbara verktyg samtidigt.

Skillnaden på mobiler är dock att utvecklingen av laddare har gått supersnabbt, detta lär stagnera. Men än så länge så har många haft brist av snabbladdare. Jag själv äger säkerligen 10st snabbladdare som jag har spritt ut lite varstans och det är väldigt vanligt att olika elektronikprylar ska ha usb. Undra hur många usb laddare jag har i garaget? Jag har ficklampor, skruvdragare och annat där som laddas på usb. Och när man är i garaget så kanske man vill ladda mobilen.
De som hänger med i utvecklingen har idag ofta monterat usb laddare lite varstans i huset och garaget, kanske upp till 10st. Tanken är god, men den snabba utvecklingen leder till att de snabbt bör bytas ut om man vill ha snabbladdning. Hur många usb ladduttag finns det egentligen inte i en ny buss? Typ 50st eller? Och buss är ett typexempel på där man verkligen vill ha snabbladdning.

Som jag skrev så går vi emot en utvecklingen där man får stora problem utan mobiltelefon. Jag själv kan ej åka buss, öppna lås, portar och snart kommer vare sig kunna legitimera mig eller betala utan mobilen. Det är av yttersta vikt att se till att den är laddad hela tiden och snabbladdare är ett sätt att spara väntetid.
-Självklart har jag hållit på med mobilbetalningen väldigt länge, men jag går inte ut med enbart detta ännu. Iofs kan min mobil betala, skaffar jag ett e-sim till den, så får jag en redundant mobilbetalningslösning. Så failar mobilen, finns klockan kvar som backup..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tror dig inte. De flesta har en drös laddare som sitter i en gäng olika apparater. Laddare har blivit lite som är förgreningsdosa, där vissa säger att de har en enda förgreningsdosa som de går runt i hela huset med. När de ska använda dator tar de dit förgreningsdosan, ska de ska kolla på tvn så flyttar den dit, exakt samma sak gäller med mikrovågsugnen, tvättmaskinen you name it. För miljöns skull räcker det att ha en enda förgreningsdosa som man bär med sig i hela huset och garaget.
PS: Jag är ironisk..

När det gäller mobilladdare så bör tillverkare få göra precis som de vill såvida de tydligt talar om överallt att den ej ingår så att alla köpare vet om detta. Fast pratar tillverkare att det är för miljönsskull samtidigt som de aktivt kämpar med att göra det svårare att laga deras mobiler med låsta kretsar så blir det mer bullshit.

Jag själv köper mycket laddbara verktyg utan både batteri och laddare, det är skitsmart på alla sätt och vis. Inte minst sparar jag pengar på detta då jag sällan behöver köra alla mina 20st laddbara verktyg samtidigt.

Skillnaden på mobiler är dock att utvecklingen av laddare har gått supersnabbt, detta lär stagnera. Men än så länge så har många haft brist av snabbladdare. Jag själv äger säkerligen 10st snabbladdare som jag har spritt ut lite varstans och det är väldigt vanligt att olika elektronikprylar ska ha usb c. Undra hur många usb c laddare jag har i garaget? Jag har ficklampor, skruvdragare och annat där som laddas på usb c. Och när man är i garaget så kanske man vill ladda mobilen.
De som hänger med i utvecklingen har idag ofta monterat usb c laddare lite varstans i huset och garaget, kanske upp till 10st. Tanken är god, men den snabba utvecklingen leder till att de snabbt bör bytas ut om man vill ha snabbladdning. Hur många usb ladduttag finns det egentligen inte i en ny buss? Typ 50st eller? Och buss är ett typexempel på där man verkligen vill ha snabbladdning.

Som jag skrev så går vi emot en utvecklingen där man får stora problem utan mobiltelefon. Jag själv kan ej åka buss, öppna lås, portar och snart kommer vare sig kunna legitimera mig eller betala utan mobilen. Det är av yttersta vikt att se till att den är laddad hela tiden och snabbladdare är ett sätt att spara väntetid.
-Självklart har jag hållit på med mobilbetalningen väldigt länge, men jag går ut med enbart detta ännu. Iofs kan min mobil betala, skaffar jag ett esim till den, så får jag en redundant mobilbetalningslösning. Så failar mobilen, finns klockan kvar som backup..

Har du tänkt på att det är olika styrka i laddarna? Varför kämpar tillverkare med snabb laddningfunktionen av mobiltelefoner och utvecklar laddare som gör det möjligt att uppnå optimal laddning för just deras telefon? Tycker du att vi ska alla använda Apples skit laddare från 2015? Då lär ingen "snabbladda" sin telefon. Jag bryr mig inte om Apple fanboys, ni har rätt att ha er åsikt likaså har jag rätt till min. Har företagen mage att ta betalt upp till 16k för en telefon då kan dem fan skicka med rätt laddare till telefonen också.

Ett hyckleri att påstå att dessa multi miljard rika företag värnar om miljön genom att inte skicka med laddare, men sedan sälja dem separat.
Vill man verkligen påverka miljön så finns det säkert flera tusen andra och effektivare sätt att göra det på. Men då kostar det istället som nu där dem tjänar på att inte skicka med laddare utan sälja dem separat.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven till Brasiliens agerande. Å ena sidan har Brasilien rätt då man kan tycka att det borde medfölja laddare till Apples enheter, så kunderna får ett "paket" med både telefon och laddare och slipper lägga ut mer pengar på en laddare. Men å andra sidan är det många kunder som redan har en laddare hemma, särskilt om de sedan tidigare har någon av de senaste iPhone-modellerna innan de skaffade en iPhone 12, då dessa laddare kan komma till väl användning.

Att Apple använder miljöskäl för att ha slutat inkludera laddare, kan alltid ifrågasättas, vilket redan har nämnts i tråden.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dock så är miljöpopulismen idag stark där vissa företag vill dra nytta av detta för att spara pengar. Egentligen borde precis allt vara så litet utrustat som det bara går och folk får köpa till, men i praktiken finns det en gräns för när det bara blir krångligt.
I mobiltelefonfallen så folk som köper mobiltelefoner för långt över 10 000kr vill såklart ha bra laddare till dessa, en väldigt liten skara idag har väldigt många bra snabbladdare. Och detta beror på att utvecklingen har gått så snabbt.
De som redan sitter med kanske 10st 65W mobilladdare, ja troligen har de köpt till dessa extra löst och inte så att de redan har hunnit gjort så på så många nya mobiler.

Har en tanke kring det fetmarkerade. Ordet miljöpopulism har för mig en negativ klang där den som använder begreppet skulle vara emot miljötänk. Oavsett syftet, tycker jag personligen att fokus på miljön är en bra aspekt för framtiden.

Skrivet av Sysop:

Kabeln följer med iPhone.

Ja precis, det är bara väggadaptern som inte medföljer. Dock tycker jag det är enklare/bekvämare när det medföljer komplett laddare, men det går givetvis väldigt smidigt att bara ta en sådan ifall man har flera laddare liggandes, vilket de flesta säkerligen har.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maniak01:

Du är en smart kille som alltid laddar telefonen under nätterna. Hoppas bara att du inte bor i flerfamiljshus.

Tror att i stort sett alla som har en telefon gör det. Vad duktig du är som inte är som alla andra

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

Men å andra sidan är det många kunder som redan har en laddare hemma, särskilt om de sedan tidigare har någon av de senaste iPhone-modellerna innan de skaffade en iPhone 12, då dessa laddare kan komma till väl användning.

Det var ett dåligt exempel. För skaran nya iPhones som går sönder är väldigt liten och de som byter mobil stup i kvarten har då en mobil att t.ex. sälja med lämpligtvis de laddare som ingick.

Skrivet av Stoffelundgren:

Har en tanke kring det fetmarkerade. Ordet miljöpopulism har för mig en negativ klang där den som använder begreppet skulle vara emot miljötänk.

Såklart att man kan ha den klangkänslan, att den som är emot olika sorters populism också är emot det gruppen kämpar för.
För mig så ser jag mer symbolhandlingar som inte har någon betydelse inom miljö som populism. Detsamma gäller att åka snåltåg på det. För det är otroligt mycket pengar som en tillverkare, säljare av tjänst kan spara genom att ge konsumenten mindre och sedan säga att ge mindre är bättre för miljön. Att t.ex. sälja mat i mindre förpackningar är bra för miljön, folkets hälsa (de överviktiga) osv, kan de få med att detta är för miljönsskull och sedan ha samma priser, så blir det mycket pengar att tjäna. Inomhusbad med lägre temperatur, ja det är också bra för miljön.

Det måste dock till en viss typ av konsumenter som bara blir glada över att deras hårdvaror som skärmar m.m levereras utan hdmikablar, fotstöd, strömkabel och annat, detta enbart för miljös skull. PS: Jag själv använder som sagt inte mina fotstöd på skärmarna.
På ett jobb jag var på köpte vi in 50st billiga skärmar i kombopaket med bordsarm med gasdämpare. Dessa fotstöd som medföljde skärmarna kasserade vi bara.

*edit*
En helt annan sak är all skit som man ofta fick med när man köpte saker. Och med skit menar jag sådant som nästan ingen använder, det kan vara mängder med dokument som ingen läser, överdriva förpackningar etc. Men jag betvivlar att det är en väldigt stor skara som köper premiummobiler i 10 000kr klassen som strutar att använda den laddare som medföljer utan ta fram någon gammal som de har istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror att i stort sett alla som har en telefon gör det. Vad duktig du är som inte är som alla andra

Om jag hade velat bränna ner huset så finns det enklare sätt att göra det på.😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maniak01:

Du har kanske 5 laddare,men det finns säkert sådana som mig också som bara har en laddare. Och den försvinner med telefonen jag har idag när jag säljer vidare den. Jag anser att om man betalat dessa groteska summor för en mobiltelefon så ska man åtminstone förvänta sig att kunna ladda skiten när väl batteriet tar slut.

Ok? Köp en då som du behåller?
Men jag är mer intresserad av vad du tycker Apple och andra bolag kan göra för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok? Köp en då som du behåller?
Men jag är mer intresserad av vad du tycker Apple och andra bolag kan göra för miljön.

Varför ska jag förutom att lägga 15k-16k lägga på en mobil dessutom behöva lägga ytterligare pengar till samma bolag för att få rätt laddare? Vore det inte både billigare för konsumenten och bättre för miljön att slippa frakta laddare för sig och mobil för sig? Bra miljö tänk där😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maniak01:

Apple borde isf sänka priset på mobilerna som motsvarar deras priset en snabbladdare i butik. Att dom har tagit bort laddarna ur ett miljöperspektiv är rent skitsnack. Allt som Apple gör, görs för att gynna dem ekonomiskt.

Naturligtvis.
Fast....

Nån ärthjärna inom EU lät sig mutas och Apple utsattes för krav att ändra sin anslutning med motivationen att laddarna producerade elektronikskrot. (Trots att laddaren inte har ett dugg med själva anslutningen att göra, och alla Apples mobilladdare levererades med lös sladd.)

Så en naturlig respons är att säga ”OK, då levererar vi inte med någon laddare, och de som behöver en kan köpa från valfri leverantör.”
Vilket faktiskt dessutom är ganska vettigt.

Priset på mobilerna är en helhet. Huruvida marginalerna på en iPhone som säljs utan laddare är högre än på dem som såldes med är tveksamt. Det var ju inte det enda som ändrades. Kostnaden för en enkel laddare för en leverantör som Apple är mycket måttlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag är kluven till Brasiliens agerande. Å ena sidan har Brasilien rätt då man kan tycka att det borde medfölja laddare till Apples enheter, så kunderna får ett "paket" med både telefon och laddare och slipper lägga ut mer pengar på en laddare. Men å andra sidan är det många kunder som redan har en laddare hemma, särskilt om de sedan tidigare har någon av de senaste iPhone-modellerna innan de skaffade en iPhone 12, då dessa laddare kan komma till väl användning.

Att Apple använder miljöskäl för att ha slutat inkludera laddare, kan alltid ifrågasättas, vilket redan har nämnts i tråden.

Har en tanke kring det fetmarkerade. Ordet miljöpopulism har för mig en negativ klang där den som använder begreppet skulle vara emot miljötänk. Oavsett syftet, tycker jag personligen att fokus på miljön är en bra aspekt för framtiden.

Ja precis, det är bara väggadaptern som inte medföljer. Dock tycker jag det är enklare/bekvämare när det medföljer komplett laddare, men det går givetvis väldigt smidigt att bara ta en sådan ifall man har flera laddare liggandes, vilket de flesta säkerligen har.

Ptjae. Nog gör företag de val som gör att de tjänar mest pengar. Det är väl lite som den filosofiska tanken att människor alltid gör själviska handlingar (ex om du ger mig 100:- så gör du det för att du själv ska känna att du mår bättre/få fördel av det....?).

Men men. Jag ser det dock inte som fel när profiten och vad som är gott för miljön går hand i hand. Det är liknande på hotell där de uppmanar gästerna att inte tvätta handdukar och lakan varje dag. Visst är det bättre för hotellens ekonomiska kalkyler om tvättmängden minskar, samtidigt är det bra för miljön om handdukar inte tvättas varje gång en gäst använt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maniak01:

Varför ska jag förutom att lägga 15k-16k lägga på en mobil dessutom behöva lägga ytterligare pengar till samma bolag för att få rätt laddare? Vore det inte både billigare för konsumenten och bättre för miljön att slippa frakta laddare för sig och mobil för sig? Bra miljö tänk där😉

Rätt laddare? Det är ganska standardiserat och fungerar över de flesta enheter, inklusive andra typer av produkter, t ex hörlurar.
Varför köpa ny laddare om du har en? Gnäller du även på att Intel/AMD inte levererar en värdelös stockkylare? Skulle bolagen justera priserna, vilket de inte kommer att göra, då kan det bli billigare för dig.

Sen angående miljötänk så är det väl bättre att inte tillverka laddare i onödan? Att de säljer saker separat betyder inte att de fraktar det separat. Ett bolag kan gå med vinst och ändå tänka på miljö och hållbarhet.

Du har fortfarande inte svarat på frågan vad de kan göra utöver laddare. Jag vill faktiskt lära mig och se om jag kan använda det i min vardag eller utöva påtryckningar där jag anser det nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"Jag har" är inte ett tillförlitligt bevis att applicera på allmänheten.

Dessutom undrar jag, vilka av dessa laddare stödjer fulla specifikationerna för snabbladdningen som marknadsförs av telefontillverkaren?

Har väl ingenting med saken att göra? Jag tog mig själv som exempel för att visa på att det ligger en herrans massa skrot i mina lådor. Jag är ju inte ens en storkonsument av mobiltelefoner och liknande, jag får en ny från jobbet när den gamla börjar funka dåligt. Grejen är: Vill du ha en laddare, köp en laddare. Man har fram till idag skickat med laddare vare sig du vill ha den eller inte. Du har alltid fått betala för den, där är det ingen skillnad. Samma med hörlurar - Du har alltid fått med nåt junk som hamnar i en låda. Du har alltid betalat för dem.

Jag har också 6st strömsladdar för brittiska eluttag som ligger i en låda. Hade (uppenbarligen) gärna sluppit gå och direkt kasta dem i återvinningen. Samma med direktreklam - Jag bär upp dem från postlådan, för att sen bära ner dem till pappersåtervinningen - Är ju absolut helt galet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra. Nu när det nästan bara finns en standard så ser jag inte anledningen att skicka med något som samlas på hög, samma gäller hörlurarna. Laddar sällan allt på en och samma gång så det är bättre nyttjandegrad på den laddaren som faktiskt använts.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Som nån skrev innan så hade det ju helt klart varit bättre både för konsumenten, miljön samt Apple själva om de helt enkelt valde att ge konsumenten alternativen vid kassan. Hur svårt kan det egentligen vara? Vill du ha en laddare? Fine. Inte? Då drar vi av listpriset för den. Kan Xiaomi så kan Apple.

Skrivet av Wiinis:

Sen angående miljötänk så är det väl bättre att inte tillverka laddare i onödan? Att de säljer saker separat betyder inte att de fraktar det separat. Ett bolag kan gå med vinst och ändå tänka på miljö och hållbarhet.

Är väl högst troligt att de redan tillverkat laddaren du inte får med dock. Som du sen måste beställa själv vid behov = olika fraktrutter + extra kartong, plast, emballage osv. osv. Till skillnad mot den lilla platsen laddaren normalt sett tar i boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Som nån skrev innan så hade det ju helt klart varit bättre både för konsumenten, miljön samt Apple själva om de helt enkelt valde att ge konsumenten alternativen vid kassan. Hur svårt kan det egentligen vara? Vill du ha en laddare? Fine. Inte? Då drar vi av listpriset för den. Kan Xiaomi så kan Apple.

Trodde faktiskt att det gick, men tydligen inte. De verkar inte vilja sälja laddare alls, eller om det är jag som inte hittar på sidan.

Skrivet av gorbatjov:

Är väl högst troligt att de redan tillverkat laddaren du inte får med dock. Som du sen måste beställa själv vid behov = olika fraktrutter + extra kartong, plast, emballage osv. osv. Till skillnad mot den lilla platsen laddaren normalt sett tar i boxen.

Fast de har väl inte tillverkat någon laddare nu eftersom du inte får med någon?
Sen är det stor skillnad på emballage kontra laddare ur miljöperspektiv.

Jag tycker att det är bra att EU pressar företag att tänka mer långsiktigt ur hållbarhet och miljö/klimat-perspektiv.
Plus att vi konsumenter också kan påverka via plånboken och att påtala saker som vi inte gillar via t ex sociala medier osv.

Permalänk
Medlem

Idag så finns ju en hel del olika alternativ och anslutningar för att ladda telefonen så tycker det är rätt av Apple och Samsung att hoppa över laddaren. Mindre elektronikskrot.

Den kabeln som skickas med är ju USB-C anslutning på numera så tänker att dom även gjort det lite lätt för sig och inte skicka med en USB-C laddare, snacket som skulle blivit att dom bytt laddstandard på laddaren hade sannolikt också blivit en snackis.
En stor del verkar ladda trådlöst numera så hade faktiskt uppskattat om dom hoppade över kabeln också alt. skickade med en voucher där man fick några hundralappar rabatt och kunde välja valfri laddare från Apples hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag laddar aldrig över natten. Jag laddar telefonen innan jag lägger mig. Det är smart.

Ja jag har en massa gamla laddare. Dom har en fast kabel som enbart passar till just den gamla mobilen som borde varit slängt för länge sedan. Så dom räknas inte.
Jag har exakt en usb-c sladd. Den fick jag med min S8+

Att det är en hel del som faktiskt har laddare hemma som är adekvata för en ny telefon så beror det ofta på att dom är hoarders och byter telefon ofta.
Dom säljer/ger bort/slänger sin gamla mobil men behåller laddaren.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag anser att många är fåniga gällande detta. Även om jag verkligen inte gillar Apple, och det var dumt att göra detta samtidigt som de bytte anslutning till kabeln så är det en bra grej för miljön. De flesta har redan fullt med laddare hemma, det finns ingen orsak att skicka med fler.

Det stämmer inte. Jag jobbar med telefoni på ett företag som uteslutande kör iPhone. Vi gör av med fler laddare än telefoner dvs vi köper extra laddare från Apple för att de går sönder, kabeln trasar sönder etc.

Permalänk
Medlem

Klart det inte handlar om miljön, är ju otroligt mer miljöpåverkan när man skapar en ny kartong, mer beställningar som transporteras etc med en laddare bredvid.

Någon sa att exempelvis Huawei fast Charger enhet inte kan ladda en iPhone pga iPhone inte accepterar tredjepart laddare.

Och för att få iPhones fast charging krävs ju deras laddare för maxxat resultat.

Säljer jag min telefon så skickar man ju med laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Det stämmer inte. Jag jobbar med telefoni på ett företag som uteslutande kör iPhone. Vi gör av med fler laddare än telefoner dvs vi köper extra laddare från Apple för att de går sönder, kabeln trasar sönder etc.

Jag har aldrig varit med om att en Apple laddare går sönder, men kabeln är av varierande kvalitet, speciellt de första lightning som kom för en 5-6 år sedan, dom börjar bli lite stela och går sönder lätt. Å andra sidan så har dom ju varit med ett tag och ofta utsatts för en del.

Ett tips är att kolla in Ankers kablar och laddare, fungerar riktigt bra och finns även nu med USB-C och äldre USB-A standarden. Kostar som Apples laddare men levererar lite mer kräm och kan snabbladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Klart det inte handlar om miljön, är ju otroligt mer miljöpåverkan när man skapar en ny kartong, mer beställningar som transporteras etc med en laddare bredvid.

Någon sa att exempelvis Huawei fast Charger enhet inte kan ladda en iPhone pga iPhone inte accepterar tredjepart laddare.

Och för att få iPhones fast charging krävs ju deras laddare för maxxat resultat.

Säljer jag min telefon så skickar man ju med laddaren.

Jag tror du tänker på Huaweis "supercharge/Fastcharge " som bara fungerar med Huaweis telefoner, det är deras eget protokoll.
Du kan fortfarande ladda en iPhone snabbare med en tredjepartsladdare som följer USB-standarder.

Permalänk
Medlem

För ca 10 år sedan köpte jag en budgetladdare från en stor kedja i Sverige, ett tag senare typ smälte den och även om saker inte alltid tar eld så lätt som man tror så föredrar jag originalladdare sedan dess.

Så, alla mina avlagda laddare från Samsung, LG, etc får ersätta de uppenbara skräpladdare/strömklumpar man ibland får med när man köper musikspelare till barnen, etc. Jag tror jag bara har 1 snabbladdare, av 5 år gammalt snitt, så jag vill nog gärna ha med en bra laddare nästa gång jag köper ny telefon. Däremot skulle man kunna ge 100kr rabatt om man köper telefon utan laddare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Klart det inte handlar om miljön, är ju otroligt mer miljöpåverkan när man skapar en ny kartong, mer beställningar som transporteras etc med en laddare bredvid.

Någon sa att exempelvis Huawei fast Charger enhet inte kan ladda en iPhone pga iPhone inte accepterar tredjepart laddare.

Och för att få iPhones fast charging krävs ju deras laddare för maxxat resultat.

Säljer jag min telefon så skickar man ju med laddaren.

Det är inte sant att Apple inte tillåter andra. Jag har en från Ikea som fungerar perfekt.
Det är en USB-laddare som fungerar för allt som har en kontakt som passar!

Sen är det fortfarande mer miljövänligt att inte tillverka en laddare utan det bästa är köpa vid behov.

Det bästa för miljön är att inte köpa något alls. Sen att det inte är möjligt eller roligt är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Tidigare generationer av USB hade mycket bättre kompatibilitet och då hade detta säkert funkat bra. Nuförtiden är det ju hopplöst. Pregar jag in Lenovotabletens laddare i exempelvis en modern Huawei-mobil är det ju bara halvfullt på morgonen, för det går in i nåt fallback-läge. De får allt lära sig standardisera bättre.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag laddar aldrig över natten. Jag laddar telefonen innan jag lägger mig. Det är smart.

Ja jag har en massa gamla laddare. Dom har en fast kabel som enbart passar till just den gamla mobilen som borde varit slängt för länge sedan. Så dom räknas inte.
Jag har exakt en usb-c sladd. Den fick jag med min S8+

Att det är en hel del som faktiskt har laddare hemma som är adekvata för en ny telefon så beror det ofta på att dom är hoarders och byter telefon ofta.
Dom säljer/ger bort/slänger sin gamla mobil men behåller laddaren.

Gör samma, förstår inte folk som laddar över natten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har 10+ laddare i olika lådor i hemmet. Ligger 5st bara i pennlådan (!). Det är väl svinbra att alla börjat köra samma standard så man bara kan ta valfri laddare. Min äldre systemkamera har proprietärt batteri och laddare, om laddaren går sönder är jag "körd".

Å andra sidan, om du bränner mobilen (Apple) med en icke Apple laddare, vad tror du dom säger när du vill ha en ny telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

För ca 10 år sedan köpte jag en budgetladdare från en stor kedja i Sverige, ett tag senare typ smälte den och även om saker inte alltid tar eld så lätt som man tror så föredrar jag originalladdare sedan dess.

Så, alla mina avlagda laddare från Samsung, LG, etc får ersätta de uppenbara skräpladdare/strömklumpar man ibland får med när man köper musikspelare till barnen, etc. Jag tror jag bara har 1 snabbladdare, av 5 år gammalt snitt, så jag vill nog gärna ha med en bra laddare nästa gång jag köper ny telefon. Däremot skulle man kunna ge 100kr rabatt om man köper telefon utan laddare.

Det är väl här skon klämmer för Apple. Dom vill inte ge någon rabatt, de gör det för margi... eh miljön såklart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

Det är inte sant att Apple inte tillåter andra. Jag har en från Ikea som fungerar perfekt.
Det är en USB-laddare som fungerar för allt som har en kontakt som passar!

Sen är det fortfarande mer miljövänligt att inte tillverka en laddare utan det bästa är köpa vid behov.

Det bästa för miljön är att inte köpa något alls. Sen att det inte är möjligt eller roligt är en annan sak.

Apples produkter har länge krävt att laddaren är en USB host. Förr stoppade det ofta tredjepartsladdare som inte var det utan bara matade ut +5 volt. Nuförtiden har dock även de billigaste kinaladdarna en liten krets för det, så det är inget man stöter på längre.

Ja det är klart det har en miljöpåverkan om en av världens största elektronikleverantörer producerar mindre av någonting. Folk blir ju kollektivt imbecilla bara för att det handlar om ett företag man älskar att hata.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Som jag ser det finns det flera argument på båda sidor här. Miljöaspekten kanske ses som fånig av en del men det betyder inte att den inte är sann. Sen tror jag absolut att företagen skiter i det och ser detta som en möjlighet att spara pengar, likväl så har det en positiv effekt på miljön.

De flesta har en uppsjö laddare hemma som vi har fått med våra telefoner och andra enheter under ganska många år nu.

Snabbladdning är trevligt i en del fall och det har vi generellt inte på våra gamla laddare, speciellt inte nyare snabbladdningsstandarder förstås. Samtidigt bör man inte använda snabbladdare för jämnan då det sliter på batteriet onödigt mycket.

USB C är väl inte ett argument egentligen då vi brukar få med kablar med USB A i ena änden och C i andra, alltså passar de till de flesta äldre laddare.

En aspekt är ju att folk tenderar att snåla när de behöver köpa tillbehör själva så detta kan absolut öka risken att folk sitter med kassa och farliga laddare hemma. Speciellt eftersom det verkar vara aningen svårt att få till högkvalitativa laddare billigt med tanke på hur kassa många är.

För mig personligen så har mina laddare en tendens att gå sönder. Två Huawei laddare har dött här hemma utan provokation, den ena höll på att ta telefonen med sig, så jag köper inte Huawei-laddare längre och skulle inte använda medföljande laddare om jag skulle köpa en sådan telefon igen. Samsungs laddare brukar hålla bättre men brukar ändå dö efter ett par år eller så, dock odramatiskt. En LG laddare var den bästa jag hade men någon på kontoret råkade köra över den med kontorsstolen så (den fast monterade) sladden blev mosad och laddarens kontakt böjdes ganska kraftigt. Sedan några år kör jag med en multi-laddare eller vad man ska kalla det, fem 2A-portar i en liten låda som ser ut som en USB-hubb ungefär, kompletterat med ett par tredjepartsladdare av hög kvalitet på jobbet och så. Jag har också en laddare med snabbladdning som bara används typ när man är på väg ut och ser att batteriet inte räcker.