Permalänk
Medlem

Fick med mej systemkameran ut en sväng

Blandad terräng, sand är skönt på ett barfota sätt med feta däck och lågt tryck, bara man inte har bråttom.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Snusfri
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte mecka i lägenhet? 😁 Jag bor också i lägenhet och det är no problem!

1'a på 43kvm samt orkar inte införskaffa allt som behövs heller.
Då betalar jag betydligt hellre en seriös och duktig reparatör de fjuttiga hundralapparna det rör sig om istället för att bli grisig, få huvudvärk, hålla på 5-10x längre tidsmässigt osv.

För mig är det inte alls värt att mecka själv (förutom att pumpa däcken själv samt smörja kedjan).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av THB:

1'a på 43kvm samt orkar inte införskaffa allt som behövs heller.
Då betalar jag betydligt hellre en seriös och duktig reparatör de fjuttiga hundralapparna det rör sig om istället för att bli grisig, få huvudvärk, hålla på 5-10x längre tidsmässigt osv.

För mig är det inte alls värt att mecka själv (förutom att pumpa däcken själv samt smörja kedjan).

Att byta däck måste du väl kunna lösa tom om du är ute i skogen och får punka? Således måste du ju redan ha allt eller åtminstone för att stoppa in slang.

Att inte ha för tubeless kan jag iof förstå. Tänkte inte på att det troligen är tubeless. 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nä, nu ska jag ta mig en sväng kring sjön!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pulver:

Nä, nu ska jag ta mig en sväng kring sjön!

Vättern eller Vänern ?
https://www.lakevanern.se/upplev-vanern/se-gora/cykling/vaner...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tar den lilla sjön till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag tar den lilla sjön till att börja med

Det fick mig att tänka på, är det någon som cyklat runt östersjön? Nu för tiden får man nog ta en färja förbi finska viken, men med Öresundsbron kan man ju ta sig runt hela vägen annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det fick mig att tänka på, är det någon som cyklat runt östersjön? Nu för tiden får man nog ta en färja förbi finska viken, men med Öresundsbron kan man ju ta sig runt hela vägen annars

Har åkt Stockholm - Uleåborg(Oulu) åtminstone, hyfsat lätt förutom bitar av Höga Kusten men mycket (onödigt)småvägar eller E4 är trista val. Allt i väg av campingplatser, officiella och egna initiativ och ett par nätter i stuga då man behöver tvätta eller bara vila. Trevlig tur.

Lite glesare mellan serviceställen uppe i norr men man hittar ett par om dan.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Har åkt Stockholm - Uleåborg(Oulu) åtminstone, hyfsat lätt förutom bitar av Höga Kusten men mycket (onödigt)småvägar eller E4 är trista val. Allt i väg av campingplatser, officiella och egna initiativ och ett par nätter i stuga då man behöver tvätta eller bara vila. Trevlig tur.

https://photos.smugmug.com/Vacation/Toursweden2007/i-w5KdFg2/0/71360617/O/st55.jpg

Lite glesare mellan serviceställen uppe i norr men man hittar ett par om dan.

Haha najs, bild där jag cyklat många gånger (inom några år finns det förhoppningsvis cykelväg där så man kan köra broarna runt utan att vara på E4an)

Dock bör man ju inte komma efter E4an här när det finns fina småvägar så om någon vill göra samma rekommenderar jag det här.

Google maps är dock inte klockrent på hur man cyklar så den saknar en bro över E4an i Kalix som man kanske vill ta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fint ute imorse

Tog en 10km omväg och njöt. Ska bygga om cykeln med komfortstyre, lite bredare för mer styrka i styrinput och så passar jag på och byter till hydraulbromsar med, gjorde ett litet kap på Shimano BR-M6100 fram/bak kit. Borde komma på midsommarafton eller måndan efter

Få se om tjusningen består eller om jag får sätta tillbaks bockstyret.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Installerade på tok för snabbt, behövs massa justerande ännu men funkar att bromsa och växla. Verkar lovande.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu är handtagen så bra placerade att händerna faller på dom som dom ska, och styrröret nerkortat som jag tänkt mej dom senaste 5ish åren. Blev så lungt firande igår nu som man gått och blivit gubbe att man orkade, över en kall eller två, ta tag i skruvandet idag

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-6sZHLHr/0/941204cd/X2/i-6sZHLHr-X2.jpg

Sådärja, nu är handtagen så bra placerade att händerna faller på dom som dom ska, och styrröret nerkortat som jag tänkt mej dom senaste 5ish åren. Blev så lungt firande igår nu som man gått och blivit gubbe att man orkade, över en kall eller två, ta tag i skruvandet idag

Men... Var är aero barsen ?

Lite mer seriöst så tycker jag att styren som kan erbjuda flera positioner är bekvämare så nått mer att hålla i borde du väl montera dit ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men... Var är aero barsen ?

Lite mer seriöst så tycker jag att styren som kan erbjuda flera positioner är bekvämare så nått mer att hålla i borde du väl montera dit ?

Den har ett flertal positioner, böjarna är tillplattade och erbjuder 2 olika någotsånär grepp, sen har man stångändan, mitt på greppen och över bromsreglagen som funkar. Och så är det inte direkt en cykel jag använder för långdistans, blir nån 5-6-milare någång bara. Tror jag kan komma bra överens med den men tiden lär avgöra.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

SKS egna stänklapp är patetisk. Borde man karva till en egen eller har nån tips? Inget läder iaf.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-jGp8rtv/0/645a25da/X2/i-jGp8rtv-X2.jpg

SKS egna stänklapp är patetisk. Borde man karva till en egen eller har nån tips? Inget läder iaf.

Ikeas tunnaste skärbräda i plast är det många som använder. Har sett en del som kör kapellduk längst ner. Avklippt pet-flaska. Finns ganska många alternativ om man är lite händig och har en popnittång nära till hands.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ikeas tunnaste skärbräda i plast är det många som använder. Har sett en del som kör kapellduk längst ner. Avklippt pet-flaska. Finns ganska många alternativ om man är lite händig och har en popnittång nära till hands.

Hmm domdär skärbrädorna kunde funka som lapp, till skillnad från det dom är tänkta för. Köpte dock en 200x300x1.5mm EPDM-matta på eBay att testa först.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag kör sån som både ego och kompis-lapp Den är både följsam och tillräckligt tung för att hänga nedåt vid högre hastighet.
Efter två år börjar det dock bli dags att byta ut dem då de börjar spricka lite i gummit, men det tycker jag ändå är helt ok livslängd sett till användningsområde och hur mycket annat arbete i form av tvätt och liknande jag sparat

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag på ett typ 3-växlat nav till ca 16” till mitt barns cykel?

20” har jag sett, men mest monterat på färdiga cyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någon som vet var man kan få tag på ett typ 3-växlat nav till ca 16” till mitt barns cykel?

20” har jag sett, men mest monterat på färdiga cyklar

Hur menar du då? Finns nog inga specifika nav för specifik fälgstorlek, utan det är ju hålantalet man går på (fälg och nav).
Hur många hål har fälgar du vill använda?
Sedan kanske du även kommer att behöva leta ekrar också om du inte hittar ett med rätt mått på navet.

Men annars kanske denna passar: https://www.sjscycles.co.uk/wheelswheels-rear/sjsc-for-brompt...
Eller skall du ha en med fotbroms också?

Sista utvägen är väl att leta ny/begagnad cykel, eller helt enkelt avvakta till du behöver en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hur menar du då? Finns nog inga specifika nav för specifik fälgstorlek, utan det är ju hålantalet man går på (fälg och nav).
Hur många hål har fälgar du vill använda?
Sedan kanske du även kommer att behöva leta ekrar också om du inte hittar ett med rätt mått på navet.

Men annars kanske denna passar: https://www.sjscycles.co.uk/wheelswheels-rear/sjsc-for-brompt...
Eller skall du ha en med fotbroms också?

Sista utvägen är väl att leta ny/begagnad cykel, eller helt enkelt avvakta till du behöver en större.

Ja precis, jag skrev fel, ett helt hjul är det jag var ute efter

Hur fungerar det med handel från UK nu med Brexit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis, jag skrev fel, ett helt hjul är det jag var ute efter

Hur fungerar det med handel från UK nu med Brexit?

Bra fråga, men borde kunna hitta liknande i EU annars om man letar.
Men dubbelkolla med så att måtten passa Nav bredd etc.

EDIT:
Tittat lite mer, men det verkar inte ens säljas barncyklar med 16" hjul med växlar, utan det är nog mer eller mindre bara till Brompton (andra vikcyklar) som det finns. Svårt att avgöra om de passar då inbyggnadsbredden i ramen kan ju vara annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Bra fråga, men borde kunna hitta liknande i EU annars om man letar.
Men dubbelkolla med så att måtten passa Nav bredd etc.

Brukar det diffa så mycket? Har mest hållit på med ’svensson’-cyklar men aldrig stött på ett hjul som inte passar av den anledningen

Men tack för varningen, ska verkligen kolla det (och mäta cykeln)

Edit: angående din edit: går det inte bara att blja till/bredda svingen i så fall? Bör ju inte röra sig om decimetrar direkt?

Jo jag har fått känslan av att det är rättså sällsynt, därav frågan här. Sonen är bara 4 så ingen direkt stress, vill bara att han ska få en trevligare upplevelse av uppförsbackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Brukar det diffa så mycket? Har mest hållit på med ’svensson’-cyklar men aldrig stött på ett hjul som inte passar av den anledningen

Men tack för varningen, ska verkligen kolla det (och mäta cykeln)
<Uppladdad bildlänk>

Cool cykel!!

Nja man kan inte lita på äldre cyklar och standarder tyvärr. I synnerhet om man kommer till fälgmått och däck.

Men bredden på navet kan ju vara lite mer förlåtande, kan ju gå att pressa in om det är för smalt och använda distanser om det är för brett, bara att kedjelinjen är rak så skall det nog gå så man slipper ha en kedja som hoppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det fick mig att tänka på, är det någon som cyklat runt östersjön? Nu för tiden får man nog ta en färja förbi finska viken, men med Öresundsbron kan man ju ta sig runt hela vägen annars

Jodå, bästa är väl färja Helsingör-Helsingborg eller tvärtom beroende på vilket håll du cyklar, svårt att cykla över bron, fast du kan.klart hyra en trampbåt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Någon som vet var man kan få tag på ett typ 3-växlat nav till ca 16” till mitt barns cykel?

20” har jag sett, men mest monterat på färdiga cyklar

Det är antagligen gasnska ovanligt men det borde gå att bygga ett sånt hjul, det är färre ekrar på så små hjul och oftast har växelnaven 32 hål medans en 16" fälg oftast verkar ha 16 hål så om du skaffar ett normalt nav och hoppar över varannan ekerhål så borde det gå att bygga ett sånt hjul.
Du borde kontakta en hjulbyggare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är antagligen gasnska ovanligt men det borde gå att bygga ett sånt hjul, det är färre ekrar på så små hjul och oftast har växelnaven 32 hål medans en 16" fälg oftast verkar ha 16 hål så om du skaffar ett normalt nav och hoppar över varannan ekerhål så borde det gå att bygga ett sånt hjul.
Du borde kontakta en hjulbyggare

Var rädd att det skulle vara svaret. Att bygga själv skulle ju innebära att behöva gänga egna ekrar gissar jag så de blir rätt längd, etc…

Ska leta lite efter tipsen ovan. Länken från UK såg ju ut att vara i närheten av 1000kr, helt klart rimligt om det går att hitta

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Var rädd att det skulle vara svaret. Att bygga själv skulle ju innebära att behöva gänga egna ekrar gissar jag så de blir rätt längd, etc…

Ska leta lite efter tipsen ovan. Länken från UK såg ju ut att vara i närheten av 1000kr, helt klart rimligt om det går att hitta

Men hjulet som länkades är för fälgbromsar så skaffar du ett sånt blir väl cykeln helt bromslös ?
Det är väl iofs möjligt att de kan bygga ett hjul åt dig med ett annat nav som har broms om du frågar om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men hjulet som länkades är för fälgbromsar så skaffar du ett sånt blir väl cykeln helt bromslös ?
Det är väl iofs möjligt att de kan bygga ett hjul åt dig med ett annat nav som har broms om du frågar om det.

Jo jag letade runt lite mer och det är nog som du säger, och inte hittat liknande hjul för liknande priser på andra ställen. Är lite väl orolig för priset när tull och annat ska på för att spontanbeställa. Speciellt med avseende på bromsar och annat, inget medföljer ju sett till vajer, växelhandtag, etc…

Hade hoppats på en enkel länk till typ biltema eller decathlon med ett hjul med typ shimano nexus 3 eller liknande. Verkar inte finnas så lätt som jag hoppades

Får gå ner till en seriös cykelbutik och se om det finns ett begagnat nav och börja bygga om det befintliga reservhjulet jag har (med kasst/knastrande kinesium-nav)… kanske blir ett projekt av detta?