Dreamhack: "Gaming och e-sport förbises som många gånger förut"

Permalänk
Medlem

Gillar att ni ställer frågorna!

Är dock svårt för mig att se hur ett esport-företag ska ha kulturstöd, LAN-festen, som definitivt är kultur, lever ju på volontärarbete. Alla som jobbar där går ju utan lön oavsett pandemi eller ej, så vad ska de med kulturstödet till?

Permalänk
Inaktiv

Då borde ju ingen artist få kulturstöd heller då dessa ofta har sitt företag som grund för sitt artistande.

Permalänk

Saknar verkligen DH festivalerna, har haft hand om Cosplayteamet 2 event nu och var i Fototeamet innan dess.
Dreamhack Festivalerna är så mycket mer än bara E-sport.
Det är musik, skapande och väldigt mycket aktiviteter för besökarna.

Delen med Spel är verkligen bara toppen av isberget.

Bara för att festivalerna inte blir av, så är det fortfarande kostnader bundna till de som jobbar med festivalen.
Inte alla jobbar volontärt, det är många heltidsanställda som jobbar med festivalerna.
Man kan inte bara ta bort dessa, för då kan man inte varva upp och skapa festivaler när det väl är möjligt igen.

Volontärarbetarna är endast "Crew" som är den insats som är där vis själva eventet.

Jag börjar som regel mitt arbete månader innan eventen och då har man en stadig kontakt med de som jobbar heltid med arrangemanget och sköter allt från planering till försäljning och kontakt med sponsorer osv.

Så att säga att de inte behöver kulturstödet tycker jag är väldigt fel.
Hade de stängt ned helt, inte haft någon personal så hade det vart en annan sak.

Men jag ser gärna Dreamhack event på nytt igen, så de som kämpar heltid med det i de här osäkra tiderna ska ha en guldstjärna för det! <3

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

DH själva har förbisett LAN för många år sedan så jag vettifan vad de gnäller om. Det är en glorifierad reklamyta som råkar ha några tusen nätverkade datorer i några hallar också men det spelar inte direkt någon roll längre.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Gillar att ni ställer frågorna!

Är dock svårt för mig att se hur ett esport-företag ska ha kulturstöd, LAN-festen, som definitivt är kultur, lever ju på volontärarbete. Alla som jobbar där går ju utan lön oavsett pandemi eller ej, så vad ska de med kulturstödet till?

Det är ingen skillnad för t.ex. idrottsföreningar, idrottsgalor osv som också bygger på att man har volontärarbetare. Sen så vet jag inte om alla såna föreningar och evenemang fått stöd men man får uppfattningen i media att de ofta fått stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

DH själva har förbisett LAN för många år sedan så jag vettifan vad de gnäller om. Det är en glorifierad reklamyta som råkar ha några tusen nätverkade datorer i några hallar också men det spelar inte direkt någon roll längre.

Det kan jag inte riktigt hålla med om.
DHW2019 lade särskilt stor fokus på LAN'et, och förlängde det rejält.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att Dreamhack inte ska få stöd, men inte för att Spel inte är kultur, för det är det.

Exempel:

En festival arrangör, arrangerar en festival där dom bokar band, ser till så det finns mat att köpa och allt runt omkring, priserna är satta så det ger vinst.

Dreamhack, arrangerar också en festival, bokar folk för att locka fler gäster, ser till så det finns mat att köpa och annat runt omkring som städning, säkerhet etc. etc. MEN och detta är viktigt. Dom har också en helt annan typ av gäster, nämligen utställare som kommer dit för att Dreamhack lockar med att dom fått dit helt rätt demografi för utställarnas produkter. Vi har alltifrån konsultbolag som letar nya programmerare, till diverse teknikföretag som vill sälja hörlurar, möss, och annat, till spelföretag som vill locka spelare och polisen/militären som vill ha sökande. Det där finns inte på en festival. Som mest kan man köpa bandtröjor och merch för festivalen. Och den här delen av Dreamhack äter mer och mer upp LAN:andet. Visst, i mångt och mycket beror det på att deltagarantalet trendat nedåt på LAN sidan och uppåt på besöka mässan sidan men det är också skäl för att de inte ska få pengar. För andra mässor har inte heller fått pengar. Sen är ju en stor poäng med mässan idag att driva upp intresse för deras e-sport satsningar, live publik gör streamen bättre helt enkelt. Allt detta sagt så vill jag ändå belysa att jag är ett mega fan av Dreamhack, har gått två gånger per år (när det gått att gå) i över 10 år nu, jag älskar Dreamhack, men tycker ändå bedömningen är korrekt.

Men det tänker såklart inte Dreamhack säga, dom vill ju få pengar så dom spelar offer kortet "dom tycker inte spel är kultur!" istället för "dom tycker inte mässor är kultur" som är närmare sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Min åsikt är att Dreamhack inte ska få stöd, men inte för att Spel inte är kultur, för det är det.

Exempel:

En festival arrangör, arrangerar en festival där dom bokar band, ser till så det finns mat att köpa och allt runt omkring, priserna är satta så det ger vinst.

Dreamhack, arrangerar också en festival, bokar folk för att locka fler gäster, ser till så det finns mat att köpa och annat runt omkring som städning, säkerhet etc. etc. MEN och detta är viktigt. Dom har också en helt annan typ av gäster, nämligen utställare som kommer dit för att Dreamhack lockar med att dom fått dit helt rätt demografi för utställarnas produkter. Vi har alltifrån konsultbolag som letar nya programmerare, till diverse teknikföretag som vill sälja hörlurar, möss, och annat, till spelföretag som vill locka spelare och polisen/militären som vill ha sökande. Det där finns inte på en festival. Som mest kan man köpa bandtröjor och merch för festivalen. Och den här delen av Dreamhack äter mer och mer upp LAN:andet. Visst, i mångt och mycket beror det på att deltagarantalet trendat nedåt på LAN sidan och uppåt på besöka mässan sidan men det är också skäl för att de inte ska få pengar. För andra mässor har inte heller fått pengar. Sen är ju en stor poäng med mässan idag att driva upp intresse för deras e-sport satsningar, live publik gör streamen bättre helt enkelt. Allt detta sagt så vill jag ändå belysa att jag är ett mega fan av Dreamhack, har gått två gånger per år (när det gått att gå) i över 10 år nu, jag älskar Dreamhack, men tycker ändå bedömningen är korrekt.

Men det tänker såklart inte Dreamhack säga, dom vill ju få pengar så dom spelar offer kortet "dom tycker inte spel är kultur!" istället för "dom tycker inte mässor är kultur" som är närmare sanningen.

Okej, och det är förmodligen så beslutsfattaren tänkt också. Å som sagt du å jag har ju rätt till våra åsikter.
Men jag tycker nog att det sättet att se på det hela är lite förlegat, Kultur inom detta område är annorlunda än andra kultur evenemang, då måste man förstå att det går till på andra sätt också än andra evenemang.
Hade DH fått kultur pengar och lägre moms satts från första början hade de troligen inte behövt ha Mässan alls. Eller åtminstone en betydligt mindre del iaf.

Många andra kulturer hankar sig fram och får stöd, DH behöver stöd av olika anledningar också. Mässan är förmodligen en lösning då de inte tidigare häller fått de stöd som de behövt pga snabba internet uppkopplingar. ja för det är uppkopplingarna som gör att folk inte åker på LAN längre som förr. plus att vi är fan gubbar idag men LAN:ade satan från 1997 till 2004.

Hur som haver, för att mötas halvvägs så varför inte ge kulturstöd för andelen LAN:et bestod av när det häller helheten.
Så säg om det var 45% LAN och 55% mässa (pga vikande antal deltagare), ge dem stöd för 45% då. Det är alltid något och då har man ändå diplomatiskt mötts på halva vägen. oavsett syn på kultur eller ej.

i mitt tycke är det alldeles för fyrkantigt och byråkratiskt, och på det viset överlever man inte i kriser som denna. Flexibilitet behövs är min åsikt just nu.

Frrrrrriiiiiiiiiiiiidens

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Okej, och det är förmodligen så beslutsfattaren tänkt också. Å som sagt du å jag har ju rätt till våra åsikter.
Men jag tycker nog att det sättet att se på det hela är lite förlegat, Kultur inom detta område är annorlunda än andra kultur evenemang, då måste man förstå att det går till på andra sätt också än andra evenemang.
Hade DH fått kultur pengar och lägre moms satts från första början hade de troligen inte behövt ha Mässan alls. Eller åtminstone en betydligt mindre del iaf.

Många andra kulturer hankar sig fram och får stöd, DH behöver stöd av olika anledningar också. Mässan är förmodligen en lösning då de inte tidigare häller fått de stöd som de behövt pga snabba internet uppkopplingar. ja för det är uppkopplingarna som gör att folk inte åker på LAN längre som förr. plus att vi är fan gubbar idag men LAN:ade satan från 1997 till 2004.

Hur som haver, för att mötas halvvägs så varför inte ge kulturstöd för andelen LAN:et bestod av när det häller helheten.
Så säg om det var 45% LAN och 55% mässa (pga vikande antal deltagare), ge dem stöd för 45% då. Det är alltid något och då har man ändå diplomatiskt mötts på halva vägen. oavsett syn på kultur eller ej.

i mitt tycke är det alldeles för fyrkantigt och byråkratiskt, och på det viset överlever man inte i kriser som denna. Flexibilitet behövs är min åsikt just nu.

Frrrrrriiiiiiiiiiiiidens

Och det finns kulturyttringar som inte får något vidare stöd och klarar sig ändå. Och sådana som i praktiken måste packa ihop. Att det finns vissa kulturyttringar som får stöd innebär inte på något sätt att alla är berättigade till det. Snarare är väl frågeställningen om en del av dem som får stöd idag kanske inte skall nekas det i framtiden. Om kulturyttringen är så ointressant att den inte överlever utan allmänna medel kan man fråga sig om inte evolution är på sin plats inom det området också. Slutsatsen är inte nödvändigtvis att mäss-arrangörer också skall få offentligt stöd.