hur lägger jag till extra lagring i min nya dator?

Permalänk
Medlem

hur lägger jag till extra lagring i min nya dator?

hej,

köpte precisdenna datorn igår.

älskar den änsålänge, men jag hade gärna velat ha lite mer lagring, 256gb räcker inte långt
nu till en säkert superdum fråga, men jag antar att jag inte kan sätta i min 2,5" SSD från min gamla dator? känns som att den inte passar när jag kollar på HPs sida

om jag fattar det rätt så finns det en plats, och det är för M2/PCie? eller har jag fattat helt fel?
och är det någon skillnad mellan M2 och PCie? vilken ska jag ens köpa så den passar?

jättetacksam för hjälp, är verkligen helt lost.

Permalänk
Medlem

Jo, en 2.5" SSD är enklast att sätta in då det oftast finns lediga sata-kontakter.

M2-platsen är oftast den som redan är upptagen - ibland får man en sata-disk istället och ibland har du fler m.2 platser - men det får du öppna datorn och se.

m.2/pcie är bara ett förtydligande om att disken du redan har kör over pcie tekniskt - det fanns en gammal standard med sata över m.2 men det är nog inte ett problem i moderna datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jo, en 2.5" SSD är enklast att sätta in då det oftast finns lediga sata-kontakter.

M2-platsen är oftast den som redan är upptagen - ibland får man en sata-disk istället och ibland har du fler m.2 platser - men det får du öppna datorn och se.

m.2/pcie är bara ett förtydligande om att disken du redan har kör over pcie tekniskt - det fanns en gammal standard med sata över m.2 men det är nog inte ett problem i moderna datorer.

oh okej!
då tolkade jag det helt fel, trodde att det inte fanns någon plats för en 2,5".
får kolla i datorn efter jobbet, tack.

Permalänk
Medlem

Om man söker på erica-moderboard har den 3 SATA-anslutningar om man ser på bilderna men av någon anledning står det inget om dessa i moderkortsspecarna - i övrigt väldigt knapert med info...

du får kolla på nätagget om det finns några lediga SATA-matningar eller kan konverteras till SATA-matning då moderkortet har bara en 4-kontakts HP special kontakt på moderkortet för just HD-matning.

problemet med sådana här märkesdatorer att ofta finns det inte en enda sladd eller kontakt extra än just de komponenter som det byggdes ihop med och att det är specialsladdar till nästan allt... standard SATA-kablar bör dock fungera men på HP-maner finns dessa också som special-kabel...

Permalänk
Medlem

Man tycker el-giganten och liknande teknik-lador borde upplysa köpare av den här typen av datorer att dom i princip aldrig går att uppgradera. Så när tiden gått så är det bara att slänga skräpet och köpa nytt. Sorgligt men den bistra verkligheten.