Utlåst ur facebook. Google Authenticator

Permalänk

Utlåst ur facebook. Google Authenticator

Hej!
Jag har blivit utlåst från min facebook. Jag genomförde en fabriksåterställning och jag använde mig vid tillfället av Google Authenticator när jag loggade in på fb och messenger, en tvåvägs verifiering. Nu när mobilen är fabriksåterställd finns naturligtvis inga av mina appar kvar och därmed inte koderna. Dumt, ja jag vet. Jag borde tänkt efter men var så dumt stressad vid ögonblicket.

Facebook vill inte släppa in mig och jag är inte inloggad någon annanstans. Jag har tre vänner som betrodda kontakter, mobil, korrekt namn, profilbild på mig. Jag har skickat iväg en sorts "identifiera mig" till fb, typ bild på körkortet men av vad jag läst verkar det inte kunna gynna i något.

Finns det någon här som lyckats ta sig ur knipan? Jag har viktiga chattar som jag måste få åtkomst till, inte bara ur nostalgiska och emotionella skäl utan även ur juridiska perspektiv också

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte ge något bra tips för att lösa situationen just nu.
Men ett tips för nästa gång du använder tvåvägs authensiering.
Första gången då du lägger in koden i mobilen så visas en QR kod.
Ta en bild på den med vanliga kameran innan du tar bild med appen.
Spara sedan bilden någonstans säkert. Då kan du återställa själv genom att öppna appen och lägga till QR koden från bilden.
Går även att få samma kod på flera enheter om du har platta eller flera mobiler.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Kan tyvärr inte ge något bra tips för att lösa situationen just nu.
Men ett tips för nästa gång du använder tvåvägs authensiering.
Första gången då du lägger in koden i mobilen så visas en QR kod.
Ta en bild på den med vanliga kameran innan du tar bild med appen.
Spara sedan bilden någonstans säkert. Då kan du återställa själv genom att öppna appen och lägga till QR koden från bilden.
Går även att få samma kod på flera enheter om du har platta eller flera mobiler.

Tack för svar!
Jag väntar på någon respons från facebook... det har gått över 12 timmar sen jag skickade in en bild på körkortet. Har ännu inte verifierat via mina kontakter, vet heller inte om det hjälper då det iallafall inte hjälper att byta lösenord. Jag har för mig att tvåstegsautenseringen ändå väger tyngre.

Finns så mycket skräckexempel dår människor väntar i flera månader.

Permalänk

Jag har lärt mig att inte lita på Facebook! Om man använder social media professionellt rekomenderar jag Googles tjänster istället, de verkar betydligt mer kundvänliga. Vill man ha kontakr med vänner så finns många provata/krypterade alternativ.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är 2FA som medicin värre än sjukdomen den ska bota. Undvik!

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musknappen:

Tack för svar!
Jag väntar på någon respons från facebook... det har gått över 12 timmar sen jag skickade in en bild på körkortet. Har ännu inte verifierat via mina kontakter, vet heller inte om det hjälper då det iallafall inte hjälper att byta lösenord. Jag har för mig att tvåstegsautenseringen ändå väger tyngre.

Finns så mycket skräckexempel dår människor väntar i flera månader.

Jag är en av dom. Fick mitt konto låst samma sekund jag skapade det och var utlåst i ett drygt halvår. Krävdes ett (fysiskt) brev till kontoret i Dublin för att att låsa upp det...
Hoppas att du får hjälp snabbare, då du trots allt redan har ett konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr är 2FA som medicin värre än sjukdomen den ska bota. Undvik!

Hoppas det löser sig!

2FA är hur grymt som helst - om det används på rätt sätt. Och i det här fallet har ju TS inte sparat återställningskoden på en annan enhet, något som är rätt dumt eftersom de då inte fyller ett syfte ö.h.t.

OnT: Facebook borde lösa det med hjälp av ditt fotobevis.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz