LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem

LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Hej,

Med inspiration från @emilakered tråd från 2020 så tyckte jag det var lika bra att starta en samlingstråd king årets OLED-modeller från LG som det redan börjat komma ut en del info och tidiga reviews kring:

Nyheter för 2021 innefattar (men ej begränsat till):

- A-modell med något enklare specs, ej HDMI 2.1 eller 120hz
- Ny storlek tillgänlig, 83"
- "OLED Evo", ännu ljusare panel tillgänlig på G-modellen
- webOS homescreen, version 6.0

En bra sammanfattning kan läsas via FlatPanelsHD:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Även via Vincent på HDTVTest:

Tidig basic review här:

En hint om introduktionspriserna finns nedan men dessa kommer som vanligt droppa en hel del från Black Week och framåt!

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det verkar alltså inte komma en mindre tv än 48" från LG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det verkar alltså inte komma en mindre tv än 48" från LG?

Jag hade för mig att det rapporterats om en 42", men vet inte vart jag läste det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

77 C1 lanseras på prispunkten 45 990:- enligt länk vilket känns "billigt" och kanske lite för lågt?

Det är med andra ord cirka 20k lägre vs ingångspriset på 77 CX.
Spännande att följa hur långt syd det ska, hoppas på <30k senast under Black Week!

Permalänk
Medlem

Nån som hunnit köpa någon 2021 modell ännu? Sitter på en GX som skrivbordsmonitor men uppgraderingsjävulen tar ju aldrig ledigt

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag hade tänkt att en G1 55 skulle passa. Men jag vet inte varför den blev så dyr i Sverige, den fanns för 23k ett tag men nu kostar den 30k.
Kanske det blir en C1 istället den är 10k billigare.

Visa signatur

It's nice to be important but
it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av BelLamron:

Jag hade tänkt att en G1 55 skulle passa. Men jag vet inte varför den blev så dyr i Sverige, den fanns för 23k ett tag men nu kostar den 30k.
Kanske det blir en C1 istället den är 10k billigare.

LGs priser brukar sjunka ganska rejält efter några månader. Black Friday brukar vara billigast..men det är lång tid dit och det är inte säkert att just den TVn man är ute efter blir billigare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av BelLamron:

Jag hade tänkt att en G1 55 skulle passa. Men jag vet inte varför den blev så dyr i Sverige, den fanns för 23k ett tag men nu kostar den 30k.
Kanske det blir en C1 istället den är 10k billigare.

Svårt att säga, var nog "fel" introduktionspris som sattes. Verkar enligt Vincents video vara väldigt små skillnader på nya Evo-tekniken i 2021-års G-modell så behöver du en TV nu, köp CX!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svårt att säga, var nog "fel" introduktionspris som sattes. Verkar enligt Vincents video vara väldigt små skillnader på nya Evo-tekniken i 2021-års G-modell så behöver du en TV nu, köp CX!

Alla hade märkligt nog ett intropris på 23K men sen höjde dom till 30K. Det gäller även dom som listade produkten senare. Lite märkligt.

Permalänk
Medlem

Prisjakt listar alltså 4(!) olika modeller av LG OLED55C1, något förvirrande. Alla har samma pris förutom C17:

LG OLED55C1
LG OLED55C15
LG OLED55C16
LG OLED55C17

Förstår att det är samma TV-modell och kanske skiljer vilket fot / färg de har. Har försökt googla mig till vad skillnaden kan vara men inte hittat jättemycket förutom detta:

C14 has a black back (Verkar ej finns i Sverige eller om det är C1 utan tillägg?)
C15 has a white back
C16 WISA speaker support
C17 ?

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/lg-2021-oleds-c...

Någon annan som har koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Prisjakt listar alltså 4(!) olika modeller av LG OLED55C1, något förvirrande. Alla har samma pris förutom C17:

LG OLED55C1
LG OLED55C15
LG OLED55C16
LG OLED55C17

Förstår att det är samma TV-modell och kanske skiljer vilket fot / färg de har. Har försökt googla mig till vad skillnaden kan vara men inte hittat jättemycket förutom detta:

C14 has a black back (Verkar ej finns i Sverige eller om det är C1 utan tillägg?)
C15 has a white back
C16 WISA speaker support
C17 ?

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/lg-2021-oleds-c...

Någon annan som har koll?

Finns bara en anledning till alla dessa varianter. då panelen är densamma, att förhindra prismatchning mellan olika butiker. Såg att Sony i år inte har XJ90 och XJ95 utan nu har de 91,92,93,94 också med enda skillnad att foten ser mer eller mindre ful ut.

Permalänk
Medlem

Prissättningen i Sverige är minst sagt märklig, i resten av världen verkar Sony A90J vara klart dyrare än LG G1 men i Sverige tycks de kosta samma. G1 är dessutom klart dyrare än vad iaf min GX var när jag köpte den, och då fick jag ändå med en soundbar på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Prissättningen i Sverige är minst sagt märklig, i resten av världen verkar Sony A90J vara klart dyrare än LG G1 men i Sverige tycks de kosta samma. G1 är dessutom klart dyrare än vad iaf min GX var när jag köpte den, och då fick jag ändå med en soundbar på köpet.

Tror inte vi ska dra alltför stora växlar på prissättningen såhär i början när de nya modellerna precis lanserats. Förhoppningsvis klarnar (pris)bilden till sensommaren och när vi börjar närma oss Black Friday.

Just nu verkar det skilja runt 10k(!) mellan C1 och G1, känns väldigt saftigt och inte in-line med ovan riktlinjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tror inte vi ska dra alltför stora växlar på prissättningen såhär i början när de nya modellerna precis lanserats. Förhoppningsvis klarnar (pris)bilden till sensommaren och när vi börjar närma oss Black Friday.

Just nu verkar det skilja runt 10k(!) mellan C1 och G1, känns väldigt saftigt och inte in-line med ovan riktlinjer.

Om man vil handla nu så måste man nog det dock oavsett priserna efter sommaren

Föreställer mig att det kan ha att göra med lagersaldon på tidigare modeller också, håller man uppe priserna på de nya ett tag så blir det lättare sälja ut de "gamla" till högre pris osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Första "OK" priserna jag sett på 2021-modellerna. Copy / paste på mitt inlägg från Dagens Fynd-tråden!

"OBS: Medlemskap till Webhallen krävs samt inloggad men postar då jag tror många är det här!

Produkt: OLED55B16LA / OLED65B16LA (2021-års modeller)
Länk: Webhallen
Kategori: TV
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724832 / https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833
Pris: 11990:- / 17990:-"

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Första "OK" priserna jag sett på 2021-modellerna. Copy / paste på mitt inlägg från Dagens Fynd-tråden!

"OBS: Medlemskap till Webhallen krävs samt inloggad men postar då jag tror många är det här!

Produkt: OLED55B16LA / OLED65B16LA (2021-års modeller)
Länk: Webhallen
Kategori: TV
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724832 / https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724833
Pris: 11990:- / 17990:-"

Jepp, lite försmak på black friday där
(Synd att det är B-modellen bara)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, lite försmak på black friday där
(Synd att det är B-modellen bara)

Ja, blir C1 för min del också. Tycker det är lite väl snålt att "bara" 2/4 portar är HDMI 2.1 plus sämre processor också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såg att man kan få 25% rabatt på 55 tum OLED55C15LA och 65 tum OLED65C15LA genom Benify. Blir 15100 kr för 55 tum och 22600 kr för 65 tum. Man sparar ca 5000 mot billigaste på prisjakt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

A1 till riktigt intressant pris på Elgiganten.

Är sugen på en för mestadels filmtittande (eventuellt lite PS5-spel). Finns det några stora nackdelar med den här enklare modellen jämfört med de bättre, annat än VRR och 120 Hz.

Är avsaknad av BFI ett problem? Den är också sämre på att ta bort judder? Vad innebär det i praktiken?

Jag kommer se mycket film och den lägre ljusstyrkan i HDR, blir det märkbart sämre?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Såg att man kan få 25% rabatt på 55 tum OLED55C15LA och 65 tum OLED65C15LA genom Benify. Blir 15100 kr för 55 tum och 22600 kr för 65 tum. Man sparar ca 5000 mot billigaste på prisjakt.

Vilken ÅF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Vilken ÅF?

Erbjudandet har upphört nu men det var direkt hos LG.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hahah men vafan! Inhandlade en A1 i förrgår från elgiganten och inte var det något extrapris då inte...

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangoo97:

Hahah men vafan! Inhandlade en A1 i förrgår från elgiganten och inte var det något extrapris då inte...

Du har öppet köp 50 dagar.
Gå och få mellanskillnaden tillbaka eller lämna tillbaks tv och köp samma igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Du har öppet köp 50 dagar.
Gå och få mellanskillnaden tillbaka eller lämna tillbaks tv och köp samma igen

Precis varit i kontakt med deras support de skulle betala tillbaka mellanskillnaden. Toppen, och tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangoo97:

Precis varit i kontakt med deras support de skulle betala tillbaka mellanskillnaden. Toppen, och tack för tipset!

Du kan ju swisha hälften