LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Känns extremt prisvärt att kunna haffa en A1 55" för 8k eller 65" för 12k på Elladans kampanj.

https://www.elgiganten.se/cms/helgkampanj-ljud-tv/erbjudanden...

Permalänk

Har en LG oled 55" C7 som jag är nöjd med men vill ha en 65" minst. Är A1 en bättre TV än C7 som ju har några år på nacken? Tittar på film o serier o spelar inte.

Snabba svar emottages med tacksamhet då EGs prisnedsättningar bara gäller tills på söndag

Permalänk
Medlem

jobbigt värre med A1 erbjudandet. Sitter egentligen o väntar på att C1 ska droppa till typ 22 eller ngt...

Är det någon som har något utlåtande om A1? kanske får bli en extra till sovrummet haha

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Kanske kan hjälpa ert beslut på traven!

Tycker A1 verkar vara ett väldigt bra alternativt om man inte behöver absolut toppklass-specs.
Speciellt med kampanjpriserna så är det en no-brainer.

Permalänk
Medlem

65" B1 finns att köpa för 13 900 kr, är det en bra uppgradering från en 55" C7? Tänkte mest på att B1 har svagare? processor än C1, men trots det måste den väl vara bättre än min 4 år gamla C7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

65" B1 finns att köpa för 13 900 kr, är det en bra uppgradering från en 55" C7? Tänkte mest på att B1 har svagare? processor än C1, men trots det måste den väl vara bättre än min 4 år gamla C7?

Klart den är bättre och det är en bra deal, om inte annat för att du går upp markant i storlek. Skillnad B1/C1 är förutom CPU:
Ljusstyrka (Nits) samt att bara 2/4 portar HDMI är 2.1.

Kan man leva med detta och inte orkar vänta till Black Friday = Köp

Sedan kan jag inte utlova att du kommer se en gigantisk skillnad i bildkvalité förutom storleken då C7 givetvis i grunden är en väldigt kompetent TV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Får jag fråga vart den finns att köpa för det priset?

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar erbjudandet vara borta nu... så blev inget köp för mig heller. Komplett skriver att LG OLED 65" B1 har utgått ut sortimentet nu (trots det är årets modell) man skulle ha köpt först och frågat sen haha!

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1185791/tv-ljud-bild/tv-video...

B1 är tillbaka i sortimentet men till 19,990 (17,990 med koden antar jag)

vi får se om den sänks till 13900 igen... för 13,900 är jag nog redo att skippa o vänta på C1an o bara slå till på B1 faktiskt

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Är RDEbutik.se en vettig butik?

såg att de satt rea på alla oled apparater plötsligt

https://rdebutik.se/products/se/188/165706/sort/1/filter/0_0_...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

1) Det är en lettisk butik

2) Nej, jag skulle inte chansa: #19033846

Permalänk

Kollar på LG Oled B1 77" på Mediamarkt, då kostar den 34990:- med rabatten. Kollar man på Elgiganten så kostar den 34990:- utan rabatt. Tror ni att den kommer sjunka ännu mer på BF? Känns som Mediamarkt låtsas att det är rea på tvn fast det är det priset som egentligen gäller. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

So far so good för min del. Köpte en 65" G1 när den var nedsatt till 23k inkl frakt i början av augusti (kostade 37,5k i Sverige) och nu sitter den på väggen sedan två veckor tillbaka. Det enda jag har märkt är att Google Home och Alexa inte funkar,vilket inte är e deal raker för min del. Vet inte om det är pga land (är en annan produktkod på den tvn än motsvarande i Sverige) eller om LG inte aktiverat integrationen i Sverige.
Måste medge att det inte kändes lika lugnt som att köpa från en känd butik när mailen förmodligen är översatt via Google translate, men jag pratade med deras Svenska support innan och leveransen skedde som de lovade (1 dag expressleverans från att de hade fått in tvn efter en försening från deras leverantör).
Har däremot ingen erfarenhet av hur bra deras support är om något skulle gå fel. Köpte premium care i 5 år direkt från LG som även täcker inbränning, så förhoppningsvis kan jag ta eventuella fel direkt med dem istället.

Lade till att jag inte har fått igång Google Assistant/Alexa på tvn
Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Kollar på LG Oled B1 77" på Mediamarkt, då kostar den 34990:- med rabatten. Kollar man på Elgiganten så kostar den 34990:- utan rabatt. Tror ni att den kommer sjunka ännu mer på BF? Känns som Mediamarkt låtsas att det är rea på tvn fast det är det priset som egentligen gäller. Vad tror ni?

Är det precis som alla andra år kommer den sjunka mer till BF. 77CX gick få för 25k för inte så länge sen.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Tillgången på B-modellen verkar lite skakig, så svårt att veta i vilken omfattning den kommer säljas...
Men jag tror även den mer vanliga C1 77" kommer gå ner till 34990 eller lägre under BF!
Den lär gå ner till närmre 30k blankt nån gång i år (senast till mellandagsrean?) och sannolikt gå ner under 30k under nästa år, om pristrenden håller i sig från tidigare år.
(Om något så är väl nya modellerna billigare att tillverka pga större volymer)

Det som kan ställa till det är väl fraktpriser och brister osv som gör att priserna inte sjunker riktigt som de gjort tidigare år.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Är det precis som alla andra år kommer den sjunka mer till BF. 77CX gick få för 25k för inte så länge sen.

Skrivet av Roger W:

Tillgången på B-modellen verkar lite skakig, så svårt att veta i vilken omfattning den kommer säljas...
Men jag tror även den mer vanliga C1 77" kommer gå ner till 34990 eller lägre under BF!
Den lär gå ner till närmre 30k blankt nån gång i år (senast till mellandagsrean?) och sannolikt gå ner under 30k under nästa år, om pristrenden håller i sig från tidigare år.
(Om något så är väl nya modellerna billigare att tillverka pga större volymer)

Det som kan ställa till det är väl fraktpriser och brister osv som gör att priserna inte sjunker riktigt som de gjort tidigare år.

Okej! Då ska jag ha is i magen och vänta! Kan man spara de pengarna och "investera" i en Sonos Arc ist

Permalänk
Medlem

Funkar inte C1 med google home?

Fått in tvn i lg thinq appen och kan styra tvn med lg thinq appen

men när jag gör in i home o försöker länka till lg thinq så får jag fram att det inte finns några devices

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det något "panellotteri" med de här TV-apparaterna? Funderar på om jag ska köpa en B1 lokalt eller beställa en C1 från en dansk butik. Jag skulle gärna vilja ha C1:an men inte för de ~20 000 kr den kostar i Sverige just nu.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Är det något "panellotteri" med de här TV-apparaterna? Funderar på om jag ska köpa en B1 lokalt eller beställa en C1 från en dansk butik. Jag skulle gärna vilja ha C1:an men inte för de ~20 000 kr den kostar i Sverige just nu.

Bandning; https://www.google.com/search?q=oled+banding&tbm=isch&source=...

Intressant hur en 65" C1 kostar 9995 DDK (~14000 SEK) och 28k i SE butiken (snabb koll på elgiganten)

Permalänk
Medlem

Förra året var året jag skulle köpa en Oled.. det hände inte.. så i år är året jag ska köpa en oled. Men jag har så jävla svårt att bestämma mig för vilken tv som ska ersättas.

I vardagsrummet har jag en 65" sony lcd model "bättre".. duger bra även om jag inte älskar den.
I gästrummet huserar en 55" Samsung q70t samt series x och ps4 pro.
I sovrummet en sketagammal samsung 40" fullhd med avskyvärd kvalitet.. samt en Series S.

Är egentligen inne på att ersätta q70t med en C1 och flytta in q70t i sovrummet. Men samtidigt blir jag snål och känner att det är för mycket pengar för gästrummet och bara nyttjas av konsoler.

Då är ju frågan om man ska köpa en A1 till sovrummet, men då känner jag att jag vill att den apparaten ska ha vrr eftersom en Series S kommer kunna dippa i frame rate pga den klenare hårdvaran. Går man då upp till B1 så får man ju vrr, men den saknar low frame rate compensation så vrr fungerar ju inte under 40hz. Då är vi uppe på en C1, som känns som för mycket pengar för sovrummet 🤣

Men innan jag springer vidare med mina galna planer å köper en C1 till antingen gästrum eller sovrum, hur är det med problemet med gamma shifting eller vad det hette som CX hade problem med när vrr aktiverades? Är det ett problem även på C1?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Intressant hur en 65" C1 kostar 9995 DDK (~14000 SEK) och 28k i SE butiken (snabb koll på elgiganten)

Helt galet med den prisskillnaden!

Synd att man inte kan lita på att fått bra exemplar i så fall. Hur vanligt kan det vara att få ett "dåligt" ex? Det låter också som att banding kan försvinna: https://www.reddit.com/r/OLED/comments/a43ji8/why_you_shouldn...
Undrar om det går att få fixat på garantin i annat fall...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Man kanske ska ta öresundståget över bron för att köpa sig en C1 då

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Jag plockade upp en OLED55B1 lokalt på prov och när jag körde ett test för att identifiera döda pixlar hittade jag två döda blå subpixlar, två gröna och eventuellt en eller två vita. Ska man se det som normalt eller hur vanligt är det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoBBi:

Jag plockade upp en OLED55B1 lokalt på prov och när jag körde ett test för att identifiera döda pixlar hittade jag två döda blå subpixlar, två gröna och eventuellt en eller två vita. Ska man se det som normalt eller hur vanligt är det?

Vilken test har du kört? Jag skaffade A1 förra veckan och det är väl lika bra att kontrollera panelen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vilken test har du kört? Jag skaffade A1 förra veckan och det är väl lika bra att kontrollera panelen.

Denna: https://youtu.be/emnTTyN1Mdc

Dock är det svarta inte direkt svart i den videon...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Om du tänkt att behålla TVn så hade jag slagit supporten en signal. Alternativt bytt ut den via ÅF

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Att inte fler reagerar på detta?! Borde kunna tyda på ett BF-pris på runt 15000:- sek för 65" c1?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Att inte fler reagerar på detta?! Borde kunna tyda på ett BF-pris på runt 15000:- sek för 65" c1?!

Nää, för detta är sverige. Inte en chans att den kommer att kosta 15k på BF

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Om du tänkt att behålla TVn så hade jag slagit supporten en signal. Alternativt bytt ut den via ÅF

Jag har faktiskt tänkt lämna tillbaka den och invänta den OLED55C1 jag har på väg från ComputerSalg för 13 300 kr. Jag snackade med deras kundtjänst och fick ett så bra intryck. Jag frågade vad returfrakten skulle kosta om den hade döda pixlar, och fick svaret att den är gratis om det är fel på TV:n, inkl döda pixlar, även om det inte är så många att pixelpolicyn uppfylls. Dessutom får man TV:n levererad till tomten, och om jag måste returnera den hämtas den även på tomten. Det blir mycket lättare än att baxa den fram och tillbaka till återförsäljaren.

Jag ringde också LG:s support och fick bekräftat att samma garanti gäller som om den var köpt i Sverige (ComputerSalg är en dansk butik) och det går att köpa garantiförlängning till den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men vad är det för skillnad på alla LG OLED55C1 modeller som finns på prisjakt?
LG OLED55C11
LG OLED55C12
LG OLED55C14
LG OLED55C15
LG OLED55C16
Priset skiljer sig väldigt mycket men hittar inget speciellt på jämföringen.