LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk

Fick hem min OLED65C16LA och är mycket nöjd med den hittills.

SVT Play-appen är version 5.3.0 och saknar "Kanaler"-fliken, dvs möjligheten att se "direktsänt". Hoppas det kommer för jag har ingen annan möjlighet att se SVT:s kanaler direkt. Det kanske kommer med tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Pratade med en säljare på MM här om dagen. Troligtvis kommer de inte ens finnas kvar då. De börjar ta slut. Jag sitter lugnt i båten och ser om de finns kvar. Annars kommer det troligtvis reas ut B2 och C2 istället. Finns en chans att de reas ut till samma pris som C1 och B1 ligger på idag. Men jag är inte så intresserad av en C2/B2, jag hoppas som du på en riktigt billig C1, då det typ är samma tv som C2.

Typ samma skärm?
Menar du att det är identisk panel?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Typ samma skärm?
Menar du att det är identisk panel?

Evo-panelen i c1 och c2 är i alla fall väldigt snarlik, oklart om den är exakt samma

Inte alla c1 hade dock evo (med pinktint som kännetecken)

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha sett avsnitt 5 av House of the Dragon insåg jag att problemet med "ASBL" (eller TPC, knasigt nog en förkortning för Temporal Peak Luminance Control) är rätt jäkla stort i mörka scener.

Jag tog några bilder med exakt samma exponeringsinställningar rakt igenom. Pga lång exponeringstid (1/6 s) är de suddiga, men försök ignorera det och kolla ljusnivån istället.

Potentiella spoilers för House of the Dragon avsnitt 5 -- inget extremt, men man ser ju vilka karaktärer som lever ännu och var de är.

Bild 1: tagen strax efter att jag börjat spela upp, så denna är den ljusnivå som den ska vara
Bild 2: några minuter senare; ljusnivån här ska vara samma som i #1
Bild 3: efter typ 5+ minuters uppspelning
Bild 4: nästan samma som bild 3 efter att jag gått in en meny och nollställt TPC-buggen (ja, jag ser det definitivt som en bugg).

Dold text

Alla bilder ovan ska alltså vara ungefär samma ljusnivå -- om man bara då och då går in i nån meny så nollställs ljusnivån, och då är hela scenen (på typ 15+ minuter) jämnljus.
Jag testade olika exponeringsinställningar, men med dessa ser det ut ungefär likadant som det gjorde för ögonen, när jag kollar på min skärm nu efteråt -- med TPC blir det så mörkt att man knappt ser vilken karaktär som är vilken.

Fattar inte att de haft det såhär i flera generationer OLED-TVs och inte löst det ännu?! Algoritmen verkar ju fortfarande gå enbart på APL och ignorera att det rör sig konstant.

Har några av er gått in i servicemenyn och fixat till detta?
Det ska tydligen gå utan att behöva köpa någon service remote (guide här), men risken med utebliven garanti och ökad risk för burn-in finns ju förstås kvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad jag tittar på, 2 av bilderna ser man ju ingenting på? Du kan ju inte mena att en OLED beter sig så där, utan att den är trasig?

Sänker TVn ljusstyrkan till svart bild efter ett tag om man råkar titta på något material som innehåller en längre mörk scen? Är det vad du säger?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Jag förstår inte riktigt vad jag tittar på, 2 av bilderna ser man ju ingenting på? Du kan ju inte mena att en OLED beter sig så där, utan att den är trasig?

Sänker TVn ljusstyrkan till svart bild efter ett tag om man råkar titta på något material som innehåller en längre mörk scen? Är det vad du säger?

Ja, det här sker med OLED fortfarande:

Har dock inte själv råkat ut för det, tar jag en paus från t.ex. filmen eller serien så kör jag igång youtube under tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2000+:

Jag förstår inte riktigt vad jag tittar på, 2 av bilderna ser man ju ingenting på? Du kan ju inte mena att en OLED beter sig så där, utan att den är trasig?

Sänker TVn ljusstyrkan till svart bild efter ett tag om man råkar titta på något material som innehåller en längre mörk scen? Är det vad du säger?

Ja, precis så... och jo, det är så på alla, åtminstone LG. Vilket jag tycker är helt absurt.
Det verkar främst eller enbart triggas i mörkare scener som fortsätter flera minuter. Som folk beskriver algoritmen så går den på att det är liknande APL (Average Picture Level) en längre tid; om det stämmer bör det kunna inträffa i ljusa scener också, men jag har inte läst något om det.

https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/tccb3l/dark_scenes_g...
https://old.reddit.com/r/LGOLED/comments/t1miac/lg_c1_screen_...

Edit: Vincents video blev länkad innan jag hann, så jag tog bort den ur mitt inlägg

Citat:

Har dock inte själv råkat ut för det, tar jag en paus från t.ex. filmen eller serien så kör jag igång youtube under tiden.

Det behövs inte att man pausar. Bilderna ovan (1-3) tog jag när jag bara körde play och lät TVn vara i fred. Bild 4 är efter paus så att den återställs.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, precis så... och jo, det är så på alla, åtminstone LG. Vilket jag tycker är helt absurt.
Det verkar främst eller enbart triggas i mörkare scener som fortsätter flera minuter. Som folk beskriver algoritmen så går den på att det är liknande APL (Average Picture Level) en längre tid; om det stämmer bör det kunna inträffa i ljusa scener också, men jag har inte läst något om det.

https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/tccb3l/dark_scenes_g...
https://old.reddit.com/r/LGOLED/comments/t1miac/lg_c1_screen_...

Edit: Vincents video blev länkad innan jag hann, så jag tog bort den ur mitt inlägg

Det behövs inte att man pausar. Bilderna ovan (1-3) tog jag när jag bara körde play och lät TVn vara i fred. Bild 4 är efter paus så att den återställs.

Vad gör ni för att trigga det? Jag har inte alls upplevt det på min B1. Något speciellt klipp eller inställning som behöver göras?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Vad gör ni för att trigga det? Jag har inte alls upplevt det på min B1. Något speciellt klipp eller inställning som behöver göras?

Långa, mörka scener verkar vara triggern. Just House of the Dragon avsnitt 5 (sista 15-20 minuterna) är det tydligaste exemplet jag sett, där måste man verkligen dra upp nån meny för att det ska gå att kolla vidare. Den börjar dimma efter en minut enligt många online, och det kan mycket väl stämma. Efter 2-3 minuter märks det tydligt (så det stör).

Ozark har många också haft problem med tydligen, även där pga längre mörka scener.

Minns inte fler exempel, men mörka scener som aldrig får ljusa inslag.

Edit: Tror förresten att det främst eller bara händer i HDR.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad är syftet? Energispar?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2000+:

Vad är syftet? Energispar?

Vad jag läst så är meningen med funktionen att den ska känna av när bilden är statisk (ASBL, som den kallas = Automatic Static Brightness Limiter) för att förhindra burn-in. Men algoritmen verkar främst gå på hur ljus bilden är i snitt, och om den hålls ungefär lika ljus i över en minut så börjar den dimma ner.
Den bryr sig alltså inte om att bilden konstant förändras, bara att snitt-ljusnivån är snarlik.

Funktionen vore i mina ögon bra om den kunde känna av statiskt innehåll på ett korrekt sätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Efter att ha sett avsnitt 5 av House of the Dragon insåg jag att problemet med "ASBL" (eller TPC, knasigt nog en förkortning för Temporal Peak Luminance Control) är rätt jäkla stort i mörka scener.

Jag tog några bilder med exakt samma exponeringsinställningar rakt igenom. Pga lång exponeringstid (1/6 s) är de suddiga, men försök ignorera det och kolla ljusnivån istället.

Potentiella spoilers för House of the Dragon avsnitt 5 -- inget extremt, men man ser ju vilka karaktärer som lever ännu och var de är.

Bild 1: tagen strax efter att jag börjat spela upp, så denna är den ljusnivå som den ska vara
Bild 2: några minuter senare; ljusnivån här ska vara samma som i #1
Bild 3: efter typ 5+ minuters uppspelning
Bild 4: nästan samma som bild 3 efter att jag gått in en meny och nollställt TPC-buggen (ja, jag ser det definitivt som en bugg).

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Alla bilder ovan ska alltså vara ungefär samma ljusnivå -- om man bara då och då går in i nån meny så nollställs ljusnivån, och då är hela scenen (på typ 15+ minuter) jämnljus.
Jag testade olika exponeringsinställningar, men med dessa ser det ut ungefär likadant som det gjorde för ögonen, när jag kollar på min skärm nu efteråt -- med TPC blir det så mörkt att man knappt ser vilken karaktär som är vilken.

Fattar inte att de haft det såhär i flera generationer OLED-TVs och inte löst det ännu?! Algoritmen verkar ju fortfarande gå enbart på APL och ignorera att det rör sig konstant.

Har några av er gått in i servicemenyn och fixat till detta?
Det ska tydligen gå utan att behöva köpa någon service remote (guide här), men risken med utebliven garanti och ökad risk för burn-in finns ju förstås kvar.

Jag noterade det första gången på min 65" C1 när jag kollade på Obi-wan på Disney, när jag väl blev medveten om det så noterade jag det fler gånger och tröttnade och köpte en servicefjärr på Amazon.se för 174kr. Har inte tänkt något mer sen jag gjorde ändringen.

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Efter att ha sett avsnitt 5 av House of the Dragon insåg jag att problemet med "ASBL" (eller TPC, knasigt nog en förkortning för Temporal Peak Luminance Control) är rätt jäkla stort i mörka scener.

Jag tog några bilder med exakt samma exponeringsinställningar rakt igenom. Pga lång exponeringstid (1/6 s) är de suddiga, men försök ignorera det och kolla ljusnivån istället.

Potentiella spoilers för House of the Dragon avsnitt 5 -- inget extremt, men man ser ju vilka karaktärer som lever ännu och var de är.

Bild 1: tagen strax efter att jag börjat spela upp, så denna är den ljusnivå som den ska vara
Bild 2: några minuter senare; ljusnivån här ska vara samma som i #1
Bild 3: efter typ 5+ minuters uppspelning
Bild 4: nästan samma som bild 3 efter att jag gått in en meny och nollställt TPC-buggen (ja, jag ser det definitivt som en bugg).

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Alla bilder ovan ska alltså vara ungefär samma ljusnivå -- om man bara då och då går in i nån meny så nollställs ljusnivån, och då är hela scenen (på typ 15+ minuter) jämnljus.
Jag testade olika exponeringsinställningar, men med dessa ser det ut ungefär likadant som det gjorde för ögonen, när jag kollar på min skärm nu efteråt -- med TPC blir det så mörkt att man knappt ser vilken karaktär som är vilken.

Fattar inte att de haft det såhär i flera generationer OLED-TVs och inte löst det ännu?! Algoritmen verkar ju fortfarande gå enbart på APL och ignorera att det rör sig konstant.

Har några av er gått in i servicemenyn och fixat till detta?
Det ska tydligen gå utan att behöva köpa någon service remote (guide här), men risken med utebliven garanti och ökad risk för burn-in finns ju förstås kvar.

Hört vincent prata om detta, märker dock inget på våran panasonic hz980… den verkar inte lida av detta? Sett alla got house of dragon utan sett att det beter sig så… eller är det nåt som skulle kunna förekomma?
Borde väl LG kunna fixa via update?
Funderar ju på en 77” lg oled nästa TV, då vill jag inte ha såna här tendenser. Vågar man verkligen ändra i servicemenyn ? 👀

https://youtu.be/D83SXcguwBU

Permalänk
Avstängd

Har inte sett sådant heller, kanske kan inställningar påverka. Jag kör HDR genom win11 och filmmaker mode på TVn.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har inte sett sådant heller, kanske kan inställningar påverka. Jag kör HDR genom win11 och filmmaker mode på TVn.

Tror bara det händer i Dolby Vision, inte HDR10..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Efter att ha sett avsnitt 5 av House of the Dragon insåg jag att problemet med "ASBL" (eller TPC, knasigt nog en förkortning för Temporal Peak Luminance Control) är rätt jäkla stort i mörka scener.

Jag tog några bilder med exakt samma exponeringsinställningar rakt igenom. Pga lång exponeringstid (1/6 s) är de suddiga, men försök ignorera det och kolla ljusnivån istället.

Potentiella spoilers för House of the Dragon avsnitt 5 -- inget extremt, men man ser ju vilka karaktärer som lever ännu och var de är.

Bild 1: tagen strax efter att jag börjat spela upp, så denna är den ljusnivå som den ska vara
Bild 2: några minuter senare; ljusnivån här ska vara samma som i #1
Bild 3: efter typ 5+ minuters uppspelning
Bild 4: nästan samma som bild 3 efter att jag gått in en meny och nollställt TPC-buggen (ja, jag ser det definitivt som en bugg).

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Alla bilder ovan ska alltså vara ungefär samma ljusnivå -- om man bara då och då går in i nån meny så nollställs ljusnivån, och då är hela scenen (på typ 15+ minuter) jämnljus.
Jag testade olika exponeringsinställningar, men med dessa ser det ut ungefär likadant som det gjorde för ögonen, när jag kollar på min skärm nu efteråt -- med TPC blir det så mörkt att man knappt ser vilken karaktär som är vilken.

Fattar inte att de haft det såhär i flera generationer OLED-TVs och inte löst det ännu?! Algoritmen verkar ju fortfarande gå enbart på APL och ignorera att det rör sig konstant.

Har några av er gått in i servicemenyn och fixat till detta?
Det ska tydligen gå utan att behöva köpa någon service remote (guide här), men risken med utebliven garanti och ökad risk för burn-in finns ju förstås kvar.

Ja det är extremt störande, framförallt med Dolby Vision. Jag har avaktiverat TPC för att få en funktionsduglig TV. C1:an är hopplöst dålig på att skilja på mörka scener och statiska bilder.

Det som gör det så jäkla störande är att den dimmar scener som redan är mörka när det är minimal risk för inbränning även om det var en statisk bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad jag läst så är meningen med funktionen att den ska känna av när bilden är statisk (ASBL, som den kallas = Automatic Static Brightness Limiter) för att förhindra burn-in. Men algoritmen verkar främst gå på hur ljus bilden är i snitt, och om den hålls ungefär lika ljus i över en minut så börjar den dimma ner.
Den bryr sig alltså inte om att bilden konstant förändras, bara att snitt-ljusnivån är snarlik.

Funktionen vore i mina ögon bra om den kunde känna av statiskt innehåll på ett korrekt sätt.

Jag är förbluffad. Hur är det ens möjligt att göra en så dålig algoritm. Jag förstår inte hur detta kan ha undgått mig i flera år, vilken tur att jag inte hunnit köpa någon OLED ännu. Jag har dock hunnit rekommendera en mängd OLED, av just LG. Ingen har dock klagat eller nämnt detta, så dom måste vara lyckligt ovetande.

Jag kollade på HDTVTest videon, bra info där. Skulle dock inte voida min garanti på en helt ny 77" Oled, för något som rimligtvis borde klassas som ett fabrikationsfel.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag är förbluffad. Hur är det ens möjligt att göra en så dålig algoritm. Jag förstår inte hur detta kan ha undgått mig i flera år, vilken tur att jag inte hunnit köpa någon OLED ännu. Jag har dock hunnit rekommendera en mängd OLED, av just LG. Ingen har dock klagat eller nämnt detta, så dom måste vara lyckligt ovetande.

Jag kollade på HDTVTest videon, bra info där. Skulle dock inte voida min garanti på en helt ny 77" Oled, för något som rimligtvis borde klassas som ett fabrikationsfel.

Inte alla oleds har det fenomenet, på panasonic såg jag detaljerna bra utan att det dimmade ner, och aldrig vart med om detta. Enda jag irriterar mig på panan, är kan förekomma frameskipping, som märks mest i DV.
Men skulle vilja ha 77a oled sen nån gång, och då ht jag nog bara råd med LG, får hoppas på fix tills dess 👀

Permalänk
Bildexpert 📺

Som nämnt ovan är det inget OLED-problem utan ett LG-problem med algoritmer som inte verkar helt genomtänkta. Har själv inte lagt märke till det som något uppenbart och återkommande, men då har jag en LG OLED för eget tittande på plats i kanske 2-4 veckor om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad jag läst så är meningen med funktionen att den ska känna av när bilden är statisk (ASBL, som den kallas = Automatic Static Brightness Limiter) för att förhindra burn-in. Men algoritmen verkar främst gå på hur ljus bilden är i snitt, och om den hålls ungefär lika ljus i över en minut så börjar den dimma ner.
Den bryr sig alltså inte om att bilden konstant förändras, bara att snitt-ljusnivån är snarlik.

Funktionen vore i mina ögon bra om den kunde känna av statiskt innehåll på ett korrekt sätt.

Håller med. Råkade också ut för det under HotD och fick ta upp menyn för att kunna se nåt. Visst är det en bra idé som sådan - jag har lämnar TVn på textTV 377 ett par gånger, och då är det ju bra att den drar ner ljusstyrkan - men det är alldeles för aggressiv när ljusstyrkan är låg så att risken för TVn ändå är minimal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Jag är förbluffad. Hur är det ens möjligt att göra en så dålig algoritm. Jag förstår inte hur detta kan ha undgått mig i flera år, vilken tur att jag inte hunnit köpa någon OLED ännu. Jag har dock hunnit rekommendera en mängd OLED, av just LG. Ingen har dock klagat eller nämnt detta, så dom måste vara lyckligt ovetande.

Jag kollade på HDTVTest videon, bra info där. Skulle dock inte voida min garanti på en helt ny 77" Oled, för något som rimligtvis borde klassas som ett fabrikationsfel.

Kompisen har haft 65" BX i många år nu och han har aldrig klagat på just det.
Jag brukar själv klaga mer på fenomenet black crush

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BempaS:

Jag noterade det första gången på min 65" C1 när jag kollade på Obi-wan på Disney, när jag väl blev medveten om det så noterade jag det fler gånger och tröttnade och köpte en servicefjärr på Amazon.se för 174kr. Har inte tänkt något mer sen jag gjorde ändringen.

Hej!

Var det en sån här fjärr du köpte?
https://www.amazon.se/Ers%C3%A4ttnings-fj%C3%A4rrkontroll-MKJ39170828-Ers%C3%A4ttningstj%C3%A4nst-Smart/dp/B08BFRTSCN/ref=sr_1_11?crid=2L9KJ8E81H88Z&keywords=lg+c1+service+remote+oled&qid=1665400846&qu=eyJxc2MiOiIxLjE2IiwicXNhIjoiMC4wMCIsInFzcCI6IjAuMDAifQ%3D%3D&sprefix=lg+c1+service+remote+oled%2Caps%2C89&sr=8-11

Om inte länka gärna den du köpte, har några filmer som drivit mig till vannsine

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att fixa gratis, jag länkade ovan.
Här är den igen:
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/sbords/how_to_a...
Metod 1 är den jag skulle rekommendera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som nämnt ovan är det inget OLED-problem utan ett LG-problem med algoritmer som inte verkar helt genomtänkta. Har själv inte lagt märke till det som något uppenbart och återkommande, men då har jag en LG OLED för eget tittande på plats i kanske 2-4 veckor om året.

Då går det m.a.o lösa med mjukvaruuppdatering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Öltorp:

Då går det m.a.o lösa med mjukvaruuppdatering.

Jo, det borde det göra. Men problemet har funnits sedan åtminstone LG C7, så 5+ år, och de verkar inte bry sig...
Såg någon som kontaktade supporten och fick svar att de inte kände till problemet.

Edit: En kommentar i tråden säger att samma problem finns på LG C6.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tittar man på vanlig tv och film händer det extremt sällan att bilden år så statisk, så det är knappast är värt att stänga av.
Risken för inbränning ökar avsevärt om bilden pausas istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Öltorp:

Då går det m.a.o lösa med mjukvaruuppdatering.

Inte nödvändigtvis. Mjukvaran lever antagligen med rätt så tydliga begränsningar. Det är massproducerad hårdvara byggd för att möta ett försäljningsmål. Problemen några upplever har antagligen inte så värst mycket med själva bildprocessningen att göra. Att LG:s inbränningsdimmer verkar trigga på energianvändning snarare än bildinnehåll kan ha den enkla förklaringen att LG inte kan lösa detta på annat sätt med sin nuvarande teknik.

Min erfarenhet av TV-apparaters utveckling är att det är enkla system som med tiden blir mer komplicerade bit för bit. Mer som ett lapptäcke. Tillverkarna tar föregående modell och ser vad man kan fixa bättre den här gången utan att det är för dyrt. Måste ju få klart allt till nästa års produktion. Detta med en prioritetslista med säker några hundra eller kanske tusen andra poster.

Fast de svaren sitter LG:s ingenjörer på. Besluten fattas sedan högre upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Vincent la upp en ny video om detta igår; kollar på den först nu (såg precis klart avsnittet han har som demo).

Serien tycks ju vara ett extremfall, men det är en av de två serier jag börjat kolla på. Och jag tar dem en i taget tills jag är ikapp i båda, så den är det enda jag kollar på just nu.

Utöver buggen (som jag undvek genom att dra upp menyn regelbundet...) så tycker jag scenen funkade. Lite för mörk, men det funkade ändå i ett mörkt rum.

Andra TVs verkar ju också ha vissa problem med denna scenen, dock.

Edit: Fast det är ju ändå lite komiskt att det mesta i scenen är mörkare än 1 nit och ändå tycker TVn att den måste dimma ner för att undvika burn-in.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Finns det något youtube-klipp som triggar igång detta? Skulle gärna vilja testa på min tv.