Permalänk

Tradera utbetalning.

Jag är helt förvånad kan ni andra som har erfarenhet av att sälja på tradera
förklara hur den sidan har rätten att säga att jag ska skicka ut grafikkortet innan jag fått betalningen på mitt konto?

Dom kontaktade mig idag 1 dag efter avslutat auktion där jag inte fått pengarna än och ber mig om underlag genom att skicka grafikkortet först till köparen som enligt överenskommelse först skulle hämta den och betala via swish på deras sida som sedan valt paynova på delbetalning.

Personen bad sedan mig att skicka det och då sa jag att inget skickas tills pengarna finns på mitt konto och han var okej med det och bad mig skicka in mitt digitala kvitto från inet till honom istället.

Så jag undrar hur jag ska gå tillväga kan jag vägra sälja min vara nu eller är jag tvungen att skicka det?

Permalänk
Skrivet av aslan9204:

Jag är helt förvånad kan ni andra som har erfarenhet av att sälja på tradera
förklara hur den sidan har rätten att säga att jag ska skicka ut grafikkortet innan jag fått betalningen på mitt konto?

Dom kontaktade mig idag 1 dag efter avslutat auktion där jag inte fått pengarna än och ber mig om underlag genom att skicka grafikkortet först till köparen som enligt överenskommelse först skulle hämta den och betala via swish på deras sida som sedan valt paynova på delbetalning.

Personen bad sedan mig att skicka det och då sa jag att inget skickas tills pengarna finns på mitt konto och han var okej med det och bad mig skicka in mitt digitala kvitto från inet till honom istället.

Så jag undrar hur jag ska gå tillväga kan jag vägra sälja min vara nu eller är jag tvungen att skicka det?

dra en fuling och säg att du råkade tappa grafikkortet vid paketeringen och det inte längre fungerar och därför inte längre kan sälja det enligt beskrivningen i din traderaannons.

bara att dra det för köparen också om han inte betalt än så blir det möjligen ett dåligt betyg på tradera men inte mycket mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

dra en fuling och säg att du råkade tappa grafikkortet vid paketeringen och det inte längre fungerar och därför inte längre kan sälja det enligt beskrivningen i din traderaannons.

Mjo om något hellre det än att skicka något för så pass mycket utan att få betalt.

Permalänk
Medlem

Har du ett nystartat tradera-konto (eller bara säljer nåt dyrt?), vet jag att Tradera kan hålla pengarna vid betalning, tills de är garanterade att du inte försöker blåsa kunden. De betalar därefter ut pengarna till dig. Kunden har då alltså redan betalat, och du får helt enkelt lita på Tradera.

Permalänk
Medlem

Senaste jag och min bror sålde varsitt 3080 så fick vi detta via mail från tradera.

Från: verifikation
Ämne: Angående din försäljning

Hej,

Vi kontaktar dig gällande din försäljning "ASUS GeForce RTX 3080 10GB ".

Vi värnar om våra medlemmars säkerhet och vill att du som säljare ska göra trygga affärer på sajten. I samband med att köparen betalat för varan har vi granskat din försäljning. Vi behöver kompletterande uppgifter av dig innan vi kan betala ut pengarna till ditt bankkonto.

Vänligen återkom till oss med underlag på att du har skickat varan i form av ett spårningsnummer från speditören. Så snart vi har bekräftat att leverans har skett kommer utbetalningen att ske till dig och pengarna når då ditt bankkonto inom 1-2 vardagar.

Om du inte skickar spårningsinformation till oss inom 10 dagar kan vi komma att återbetala pengarna till köparen.

Om det är så att du och köparen har kommit överens om avhämtning, vänligen besvara detta mejl som informerar oss om det, samt återkom med underlag som påvisar att köparen har hämtat paketet.

Läs mer på: https://info.tradera.com/#humany-vanliga-fragor-och-svar=/346...

Med vänliga hälsningar,
Vi på Tradera

Skickade spårningsnummer och länk för att spåra paketet:

Hej,

Tack för ditt meddelande!

Vi kommer att granska spårningen och kontakta dig inom 48 timmar från och med att köparen mottagit paketet för en utbetalning.

Med vänliga hälsningar,
Vi på Tradera

efter 3 dagar så fick jag detta:

Hej,

Då vi mottagit efterfrågad information gällande "ASUS GeForce RTX 3080 10GB! Helt Nytt med kvitto och garanti! " så har vi avslutat ärendet och beloppet syns på ditt bankkonto inom 2 arbetsdagar.

Med vänliga hälsningar,
Vi på Tradera

Så allt fungerade smärtfritt.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

lite OT: men tar tradera en fast avgift vid såna här försäljningar eller betalar man %?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

lite OT: men tar tradera en fast avgift vid såna här försäljningar eller betalar man %?

https://info.tradera.com/salja-pa-tradera/prislista-privat/