Thermalright avtäcker frostnupen luftkylare i prestandaklassen

Permalänk
Melding Plague

Thermalright avtäcker frostnupen luftkylare i prestandaklassen

Den anrika tillverkaren Thermalright utökar portföljen med en tvåtornskylare bestyckad med dubbla fläktar i två nyanser av grått.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Budget-noctua?

Permalänk
Avstängd

Är kusligt lik Noctua D14/15...

Permalänk
Medlem

Fel färg på fläktarna.

Permalänk
Moderator
Moderator

Trevligt, hoppas att den blir bra.

Har fortfarande min gamla Thermalright Archon i ett system, tyvärr verkar det vara väldigt svårt att få tag på deras universala monteringskit nu för tiden, annars hade den suttit på nyaste burken!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Önskar Noctua uppgraderade sin D15S med en extra 120mm fläkt i fronten.

Permalänk
Medlem

Thermalright har ju gjort effektiva kylare sen urminnes tider så detta är inte en "budget-noctua" utan det är mer troligt att Noctuas är en flashigare thermalright. De kostar ungefär lika mycket med.

Jag har själv en Silver arrow som är grymt effektiv och tyst, men givetvis stor som satan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-Ludwig:

Är kusligt lik Noctua D14/15...

På samma sätt som Noctua NH-U14S är kusligt lik Thermalright Archon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Budget-noctua?

Skrivet av Carl-Ludwig:

Är kusligt lik Noctua D14/15...

Om Thermalright är sin traditon trogen är de sannolikt inte en budget Noctua utan en direkt konkurent. Men kan tänka mig de har justerat ner sin abitionsnivå. Det var inte för de gjorde dåliga kylare de inte synts så mycket på marknaden på ett tag... utan snarare att de gjorde 5-600 kr kylare för 15 år sedan... vilket var i absoluta topsegmentet både i form av pris och prestanda.

Vad det gäller tornkylare så är det knappast Noctua som uppfunnit den designen... Lite som att säga en volvo är kusligt lik en audi för båda har 4 hjul och är ungefär lika stora.

Sen tror jag tyvärr Thermalright har svårt att ta sig tillbaka... Finns mycket konkurens och svårt att vara bättre än till exempel Noctua... Lika bra skriver inga rubriker och bara något något sämre är en flop i premiumsegmentet... I klassen under är om möjligt konkurensen ännu hårdare och pris är en stor faktor. Så blir tuft. Men som gammal fanboy av märken hoppas man på det bästa.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Hade en Silver Arrow för 10 år sedan. Var klasslendande i prestanda ända fram tills 2014 då noctua släppte D15 (som mer eller mindre presterade identiskt).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde min gamla hederliga Thermalright Ultra-120 Extreme till min Ryzen 1800X eftersom ASUS var snälla nog att ha monteringshål för både AM3 och AM4 på mitt moderkort, samtidigt som det visade sig att det monterings-kit jag köpt för LGA 1155-stöd ett flertal år tidigare även hade stöd för AM3. Med andra ord kunde jag använda samma kylare för 3 olika system (Q6600, 2700K och 1800X) inom ett spann på ca 10 år.

Bytte först när jag uppgraderade till min nuvarande 3900X. Blir kul att se om Thermalright kan komma tillbaka fullt ut.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vad hände med dem egentligen? TRUE var ju episk på sin tid...

Permalänk
Medlem

Va? Ingen RGB, njaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-Ludwig:

Är kusligt lik Noctua D14/15...

Noctuan har 6 heatpipes!

Edit:
Fast Noctuan har 6mm heatpipes om jag inte är helt fel på det? Thermalright har 8mm.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-Ludwig:

Är kusligt lik Noctua D14/15...

Lycka till att designa en kylare i samma klass som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad hände med dem egentligen? TRUE var ju episk på sin tid...

Har haft tre olika TRUE...levererades utan fläktar & var inte så billiga ca500:- 2009...
För AMD så kunde de bara riktas uppåt...inte så många lådor som hade fläkthål upptill på den tiden.
Den senaste TRUE som jag fortfarande har kvar har flexibel montering...men inte till AM4
Ingen budget här inte...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av AMD_PERA:

Har haft tre olika TRUE...levererades utan fläktar & var inte så billiga ca500:- 2009...
För AMD så kunde de bara riktas uppåt...inte så många lådor som hade fläkthål upptill på den tiden.
Den senaste TRUE som jag fortfarande har kvar har flexibel montering...men inte till AM4
Ingen budget här inte...

Thermalright var riktigt bra strax innan 2010, ja.

Kan däremot inte låta bli att ställa en off topic-fråga: du är medveten om att du har försäkringskassans logotyp spegelvänd i din avatar?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ville ha en Silver Arrow till mitt i7-2600K-bygge 2011 men vill minnas att den mer eller mindre inte gick att få tag på. Hur har deras närvaro sett ut på den svenska marknaden de sista decenniet?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DerpMcDerp:

Ville ha en Silver Arrow till mitt i7-2600K-bygge 2011 men vill minnas att den mer eller mindre inte gick att få tag på. Hur har deras närvaro sett ut på den svenska marknaden de sista decenniet?

Archon var ännu svårare att få tag på men det var den jag köpte till min 2600K.
Jag fick en gaming-polare i England att köpa en och skicka hit. xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Ville ha en Silver Arrow till mitt i7-2600K-bygge 2011 men vill minnas att den mer eller mindre inte gick att få tag på. Hur har deras närvaro sett ut på den svenska marknaden de sista decenniet?

Jag köpte min Archon till mitt 3770K bygge på Inet 2012. Har för mig att Silver Arrow, Macho och True Spirit salufördes med.

Inet har inte Thermalright längre men vill man köpa från en nordisk återförsäljare har Computersalg, Cdon och Proshop exempelvis Archon i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Thermalright var riktigt bra strax innan 2010, ja.

Kan däremot inte låta bli att ställa en off topic-fråga: du är medveten om att du har försäkringskassans logotyp spegelvänd i din avatar?

Ja väldigt lik AMDs...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

TRUE var ju som flera är inne på en legendarisk kylare, tror jag körde 4 eller 5st till olika byggen. Synd att Thermalright aldrig återhämtade sig när D15 kom. De var ju det absolut bästa man kunde köpa när det kom till lyftkylning. Scythe hade en modell som konkurerade med Thermalright när det kom till passiv kylning.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Om Thermalrigt håller samma kvalitet som förr är detta säkert en toppenkylare som både presterar och kostar som en Noctua, men om de fortsätter ha sina monteringskit för nya plattformar extremt svårtillgängliga (alltid slut), så finns det ingen anledning att inte skaffa Noctua istället med deras suveräna service.

Skrivet av Meantek:

Thermalright var riktigt bra strax innan 2010, ja.

Inte så mycket som hänt sen dess avseende kylarna.
TRUE med bra fläktar står sig utmärkt mot dagens singeltornskylare. Jämfört med dubbeltornen så är det inte särskilt stor skillnad i effektiv klockfrekvens man kan köra på vid samma ljudnivå. Synd bara som sagt att deras monteringskit är svårtillgängliga, vilket för fler än mig medfört att de behövt överges.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

På samma sätt som Noctua NH-U14S är kusligt lik Thermalright Archon

Det är så jag är van att se Thermalrights design eller som i Silver Arrow serien.
Var inte negativt menat mot Thermalright, bara att designen avvek något från vad jag är van vid från de Thermalright-kylare jag är bekant med sedan tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Om Thermalrigt håller samma kvalitet som förr är detta säkert en toppenkylare som både presterar och kostar som en Noctua, men om de fortsätter ha sina monteringskit för nya plattformar extremt svårtillgängliga (alltid slut), så finns det ingen anledning att inte skaffa Noctua istället med deras suveräna service.

Inte så mycket som hänt sen dess avseende kylarna.
TRUE med bra fläktar står sig utmärkt mot dagens singeltornskylare. Jämfört med dubbeltornen så är det inte särskilt stor skillnad i effektiv klockfrekvens man kan köra på vid samma ljudnivå. Synd bara som sagt att deras monteringskit är svårtillgängliga, vilket för fler än mig medfört att de behövt överges.

Min gamla TRUE jobbar på fortfarande. Lyckades beställa hem ett kit från USA för några år sedan, frakten kostade en del men det var billigare än att köpa en likvärdig ny kylare. Jag tror den kommer användas i närmare 20 år innan den pensioneras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Önskar Noctua uppgraderade sin D15S med en extra 120mm fläkt i fronten.

Går att köpa till en fläkt om du vill, det ska finnas extra fästen i kartongen just för de som vill ha två fläktar. Själva körde jag med Noctuas 140mm-fläktar som hade hålen där normala 120mm-fläktar har sina. Fungerade galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Min gamla TRUE jobbar på fortfarande. Lyckades beställa hem ett kit från USA för några år sedan, frakten kostade en del men det var billigare än att köpa en likvärdig ny kylare. Jag tror den kommer användas i närmare 20 år innan den pensioneras!

Helt rätt av dig att behålla den!

Jag lyckades hitta moderkort till förra processorn med dubbla kylarhål så min TRUE fick en del år till för mig. Vid senaste bytet hösten 2019 fanns dock Noctua U12A på BF-rea, och då jag ändå behövde nya fläktar till kylare och chassi blev det billigare än det enda stället som eventuellt gick att importera adaptern från. Initialt hade jag hoppats kunna köra vidare på TRUE och i tidigt skede innan inköp mailat företagets distributör för att kolla om de skulle få in adaptern snart, men efter ett par månader av slut i lager och avvaktande svar gav jag upp.

Troligtvis är prestandavinsten minimal med nya kylaren, trots att U12A är bäst i klassen, men skönt att ha Noctua inför framtida uppgraderingar. Lite synd bara att min TRUE är en liten adapter ifrån att gå från värdelös metallhög till en, än idag, utmärkt kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Min gamla TRUE jobbar på fortfarande. Lyckades beställa hem ett kit från USA för några år sedan, frakten kostade en del men det var billigare än att köpa en likvärdig ny kylare. Jag tror den kommer användas i närmare 20 år innan den pensioneras!

Nice! ^_^
Har också en TRUE som tyvärr fick stanna på min q6600. Jag lyckades inte hitta ett nytt monteringskit när jag uppgraderade.

Permalänk
Medlem

Kul att se Thermalright igen, hade ett antal TRUE och den sista jag köpte 2011 var en Thermalright Venomous X Black Edition. Sen vart det AIO:s för hela slanten.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Än så länge har det inte släppts någon kylare som motiverar uppgradering från min D15, undrar hur lång tid det ska ta

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.