Nvidia Geforce 465.89 Game Ready – med stöd Resizable BAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swimteampie:

Tyvärr är mina drives redan GPT. Problemet är inte att den inte hittar boot drives med ReBar påslaget, den hittar inga drives alls.
Varken SATA eller PCIe.

Har du stängt av CSM? Det måste man göra. Om det inte fungerar ändå måste du installera nytt Windows med CSM avslaget.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av MattiasFestin:

Om man kör beta dev drivrutinerna, finns Resizeable-BAR stödet med då?

Jag har 470.05 installerad.

Det fungerar med 470.14, troligen med 470.05 med.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Har du stängt av CSM? Det måste man göra. Om det inte fungerar ändå måste du installera nytt Windows med CSM avslaget.

Windows är redan installerat med Resizble BAR på och SCM av.

Verkar ha varit moderkorts-BIOSen som behövde sig en uppdatering, den jag hade var från December.
En av uppdateringarna på BIOSen var "Improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards" så jag antar att det var det som strulade.

Tack för hjälp!

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Nå'n som kört prestandatest? Gör det någon skillnad?

I Warzone ger denna driver högre 1% och 0.1% low frames, avg är densamma. 120/90 vs 100/60 i BR Practice mode

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Kanske är bra att ha i åtanke

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har nu även testat lite i CP2077, kör i 1440p, Ultra, RT Ultra, DLSS Quality (vissa inställningar så som filmgrain och motion blur av) och i de hittills värsta områdena så kunde jag innan ReBar pressa ned fps:en till 52 som lägst (detta gör jag genom att sprinta runt i ett område med extremt mycket NPCs) och hade ett genomsnitt på kring 57fps. Med ReBar så är det lägsta jag sett 55fps och genomsnittet ligger nu på ca 60-61fps, så 5-6% prestandaökning. Detta testat med 3080+5900x, kan även tillägga att det även i "lättare drivna" områden blivit ökningar på 3-5fps så helt klart värt att göra denna uppdatering om man som jag spelar ett antal av spelen som stöd finns för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Voff89:

Har ett MSI Gaming X Trio RTX 3080. Uppdaterade smärtfritt i windows miljö via MSI Live Update 6.

För att hitta BIOS update verktyg måste ni trycka på pilen som pekar åt höger (under "! - X")

Tryck på Scan och tryck sedan på ikonen (mouse over ger "download and install"). Av någon anledning behövde jag ladda ned två ggr innan den öppnade installern.

Öppnar man Nvidias kontrollpanel och klickar på "Hjälp" och sedan "Systeminformation" ser ni om Resizeable BAR är aktiverat.

Tänk på att moderkorts bios samt grafikkortsdrivrutinen behöver vara uppdaterad (och att resizeable bar behöver vara aktiverat i bios).

Vad har du för BIOS på grafikkortet då? Jag har samma kort men LiveUpdate hittar ingen ny BIOS till det.

Och jag har senaste BIOS till moderkortet och har aktiverat Resizable BAR där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Vad har du för BIOS på grafikkortet då? Jag har samma kort men LiveUpdate hittar ingen ny BIOS till det.

Och jag har senaste BIOS till moderkortet och har aktiverat Resizable BAR där.

MSIs mjukvara är lurig, du har pilar i gränssnittet, du ska trycka till höger på dessa ett par gånger tills BIOS-delen syns. Fastnade själv här tidigare i veckan innan jag hittade lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har nu även testat lite i CP2077, kör i 1440p, Ultra, RT Ultra, DLSS Quality (vissa inställningar så som filmgrain och motion blur av) och i de hittills värsta områdena så kunde jag innan ReBar pressa ned fps:en till 52 som lägst (detta gör jag genom att sprinta runt i ett område med extremt mycket NPCs) och hade ett genomsnitt på kring 57fps. Med ReBar så är det lägsta jag sett 55fps och genomsnittet ligger nu på ca 60-61fps, så 5-6% prestandaökning. Detta testat med 3080+5900x, kan även tillägga att det även i "lättare drivna" områden blivit ökningar på 3-5fps så helt klart värt att göra denna uppdatering om man som jag spelar ett antal av spelen som stöd finns för.

Jag får samma resultat. Kan du testa en sak?

Prova Alt+Tabba ut från spelet till en annan applikation i bakgrunden till ex discord eller webbläsare. Blinkar skärmen svart ?

Jag fick rulla tillbaka drivrutinen pga det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag får samma resultat. Kan du testa en sak?

Prova Alt+Tabba ut från spelet till en annan applikation i bakgrunden till ex discord eller webbläsare. Blinkar skärmen svart ?

Jag fick rulla tillbaka drivrutinen pga det här.

Nix, inga sådana problem för mig, testade med enbart primära monitorn (Asus PG279Q) igång och både primära och sekundära monitorn (Asus VG278) igång. Har faktiskt varit helt förskonad från blinkande skärmar sedan uppgraderingen till mitt 3080 (peppar, peppar), hade däremot sådana problem till och från under hösten med mitt 2070s och var då tvungen att rulla tillbaka drivare till sådana som var släppta innan 3000-serien lanserades.

Permalänk
Medlem

Jag tabbade ur BF4 och spelet hade ändrat till 60Hz och hackade nåt fruktansvärt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Nix, inga sådana problem för mig, testade med enbart primära monitorn (Asus PG279Q) igång och både primära och sekundära monitorn (Asus VG278) igång. Har faktiskt varit helt förskonad från blinkande skärmar sedan uppgraderingen till mitt 3080 (peppar, peppar), hade däremot sådana problem till och från under hösten med mitt 2070s och var då tvungen att rulla tillbaka drivare till sådana som var släppta innan 3000-serien lanserades.

Hmm, jag glömde faktiskt nämna. Du måste ha HDR påslaget i både windows och i spelet för att kunna replikera svarta blinkandet när man Alt+Tabbar. Har du lust att prova igen ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

MSIs mjukvara är lurig, du har pilar i gränssnittet, du ska trycka till höger på dessa ett par gånger tills BIOS-delen syns. Fastnade själv här tidigare i veckan innan jag hittade lösningen.

Jo, den delen har jag hittat. Den visar mitt grafikkort där, men säger sedan att jag har senaste versionen.

Och jag har säkerställt att jag har senaste versionen av Live Update också, för det har jag förstått kan vara ett problem med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Hmm, jag glömde faktiskt nämna. Du måste ha HDR påslaget i både windows och i spelet för att kunna replikera svarta blinkandet när man Alt+Tabbar. Har du lust att prova igen ?

Har ingen display med stöd för HDR så kan tyvärr inte testa detta.

Permalänk
Medlem

Jag har asrock z390 och 9900ks, jag kontaktade asrock via deras hemsida och de hjälpa mig så jag kan få rezisable bar

Så jag rekommenderar alla med samma generation som mig att kontakta era moderkortstillverkare om ni har nya grafikkort för att få stöd!

Permalänk
Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Får att mitt grafikkort inte behöver uppgradering. Asus tuf 3080...

Skrev detta i en annan tråd:

Jag försökte uppdatera VBIOS på mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC till version V4 (från V2), men fick bara felmeddelandet "Your graphic card no need to update VBIOS!".

Googlade och hittade många andra med samma problem men hittade ingen lösning, så jag packade upp det självextraherande arkivet RTX3080_V4.exe för skojs skull för att se vad det innehöll. Där fanns bland annat filen Testini.txt som innehöll alla VBIOS-uppdateringar och filnamn för vilka filer som skulle ersätta vilken version, och genom att kolla upp den nuvarande VBIOS-versionen med GPU-Z så kunde jag snabbt konstatera att mitt kort skulle uppgraderas och att det är något fel på paketet som Asus lagt sitt uppdateringsverktyg i.

[94.02.42.00.AS27]
OldVersion = 94.02.42.00.AS27
NewVersion = 94.02.42.40.AS03

Lösningen visade sig vara enkel, för när man väl hade packat upp RTX3080_V4.exe manuellt så fungerade det att köra filen UpdateVBIOS.exe vilket uppdaterade mitt VBIOS till senaste versionen.

Skrivet av Datanisse:

Asus har släppt till sina 3070. men inte fan funkar det. "No need to update VBIOS", Underbart!

Har du testat ovanstående?

Permalänk
Skrivet av Swimteampie:

Tyvärr är mina drives redan GPT. Problemet är inte att den inte hittar boot drives med ReBar påslaget, den hittar inga drives alls.
Varken SATA eller PCIe.

Om du kört CSM tidigare och bootat med MBR läge, då kan det vara bootloader i windows som inte UEFI stöd.
Med MBR så är det windows bootloadern som har hand om att starta OS:et, medans UEFI så är det "BIOS:et" som startar OS:et.
(mer info för den intresserade)

Jag var tvungen att installera om windows för att få disken att dyka upp. Convert verktyget funkade inte för mig.

Nu funkar ReBar (och secure boot, då jag inte dual-bootar längre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skrev detta i en annan tråd:

Jag försökte uppdatera VBIOS på mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC till version V4 (från V2), men fick bara felmeddelandet "Your graphic card no need to update VBIOS!".

Googlade och hittade många andra med samma problem men hittade ingen lösning, så jag packade upp det självextraherande arkivet RTX3080_V4.exe för skojs skull för att se vad det innehöll. Där fanns bland annat filen Testini.txt som innehöll alla VBIOS-uppdateringar och filnamn för vilka filer som skulle ersätta vilken version, och genom att kolla upp den nuvarande VBIOS-versionen med GPU-Z så kunde jag snabbt konstatera att mitt kort skulle uppgraderas och att det är något fel på paketet som Asus lagt sitt uppdateringsverktyg i.

[94.02.42.00.AS27]
OldVersion = 94.02.42.00.AS27
NewVersion = 94.02.42.40.AS03

Lösningen visade sig vara enkel, för när man väl hade packat upp RTX3080_V4.exe manuellt så fungerade det att köra filen UpdateVBIOS.exe vilket uppdaterade mitt VBIOS till senaste versionen.
Har du testat ovanstående?

Mitt gick att uppdatera med V4 och nu verkar bar fungera.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Mitt gick att uppdatera med V4 och nu verkar bar fungera.

Blev du hjälpt av att packa upp filerna manuellt eller fick du RTX3080_V4.exe att funka ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Blev du hjälpt av att packa upp filerna manuellt eller fick du RTX3080_V4.exe att funka ändå?

Funkade att bara starta filen. Oklart varför.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skrev detta i en annan tråd:

Jag försökte uppdatera VBIOS på mitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC till version V4 (från V2), men fick bara felmeddelandet "Your graphic card no need to update VBIOS!".

Googlade och hittade många andra med samma problem men hittade ingen lösning, så jag packade upp det självextraherande arkivet RTX3080_V4.exe för skojs skull för att se vad det innehöll. Där fanns bland annat filen Testini.txt som innehöll alla VBIOS-uppdateringar och filnamn för vilka filer som skulle ersätta vilken version, och genom att kolla upp den nuvarande VBIOS-versionen med GPU-Z så kunde jag snabbt konstatera att mitt kort skulle uppgraderas och att det är något fel på paketet som Asus lagt sitt uppdateringsverktyg i.

[94.02.42.00.AS27]
OldVersion = 94.02.42.00.AS27
NewVersion = 94.02.42.40.AS03

Lösningen visade sig vara enkel, för när man väl hade packat upp RTX3080_V4.exe manuellt så fungerade det att köra filen UpdateVBIOS.exe vilket uppdaterade mitt VBIOS till senaste versionen.
Har du testat ovanstående?

Tänk vad fint om det gick att sätta en pin på inlägg som detta så det hamnade i OP eller precis efter.
Nu är det slumpen om någon läser det ju längre tråden blir.

Kul du fick det att funka

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk vad fint om det gick att sätta en pin på inlägg som detta så det hamnade i OP eller precis efter.
Nu är det slumpen om någon läser det ju längre tråden blir.

Kul du fick det att funka

Jag gjorde en tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1632131-problem-med-at...

Håller utkik efter trådar med folk som har detta problem, men jag hoppas att forumets Asus-representant kan rapportera vidare problemet i någon intern kanal så att Asus fixar till det så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Har ett MSI Gaming X Trio RTX 3080. Uppdaterade smärtfritt i windows miljö via MSI Live Update 6.

För att hitta BIOS update verktyg måste ni trycka på pilen som pekar åt höger (under "! - X")

Tryck på Scan och tryck sedan på ikonen (mouse over ger "download and install"). Av någon anledning behövde jag ladda ned två ggr innan den öppnade installern.

Öppnar man Nvidias kontrollpanel och klickar på "Hjälp" och sedan "Systeminformation" ser ni om Resizeable BAR är aktiverat.

Tänk på att moderkorts bios samt grafikkortsdrivrutinen behöver vara uppdaterad (och att resizeable bar behöver vara aktiverat i bios).

En fråga , vad heter dina bios nu när du uppdaterat och allt funkar ?

Jag försökte via dragon center vilket inte var en bra idé då det hängde sig , fick avinstallera med DDU och installera om Nvidia drivrutiner för att få igång det igen 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikish:

En fråga , vad heter dina bios nu när du uppdaterat och allt funkar ?

Jag försökte via dragon center vilket inte var en bra idé då det hängde sig , fick avinstallera med DDU och installera om Nvidia drivrutiner för att få igång det igen 😑

Ja använde mig utav Msi live update o de va sjukt smidigt.
Ja kunde inte uppdatera genom dragoncenter

Permalänk
Medlem

AC Valhalla verkar krascha för mig med Resizable Bar på, kan enabla det på min i9 9900ks och 3060Ti men jag vet inte om det ens ska funka med min CPU? Men står det enabled om jag kollar i Nvidias system information. Jag är dock inte ensam om problemet så det kan ju hända att Nvidia måste fixa sina drivrutiner.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >