Permalänk

Port forwarding Ubiquiti

Hej.

Jag har Foundry VTT installerat på datorn. Kompisarna ska ansluta till mig som hostar.

Jag får en adress av Foundry, som motsvarar min publika adress, och en port.
Jag har lagt in min dators ip adress och ovan nämnda port i routerns Port forwarding.

Ingen kan ändå ansluta.

PC kopplad med kabel till Router. Router kopplad till fiberdosan.

Isp: Bahnhof
Router: EdgeMax X

Några tips?

Permalänk
Skrivet av BillyHill:

Hej.

Jag har Foundry VTT installerat på datorn. Kompisarna ska ansluta till mig som hostar.

Jag får en adress av Foundry, som motsvarar min publika adress, och en port.
Jag har lagt in min dators ip adress och ovan nämnda port i routerns Port forwarding.

Ingen kan ändå ansluta.

PC kopplad med kabel till Router. Router kopplad till fiberdosan.

Isp: Bahnhof
Router: EdgeMax X

Några tips?

Hur ser brandväggen ut på datorn de försöker ansluta till? Din dator alltså.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Har du ett publikt IP? Om du är bakom en CG-NAT så behöver du ringa Bahnhos och be om det (kanske kan logga in på deras sida).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Har du ett publikt IP? Om du är bakom en CG-NAT så behöver du ringa Bahnhos och be om det (kanske kan logga in på deras sida).

Är det datorn eller routern som behöver ett publikt ip? Datorns Mac ska ha fått ett publikt ip.

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

Hur ser brandväggen ut på datorn de försöker ansluta till? Din dator alltså.

Det är Bit defender. Men får inte ens en notis om att någon försöker ansluta.

Mitt ip (enl my ip) är inte samma som routerns Ip.

Permalänk
Medlem

Garanterat CG-NAT om du inte bett Bahnhof om en riktig extern IP. Kolla om din routers WAN-IP är mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.255. Är den det är det bara ringa Bahnhof och få en riktig IP.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Garanterat CG-NAT om du inte bett Bahnhof om en riktig extern IP. Kolla om din routers WAN-IP är mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.255. Är den det är det bara ringa Bahnhof och få en riktig IP.

Är det routerns Mac adress som ska ha ett publikt ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du ett publikt IP? Om du är bakom en CG-NAT så behöver du ringa Bahnhos och be om det (kanske kan logga in på deras sida).

http://dhcp.bahnhof.se fungerar också, där kan man själv klicka i en ruta om publikt ip

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyHill:

Är det routerns Mac adress som ska ha ett publikt ip?

Whatever du har inkopplad direkt med sladd mot uttaget i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyHill:

Är det routerns Mac adress som ska ha ett publikt ip?

Ja, din dator har ett lokalt IP som den får av din router. Dina vänner ska ansluta till routern som sen skickar vidare till rätt dator (förutsatt rätt forwarding).

Visa signatur

press nu1mlock