Vertical banding och blur på datorskärm - butik kan ej reproducera och skickar tillbaka med faktura

Permalänk
Medlem

Vertical banding och blur på datorskärm - butik kan ej reproducera och skickar tillbaka med faktura

Köpte en MSI Optix MAG322CQRV skärm på Black Friday som kom fram fraktskadad, när den skickades tillbaka så ville butiken först skicka iväg den på reparation trots att den var totalt körd (cirka 12 cm brett band i mitten med döda pixlar och halvdöda i närheten) - efter lite tjat så skickade de tillslut tillbaka en ny.

Jag hade denna skärmen ett tag innan jag började upptäcka diverse grejer såsom blur, ghosting och främst kraftig vertical banding (gråa vertikala linjer, speciellt synliga på ljusa eller mörka bakgrunder och vid rörelse). Tillslut blev det nog och jag felanmälde även denna och skickade iväg - skärmen testades både av butiken själv och externt och av tillverkaren själv och man menade att det inte gick att reproducera, och jag får en faktura på det hela (notera att garantin fortfarande gäller!)

Personligen har jag testat enligt deras testspec (olika portar på både skärm och grafikkort) både olika HDMI och DP kablar samt med Freesync av/på, olika refresh rate etc och till och med på en annan skärm - MSI skärmen är den gemensamma nämnaren alltid.
Å min sida så är det tydligt att det är något fel på skärmen, å butikens sida så är allt som det ska och jag ska betala för kontrollen.
Vad kan jag göra här egentligen? Känner mig totalt överkörd.

Permalänk
Medlem

Har du några bilder på det du upplever som fel?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Har du några bilder på det du upplever som fel?

Japp, skickade det tillsammans med felbeskrivning till butiken dessutom. Så här kan det se ut, notera att det syns tydligare in person:

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen erfarenhet av curved-skärmar, men det där ser ju onekligen rätt illa ut. Det är omöjligt att det ska se ut sådär.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5kurt:

Japp, skickade det tillsammans med felbeskrivning till butiken dessutom. Så här kan det se ut, notera att det syns tydligare in person:https://i.imgur.com/BL0UtYA.jpg
https://i.imgur.com/XuymiPy.jpg

Det där ser verkligen INTE ut som något en kund ska behöva finna sig i (likt "1 död pixel") !

MEN:
Prova att flytta runt skärmen lite (eller möjliga RFI-källor (störningskällor) i närheten) innan du går vidare med ärendet, bara för att hyfsat utesluta fel hos dig.

(Det kan ju vara så att just den där modellen är lite överkänslig så att säga.)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Det där ser verkligen INTE ut som något en kund ska behöva finna sig i (likt "1 död pixel") !

MEN:
Prova att flytta runt skärmen lite (eller möjliga RFI-källor (störningskällor) i närheten) innan du går vidare med ärendet, bara för att hyfsat utesluta fel hos dig.

(Det kan ju vara så att just den där modellen är lite överkänslig så att säga.)

Hm, spännande. Vet att jag har haft skärmen stående uppkopplad till bildkälla (laptop i två fall) på iallafall 3 olika platser i lägenheten (cirka 5 meter mellan samtliga punkter) när jag skulle jobba hemifrån och är rätt säker på att allt var sig likt även i dessa fall.
Men skulle kanske kunna kika igen på det, låter dock jävligt konstigt.

Permalänk
Medlem

Var har du köpt skärmen?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Var har du köpt skärmen?

Inet är den köpt på, faktiskt överraskad att det blev sånt ståhej från deras sida..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5kurt:

Inet är den köpt på, faktiskt överraskad att det blev sånt ståhej från deras sida..

Inet har ökända för garanti och reklamationsärenden.
Har du provat datorn med en annan dator?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inet har ökända för garanti och reklamationsärenden.
Har du provat datorn med en annan dator?

Hm det var nytt för mig, trodde att de hade generellt bra rykte.
Ja har testat med den inkopplad på en laptop också, samma fel där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5kurt:

Hm det var nytt för mig, trodde att de hade generellt bra rykte.

Inet har generellt ett gott rykte, sedan finns det alltid individer som inte håller med och gärna framhärdar i att verkligheten ser annorlunda ut.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Såå... Sedan jag sist uppdaterade här så blev jag ombedd att skicka in skärmen igen eftersom jag inte var nöjd, summa summarum skickade Inet den direkt till tillverkaren och idag fick jag detta tillbaka:

Verkstaden har inte kunnat konstatera några garantifel på skärmen. De förklarar att det är produkten i sig som orsakar dessa fenomen och inget fel på den.

"Vi kan inte återskapa några fel på produkten. Ghosting och blur är normalt förekommande på många monitors. Kund får se över sina inställningar. Kund har en monitor med normal VA_panel på 144hz. Kund kommer dessvärre uppleva detta. Detta är inget fel. "Ghosting" / "Motion blur" / "eftersläp" osv är normalt förekommande på de flesta paneler och är lite av ett "du får vad du betalar för"-fenomen. Där finns ibland inställningar för detta beroende på modell/märke osv. Kund kan kontrollera eftersläp, hz osv på tex https://www.testufo.com "

Skärmen betraktas som fungerande och skickas därför åter till kund.

Mina personliga tankar:

1. De erkänner att produkten är rent av skräp men att det inte är något fel på den.
2. De nämner ingenting om vertical banding, vilket har varit den främsta saken jag har påtalat sen dag 1.

Med andra ord får jag bara erkänna mig lurad och gratulera Inet och MSI för att de lyckats sälja skräp till mig, eller?

Permalänk
Medlem

Japp, de konstaterade slutgiltigt att jag helt enkelt köpte en "för billig" skärm och borde inte haft högre förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5kurt:

Såå... Sedan jag sist uppdaterade här så blev jag ombedd att skicka in skärmen igen eftersom jag inte var nöjd, summa summarum skickade Inet den direkt till tillverkaren och idag fick jag detta tillbaka:

Verkstaden har inte kunnat konstatera några garantifel på skärmen. De förklarar att det är produkten i sig som orsakar dessa fenomen och inget fel på den.

"Vi kan inte återskapa några fel på produkten. Ghosting och blur är normalt förekommande på många monitors. Kund får se över sina inställningar. Kund har en monitor med normal VA_panel på 144hz. Kund kommer dessvärre uppleva detta. Detta är inget fel. "Ghosting" / "Motion blur" / "eftersläp" osv är normalt förekommande på de flesta paneler och är lite av ett "du får vad du betalar för"-fenomen. Där finns ibland inställningar för detta beroende på modell/märke osv. Kund kan kontrollera eftersläp, hz osv på tex https://www.testufo.com "

Skärmen betraktas som fungerande och skickas därför åter till kund.

Mina personliga tankar:

1. De erkänner att produkten är rent av skräp men att det inte är något fel på den.
2. De nämner ingenting om vertical banding, vilket har varit den främsta saken jag har påtalat sen dag 1.

Med andra ord får jag bara erkänna mig lurad och gratulera Inet och MSI för att de lyckats sälja skräp till mig, eller?

Låter jätte konstigt det svaret du fick, är du säker på att dom har fått rätt information angående vertical banding som var felet du klagade över? Eller tog du även upp andra saker som svaret från verkstaden antyder?
En skärm ska inte ha vertical banding som du visat tidigare i tråden, och du hade väl prövat skärmen med olika källor.

Hör av dig till Inet och fråga om dom tycker vertical banding som din skärm dras med är okej.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Låter jätte konstigt det svaret du fick, är du säker på att dom har fått rätt information angående vertical banding som var felet du klagade över? Eller tog du även upp andra saker som svaret från verkstaden antyder?
En skärm ska inte ha vertical banding som du visat tidigare i tråden, och du hade väl prövat skärmen med olika källor.

Hör av dig till Inet och fråga om dom tycker vertical banding som din skärm dras med är okej.

Pratade med deras support i över 40 minuter igår och de vidhöll det verkstaden sagt - att jag fått vad jag betalar för och att det inte är något fel på skärmen.
De vidhöll att det var en konsekvens av hur skärmen tillverkas/vilka material/kvalitet osv så i prisklassen så är det något jag bör ha förväntat mig - detta gällde både ghosting och blur, men även vertical banding som jag påpekade var mitt största problem.

Permalänk

Tyvärr är det så här ibland, och i sak har MSI / Inet rätt, vissa modeller / paneler eller typer av skärmar har en benägenhet till banding och det är svårt att göra något åt. De kan hävda att "det är så här modellen är producerad" och "banding, eller andra effekter/defekter är inom specifikation för vad som är rimligt att förvänta sig". Men det är inte helt och hållet förenligt med lagstiftningen.

Om nu det var meningen att du skulle få finna dig i att det eventuellt kunnat uppstå banding i skärmen så är det något du måste ha fått tagit ställning till i samband med köpet. Alla skärmens egenskaper är något du måste kunnat få bilda dig en uppfattning om i förväg och gissningsvis så står det inget sådant i varken produktbeskrivning eller handbok, annars får du be dem bevisa att du fått den informationen.

Ger de inte med sig eller är villiga att kompromissa (prisavdrag, rabatt på annat köp) så rekommenderar jag att du kontaktar ARN mot bakgrund av att du helt enkelt inte kunnat ta ställning till skärmens banding-egenskaper i förväg och att detta i sådant fall skulle föranlett köp av en annan produkt. Tyvärr tar det lite tid att ta sig genom en ARN-process, 3-6 månader, men så här några månader efter jul är det lågsäsong och det borde gå lite snabbare.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoodGuyGeorge:

Tyvärr är det så här ibland, och i sak har MSI / Inet rätt, vissa modeller / paneler eller typer av skärmar har en benägenhet till banding och det är svårt att göra något åt. De kan hävda att "det är så här modellen är producerad" och "banding, eller andra effekter/defekter är inom specifikation för vad som är rimligt att förvänta sig". Men det är inte helt och hållet förenligt med lagstiftningen.

Om nu det var meningen att du skulle få finna dig i att det eventuellt kunnat uppstå banding i skärmen så är det något du måste ha fått tagit ställning till i samband med köpet. Alla skärmens egenskaper är något du måste kunnat få bilda dig en uppfattning om i förväg och gissningsvis så står det inget sådant i varken produktbeskrivning eller handbok, annars får du be dem bevisa att du fått den informationen.

Ger de inte med sig eller är villiga att kompromissa (prisavdrag, rabatt på annat köp) så rekommenderar jag att du kontaktar ARN mot bakgrund av att du helt enkelt inte kunnat ta ställning till skärmens banding-egenskaper i förväg och att detta i sådant fall skulle föranlett köp av en annan produkt. Tyvärr tar det lite tid att ta sig genom en ARN-process, 3-6 månader, men så här några månader efter jul är det lågsäsong och det borde gå lite snabbare.

Lycka till!

De vill å sin sida hävda att jag gjort fel som inte lämnade tillbaka den under perioden för öppet köp eftersom "jag fått vad jag betalar för", jag vill ju hävda att det är en defekt som går på garantin men det är ju som bekant inget de håller med om.

Permalänk
Skrivet av 5kurt:

De vill å sin sida hävda att jag gjort fel som inte lämnade tillbaka den under perioden för öppet köp eftersom "jag fått vad jag betalar för", jag vill ju hävda att det är en defekt som går på garantin men det är ju som bekant inget de håller med om.

Visst kan de hävda det, men det rör ju sig fortfarande om ett väsentligt fel på skärmen, samt att du inte fått information om det i förväg. Det är grund nog för att du ska kunna häva köpet eftersom varan inte lever upp till de förväntningar du kunnat skapa dig om skärmen i samband med köpet. Du ska inte behöva surfa runt halva nätet och gräva i forumtrådar för att hitta info om att modellen du köper är belastad med bandingproblem, utan den informationen ska du kunna få av säljaren, på samma sätt som återförsäljare måste redovisa att de säljer öppnade varor eller returskärmar med pixelfel, så ska även den här typen av defekt redovisas före köp. Särskilt när det låter som det låter på Inet / MSI att det här är ett känt problem på modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoodGuyGeorge:

Visst kan de hävda det, men det rör ju sig fortfarande om ett väsentligt fel på skärmen, samt att du inte fått information om det i förväg. Det är grund nog för att du ska kunna häva köpet eftersom varan inte lever upp till de förväntningar du kunnat skapa dig om skärmen i samband med köpet. Du ska inte behöva surfa runt halva nätet och gräva i forumtrådar för att hitta info om att modellen du köper är belastad med bandingproblem, utan den informationen ska du kunna få av säljaren, på samma sätt som återförsäljare måste redovisa att de säljer öppnade varor eller returskärmar med pixelfel, så ska även den här typen av defekt redovisas före köp. Särskilt när det låter som det låter på Inet / MSI att det här är ett känt problem på modellen.

Nej precis, jag är helt enig. Har påpekat detta och fått till svar att randoms på forum kanske inte har koll på vad som är tillverkningsfel och ej.. Likväl att eftersom skärmen var "budget" i sitt segment så är det nåt man borde förväntat sig - helt otroligt i min mening, sjukt besviken på hur jävla dåligt bemötande jag har fått gällande detta (vilket jag även har påpekat men ja återigen, tough shit ungefär).

Permalänk
Skrivet av 5kurt:

Nej precis, jag är helt enig. Har påpekat detta och fått till svar att randoms på forum kanske inte har koll på vad som är tillverkningsfel och ej.. Likväl att eftersom skärmen var "budget" i sitt segment så är det nåt man borde förväntat sig - helt otroligt i min mening, sjukt besviken på hur jävla dåligt bemötande jag har fått gällande detta (vilket jag även har påpekat men ja återigen, tough shit ungefär).

Som sagt, ska du driva det vidare, kontakta ARN. Jag är relativt säker på att du kommer få rätt där och i slutändan kunna göra ett återköp på skärmen, samt få återbetalt för eventuella servicekostnader osv. Det dom gör är fel, och säljaren vet om att det är fel, men i resten av världen kommer företag undan sådant här eftersom konsumentlagstiftningen inte är lika stark som i Sverige, men de kan naturligtvis inte anpassa produkten efter vår marknad.

Kolla om inet har någon "generell" sida om banding eller liknande skärmdefekter på sin sida. Är den länkad från produktsidan för din skärm kan de eventuellt hävda att det är information nog för att du skulle kunnat tagit ställning till det i förväg. Har de ingen sådan sida så är det home run i ARN.

Om du inte gjort det, gör en sista kravställan om att få häva köpet samt få eventuella undersökningskostnader återbetalade. Går de inte med på det, kontakta ARN.

https://arn.se/konsument/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoodGuyGeorge:

Som sagt, ska du driva det vidare, kontakta ARN. Jag är relativt säker på att du kommer få rätt där och i slutändan kunna göra ett återköp på skärmen, samt få återbetalt för eventuella servicekostnader osv. Det dom gör är fel, och säljaren vet om att det är fel, men i resten av världen kommer företag undan sådant här eftersom konsumentlagstiftningen inte är lika stark som i Sverige, men de kan naturligtvis inte anpassa produkten efter vår marknad.

Kolla om inet har någon "generell" sida om banding eller liknande skärmdefekter på sin sida. Är den länkad från produktsidan för din skärm kan de eventuellt hävda att det är information nog för att du skulle kunnat tagit ställning till det i förväg. Har de ingen sådan sida så är det home run i ARN.

Om du inte gjort det, gör en sista kravställan om att få häva köpet samt få eventuella undersökningskostnader återbetalade. Går de inte med på det, kontakta ARN.

https://arn.se/konsument/

Tack för inlägget. Det jag är fundersam är om det står till min last om jag inte reklamerade inom "skälig" tid?
Vad jag förstår så bör jag väl oavsett ha rätt enligt reklamationsrätten som säger 3 års tid?
Edit: även, låter som att jag själv måste bevisa att det är något sorts fel, eftersom Inet etc hävdar att det är i sin ordning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5kurt:

Tack för inlägget. Det jag är fundersam är om det står till min last om jag inte reklamerade inom "skälig" tid?
Vad jag förstår så bör jag väl oavsett ha rätt enligt reklamationsrätten som säger 3 års tid?
Edit: även, låter som att jag själv måste bevisa att det är något sorts fel, eftersom Inet etc hävdar att det är i sin ordning..

Skälig tid är väll inom 2 månader mig veterligen.