Vilket OS passar bäst att köra från USB-sticka?

Permalänk
Medlem

Vilket OS passar bäst att köra från USB-sticka?

Jag sitter o testar lite Linux-distros...

Är van vid främst Linux Mint 20.1 hemma och Ubuntu 20.04 på min studiedator. Testade nyss o installera Manjaro 20.1 på en extradator o ska försöka lära mig det också. Men kom o tänka på en annan grej...

Vilket OS passar bäst att "alltid ha med sig"? På ett USB-minne? Tänkte ha ett litet USB-minne i plånboken för att kunna använda vilken dator som helst. Nu testade jag att göra en avbild av Knoppix 9.2, då jag läste att den är bra för det ändamålet. Är det fortfarande Knoppix som gäller? Vill höra innan jag börjar sätta mig in mer o lära mig hur det funkar. Mest så att man kan komma åt o göra en backup o läsa innehållet på t.ex en Windows-dator.

Ett USB-minne är ju alltid bra att ha med sig, så jag tänkte även passa på att fråga vilket "kreditkorts-minne" som kan vara av bra kvalitet?

Ett sånt här tänkte jag på...

Hittar billiga Kina-grejer på t.ex eBay för en 50-lapp, men det finns kanske de med bättre kvalitet?

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppety:

Ett USB-minne är ju alltid bra att ha med sig, så jag tänkte även passa på att fråga vilket "kreditkorts-minne" som kan vara av bra kvalitet?

Ett sånt här tänkte jag på...

https://i.imgur.com/ITeLABi.jpg

Hittar billiga Kina-grejer på t.ex eBay för en 50-lapp, men det finns kanske de med bättre kvalitet?

Linux kan jag ingenting om, men det där med kreditkorts-minne väckte min nyfikenhet!
Jag googlade lite grann (en gång) och hittade bara en svensk sida.
De säljer dock bara i bulk med tryck och minst 25st.

Jag lade därför ett tips till SweC och frågade om man kunde ta in det i deras shop och sälja med deras logga på tex.
Beställde man en bulk om 300+ kostar det 68kr för ett 64GB USB3, så inte fasligt dyrt egentligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Linux kan jag ingenting om, men det där med kreditkorts-minne väckte min nyfikenhet!
Jag googlade lite grann (en gång) och hittade bara en svensk sida.
De säljer dock bara i bulk med tryck och minst 25st.

Jag lade därför ett tips till SweC och frågade om man kunde ta in det i deras shop och sälja med deras logga på tex.
Beställde man en bulk om 300+ kostar det 68kr för ett 64GB USB3, så inte fasligt dyrt egentligen!

Bra ide!

Jag har bara köpt ett 32 GB V.2.0 från Kina nu via eBay (har inte fått det ännu), men jag skulle helt klart vara intresserad av 64 GB V.3.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Medlem

Både Mint och Ubuntu borde fungera bra och är ju dessutom fullvärdiga, Knoppix är tänkt att ta så lite plats som möjligt men idag är USB-minnen nästan alltid större än 8 GB så det borde egentligen inte vara något större problem.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Bildexpert

Vet inte hur det är numer men Slax kommer jag ihåg var väldigt trevligt att använda, och det är ju gjort för live.

Permalänk
Hedersmedlem

Puppy linux kan du prova, jag tyckte den var mest praktisk att ha på en usb-pinne någon gång för länge sedan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tails är ju gjort för att köras från externa media.

Permalänk
Inaktiv

http://porteus.org såg jag när jag sneglade på distros tidigare i veckan. Gjord för att köras från USB-minnen. Gammal och utdaterad, men beroende på vad man sysslar med kanske det inte är något problem. Hade dock inte kört denna personligen, men den fastnade i minnet.

Permalänk
Medlem

Ventoy.
Då kan du ta med dig flera distributioner 😉

https://ventoy.net/en/index.html

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kan tänka dig att använda nått som är som ett vanligt usbminne i storlek så välj en usbssd så slipper du tänka så mycket på anpassade is som inte skriver sönder den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit med mig antingen Ubuntu eller Debian, mest för att dessa är kompletta, regelbundet uppdaterade, stabila och har det mesta man kan tänkas behöva i sina repos. Ubuntu har fördelen att ha ZFS-kernel-modulen med sig från början, vilket gör att diverse NAS-servrar vars filsystem baseras på ZFS (Unraid, FreeNAS, TrueNAS osv) kan enkelt diagnosticeras.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kan tänka dig att använda nått som är som ett vanligt usbminne i storlek så välj en usbssd så slipper du tänka så mycket på anpassade is som inte skriver sönder den.

Kan du gi noen eksempel på USB-SSDer med link helst? Å søke på kombinasjonen USB-SSD vil jo lede mest til SSDer der kan kobles til en annen enhet via USB i stedet for SATA kabel eller lignende. Normalt sett er jo SSD litt større enn USB flash minnen.

M2 er jo annen måte å koble (grensesnitt og ev formfaktor), men trådstarter virke å søke en kombinasjon av veldig kompakt enhet på størrelse med kreditt kort eller USB flash minnen og ikke SSD formatet eller lignende.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gigantrix:

Kan du gi noen eksempel på USB-SSDer med link helst? Å søke på kombinasjonen USB-SSD vil jo lede mest til SSDer der kan kobles til en annen enhet via USB i stedet for SATA kabel eller lignende. Normalt sett er jo SSD litt større enn USB flash minnen.

M2 er jo annen måte å koble (grensesnitt og ev formfaktor), men trådstarter virke å søke en kombinasjon av veldig kompakt enhet på størrelse med kreditt kort eller USB flash minnen og ikke SSD formatet eller lignende.

Det verkar finnas färre nu än när jag sist kollade för man verkar ha gått över till stickor med nvme som är lite större typ Seagate Firecuda Gaming dock, lite större än en minnespinne men mindre än en sataenhet. Det är iofs logiskt för en ssd behöver kylning till skillnad från usbminnen och kundgruppen på minnen som det ska skrivas mycket till är nog extremt liten.
Men det kan nog fortfarande gå att hitta de som är lika smala som minnespinnar om man letar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Linux kan jag ingenting om, men det där med kreditkorts-minne väckte min nyfikenhet!
Jag googlade lite grann (en gång) och hittade bara en svensk sida.
De säljer dock bara i bulk med tryck och minst 25st.

Jag lade därför ett tips till SweC och frågade om man kunde ta in det i deras shop och sälja med deras logga på tex.
Beställde man en bulk om 300+ kostar det 68kr för ett 64GB USB3, så inte fasligt dyrt egentligen!

Jag har köpt två sådana kreditkorts-minnen från Kina, ett på vad som uppgavs vara 32 GB. Sen såg jag att de hade billiga likadana kort med 1 o 2 TB. Så jag beställde ett 1 TB:s kort, o jag skrev nått om det på Flashback, men jag blev bara utskrattad o kallad massa dumheter eftersom det tydligen är en känd bluff. Att de påstår att det ligger på flera terabyte, men att de egentligen inte är mer än typ 16 eller 32 GB.

Se; https://pctidningen.se/datorutrustning/usb/avslojande-omfatta...

Men stoppar man in det i datorn så står det i.a.f att det är 2 TB (jag fick "2 TB" fast jag bara beställde "1TB". Men det är väl fifflat på något sätt? Nåja, det kostade inte mer än ca 150 kr.

Gissar på att Kina-kvaliteten inte är den bästa, jag har inte använt de så mycket, men de funkar i.a.f. Har inte provat att fylla "2 TB-kortet". Men skulle gärna vilja ha ett 3.1-minne, gärna i metall (alltså i kort-format) o så stort som möjligt.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)