SweClockers guide till det smarta hemmet – vi börjar med Smartthings

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att nämna att Samsung dragit sig ur hårdvarutillverkningen. Istället har de licensierat detta till Aeotec, med högre priser som följd.

Samsung-prylarna kan i vissa fall fortfarande köpas till utförsäljningspris.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men isåfall skulle jag placera en 24v ventil på huvudvatteningången och sätta en automation för att stänga ventilen ifall någon av dina vattensensorer triggar. Isåfall kan du ändå, under normala omständigheter, ha diskmaskin eller tvättmaskin igång när du kör iväg en snabbis utan att de står utan vatten bara för du larmar.

Jag behöver skaffa en sån.

kör du diskmaskinen och stänger vattnet är väll risken att man bränner den?
så fall få man nog ha ett relä på dom maskiner som är beroende av vatten så strömmen bryts på dom om ventilen slår av vattnet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av aragon:

kör du diskmaskinen och stänger vattnet är väll risken att man bränner den?
så fall få man nog ha ett relä på dom maskiner som är beroende av vatten så strömmen bryts på dom om ventilen slår av vattnet.

Förmodligen. Alltså med konsumentgrejjer känner jag inte att möjligheten att göra skadebegränsning är jättestor ifall ett kopparrör går sönder nånstans lite slumpmässigt. Risken finns ju också att det är en koppling i närheten av tex diskmaskinen som går läck. Redan där finns ju en risk att vatten når ditt relä (tex en smartplug) som då stendör och det är oklart om den kan slutföra sin enda funktion, att stänga av strömmen. ^^
Moment 22 in da house!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Förmodligen. Alltså med konsumentgrejjer känner jag inte att möjligheten att göra skadebegränsning är jättestor ifall ett kopparrör går sönder nånstans lite slumpmässigt. Risken finns ju också att det är en koppling i närheten av tex diskmaskinen som går läck. Redan där finns ju en risk att vatten når ditt relä (tex en smartplug) som då stendör och det är oklart om den kan slutföra sin enda funktion, att stänga av strömmen. ^^
Moment 22 in da house!

Om din smartplug blir så vattenskadad att den slutar fungera kan jag garantera dig att du inte behöver bekymra dig om att strömmen till diskmaskinen ska vara avstängd, strömmen är redan avstängd i hela fastigheten vid det laget.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av The-Architect:

Om din smartplug blir så vattenskadad att den slutar fungera kan jag garantera dig att du inte behöver bekymra dig om att strömmen till diskmaskinen ska vara avstängd, strömmen är redan avstängd i hela fastigheten vid det laget.

Kanske läge att sätta en autotrip på jordfelsbrytaren ifall nånting detekterar läcka? EFTER man stängt huvudventilen för vatten, såklart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Samsung Sverige

Snygg genomgång, och mycket pedagogiskt! Jag har egentligen inte så mycket "smart" i hemmet just nu annat än en del Hue-lampor, men det känns som att det kanske är dags att ta ett litet grepp om det. Vattenläckage- och temperaturkännare känns vettigt i hus för att undvika tråkiga skador som egentligen inte behöver hända.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

En fin komponent i ett smart hem, i alla fall för mig, är Logitech Harmoney Hub. Den kan styra typ allt som har en fjärrkontroll (plus exempelvis lampor och så, och makron som exempelvis sätter belysningen korrekt när man trycker på "titta på TV", men det vill man väl sköta via sin smarta-hem lösning kanske) och allt går att automatisera. Jag köpte den för typ 800 med fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

En sak som hade varit bra i sådan här recension/genomgång är att publicera statistik på hur mycket data som bostaden förmedlar till företag a, b, c samt ett officiellt uttalande ifrån företaget som satt sitt varumärke på produkten vilken typ av data som bostaden förmedlar till företag a, b, c.

Och om data förmedlas utanför bostaden till något annat än användaren själva, hur lagras samt behandlas denna data inkl. lagringstid(inkl. den i säkerhetskopiorna) och vilka har tillgång till den eller kan få tillgång till den.

Även beskriva hur produkten/lösningen beter sig om företaget väljer att lägga ner tjänsten men prylarna är ännu ej trasiga.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

I princip allt kör ju i molnet med Smartthings, så jag skulle nog utgå ifrån att åtminstone Samsung har all data

Jag tycker Homey är bättre än Smartthings om jag ska vara ärlig, efter att ha kört båda.
Väldigt stabilt och körs lokalt. Dock dyrare med.

Är dock sugen på HA, helst hade jag velat ha Homeyn som styrenhet för z-wave/zigbee och allt annat i HA, men MQTT-pluginen till Homey är tyvärr alltför instabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

I princip allt kör ju i molnet med Smartthings, så jag skulle nog utgå ifrån att åtminstone Samsung har all data

Jag tycker Homey är bättre än Smartthings om jag ska vara ärlig, efter att ha kört båda.
Väldigt stabilt och körs lokalt. Dock dyrare med.

Är dock sugen på HA, helst hade jag velat ha Homeyn som styrenhet för z-wave/zigbee och allt annat i HA, men MQTT-pluginen till Homey är tyvärr alltför instabila.

vera eller fibaro funkar väldigt bra för HA särskilt vid stora z-wave nät. (veras integration med ha är riktigt bra, dock kräver vera mer konfigurerade)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Gillade aldrig riktigt veta, tyckte den var rätt instabil med stora mesh nät. Men var några år sen.

Jag kör både zwave och zigbee och vad jag vet så har de inte aktiverat det i HC3 än.
Gillar inte riktigt den stagnerade utvecklingen hos Fibaro i förhålllande till det premiumpris de tar ut.

Permalänk
Medlem

Nä, den här artikeln övertygar mig bara ytterligare att det enda vettiga alternativet för framtiden är ett analogt hem. För vem vill att dörren till toa ska plötsligt förvandlas till HAL-9000 när man behöver verkligen gå? Inte jag iallafall!

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Gillade aldrig riktigt veta, tyckte den var rätt instabil med stora mesh nät. Men var några år sen.

Jag kör både zwave och zigbee och vad jag vet så har de inte aktiverat det i HC3 än.
Gillar inte riktigt den stagnerade utvecklingen hos Fibaro i förhålllande till det premiumpris de tar ut.

Jo vera plus och secure är det petigt hur dom ställs samt bör dom styras av HA för att vara 100% stabil på stora nät, fördelen är ju dock att dom fixar det, när jag försökte köra på homey pro så blev den skit seg efter typ 50 z-way enheter så att lägga in typ 150 enheter för mig fanns inte en chans. (då var ändå enheterna konfigurerade) sedan har jag visserligen väldigt höga krav på hastighet. (Hatar när inte saker sker direkt)

Stagnerande utvecklig kan jag inte hålla med om på fibaro jag tycker nog det poppar upp firmware hyffsat ofta jämfört med tex vera som brukar skicka ut ny firmware 1 till max 2 gånger om året, ok jag kör inte zigbee längre alls så det är klart gör man det så blir det dumt med fibaro.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Solaris:

Nä, den här artikeln övertygar mig bara ytterligare att det enda vettiga alternativet för framtiden är ett analogt hem. För vem vill att dörren till toa ska plötsligt förvandlas till HAL-9000 när man behöver verkligen gå? Inte jag iallafall!

Jag tror inte att risken är extremt stor i nuläget för att bli utelåst från toaletten. För egen del tycker jag att det finns en hel del vettiga funktioner i ett smart hem, även om jag nog kan tänka mig att fortsätta att dra ner rullgardinen för hand i stället för att automatisera det mot solens nedgång. Däremot lampor som börjar dimma inför läggdags uppskattar jag mycket.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung