Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har en Philips av den typen också, men den tar ett halvt dygn (eller om det är ännu mer) att ladda full från helt tom. Brukar använda den till att fila av runt öronen och liknande "finlir".

Åh, sant, jag har aldrig använt min utanför badrummet, och då är den alltid inkopplad.
Är man en sån där person som lämnar sitt hem så bör man väl pröjsa för vettiga batterier antar jag.
Oavsett vad så blir ju batterierna kassa efter några år dock. Oavsett modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

NiCad är väl inte ens tillåtna längre. Däremot kan det sitta NiMh i en del saker, vilket är vad laddbara AA-batterier och liknande brukar vara, liksom vad mobiltelefoner hade mellan NiCad och LiIon. Jag har en annan Moser med LiIon och det är nog en standardcell i den så om man vill så kan man byta den med hjälp av en lödkolv. Detta har jag ofrivilligt fått reda på efter att ha tappat den rejält i golvet, vilket fick till följd att den öppnade sig. Den gick dock att trycka ihop, men något har nog böjt sig, för den skallrar lite mer än den gjorde från början.

Jag hade en Moser med NiMh innan, där batteriet förvisso började säcka, men det som tog död på den var att plasten i överföringen mellan motoraxel och "sax" smälte, troligen på grund av slarv med att smörja den efter en grundlig rengöring. Får alltså sättas upp på det egna idiotkontot.

Tack för korrigering. Självklart menar jag NiMH. Samma skit iaf när det gäller hållbarhet. Li-ion är så mycket bättre. Drar en parallell till eltandborstar. Braun envisades med NiMH väldigt länge och deras borstar var nästan obrukbara efter 1 år. De började släppa vissa modeller med Li-ion för några år sedan, jag köpte en, och den fungerar fortfarande hur bra som helst efter ett par års användning, och då är vi 3 i familjen så den används flitigt.
Kollar man specar så är det NiMH i många hårklippare fortfarande så bäst att undvika dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Tack för korrigering. Självklart menar jag NiMH. Samma skit iaf när det gäller hållbarhet. Li-ion är så mycket bättre. Drar en parallell till eltandborstar. Braun envisades med NiMH väldigt länge och deras borstar var nästan obrukbara efter 1 år. De började släppa vissa modeller med Li-ion för några år sedan, jag köpte en, och den fungerar fortfarande hur bra som helst efter ett par års användning, och då är vi 3 i familjen så den används flitigt.
Kollar man specar så är det NiMH i många hårklippare fortfarande så bäst att undvika dem.

Det roligaste med Brauns NiMh-borstar var ju att de tappade "styrka" efter typ 1 borstning. De med LiIon har samma styrka/varvtal hela vägen tills de blir urladdade, såååå mycket bättre så det är löjligt.

För övrigt så fungerar mitt Moser LiIion fint efter många år fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har en Remington nånting, fick den i julklapp för över 6 år sen kanske. Fungerar klcokrent.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av GuuFi:

Moser 1400, haft min i 5+ år nu, klipper som den var ny.

Kör en gång i veckan så den är använd mycket.

Vibrerar ganska mycket men för 400-500kr får du inget annat i närheten av den.

Philips, Braun, Remington osv för under 2000kr är bara att glömma om man vill ha något som håller längre än 3 månader.

Ytterligare en rekommendation för Moser 1400. För pengarna är den nog snudd på oslagbar. Tålig, stark och bra klippresultat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Fick Moser 1400 i fredags, tjejen testkörde den på mig i helgen.

Känns som det är bra motor, tyst men stark och tung. Klippte oerhört bra! Dock var distanskammarna rätt plastiga och knarrade liksom när maskinen var igång (som förövrigt vibrerar extremt mycket). Den här ljusteringsspaken man har för längden var inte så intuitiv heller, synd att det inte finns märkningar på maskinen på vilken längd man har den inställd på. Kändes mer som en klippare för djur eller något men den funkade bra iaf.

Vi får väl se hur länge den håller. Jag förstår inte hur Phillips och andra kan ta 6-700Kr när denna gick loss på 400Kr och känns betydligt bättre...

Permalänk
Medlem

Lägger ytterliggare en röst på Moser 1400. Hade min i över 5 år innan ett plastfäste med ingjutna muttrar i, trillade isär. Skall inte svära på att jag inte har råkat tappa den och därför gått sönder, men 5 år och klippte bra även i slutet tills den trillade sönder är bra för 400 kr.

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=733405

Denna är jag supernöjd med. Har tjockt hår som andra trimmers kämpade med, denna bara köttar som om det vore smör, brrrr.

Batteriet är magiskt, LI-polymer. Inte många som har det. Den håller laddningen i evigheer, laddar den någon gång om året bara.

Distanserna är av kraftig plast, inte sånt philips skit som går sönder efter några år.

https://www.baressoshop.se/elverktyg-klippmaskiner/klippmaski...

Verkar vara en uppdaterad version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=733405

Denna är jag supernöjd med. Har tjockt hår som andra trimmers kämpade med, denna bara köttar som om det vore smör, brrrr.

Batteriet är magiskt, LI-polymer. Inte många som har det. Den håller laddningen i evigheer, laddar den någon gång om året bara.

Distanserna är av kraftig plast, inte sånt philips skit som går sönder efter några år.

Jag kan upplysa om att man kan knäcka Mosers plastdistanser av den typen* om man tappar klipparen med en på, antingen i golvet eller hårt ned i handfatet e dyl i olycklig vinkel. Då knäcks sidan av, dvs det som håller fast dem. Vanligt superlim tar inte på plasten så de är ganska svårlimmade. Har lyckats halvdant med kontaktlim, men det är inte helt lätt.

Fast annars håller de.

*Verkar vara samma på en hel del olika modeller.

Permalänk
Medlem

Moser 1400 med sladd är grymt bra, dock kör jag en Moser Chromstyle Pro för jag tänkte att det var goare utan sladd, med precis som med nätverk så är det bättre med sladd istället för trådlöst.

Moser har även väldigt trevlig support och möjlighet till reservdelar. Eller dom var det för 4 år sen när jag kontakta dom.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Oster 97 ikväll, ska bli spännande att pröva imorn. Upplevs som en rejäl apparat, skön tyngd och ligger bra i handen.

En kompis vars sambo är frisör berättade att de har en sån hemma plus att alla i salongen använder den här modellen. Känns ju spontant som en god respons på köpet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2