Hårklippare som inte är skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet inte hur många hårklippare jag fått slänga genom åren. Otaliga Phillips, Remington, Babyliss etc som efter 2-3 år får riktigt slöa knivar, bräckliga distanser som går sönder lätt och batterier som dör.

Vilka hårklippare använder egentligen frisörer? Finns dessa att köpa för hemmabruk eller finns det andra bra alternativ? Har satt en maxbudget på drygt 1000-1500Kr max men går gärna lägre eller högre om det krävs.

Japp, samma här, när man skruvar isär för att försöka laga ser man plastdetaljer i kraftöverföring som gått sönder eller ger efter. Skitkvalitet. Har just beställt en Moser PRO 2 från Amazon, hoppas den håller, min senaste pajade mitt i klippning, en Philips, tror det var den dyraste de hade vid inköp för knappt 2 år sedan, detta var tredje klippningen. Minsta motstånd och kraftöverföring hoppar ur sin skåra. Hände redan första klippning men gick att pressa tillbaka och köra ett tag till, nu är den helt utsliten, ser ny ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Köpte en Moser 1400 efter att ha läst mycket gott om den i en annan tråd här på SweClockers. Har haft den i snart fyra år nu och den bara går och går och går. Inga konstigheter förutom lite nogrannare rengörning då och då.

Kör den till hår och skägg ungefär varannan eller var tredje vecka.

Ska man ha något som håller länge, undvik laddningsbart eftersom batterierna lär vara skrot innan mekaniken är det.

Samma här, inne på snart 5e året med min Moser 1400 efter en rekommendation härifrån om jag inte minns fel.

Överlägset den billigaste men samtidigt den mest stabila/hållbara klippare jag haft. Känns som sonen kommer få den i arv efter mig haha..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köper alltid numera sladdlös Braun multigroomer för 7-800kr. Dom håller i 2 år bra sen köper jag nytt.

Snaggar bara alltid med i mer än 15 år. Tänker att jag vill ha det trådlöst och bekvämt och inte lägga för mycket pengar på en sån skitsak. Kör man litet sprut vapenolja på bladen smörjs dom upp.

En sak jag kan säga, håll dig borta från philips. Riktigt skräp, håller inte längre än ett år.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma på Moser 1400. Har haft min i över ett decennium nu tror jag och har inte gjort annat än göra rent och olja in någon gång per år. Byggd som en tank, klumpig som tusan och väger bly men håller gör den. Köpt en Remington HC4250 nu istället som är en fröjd att klippa sig med i jämförelse men jag räknar inte med att den kommer hålla mer än ett par år. Kommer dock byta batteri i den om det ger med sig först så förhoppningsvis går det att förlänga livstiden ett tag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Som fd. frisör, så finns det ingenting som slår Oster 97. Extremt bra och distanserna man byter ut är i solid metall, så man slipper någon halvdan distans som man monterar ovanpå befintligt skär. Moser 1400 är helt okej, men där får man lov att använda sig av distanser. Det är inte samma sak. Men en bra Oster 97 med ett par skär landar norr om 3000kr. Men det är den sista maskinen du köper i ditt liv.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Babyliss pro 45 serien fungera bra för mig.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Moser 1400, kan rekommendera.

Jag närmar mig 40 och växte upp med en trimmer som ser ut att den gjordes på 80-talet, och jag tror införskaffades mitten av 90-talet. Tänkte rekommendera den så kikade på den och det står just Moser Type 1400 på den. Aldrig fått underhåll, har själv tjockt hår, och fungerar utan problem än idag.

Den låter dock som fan.

Permalänk
Medlem

Vi har en Oster, en Moser och en Andis. Men endast skär för hundpäls. xD

Vi trimmar pälsen själva på våra hundar ett par gånger per år.

Permalänk
Medlem

Kör som många andra också en moser något, hållt hur länge som helst till skillnad från alla tidigare.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv

Jobbade i många år på ett ställe där vi sålde flera olika trimmermärken.
Vi hade mycket få reklamationer på maskinerna från Moser jämfört med övriga märken.
Skärhuvuden är förbrukningsvaror som slits och behöver bytas ibland, men du förlänger livslängden på dem rejält genom att göra rent och smörja dem.
Batteridrivna maskiner håller inte så många år och kan dessutom klippa dåligt när batteriet är dåligt laddat/börjar bli gammalt och trött.
Köp en nätdriven Moser 1400. Om du har väldigt tjockt hår kan det kanske vara värt att köpa Mosers hundklippare i stället. Jag vet inte om den fortfarande finns, men den var väldigt lik den vanliga Mosern fast svart och skulle vara starkare. Frisörer brukade gilla den. Man kunde dessutom använda samma distanskammar som på den vanliga Mosern.

Permalänk
Medlem

Kör med en Oster 97 och två olika skär. Har haft den i ca 13 år och är mitt bästa köp någonsin. Klipper håret 3mm(?) var 3-4e månad och har aldrig behövt skicka in skär för slipning eller köpt nytt. Sjukt enkel maskin att hålla efter och göra service på.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357253

Permalänk
Medlem

Använder Moser 1400 och rekommenderar den.
Min är nog ca 7 år och den går fortfarande efter ca 200 klippningar/trimmningar.

Permalänk
Medlem

Minst klipp 0.7, finns det ingen med mindre som är bra? Vill inte köra med hyvel men borde finnas något annat

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem

Moser 1400, haft min i 5+ år nu, klipper som den var ny.

Kör en gång i veckan så den är använd mycket.

Vibrerar ganska mycket men för 400-500kr får du inget annat i närheten av den.

Philips, Braun, Remington osv för under 2000kr är bara att glömma om man vill ha något som håller längre än 3 månader.

Permalänk

Har någon remington och trimmar skägget med nån gång i veckan och haft den i 4-5 år nånting.

fått polera knivarna en gång på den när den var ca 2 år när den började bli lite slö och har sen dess tuggat på bra utan problem.

en klick fett i mekaniken nån gång om året eller så när man hör att de börjar gå tungt även obelastad då det har en tendens att flytta sig av där den ska vara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har en Moser Trendcut som jag köpte för ett antal år sedan (4 kanske?) med batteri och den fungerar fortfarande klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Minst klipp 0.7, finns det ingen med mindre som är bra? Vill inte köra med hyvel men borde finnas något annat

Kör trimmer och sedan "vanlig" rakapparat?

Permalänk
Avstängd

Oster Golden A5 skulle jag säga är det du ska satsa på. Sambon har haft en sån och klipper hunden varannan vecka senaste sju åren. Lite olja på knivarna efter varje klippning. Man kan skicka in knivarna på slipning om det krisar och inte vill köpa nya.
Detaljer i maskinen är av metall mot billigare maskiner där det är mycket plast.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Remington batteridrivna hårtrimmer HC4250 med bred sax som är smidig och klipper snabbt, kommer med flertalet fasta distans ”kammar” som kanske kan vara lite bökigt att hålla reda på men den klipper bra, väldigt nöjd själv och finns på Elgiganten för 500, finns även en ”Manchester United” modell som kostar lite mera.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Minst klipp 0.7, finns det ingen med mindre som är bra? Vill inte köra med hyvel men borde finnas något annat

Den jag har Philips MG7720 klipper 0,5mm om man kör utan distanskam. En Oster 97 klipper 0.2mm med skär 00000, vilket jag tror är det minsta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Den där Oster 97 verkar ju prima. Någon som vet hur/var man fixar distanser eller vad det kallas till den?

Alltså jag vill kunna klippa t.ex. 5mm, 10mm o.likn.

Permalänk
Medlem

Var hos frissan igår, så passade på att kolla vad han körde med, och det var en sånhär:
https://www.amazon.se/Panasonic-ER-1611-Professionell-H%C3%A5...

Tydligen hållt bra. (Och bonus, du kan få den antingen i stil hårtrimmer eller trädgårdssax)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Rakar svålen en gång i veckan och "rakar" bort skägget två gånger i veckan med nedan. Denna har jag haft två år utan problem, tidigare hade jag en tidigare modell. Jag använder dom utan distanser. Laddar var tredje/fjärde vecka. Super nöjd. Ska man vara kinkig skulle den kunna vara lite bredare.
https://www.webhallen.com/se/product/273323-Philips-Multigroo...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 1600X, RAM: 16 GB , Moderkort MSI B350M Mortar,
Grafik ASUS GTX1080 Strix , Operativsystem: W10 64, Skärm Philips Brilliance 272P4QPJKEB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet inte hur många hårklippare jag fått slänga genom åren. Otaliga Phillips, Remington, Babyliss etc som efter 2-3 år får riktigt slöa knivar, bräckliga distanser som går sönder lätt och batterier som dör.

Vilka hårklippare använder egentligen frisörer? Finns dessa att köpa för hemmabruk eller finns det andra bra alternativ? Har satt en maxbudget på drygt 1000-1500Kr max men går gärna lägre eller högre om det krävs.

Jag har kört Moser i flera år nu och är helnöjd. Det ska vara lite bättre än de märkena du nämner. Remington har jag bara dåliga erfarenheter av..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kört med en Moser Li+ Pro i flera år och den fungerar lika bra idag som den gjorde när jag köpte den. Ställbar klipplängd och går att köra på både batteri och nätdel. Lithium Ion batteri som faktiskt håller sig bra i flera år till skillnad från nickel kadmium (som många tillverkare stoppar i sina apparater) som blir skit ganska snabbt. Väl värt pengarna och kommer köpa samma märke när väl denna ger upp. Om den ger upp.

(Lånad bild)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Kört med en Moser Li+ Pro i flera år och den fungerar lika bra idag som den gjorde när jag köpte den. Ställbar klipplängd och går att köra på både batteri och nätdel. Lithium Ion batteri som faktiskt håller sig bra i flera år till skillnad från nickel kadmium (som många tillverkare stoppar i sina apparater) som blir skit ganska snabbt. Väl värt pengarna och kommer köpa samma märke när väl denna ger upp. Om den ger upp.

(Lånad bild)
https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/800/733405.jpg

NiCad är väl inte ens tillåtna längre. Däremot kan det sitta NiMh i en del saker, vilket är vad laddbara AA-batterier och liknande brukar vara, liksom vad mobiltelefoner hade mellan NiCad och LiIon. Jag har en annan Moser med LiIon och det är nog en standardcell i den så om man vill så kan man byta den med hjälp av en lödkolv. Detta har jag ofrivilligt fått reda på efter att ha tappat den rejält i golvet, vilket fick till följd att den öppnade sig. Den gick dock att trycka ihop, men något har nog böjt sig, för den skallrar lite mer än den gjorde från början.

Jag hade en Moser med NiMh innan, där batteriet förvisso började säcka, men det som tog död på den var att plasten i överföringen mellan motoraxel och "sax" smälte, troligen på grund av slarv med att smörja den efter en grundlig rengöring. Får alltså sättas upp på det egna idiotkontot.

Permalänk
Medlem

Själv har jag rakat ner håret till 3mm i över 5 år med någon budget braun skäggtrimmer som inte ens är "till" för huvud-hår xD

Permalänk
Medlem

Kör med en sladdriven Remington som jag har haft i evigheter, funkar hur bra som helst. Kostade bara några hundralappar, tjänat in de pengarna många gånger om...

Permalänk
Medlem

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/halsa-fritid/kroppsv...

köpte denna för ett par år sen fungerar fortfarande helt perfekt.

rakat katter, hundar och snaggat mig själv med den, den är grym för sitt pris

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Själv har jag rakat ner håret till 3mm i över 5 år med någon budget braun skäggtrimmer som inte ens är "till" för huvud-hår xD

Jag har en Philips av den typen också, men den tar ett halvt dygn (eller om det är ännu mer) att ladda full från helt tom. Brukar använda den till att fila av runt öronen och liknande "finlir".