Chrome vägrar öppna, vad kan vara fel?

Permalänk
Avstängd

Chrome vägrar öppna, vad kan vara fel?

Så, ett underligt problem. Om jag försöker öppna Chrome så laddar det ofta några sekunder och sen händer ingenting alls, det är samma sak om jag försöker öppna en länk i till exempel ett mail som länkar till en webbsida. Jag måste i princip spamma och klicka 10 gånger på samma länk för att den ska öppna Chrome och gå till sidan.

Ibland så dyker det då upp 16 flikar i aktivitetshanteraren, men jag kan inte se att Chrome är igång alls.

Om jag högerklickar på Chrome och går till ett "nyligen stängt" fönster så fungerar det ALLTID att öppna.

Det här är på min jobblaptop och inget jag lider av på min privata dator, en kollega upplever exakt samma problem Det känns som att det kom med någon windows update, liknar i princip som att windows blockerar chrome som ett pop-up fönster. Testade installera om det men hjälpte inte.

Någon som upplevt/uppelver samma sak?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är inte någon extension som ligger och kör en instans av Chrome (även när inga Chromefönster är öppna) som kanske strular och gör att det inte vill starta som de skall? Varit med om snarlikt förut och då har det varit extensions som spökade.
Om temp-mappen pekar på tex en ramdisk eller liknande kan det hända lite konstiga saker ibland.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Är inte någon extension som ligger och kör en instans av Chrome (även när inga Chromefönster är öppna) som kanske strular och gör att det inte vill starta som de skall? Varit med om snarlikt förut och då har det varit extensions som spökade.
Om temp-mappen pekar på tex en ramdisk eller liknande kan det hända lite konstiga saker ibland.

Tänker att det är osannolikt då jag och kollegan har exakt samma problem, som dök upp ganska nära inpå varandra också. Jag har några tillägg igång men det är samma som jag har på min dator hemma också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tänker att det är osannolikt då jag och kollegan har exakt samma problem, som dök upp ganska nära inpå varandra också. Jag har några tillägg igång men det är samma som jag har på min dator hemma också.

Jag hade/har samma problem både hemma och på jobb datorn.
Min lösning blev att slänga chrome åt helvete och installera firefox istället

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Jag hade/har samma problem både hemma och på jobb datorn.
Min lösning blev att slänga chrome åt helvete och installera firefox istället

Skönt att vi inte var ensamma i alla fall. Ja det är riktigt sunkigt. Nu tycker aktivitetshanteraren att jag har 11 chrome-fönster öppna till exempel.. ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med Chrome, min lösning var också att byta till FF.

Permalänk
Avstängd

Jag lyckades KANSKE lösa det, ifall någon som använder chrome lider av detta..

Hitta chrome.exe i installationsfoldern, namnge filen chrome1 istället. Högerklicka och skapa en genväg på skrivbordet, öppna via skrivbordet, fäst i aktivitetsfältet när du öppnar via skrivbordsgenvägen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Okej det löser problemet, men nu fungerar inte Chrome som standardapp för webbläsare längre. Går det att välja chrome som standardapp genom att söka sig till .exe-filen tro?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tänker att det är osannolikt då jag och kollegan har exakt samma problem, som dök upp ganska nära inpå varandra också. Jag har några tillägg igång men det är samma som jag har på min dator hemma också.

Nja, det hade nästan gjort det mer sannolikt faktiskt... Om organisationen hade satt en policy som installerade något tillägg som alla fick så hade ni kunnat vara flera som upplevde problem samtidigt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Nja, det hade nästan gjort det mer sannolikt faktiskt... Om organisationen hade satt en policy som installerade något tillägg som alla fick så hade ni kunnat vara flera som upplevde problem samtidigt

Ja, men då borde väl även alla fått problemet?

För det fanns ett tillägg som det verkar som det blivit tvångsinstallerat, men jag tog bort det och problemet var kvar. Men som sagt, att byta namn på .exe-filen för chrome löser allt, men sabbar funktionen att använda chrome som standardapp. Riktigt muppigt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem på en av mina jobbdatorer. Provade att byta namn på .exe filen, och det funkar som sagt. Men vid nästa uppdatering av Chrome får man en ny exe fil, och så är felet tillbaka...

På våra datorer verkar det vara relaterat till Symantec, av någon anledning kör vi en gammal variant. Jag hittade detta efter lite sökningar, jag har förljt "alternative workarounds" längre ner på sidan, och det har funkat sedan dess.

https://knowledge.broadcom.com/external/article?legacyId=tech...

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kjenik:

Jag har haft samma problem på en av mina jobbdatorer. Provade att byta namn på .exe filen, och det funkar som sagt. Men vid nästa uppdatering av Chrome får man en ny exe fil, och så är felet tillbaka...

På våra datorer verkar det vara relaterat till Symantec, av någon anledning kör vi en gammal variant. Jag hittade detta efter lite sökningar, jag har förljt "alternative workarounds" längre ner på sidan, och det har funkat sedan dess.

https://knowledge.broadcom.com/external/article?legacyId=tech...

Vi har Webroot SecureAnywhere Endpoint Protection. Är säkert den som spökar.

Men funderar på om det är dags att byta webbläsare Lösningarna där fungerar inte heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman