Från 16 till 32 GB RAM - är 2x16 GB ett måste?

Permalänk

Från 16 till 32 GB RAM - är 2x16 GB ett måste?

Sitter med en dator med en Skylake i7-6700 på ett Asus B150 Pro Gaming/Aura och funderar på att dubbla minnet från 16 till 32 GB.

För närvarande är minnet i den 2x8GB Corsair Vengeance LPX Red DDR4 2133MHz (CMK16GX4M2A2133C13R) och min fundering är om det är tänkbart att bara skaffa två stickor på 8GB till och stoppa i de två tomma platserna eller om man måste ha två matchade á 16 GB i den och göra sig av med nuvarande par?

Vad är annars de fyra platserna till för? För de som vill maxa ut med fyra matchade stickor i maximal storlek, eller?

Hur allvarligt skall man ta det här med QVL-listan? Är man okej så länge man köper något från nån av de stora tillverkarna, eller kommer det sannolikt gå åt pepparn om man köper RAM som inte explicit är testat? Allting i datorn går i stock-hastigheter - inget kommer klockas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Sitter med en dator med en Skylake i7-6700 på ett Asus B150 Pro Gaming/Aura och funderar på att dubbla minnet från 16 till 32 GB.

För närvarande är minnet i den 2x8GB Corsair Vengeance LPX Red DDR4 2133MHz (CMK16GX4M2A2133C13R) och min fundering är om det är tänkbart att bara skaffa två stickor på 8GB till och stoppa i de två tomma platserna eller om man måste ha två matchade á 16 GB i den och göra sig av med nuvarande par?

Vad är annars de fyra platserna till för? För de som vill maxa ut med fyra matchade stickor i maximal storlek, eller?

Hur allvarligt skall man ta det här med QVL-listan? Är man okej så länge man köper något från nån av de stora tillverkarna, eller kommer det sannolikt gå åt pepparn om man köper RAM som inte explicit är testat? Allting i datorn går i stock-hastigheter - inget kommer klockas.

Klart du kan använda alla fyra platserna.
Nästan alla minnen fungerar, speciellt till vanliga CPUer.

Listan med kompitabla minnen är viktigare med server-cpuer/moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Bara för spelande är det oftast inte värt att att ha 32 GB.
Man behöver egentligen inte 4 slottar men de producerar moderkort som ska funka för så många som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Har du pengar till det så köp 4st nya snabbare minnen.
Dina 2133MHz stryper prestandan på din cpu.

Är prestandan inte viktig så funkar vilka som i dom andra två slottarna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det kommer att fungera med 4 minnen, frågan är bara om det gör någon skillnad för dig, det beror på vad du gör på datorn. Händer det att minnet tar slut? Om det inte gör det så är det ingen mening med mer minne.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du pengar till det så köp 4st nya snabbare minnen.
Dina 2133MHz stryper prestandan på din cpu.

Är prestandan inte viktig så funkar vilka som i dom andra två slottarna.

Intressant detta, sitter själv på en i5 8400 med 2133MHz-minnen. Är det samma i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Om det är för gaming du tänkt uppgradera minnena så skulle jag spara pengarna. I den här tråden kan du få svar kring om det finns något värde med att byta till 32GB ram: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600242-behovs-32gb-ra...

Jag bytte från 16 till 32gb nyligen och kan säga att det gav mig exakt noll prestandalyft.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Intressant detta, sitter själv på en i5 8400 med 2133MHz-minnen. Är det samma i mitt fall?

Japp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Klart du kan använda alla fyra platserna.
Nästan alla minnen fungerar, speciellt till vanliga CPUer.

Listan med kompitabla minnen är viktigare med server-cpuer/moderkort.

Kanon. Skönt att nåt fungerar som man förväntar sig.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Bara för spelande är det oftast inte värt att att ha 32 GB.
Man behöver egentligen inte 4 slottar men de producerar moderkort som ska funka för så många som möjligt.

Tack. Spelar inte så mycket. Scenariot jag såg framför mig var att Handbrake står och tuggar på en kö tv-avsnitt från x264 till HEVC samtidigt som jag kör Adobe Bridge och Photoshop med bilder på 50 megapixel - plus för många flikar i Firefox så klart.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Har du pengar till det så köp 4st nya snabbare minnen.
Dina 2133MHz stryper prestandan på din cpu.

Är prestandan inte viktig så funkar vilka som i dom andra två slottarna.

Intressant. Hur snabba minnen pratar vi om att byta till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Intressant. Hur snabba minnen pratar vi om att byta till?

Du får kolla vad ditt moderkort klarar, B150 är inte precis gjort för att köra snabba minnen det kan finnas artificiella begränsningar pga budget chipset. Jag har också en 6700K i en av mina datorer, men den har Z170 och där fungerar 3200MHz utmärkt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Viking
Skrivet av Kjell Brel:

Intressant. Hur snabba minnen pratar vi om att byta till?

Det är inte värt i ditt fall då ditt moderkort inte stödjer högre hastigheter än 2133 MHz. Men om du tänkt uppgradera processorn innan vi övergår till DDR5 om 1-2 år kan det ändå vara värt för att framtidssäkra.

Skrivet av izzie:

Intressant detta, sitter själv på en i5 8400 med 2133MHz-minnen. Är det samma i mitt fall?

Gäller samma för dig som ovanför, så länge du inte har ett Z-serie moderkort. Ett kort ur Z-serien stödjer överklockning av minnen och kan därför nyttja snabbare minnen.

Eftersom du har en nyare plattform kan det dock stödja 2400 eller 2666 MHz minnen. Men knappast värt en uppgradering.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Bara för spelande är det oftast inte värt att att ha 32 GB.
Man behöver egentligen inte 4 slottar men de producerar moderkort som ska funka för så många som möjligt.

Kände samma sak, men uppgraderade nyligen till 32 GB då många spel och lite grejor i bakgrunden började suga i sig 16GB minne.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Intressant detta, sitter själv på en i5 8400 med 2133MHz-minnen. Är det samma i mitt fall?

Skrivet av Kjell Brel:

Intressant. Hur snabba minnen pratar vi om att byta till?

Jag skulle säga att prestanda och prismässigt är minnen på 3200MHz en sweetspot.
Vill ni har mer prestanda så börjar det kosta mycket och kommer inte ge så mycket mer för just er. Samt att det ska vara minnen med låga timings.

Jag länkar ett par lagom minnen men vill med säga att ska ni handla minnen att ta med er till en ny dator senare, tex en Ryzen, då kan det vara värt att lägga pengar på snabbare minnen redan nu.
Så tänk efter innan ni handlar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3294850

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle säga att prestanda och prismässigt är minnen på 3200MHz en sweetspot.
Vill ni har mer prestanda så börjar det kosta mycket och kommer inte ge så mycket mer för just er. Samt att det ska vara minnen med låga timings.

Jag länkar ett par lagom minnen men vill med säga att ska ni handla minnen att ta med er till en ny dator senare, tex en Ryzen, då kan det vara värt att lägga pengar på snabbare minnen redan nu.
Så tänk efter innan ni handlar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3294850

Tack för info!

Sorry att hijacka tråden lite, men tänker att både jag och TS lär sig av er genier.

Jag lärde mig efter lite youtubande att minnena klockas ned by default, och det ser sannerligen ut som att jag bara för ut 1066MHz enligt cpu-z. Är det värt att ge sig på att överklocka upp dem till runt 2000 (eller mer)? Här är mina specs:

Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4 4x4GB 2133Mhz (enligt box) Corsair
EVGA Supernova G2 650W

Edit: jag gjorde en egen tråd istället för att inte sno den från TS. Ni får gärna bidra där :>
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1631824-overklocka-ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för info!

Sorry att hijacka tråden lite, men tänker att både jag och TS lär sig av er genier.

Jag lärde mig efter lite youtubande att minnena klockas ned by default, och det ser sannerligen ut som att jag bara för ut 1066MHz enligt cpu-z. Är det värt att ge sig på att överklocka upp dem till runt 2000 (eller mer)? Här är mina specs:

Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4 4x4GB 2133Mhz (enligt box) Corsair
EVGA Supernova G2 650W

Edit: jag gjorde en egen tråd istället för att inte sno den från TS. Ni får gärna bidra där :>
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1631824-overklocka-ram

Minnen är lite snurrigt, den faktiska hastigheten är hälften av de som står på förpackningen därav visar CPUz hälften av 2133.

Permalänk
Medlem

@izzie: 1066 MHz är den verkliga frekvensen för DDR4-2133. DDR-minnen arbetar två gånger per klockcykel, så den effektiva frekvensen blir den dubbla (1066*2 = 2133, ungefär ). CPU-Z visar dock den verkliga frekvensen, så dina DDR4-2133-minnen kör i rätt hastighet.

Permalänk
Viking
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle säga att prestanda och prismässigt är minnen på 3200MHz en sweetspot.
Vill ni har mer prestanda så börjar det kosta mycket och kommer inte ge så mycket mer för just er. Samt att det ska vara minnen med låga timings.

Jag länkar ett par lagom minnen men vill med säga att ska ni handla minnen att ta med er till en ny dator senare, tex en Ryzen, då kan det vara värt att lägga pengar på snabbare minnen redan nu.
Så tänk efter innan ni handlar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3294850

TS sitter på ett B150 och kommer därför inte gynnas av snabbare minnen eftersom B150 endast stödjer 2133 MHz.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

TS sitter på ett B150 och kommer därför inte gynnas av snabbare minnen eftersom B150 endast stödjer 2133 MHz.

TS är tacksam för bekräftelsen att han köpte passande hastighet från början..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Sitter med en dator med en Skylake i7-6700 på ett Asus B150 Pro Gaming/Aura och funderar på att dubbla minnet från 16 till 32 GB.

Vad är det du förväntar dig för förbättring med mer RAM i en såpass gammal dator?

Skrivet av Kjell Brel:

För närvarande är minnet i den 2x8GB Corsair Vengeance LPX Red DDR4 2133MHz (CMK16GX4M2A2133C13R) och min fundering är om det är tänkbart att bara skaffa två stickor på 8GB till och stoppa i de två tomma platserna eller om man måste ha två matchade á 16 GB i den och göra sig av med nuvarande par?

Svaret är kanske. Läser ofta detta med att folk rekommenderar att blanda minnen, vilket får mig att tänka att de som ger det rådet i princip inte byggt en enda dator med DDR4-minnen.

Skrivet av Kjell Brel:

Vad är annars de fyra platserna till för? För de som vill maxa ut med fyra matchade stickor i maximal storlek, eller?

Ja.

Skrivet av Kjell Brel:

Hur allvarligt skall man ta det här med QVL-listan? Är man okej så länge man köper något från nån av de stora tillverkarna, eller kommer det sannolikt gå åt pepparn om man köper RAM som inte explicit är testat? Allting i datorn går i stock-hastigheter - inget kommer klockas.

Minneskompatibilitet har väldigt lite med överklockning att göra. Det spelar i praktiken ingen roll vilken tillverkare man köper ifrån, eller ens att man köper minnen med samma artikelnummer, för det finns ingen som helst garanti för att det är samma komponenter eller att de är kompatibla med "samma" minnen tillverkade vid ett annat tillfälle. Det är den "garantin" man köper från tillverkaren genom att köpa matchade kit med minnen.

QVL är ett bra sätt att undvika problem och slippa skicka tillbaka minnen, och det går i princip alltid att hitta passande minnen genom att kopiera artikelnumren från QVL och klistra in på t.ex. Prisjakt.

Skrivet av Donnerstal:

TS sitter på ett B150 och kommer därför inte gynnas av snabbare minnen eftersom B150 endast stödjer 2133 MHz.

Nja, du refererar nog till vad specen säger att B150 ska klara av, men tittar man i manualen till moderkortet så går minnena att ställa ända upp till DDR4‑4266, så normala DDR4-3200 lär inte vara några problem.

Sen är det väl frågan om det inte är bättre att byta dator istället...

Permalänk
Viking
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, du refererar nog till vad specen säger att B150 ska klara av, men tittar man i manualen till moderkortet så går minnena att ställa upp till normala hastigheter.

Va? Har du källa på det? B-serien har väll aldrig förens nu (B560) haft stöd för varken överklockning av minnen eller processorer?

Det verkar vara förvånansvärt svårt att hitta ett enkelt svar genom en snabb googling, men det mesta verkar styrka det jag nämner ovanför.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Va? Har du källa på det? B-serien har väll aldrig förens nu (B560) haft stöd för varken överklockning av minnen eller processorer?

Det verkar vara förvånansvärt svårt att hitta ett enkelt svar genom en snabb googling, men det mesta verkar styrka det jag nämner ovanför.

Det står i manualen för TS moderkort.

Inget ovanligt alls att även enklare moderkort har stöd för betydligt högre minneshastigheter, överklockning osv. trots att specifikationen officiellt inte "tillåter" det.

Skilj på vad som stöds på ett moderkort och vad som är officiellt stöd.

Permalänk
Viking
Skrivet av Sveklockarn:

Det står i manualen för TS moderkort.

Inget ovanligt alls att även enklare moderkort har stöd för betydligt högre minneshastigheter, överklockning osv. trots att specifikationen officiellt inte "tillåter" det.

Skilj på vad som stöds på ett moderkort och vad som är officiellt stöd.

Säker på att du tittat rätt då? På sida 6 under Memory står det endast DDR4-2133 MHz och inget om några högre hastigheter. Men kanske står på annat ställe?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Säker på att du tittat rätt då? På sida 6 under Memory står det endast DDR4-2133 MHz och inget om några högre hastigheter. Men kanske står på annat ställe?

Vilket tar längst tid - för dig att scrolla till sidan 2‑17 i manualen eller för mig att skriva det här inlägget?

Permalänk
Viking
Skrivet av Sveklockarn:

Vilket tar längst tid - för dig att scrolla till sidan 2‑17 i manualen eller för mig att skriva det här inlägget?

Men där står det ”Due to Intel Chipset limitation, DDR4 2133 MHz and faster memory modules on XMP mode will run at the maximum transfer rate of DDR4 2133 MHz.”

Kan det inte vara för att det går att använda stickor som stödjer högre hastigheter än 2133, men att de begränsas till 2133?
Eller jag har ju egentligen ingen aning, men manualen är rätt motsägande.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Minnen är lite snurrigt, den faktiska hastigheten är hälften av de som står på förpackningen därav visar CPUz hälften av 2133.

För att lägga till på det så står DDR för just Double Data Rate
(Alt Deutsche Demokratische Republik eller Dance Dance revolution, men brukar vara rätt lätt att utläsa vilket det handlar om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men där står det ”Due to Intel Chipset limitation, DDR4 2133 MHz and faster memory modules on XMP mode will run at the maximum transfer rate of DDR4 2133 MHz.”

Kan det inte vara för att det går att använda stickor som stödjer högre hastigheter än 2133, men att de begränsas till 2133?
Eller jag har ju egentligen ingen aning, men manualen är rätt motsägande.

Jovisst, men det handlar ju om vad som är billigast också. På Prisjakt är det ett par DDR4-2666 som är billigast just nu. Det kommer alltså att fungera att använda dem på TS moderkort oavsett om de blir begränsade av chipset. Jag har aldrig testat minnesbandbredden på några såna här gôrbilliga fulsystem, så det är mycket möjligt att minneshastigheten inte är lika med att de har den överföringshastigheten.

Sen är det ju som sagt avhängigt att de fungerar med moderkortet, och QVL kommer man väl antagligen inte ha så jättestor nytta av för att köpa nya minnen eftersom den senaste redan är 4½ år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Deutsche Demokratische Republik

Det senaste nu är DDR-grafikkort, du beställer ett och sen kanske du får det om tio år.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du förväntar dig för förbättring med mer RAM i en såpass gammal dator?
Svaret är kanske. Läser ofta detta med att folk rekommenderar att blanda minnen, vilket får mig att tänka att de som ger det rådet i princip inte byggt en enda dator med DDR4-minnen.
Ja.
Minneskompatibilitet har väldigt lite med överklockning att göra. Det spelar i praktiken ingen roll vilken tillverkare man köper ifrån, eller ens att man köper minnen med samma artikelnummer, för det finns ingen som helst garanti för att det är samma komponenter eller att de är kompatibla med "samma" minnen tillverkade vid ett annat tillfälle. Det är den "garantin" man köper från tillverkaren genom att köpa matchade kit med minnen.

QVL är ett bra sätt att undvika problem och slippa skicka tillbaka minnen, och det går i princip alltid att hitta passande minnen genom att kopiera artikelnumren från QVL och klistra in på t.ex. Prisjakt.
Nja, du refererar nog till vad specen säger att B150 ska klara av, men tittar man i manualen till moderkortet så går minnena att ställa ända upp till DDR4‑4266, så normala DDR4-3200 lär inte vara några problem.

Sen är det väl frågan om det inte är bättre att byta dator istället...

Tack!

Jag vet inte riktigt. Jag tänkte det var rätt ände att börja i att undersöka om det var ett tänkbart alternativ så jag frågade här.

Jag tillhör absolut inte hopen som menar att en modern PC måste ha minst 16 och helst 32 GB för att fungera korrekt - det var bara en fundering på om det skulle gå att spendera en liten peng och få saker att flyta lite bättre.

Kan inte motivera en helt ny dator för vad jag använder den till idag.

Visa signatur