Programmera mot en RPi från stationär

Permalänk
Hedersmedlem

Programmera mot en RPi från stationär

Sitter ibland och programmerar saker mot en RPi och min lösning just nu är att köra Notepad++ då det finns en smidig modul som kan koppla upp mot min RPi med SFTP och visar filstrukturen. Så jag kan enkelt kolla runt bland filerna, öppna, spara, skapa och radera ganska sömlöst. Sen kör jag kommandon via en terminal där ja SSHar in.

Jag saknar ibland dock vissa smarta funktioner som en IDE kan tillhandahålla. Finns det IDE:er som kan göra något liknande eller har andra sätt att lösa programmering mot RPi på smidigt sätt?

Ett alternativ vore väl annars att ha koden på något annat ställe och låta RPi hämta den när den bygger eller mounta något över nätverket. Det finns säkert andra alternativ också men just försöker jag hitta det enklaste jag kan tänka mig som inte kräver att jag börjar modifiera byggfiler eller skapa script.

Permalänk
Medlem

Dela en mapp över nätverk är enkelt, sök på NFS (om du sitter på Linux) eller samba (om du använder Windows).
Då kan du skriva koden på valfri dator och kompilera från din Rpi.

Permalänk
Medlem

git?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sions:

Dela en mapp över nätverk är enkelt, sök på NFS (om du sitter på Linux) eller samba (om du använder Windows).
Då kan du skriva koden på valfri dator och kompilera från din Rpi.

Verkar strula med internetuppkopplingen just nu, förmodligen för jag satt statisk IP och missat något. Får se om jag orkar felsöka det för att kunna installera samba.

Skrivet av Hothep:

Hur menar du, jag ska hålla på göra commit+push/pull för varje ändring jag vill testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Verkar strula med internetuppkopplingen just nu, förmodligen för jag satt statisk IP och missat något. Får se om jag orkar felsöka det för att kunna installera samba.

Hur menar du, jag ska hålla på göra commit+push/pull för varje ändring jag vill testa?

japp. Det är inte superjobbigt imo men each to his own.
Om du är intresserad av orkestreringsmjukvara så kan du ju kika på saltstack eller motsv där du kan pusha ändringar från mastern. Kräver att du sätter upp en "master" (din dator då kanske) och installerar en klient på rpin. Sen deklarerar du hur du vill att saker ska se ut och så pang bom ut med ändringar så hamnar dom på din rpi. Något omständigt om du bara har en rpi kanske....

Det borde väl inte vara några problem att montera en nfs-share på din rpi

Permalänk
Medlem

VScode?

Ett snyggt och lättanvänt IDE med många plugins för fjärranslutning, tex samba eller SSH.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hade kört git jag med.

En CI/CD pipeline kan sköta så att varje gång du pushar så skjuts den senaste versionen ut automatiskt till din rpi.

Permalänk
Medlem

Råkade ha denna tab uppe från att jag kolla upp nåt nyligen och den kanske hjälper med några exempel.
https://blog.urfix.com/25-ssh-commands-tricks/

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, Visual studio code är väl (som vanligt numera) bland det smidigaste.