Permalänk
Medlem

Överklocka minnerna

Tänkte över klocka minnet det är DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance tänkte prova 2933 Mhz kör med xmp profil i bios och då tror jag spänningen ligger på 1.2 volt, om jag drar upp dom till 2933 utan att ändra spänningen vill den inte boota upp. Så jag antar att jag bör höja till typ..1,3V? Är det riskabelt?

Permalänk
Medlem

Finns alltid risker med överklocka. Sedan kan det vara fler anledningar till att den inte startar, 2666 till 2933 med samma timings? Kan också vara en orsak.

Istället för att göra såna hopp med samma timings så hade nog jag stängt av xmp och kört manuell volt, (det som nu är original för dina minnen) satt slappare timings, ökat MHz ett snäpp och sett om det startar ÖHT, ingen boot? Testa släpp timings mer, still no go, testa ge mer volt. Minnen är knepigt, tidskrävande och roligt när man får till det.

https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/master/DDR4%...

Denna följde jag för att lära mig lite när jag skulle testa. Kanske finns något där du kan ha nytta av

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Finns alltid risker med överklocka. Sedan kan det vara fler anledningar till att den inte startar, 2666 till 2933 med samma timings? Kan också vara en orsak.

Istället för att göra såna hopp med samma timings så hade nog jag stängt av xmp och kört manuell volt, (det som nu är original för dina minnen) satt slappare timings, ökat MHz ett snäpp och sett om det startar ÖHT, ingen boot? Testa släpp timings mer, still no go, testa ge mer volt. Minnen är knepigt, tidskrävande och roligt när man får till det

Tack Jag kom på när jag skrev tråden att timnings var oändrat ifrån xmp inställningen (den ändrar läser av stickorna och kör minnets egna inställningar) det kan ju vara osaken precis som du nämner.
2933 Mhz varianten av mina minnen körs i 1,35V så antar att det krävs lite mer kräm än 1,2V men man vill inte bränna nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Tack Jag kom på när jag skrev tråden att timnings var oändrat ifrån xmp inställningen (den ändrar läser av stickorna och kör minnets egna inställningar) det kan ju vara osaken precis som du nämner.
2933 Mhz varianten av mina minnen körs i 1,35V så antar att det krävs lite mer kräm än 1,2V men man vill inte bränna nått

Perfekt att 1.35 körs! Då vet du med säkerhet att det bara är att ställa upp den till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Tänkte över klocka minnet det är DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance tänkte prova 2933 Mhz kör med xmp profil i bios och då tror jag spänningen ligger på 1.2 volt, om jag drar upp dom till 2933 utan att ändra spänningen vill den inte boota upp. Så jag antar att jag bör höja till typ..1,3V? Är det riskabelt?

Man bränner inga DDR4 till desktop förrän du börjar närma dig 2 volt. Med normal luftcirkulation i chassiet är det inga problem att ha 1.55v dygnet runt. Du kan fint sätta 1.4 volt om du så vill det, utan att mista sömn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Man bränner inga DDR4 till desktop förrän du börjar närma dig 2 volt. Med normal luftcirkulation i chassiet är det inga problem att ha 1.55v dygnet runt. Du kan fint sätta 1.4 volt om du så vill det, utan att mista sömn.

skulle jag sätta 1.365 så kommer jag inte ens in i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

skulle jag sätta 1.365 så kommer jag inte ens in i bios

Det beror på moderkortet, inte dina minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det beror på moderkortet, inte dina minnen

Testade minnen i en polares rig, över 1.36 vill dem ej. 🤷‍♂️ Annat moderkort. Undertiden hade jag hans minnen (vi hade tänkt byta) dessa kunde köra 1.4 utan problem.

Inga problem att få upp dem till 3800mhz (till slut..) med hyfsade timing. Men rörs volten mer bootar det inte, oavsett inställningar. Värme, är ej problemet. Testades när drt var vinter (för att utesluta), med 8 grader i rummet och 3000rpm som skickade luft över dom var det samma visa.. 👌

Det enda jag vill framföra är att det är dumt att bara skicka på volt utan att det behövs, och utan att veta om det ens är stabilt för att "DDR4 klarar det"