Irriterad på ny trend med TV-reklam

Permalänk
Medlem

Irriterad på ny trend med TV-reklam

Detta otyg verkar ha kommit hit från USA (såklart), reklamens förlovade land.

Jag talar om grejen med att inför varje reklamavbrott ha en lång sekvens "Efter pausen!" med klipp från resten av programmet... och sedan efter reklamen kommer en "Detta har hänt!" som om tittarna är totalt dementa och har glömt allting på några minuter.

På ett avsnitt som på pappret ska ta typ 45 min så är det kanske 10 min reklam och 3-4 minuter sådant här... det är ren utfyllnad såklart, för att det är billigare att bara klippa ihop redan inspelat material än att spela in mer.

Jag föreställer mig att jänkare som ju är vana vid reklamavbrott var 3:e minut måste ha sådant här för att inte bli totalt förvirrade och behöva använda hjärnan där de sitter i sina fåtöljer med mugghållare och utfällbara benstöd, men måste vi också dras med detta nu?

*Slut på dagens raljerande*

/hulle.

Permalänk
Proffsmoddare

Finns ju en anledning till att varför vanlig tv är döende, om vi säger så.

Permalänk
Medlem

Japp, dessutom väldigt mycket dramatiska klipphängare som senare visar sig vara lösryckta ur sitt sammanhang och inte alls så dramatiska som det framstod.

Permalänk
Medlem

Har inte tittat på "vanlig" TV på vad, 8 år?

Kul att höra att det går åt rätt håll på den fronten.

Finns andra saker att klaga på för oss som streamar mycket; Netfix + Amazon Prime + DisneyPlus + HBO Nordic = jävla massa pengar

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att i amerikanska hem står TVn ofta på hela tiden, som en sorts bakgrundsbrus. Sedan är dom oerhört vana vid reklam, när reklampausen går igång ser man ser i ögonen på dom hur hjärnan går ner i standby-läge. Måste väckas/bootas igen efter pausen.

Du tittar för mycket på TVn, alltså i meningen att du ger den för mycket uppmärksamhet. Man kan iofs titta på TVn hur mycket som helst men då bör den vara avstängd. Om den ändå är påslagen, dra ner ljudet till noll. Lugnast så.

TVn är grymt bra på att dra åt sig din uppmärksamhet, rätt dålig på att ge dig något vettigt för all den uppmärksamheten.

Slängde ut TVn för många herrans år sedan.

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle va i stil med amerikanska reklamerna där de är ett steg ifrån att ropa "KÖP KÖP KÖP!...." i 3 minuter.
Sen finns det fina med IPTV där man kan komma halvvägs in i programmet och starta det från början för att spola förbi reklamen

Permalänk
Medlem

Har som tur är inte upplevt detta allt för mycket. Kanske tittar jag inte tillräckligt mycket på TV. En sak som dock brukar störa mig är när det mitt i program kommer in skyltar för att berätta om något helt annat program.

Permalänk
Medlem

Japp, otroligt irriterande.

Eller alla True-crime dokumentärer nu på netflix där första 2 episoderna bara går åt att intervjua människor som egentligen är helt orelevanta och kanske bara journalister i hela episoden eller för att prata om exempelvis hotellet där det utspelar sig i 3 episoder, när hela true-crime dokumentären är kanske 4-6 episoder.

En annan sak jag stör mig på är public service avgiften på 1400kr per person i hushållet nu. Men du kan inte ens se gamla säsonger av "mästarnas mästare", gamla avsnitt av "Vem Vet Mest" som precis försvann är helt borta med och ersatt med det fantastiskt värdelösa programmet "Muren" (jag är tro det eller ej 24, inte 72).

Betala 2800kr om året i skatt / avgift för public service som är dyrare än Netflix & Viaplay tillsammans, och så får du inte ens kolla på gamla program.

Permalänk
Medlem

Jag såg serien Luther, där avslutas varje avsnitt med "i nästa avsnitt". Så var man inte snabb som fan på att stänga av så blev man spoilad på vad som skulle hända i nästa avsnitt.

Men den här trenden har spridit sig till YouTube också. Flera som jag tittar på dagligen har börjat lägga in ett segment där första klippen i videon är något som kommer hända senare, och då pratar vi videos på 10 min. Så videon börjar kanske med att man får se slutet på ett segment på 1-2 min, detta är fullkomligt idiotiskt och verkar från vad jag läst varit en trend från folk som skapade videos till fortnite. Var väl enda sättet att hålla kvar alla 11-åringar med ADHD längre än 30 sek på varje YouTube-video.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Japp, dessutom väldigt mycket dramatiska klipphängare som senare visar sig vara lösryckta ur sitt sammanhang och inte alls så dramatiska som det framstod.

Ett klassiskt exempel för mig är Ice Road Rescue, ett program jag älskat kolla ännu mer under senaste åren bara för det är så enkel "feel good TV", men herreGUD vad det ska vara överdramatiserat. Som allt som har med bärgning nu egentligen, Outback truckers om lastbilschaufförerna i Australianska boogies var nog det som minst dramatiserat.

Till och med introt ska vara chockerande och visa scener på när en lastbil i Norge faller ner för en klippa med bärgaren - det här är aldrig ens med i programmet och är ett 10 år gammalt klipp... https://www.youtube.com/watch?v=hiCXtyx8LRM

Det är ett program om skickliga bärgare i fantastisk natur och omgivning, varför inte låta det handla om det..

Permalänk
Medlem

Det är verkligen en utmaning att försöka slippa reklam idag.

Tack o lov så fungerar reklamblockerare på de flesta sidorna inklusive Youtube.

Men ute i verkliga livet finns ingen sådan funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men den här trenden har spridit sig till YouTube också. Flera som jag tittar på dagligen har börjat lägga in ett segment där första klippen i videon är något som kommer hända senare, och då pratar vi videos på 10 min.

Tack och lov inte i nåt jag kollar på. Men mina intressen är kanske för smala för att såna videor ska drabbas av denna pest.

Har du nåt exempel på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men den här trenden har spridit sig till YouTube också. Flera som jag tittar på dagligen har börjat lägga in ett segment där första klippen i videon är något som kommer hända senare, och då pratar vi videos på 10 min. Så videon börjar kanske med att man får se slutet på ett segment på 1-2 min, detta är fullkomligt idiotiskt och verkar från vad jag läst varit en trend från folk som skapade videos till fortnite. Var väl enda sättet att hålla kvar alla 11-åringar med ADHD längre än 30 sek på varje YouTube-video.

Detta har jag också sett!

Det är vidrigt.

Jag har ett ännu värre exempel.... filmtrailers. Vi snackar alltså om en trailer på typ 2 min som ju just SKA visa lite spännande höjdpunkter från en kommande film för att man ska bli intresserad (sen kan man diskutera om trailers har för mycket spoilers någon annanstans), men nu är det fanimig trailers FÖR en trailer FÖRE trailern... Alltså ett typ 10 s klipp som visar höjdpunkterna ur TRAILERN före trailern... men... jag tror jag blir dement.

Permalänk
Medlem

Sjukt irriterande, men det känns mest som det gäller vissa typer av program, vad som brukar kallas för scripted reality TV typ husprogram, bachelor och liknande. Det är dock inget nytt fenomen, som den tio år gamla sketchen nedan visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sjukt irriterande, men det känns mest som det gäller vissa typer av program, vad som brukar kallas för scripted reality TV typ husprogram, bachelor och liknande. Det är dock inget nytt fenomen, som den tio år gamla sketchen nedan visar.

Den jag nyss klistrade in i tråden några inlägg högre upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den jag nyss klistrade in i tråden några inlägg högre upp...

Ah, missade det då jag inte kände igen bilden. Bra program i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tack och lov inte i nåt jag kollar på. Men mina intressen är kanske för smala för att såna videor ska drabbas av denna pest.

Har du nåt exempel på detta?

Pestily (Espace from Tarkov) och även Summit1G har kört på detta vis. Har slutat med att jag i princip inte tittar på deras videos längre.

Klassiskt exempel: https://youtu.be/Sd3vuwpsG6I

Första 10 sekunderna avslöjer vad som kommer hända nästkommande 2 minuter. Helt efterblivet sätt att redigera på.. Jag känner direkt "Varför ska jag fortsätta titta" när intromusiken spelas

Permalänk
Snusfri

Har inte kollat på tv sedan 2007, då Sverige spelade mot Danmark och hulliganen sprang in på plan.

Så underbart att slippa all reklam och annat mög.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om hur irriterande thumbnails och beskrivningar alla streamingtjänster har, de spoilar saker till höger och vänster.

HBI spoilade The long Night i sin beskrivning, jag listade ut på 1 s vem som skulle döda Night King (dock var serien så fucking dålig nu så orka bry sig xD)

Men även Netflix har spoilat sjukt många avsnitt med bilderna, karaktärer som i bilden är fastbundna och tillfångatagna när de inte var det i avsnittet innan. Hände i Casa De Papel på netflix i S2 bl.a.

Permalänk
Medlem

Tycker även att "detta har hänt " kan avslöja vilka plotpoints som kommer att avhandlas i avsnittet. Brukar försöka spola förbi det isåfall

Permalänk
Medlem

Det där med att börja med slutet har ju blivit legio i bpde filmer och serier. Får krupp när en film börjar mitt i en dramatisk upplösning för att 2 min senare proklamera '5 år tidigare' och därefter börja bygga storyn. Folk, läs ADHD- och instant gratificationgenerationen, har väl så kort attentionspan att deras hjärnor måste agnas med sådana trix.
</rant>
Denna tråden passar kanske bättre i gubbgnällstråden 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag talar om grejen med att inför varje reklamavbrott ha en lång sekvens "Efter pausen!" med klipp från resten av programmet... och sedan efter reklamen kommer en "Detta har hänt!" som om tittarna är totalt dementa och har glömt allting på några minuter.

Säger bara "P3 Dokumentär".

10 2 minuter faktiskt innehåll
20 4 minuter musik
30 30 sekunders recap om vad som har hänt hittills
40 goto 10

Sjukt frustrerande när 15-20 minuters innehåll tar 1 timma.
Lyssnar mycket på radio i jobbet, och numera spenderas nog 1/4 av all tid med att göra reklam för vad som händer på de andra kanalerna (inklusive SVT).
Ja, jag förstår att SVT har spenderat mina skattepengar på ytterligare en dramaserie om tonårsångest.
Men måste verkligen varenda program på SR ta upp vad som hände i senaste avsnittet?

Permalänk
Medlem

Har slutat att helt titta på dessa skräpkanaler.

Varför betala dyrt för att ha tv-kanaler och sedan sitta och titta på massa reklam. Nej, betalar jag för något så skall det vara reklamfritt. Har skruvat ned parabolen och slängt den tillsammans med kortboxen. Aldrig mer reklam-tv i mitt hushåll!

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet med reklam genom spela in det jag vill se med Tivo-boxen.
Sen är det bara att snabbspola när reklamen kommer.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att alla kanaler sen många år kör med: Programmet presenteras av *random skit, Tittaren förstår ju inte att det är reklam utan, det är företaget som presenterar och visar det man tittar på eller hur?

Passar på att fråga, På min LG C9 tv så när man drar igång något på youtube så har det blivit extremt mycket reklam, nästan 2 snuttar varje klipp, Finns det något sätt att få in en blockad mot detta? Börjar gå mig på nerverna.

Permalänk
Medlem

"programmet presenteras av..." är riktigt irriterande eftersom de numera lägger in den slingan både när reklamen börjar och slutar och man vet fan inte var man är när man sätter på kanalen. Och majoriteten av all reklam är så otroligt fantasilös och intelligensbefriad, det krävs tydligen inte mycket för att driva en reklambyrå. Men man kan ju alltid zappa vilket jag också gör.

Men jag kan ju tipsa om en bra programserie på svtplay, helt utan reklam:

https://www.svtplay.se/kampen-mot-terrorism

Är man intresserad av ny och framtida teknik så gillar man nog det här. Och en liten spoiler: i avsnitt 3 dyker silversurfaren (nästan) upp.

Permalänk
Medlem

Det jag tittar på tv brukar jag låta min tvheadend-server spela in, så reklamen går att snabbspola. Det är verkligen för mycket reklam och extra frustrerande är reklamen för andra program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men den här trenden har spridit sig till YouTube också. Flera som jag tittar på dagligen har börjat lägga in ett segment där första klippen i videon är något som kommer hända senare...

Det är sånt här som har förvandlat mig till ett adhd-barn själv. Ser det mesta i x1.5 eller x2 och hoppar 15 - 20% in i videon direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Jag stör mig på att alla kanaler sen många år kör med: Programmet presenteras av *random skit, Tittaren förstår ju inte att det är reklam utan, det är företaget som presenterar och visar det man tittar på eller hur?

Passar på att fråga, På min LG C9 tv så när man drar igång något på youtube så har det blivit extremt mycket reklam, nästan 2 snuttar varje klipp, Finns det något sätt att få in en blockad mot detta? Börjar gå mig på nerverna.

Det finns alternativa appar för Android TV men LG kör ju något eget så enda sättet är att betala för YouTube premium eller fixa en adblocker i nätverket som kan dekryptera HTTPS trafik för att göra content filtering. Google har dock regional prissättning så med VPN kan man köpa YT premium för <20kr/månad i exempelvis Indien.