Ny arbetstelefon: Samsung Galaxy S21 eller iPhone 12 (standard)

Permalänk
Medlem

Ny arbetstelefon: Samsung Galaxy S21 eller iPhone 12 (standard)

Kommer få en ny arbetstelefon inom en snar framtid och står och väljer mellan dessa två. Just nu har jag privat en Galaxy S10e som jag är riktigt nöjd med. Har kört Android de senaste 5-6 åren och jag känner mig van vid android/google-miljön.
Är det dumt att helt plötsligt hoppa på iPhone när resten av ens miljö är google? Och rent krasst, vilken telefon är egentligen bäst? Jag vet att för ett gäng år sedan så var det ganska krångligt att köra Ios om man hade windows och android i övrigt, men går det mer smärtfritt att synka nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att iphone är bäst, men i ärlighetens namn är det nog för att det är det jag är van vid. Jag kan liksom iphone, och gillar layouten som apple har.

Vidare så skulle jag nog stanna i android om jag var du. Du kan ju bara logga in med ditt google-konto så synkas allt på jobbtelefonen.

Eller så kan du se det som en möjlighet att uppleva något nytt

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra på mobilen? Svara och läsa mail, surfa på någon websida och ringa ett och annat samtal? Både telefonerna du nämner klarar det. Och den största bristen är enligt mig densamma att de kunde vara lite större.

När det gäller jobbmobiler så är det att få den att synka med AD och automatik hämta information. Så om en kollega byter sitt foto, adress eller whatever så ska det automatisk komma in i telefonens adressbok. Jag tycker detta inte fungerar felfritt där jag är, men det beror nog på hur företaget har valt för lösning så att samma foto hamnar överallt. (teams, mail etc)

Det är just detta som jag ser som ett problem på företagsmobiler för de som ej använder unika företagsappar. Annars hade jag själv valt raka motsatsen till vad jag har privat för jag gillar att lära mig nytt. Vissa är raka motsatsen och då är såklart samma av allt bra.
*edit*
Ur företagsperspektiv så hade jag om företaget inte är jättestort kört med samma typ av mobil till alla. Detta då det oftast skapar minst problem, om t.ex. det strular med adressboksynkningen. Fler lösningar ökar risken för problem och de kan ej fråga varandra.

Permalänk
Medlem

Android är det bättre valet.

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad ska du göra på mobilen? Svara och läsa mail, surfa på någon websida och ringa ett och annat samtal? Både telefonerna du nämner klarar det. Och den största bristen är enligt mig densamma att de kunde vara lite större.

När det gäller jobbmobiler så är det att få den att synka med AD och automatik hämta information. Så om en kollega byter sitt foto, adress eller whatever så ska det automatisk komma in i telefonens adressbok. Jag tycker detta inte fungerar felfritt där jag är, men det beror nog på hur företaget har valt för lösning så att samma foto hamnar överallt. (teams, mail etc)

Det är just detta som jag ser som ett problem på företagsmobiler för de som ej använder unika företagsappar. Annars hade jag själv valt raka motsatsen till vad jag har privat för jag gillar att lära mig nytt. Vissa är raka motsatsen och då är såklart samma av allt bra.
*edit*
Ur företagsperspektiv så hade jag om företaget inte är jättestort kört med samma typ av mobil till alla. Detta då det oftast skapar minst problem, om t.ex. det strular med adressboksynkningen. Fler lösningar ökar risken för problem och de kan ej fråga varandra.

Det känns ganska vanligt att större arbetsgivare vill erbjuda lite olika alternativ till sina anställda. Om en anställd är van vid Android är det inte otippat att personen helst fortsätter med det, speciellt om det kanske är någon som inte är så intresserad av att testa annat och lära sig nya funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det känns ganska vanligt att större arbetsgivare vill erbjuda lite olika alternativ till sina anställda. Om en anställd är van vid Android är det inte otippat att personen helst fortsätter med det, speciellt om det kanske är någon som inte är så intresserad av att testa annat och lära sig nya funktioner.

Ja det finns många argument till olika saker.
Jag tillhör en av de som all datorstrul, telefonstrul och liknande får tidrapporternas på en aktivitet som heter uttag kompledighet. Och då finns det fördelar med att välja den mobilen som man anser krånglar minst, där ens egen vana med operativsystem påverkar.
På företaget jag är på så har alla tekniker Android, några chefer iPhone och den som har minst krångel är teknikerna. Men det är liten skillnad på teknisk kunskap mellan oss seniora systemutvecklare och chefer så det går inte dra några slutsatser kring något.

Jag kan tänka mig på ett företag där nästa alla har en viss mobil vilken den än må vara, så lär denna mobil vara vältestat emot företagets lösningar och det finns fördel med att inte vara den enda på hela företaget som har en iPhone eller Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Android är det bättre valet.

Varför då?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på samsung s21 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Kommer få en ny arbetstelefon inom en snar framtid och står och väljer mellan dessa två. Just nu har jag privat en Galaxy S10e som jag är riktigt nöjd med. Har kört Android de senaste 5-6 åren och jag känner mig van vid android/google-miljön.
Är det dumt att helt plötsligt hoppa på iPhone när resten av ens miljö är google? Och rent krasst, vilken telefon är egentligen bäst? Jag vet att för ett gäng år sedan så var det ganska krångligt att köra Ios om man hade windows och android i övrigt, men går det mer smärtfritt att synka nu för tiden?

Vilken som är bäst beror på dina behov. Utan att ha någon kunskap om telefoner i allmänhet (använt iPhone i tio år) så tror jag de är ganska jämbördiga. Kläm och känn?
Sen har inte jag något behov att synca telefonen till datorn utan allt skickas till molnet för backup, men visst för tio år sedan när jag ville ha mer kontroll då var det krångligt. De få gånger jag behöver få över bilder till datorn så går det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ska du använda jobbelefonen privat? Annars spelar ju inte byte av miljö så stor roll. Ska du köra båda hade jag gått på iPhone, alltid kul att se vad det andra lägret har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allesammans! Det lutar mot S21:an

Skrivet av Chibariku:

Ska du använda jobbelefonen privat? Annars spelar ju inte byte av miljö så stor roll. Ska du köra båda hade jag gått på iPhone, alltid kul att se vad det andra lägret har att erbjuda.

Tanken är att bara behöva ha en telefon, så både privat och jobb med andra ord. Ja, jag är ju lite sugen på att se om gräset är grönare på andra sidan, men chefen påpekade precis att de haft lite problem med synkning när det gäller iOS. Och det sista jag vill ha är en massa strul. Det blir nog en S21 i "Phanton Violet". Eller lila, som chefen säger.

Permalänk
Medlem

Jag fick till slut en Samsung förra året efter att ha haft Iphone som jobbtelefon i många år, och det var ett stort lyft för mig. Knox fungerar rätt bra på att separera jobbgrejer från privata, jag har exempelvis två Outlook, två MS Authenticator och liknande som är helt separata. Vet dock inte hur det funkar på Iphone för jag har aldrig haft de till något privat, men det känns inte som om de har riktigt samma möjligheter. AD-integrationen funkar utmärkt. Vår telefoni går via Teams och det funkar också utan problem, exempelvis kommer Teams-samtal upp i bilens handsfree som ett vanligt samtal, pausar musiken och så. Ta nu inte det som att allt funkar perfekt, det gör det inte, men mycket bättre än jag förväntade mig.

Annars är det ju en smaksak väldigt mycket. Jag känner mig sjukt begränsad av Iphone och hade inte klarat av att ha det som enda telefon. Som dedikerad jobbtelefon funkade de helt ok dock, men det var ett väldigt tjat om AppleID och så hela tiden.

Permalänk
Medlem

Android är väl egentligen bättre, men själv trivs jag bättre med mjukvaran som iPhone erbjuder

Permalänk
Medlem

Jag valde en iPhone som jobbtelefon. Har haft Androidlurar privat några år nu och är trött på det.

Egentligen så är det ingen skillnad vid vanligt vardagligt användande, som t.ex. mail, sms eller samtal. Då har det absolut noll betydelse om det är iOS eller android.