Ingen bild ny dator 5950X Asus Dark Hero

Permalänk
Medlem

Ingen bild ny dator 5950X Asus Dark Hero

Hej

Har köpt en ny dator förra året. Brukar ha datorn på så blev förvånad att den startat om sig
när jag kom hem idag. Kom tillbaka efter en stund och då var det svart skärm och ingen bild/signal alls (varken via TV eller skärm).
Har prövat följande :

Ta ut NVMe SSD
Byta grafikkort till AMD 970
Resetat BIOS och bytt BIOS med knapparna bak på moderkortet

Prövade 3080 grafikkortet i gamla datorn bootar fint.

Får nu felkod 90 efter uppstart.

G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL14 Ripjaws
ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
AMD 5950X
Asus TUF Nvidia RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hm, jag kan minnas helt fel utifrån mina något liknande felsökningar historiskt.
Men spontant utan att veta mer än det du prövat ovan redan; har du felsökt minnena och sett till att de sitter ordentligt? Prövat med 1 sticka i, 2 stickor i osv.

Du skrev att du resetat bios redan, men kika en vända för säkerhets skull så inget verkar vara knas med XMP-profilen för minnena eller att du har någon överklockning igång på minnen/cpun eller liknande.

Några av de grejer som varit boven för mig i olika felkodssammanhang.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Error 90 verkar vara fel under boot:
"90 - Boot Device Selection (BDS) phase is started"
Tyvärr verkar det som att moderkortet kan vara trasigt.
Och än värre, en del rapporterar att även CPU'n har rykt =/

Permalänk
Medlem

RIP.
Gäller garanti för CPU om moderkortet dödar den (eller vice versa)?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Kommer inte in i BIOS alls ska kika på cpu / minnen ikväll. Har inte överklockat något förutom satt minnena för spec de köptes för.

Permalänk
Medlem

Har nu prövat:

Prövat koppla till tvn och skärmen på datorn med olika kablar.
Ta bort processorn rengjort och ny kylpasta såg inget konstigt på processorn.
Tagit ut c2032 batteriet på moderkortet.
Tagit ut alla minnen och prövat med ett st annat minne.
Safe Boot för BIOS start med knappen på moderkortet
Ta ut NVMe SSD, vanlig SSD, vanlig HDD.
Byta grafikkort till AMD 970
Resetat BIOS och bytt BIOS med knapparna bak på moderkortet

Prövade 3080 grafikkortet i gamla datorn bootar fint.

Går igenom följande meddelande när jag startar upp:

14 Pre-memory CPU initialization is started
15 Pre-memory System Agent initialization is started
C8
36 CPU post-memory initialization
39 Post-Memory System Agent initialization is started
90 Boot Device Selection (BDS) phase is started

Stannar sedan upp på 90 och händer inget mer.
Inga pip eller något annat lyser gult för att sedan lysa vitt under nummerna.
Ingen bildsignal överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Du har ju provat allt utom att byta CPU och mobo så det är ganska safe to say att felet ligger hos någon av dem, men det hade du nog redan räknat ut. Såvida inte nätaggregatet lagt av, men då borde det nog inte bli samma hängning vid debugkod varenda gång tänker jag, utan något mer slumpartat eller att det inte startar öht. Men kanske tänker fel. Låter tyvärr som att du har en RMA framför dig.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd

Inget att hoppas på men någon skrev att prova: "I've read that sometimes that code comes up from a bad wakeup from sleep mode and the solution is to turn of the computer and power supply, disconnect and turn it back on." (stäng ned PC och strömbrytaren på nätagg, dra ur strömkabel ur vägg inkopplad till nätagg och vänta 10 minuter och koppla in sen igen)

Har du rejäl röta så är det det. Jag har sett väldigt konstiga beteenden hos vissa nätagg så kan vara något värt att prova trots allt.

Har du haft möjlighet att prova med en annan hårddisk vare sig det är HDD, SSD eller NVme? Läste i samma tråd ( https://linustechtips.com/topic/1181619-asus-rog-strix-x570-e... ) att det kan bero på korrupt Windows.

Har du då möjlighet att prova med annan enhet som har Windows redan installerat?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har kopplat ut HDD men borde väl få bild på skärmen utan HDD eller?
Har dragit ur sladden ur nättagget ska fortsätta imorgon.
Ska pröva med SSD från gamla datorn med win10 installerat imorgon också.

Permalänk
Medlem

Har prövat med SSD med win10 installerat från gamla datorn ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Skicka in moderkortet det fungerade utan problem tydligen, Inet trodde det var processorn.