Arctic släpper RGB-fläktar med semi-passiv drift

Permalänk
Melding Plague

Arctic släpper RGB-fläktar med semi-passiv drift

Den kulörta duon är byggd för enkel sammankoppling och kan ställas in att stå helt stilla när kylbehoven är låga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade glömt bort Arctic i flera år fram till några år sedan, har sen dess bytt ut alla mina chassifläktar till deras, billiga och deras PWM-fläktar är riktigt tysta.

Permalänk
Medlem

Sjukt prisvärda även dessa! tummenupp

Permalänk
Medlem

Jag har deras 140mm fläktar till tornradiatorn, fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Arctic släppte nyligen en p12 slim så fortsätter med p14 slim så blir det väldigt intressant.

När jag läste på om gamla p12 så klagade en del på tjutande resonanser vid vissa varvtal så de borde ha gjort mer än att bara ha lagt till rgb för att detta ska bli riktigt bra.

Permalänk

Alla fläktar i datorn går ju att ställa in så dom stannar under en viss temperatur oavsett märke och modell på föäktarna.
Varför krångla till det med styrkretsar på fläktarna?

Permalänk
Medlem

Inte hängt med i fläktsvängen på ett tag men fnissade lite åt att den hette P12 ihop men full blown RGB belysning..

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Inte hängt med i fläktsvängen på ett tag men fnissade lite åt att den hette P12 ihop men full blown RGB belysning..

Good catch!

Permalänk
Medlem

Va bra, rgb, performance och rätt pris. En triangle som ofta inte nås. Bara hoppas de funkar lika bra eller bättre än P serien och komma i 140 mm utförandet. Snyggt gjort Artic.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Som sagt P14 slim vore en dröm.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite uppfinningsrikedom.
Dock bör väl denna funktion förkorta fläktens livslängd, då start & stop sliter mer än konstant drift?
Man ökar ju trots allt antalet uppstartningscykler markant.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade en fläkt som en dag blev helpassiv!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Alla fläktar stannar när de får för låg spänning eller för låg % PWM-signal. Sen startar de igen när man kommer över tröskelvärdet för start igen (på PWM-fläktar ofta rätt lågt). Så jag ser inte någon egentlig nyhet med de här? Jag har kört fläktkurvor som stänger av fläktarna och startar dem igen vid behov i åratal. Det är snarare så att det kan finnas BIOS-begränsningar i hur lågt man kan ställa fläkthastigheten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Alla fläktar i datorn går ju att ställa in så dom stannar under en viss temperatur oavsett märke och modell på föäktarna.
Varför krångla till det med styrkretsar på fläktarna?

Förmodligen för att inte alla fläktstyrningar låter en ställa in en fläktkurva på det sättet. Har personligen sett detta.

Skrivet av Hugashaka:

Trevligt med lite uppfinningsrikedom.
Dock bör väl denna funktion förkorta fläktens livslängd, då start & stop sliter mer än konstant drift?
Man ökar ju trots allt antalet uppstartningscykler markant.

Jag räknar med att Arctic har tagit höjd för detta när de satt upp sina garantivillkor.

Sedan vet jag inte om Arctic gör detta, men de har en möjlighet genom att de själva styr över start/stop i själva fläkten, så att de därför skulle kunna helt enkelt begränsa antalet start/stopp-cykler, så att t.ex. en fläkt inte får stoppa efter mindre än kanske några minuters drifttid. Ytterligare en fördel med att fläkttillverkaren själv får styra över hur ofta fläkten stoppar med en sån här styrelektronik.

Cool funktion hur som helst, oklart hur praktiskt det är för att få ner ljudnivå, då en fläkt som går väldigt långsamt inte låter särskilt mycket alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Alla fläktar stannar när de får för låg spänning eller för låg % PWM-signal. Sen startar de igen när man kommer över tröskelvärdet för start igen (på PWM-fläktar ofta rätt lågt). ...

Mike Chin, som tidigare drev Silent PC Review, brukade kolla lägsta varvtal för alla fläktar han testade.
Visade bland annat att man kan dra ner varvtalet (drivspänningen) ganska rejält för en fläkt som snurrar, men det krävs sedan mer kräm för att starta den igen efter stopp. De flesta fläktar brukade ha undre gräns vid storleksordningen 20% av max varvtal.

Om Arctic lyckats designa en fläkt som faktiskt går att starta och köra på så lite som 11% PWM-effekt så är det den funktionen man ska trycka på, men jag misstänker att praktiska tester kommer visa att det behövs mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Mike Chin, som tidigare drev Silent PC Review, brukade kolla lägsta varvtal för alla fläktar han testade.
Visade bland annat att man kan dra ner varvtalet (drivspänningen) ganska rejält för en fläkt som snurrar, men det krävs sedan mer kräm för att starta den igen efter stopp. De flesta fläktar brukade ha undre gräns vid storleksordningen 20% av max varvtal.

Om Arctic lyckats designa en fläkt som faktiskt går att starta och köra på så lite som 11% PWM-effekt så är det den funktionen man ska trycka på, men jag misstänker att praktiska tester kommer visa att det behövs mer.

Bra skrivet! Jag tycker att riktigt låga RPM vore en mer värdefull funktion än 0% RPM.

Permalänk
Medlem

Kan inte motstå att ställa frågan...
Om fläkten står stilla, vad är det då som låter som högt som 0db? Varför är den inte helt tyst?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den....

Meeen,en fläkt som står helt stilla fyller ju inte sin funktion,ja förutom att kunna lysa då.

Hade hellre sett att den kunde köras på väldigt låga varvtal🙂
För är det något som "stör" mig är den semipassiva fläkt funktionen på grafikkortet,då den plötsligt startar när gpu,n är nog varm..

Permalänk
Avstängd

Vet inte varför man ska hålla på att köpa nu en ny sak de kommer med.
Bara att ställa i bios. De som har fläkt stopp och sätta en kurva där. Sen använder ju jag aldrig detta sätt. För under 600 RPM så är ju fläktar död tysta en då om man har bra fläktar. Gå inte på alla försöka till att sälja.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

En f18 slim eller bbw vore drömmen men undrar hur hållbarheten och evntuella underhållningskostnader blir 🤪

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

Är ju egentligen helt ointressant om de kan vara passiva då det enda som låter är oljudet under vissa varvtal med deras nuvarande fläktar

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Snart bli av med mina alldeles för dyra Lian Li Uni fläktar för prova dem här

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Trevligt med lite uppfinningsrikedom.
Dock bör väl denna funktion förkorta fläktens livslängd, då start & stop sliter mer än konstant drift?
Man ökar ju trots allt antalet uppstartningscykler markant.

Beroende på moderkort/fläktkontroller så går det ändå att stanna fläktar helt.

Om du har en temperaturreglerad fläktkurva som börjar på 0% så kommer fläkten stå still när temperaturen är tillräckligt låg.

Men säg exempelvis att du har från 60° ökar fläktkurvan med 3% per extra grad.

59° = 00%
60° = 03%
61° = 06%
62° = 09%
63° = 12%
64° = 15%
65° = 18%
66° = 21%
67° = 24%
68° = 27%
69° = 30%
osv....

Då kommer du vid vissa temperaturer ha en fläktkurva som är på mer än 0% och lägre än 20%
(Exakt hur mycket som krävs för att starta fläkten kan skilja mellan olika modeller)
Att du har ett mellanläge där fläkten får någon spänning/signal men att det är för lågt för att spinna igång den.
Att den "drar" men för lite för att gå igång

Analogi:
Tänk att du stannar bilen i uppförsbacke, sen lägger du i växel och slirar på kopplingen men du släpper inte ut kopplingen tillräckligt mycket för att köra upp för backen, du ligger bara kvar i dragläge.

Vad Artic gjort är att det satt ett undre tröskelvärde för att ignorera signalen när det bara räcker för "dragläge".
Detta bör alltså minska slitaget på fläkten om man har en fläktkurva där fläkten annars ibland "ligger i dragläge".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Kan inte motstå att ställa frågan...
Om fläkten står stilla, vad är det då som låter som högt som 0db? Varför är den inte helt tyst?

Vad har du tänkt ska vara lägre än noll (0) ?
Ska de vara på minus?
Noise-cancelling ?

delar borttagna /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad har du tänkt ska vara lägre än noll (0) ?
Ska de vara på minus?

Decibelskalan är en logaritmisk beskrivning av ljudtrycket. Total avsaknad av ljudtryck innebär en ljudnivå (i decibel) på minus oändligheten (*).
0 dB är principiellt valt som gränsvärdet för vad en normalhörande människa kan uppfatta.
Många med bra hörsel kan uppfatta ljudnivåer lägre än -10 dB.

(*) Ljudtrycket i dB fås av 10x(log([ljudtryck i W/m^2]). log(0) = - ∞

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Decibelskalan är en logaritmisk beskrivning av ljudtrycket. Total avsaknad av ljudtryck innebär en ljudnivå (i decibel) på minus oändligheten (*).
0 dB är principiellt valt som gränsvärdet för vad en normalhörande människa kan uppfatta.
Många med bra hörsel kan uppfatta ljudnivåer lägre än -10 dB.

(*) Ljudtrycket i dB fås av 10x(log([ljudtryck i W/m^2]). log(0) = - ∞

Hmmm

Tror ändå att "0 dB" fungerar bättre i marknadsföring än att trycka en förklaring liknande ditt inlägg på produktkartonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hmmm

Tror ändå att "0 dB" fungerar bättre i marknadsföring än att trycka en förklaring liknande ditt inlägg på produktkartonger.

Bra för marknadsföring ja, men det gör inte saken korrekt. Situationen är alltså att PR-gubbarna "måste" felaktigt säga 0db, och nördar kan skämta om det på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Bra för marknadsföring ja, men det gör inte saken korrekt. Situationen är alltså att PR-gubbarna "måste" felaktigt säga 0db, och nördar kan skämta om det på forum.

r/technicallythetruth

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Vad har du tänkt ska vara lägre än noll (0) ?
Ska de vara på minus?
Noise-cancelling ?

Noise-cancelling fläktar, sign me up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Noise-cancelling fläktar, sign me up!

Visst hade det varit coolt om man kunde haft en slags ljudanläggning, eller antiljudanläggning, där desto mer man höjer reglaget, desto tystare blir det.