Intels "Bleep" ska censurera röstchatt i realtid

Permalänk
Melding Plague

Intels "Bleep" ska censurera röstchatt i realtid

Mjukvaran Bleep använder sig av artificiell intelligens för att filtrera ut grovt språk, förolämpningar och kränkande ord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inget emot det, precis som jag inte har något emot text censur. MEN det gäller bara om det går att stänga av. Text censur som inte går att opt-out från är redan störande nog, detta har potential att vara alldeles sjukt störande.

Permalänk
Medlem

Kommer bli många roliga rubriker gissar jag.

Bra datainsamling för Intel också. Undrar hur mycket de kommer sälja samtalen för.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Häftig grej, så länge de inte bygger in
"Bleep analyserar ljud och samtal med hjälp av artificiell intelligens (AI) och filtrerar sedan bort ord och uttryck baserat på användarens val." + Orden AMD, Linus Torvalds och Apple.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Varför lägger de inte sina R&D-resurser på 7nm istället. Trams

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte ideen alls.
Tycker det är bättre alla får säga vad de vill så får man själv välja vad man vill lyssna på.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Föredetting

"Intel utvecklar mjukvara som stänger av röstchatt" skulle kunna vara en rubrik. Vad ska man med röstchatten till om man inte basunerar ut sina sexuella exploits med motspelarnas mödrar, liksom?

Skrivet av erssn:

Varför lägger de inte sina R&D-resurser på 7nm istället. Trams

Jag gissar (och det här är alltså en gissning från min sida, för att vara tydlig) att Intels kiselingenjörer inte pysslar med mjukvara för röstigenkänning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Lär bli intressant när vissa språk har vanliga ord som låter som "bannade" engelska ord. Förövrigt lär det ju enbart handla om engelska, och dessutom bara leda till mer kreativa sätt att säga samma sak på för att undkomma censuren.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling, sk banter är ju halva grejen med onlinespel.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Parmenides:

Tråkig utveckling, sk banter är ju halva grejen med onlinespel.

Jag tror inte Intel har för avsikt att störa den kamratliga grabbigheten i privata chattar, däremot kanske 12-åringar slipper höra att de bör begå självmord på grund av okunskap i ett spel eller någon annan personlig egenskap.

Personligen skulle jag behöva ytterligare ett filter, så att jag slipper höra medspelarnas besvikna suckar i chatten när jag misslyckas med de mest fundamentala manövrarna i CS t.ex.
"Disappointed sigh"-filter, Intel får betala mig för idén senare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Om det här går igenom kommer det sluta precis som med textcensur. Toxiska spelare lär säg att säga snarlika saker, precis som de lär sig vad som går genom textfiltret. Möjligtvis kan väl något sånt här vara användbart för intervjuer, där mindre tid skulle kunna slösas i postprod för gäster som är grova i mun.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Parmenides:

Tråkig utveckling, sk banter är ju halva grejen med onlinespel.

"Banter" är främsta anledningen till att jag inte tillåter vår grabb att spela Fortnite. Om du bidrar till den tycker jag att du bör tänka om.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Jag gillar inte ideen alls.
Tycker det är bättre alla får säga vad de vill så får man själv välja vad man vill lyssna på.

Hur menar du välja vad man vill lyssna på? Som att mutea andra spelare?

Permalänk
Avstängd

Om folk kunde bete sig som folk när de är online hade sådana här saker inte behövts. Men nu kan ju inte folk det så då blir det som det blir.

Permalänk

Jag är helt för yttrandefrihet och att folk får säga vad de vill i voice coms, det är var och ens val.
Men vad man inte kan kräva är att någon främmande människa i andra ändan ska behöva stå ut med vilken skit som helst, eller kräva att de ska "inte lyssna" bara.

Tänk t.ex. vad en tjej får utstå som spelar CoD.
Hur kan det inte vara en bra grej att den tjejen har möjligheten att censurera sexuella trakasserier, sexism och allmän jävlighet?

Ni som vill höra sånt, ni kan ju låta bli att aktivera den här funktionen.

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka på detta:

Svårt att få detta att fungera bra i verkligheten, då det blir för många falska positiva bleeps eller så blir det ju nästan ingen filtrering att tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Ni som vill höra sånt, ni kan ju låta bli att aktivera den här funktionen.

det finns något som heter mute, folk lär sig ganska snabbt att ingen lyssnar när dom inte får respons och därmed antigen ändrar sitt beteende eller slutar spela.. win-win.. sådan skit som auto censur är skit då folk hur lätt som helst kommer att ändra vilka ord som dom yttrar sig samtidigt som dom får deras åsikt framförd till mottagaren.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Selmalagerlöf:

det finns något som heter mute, folk lär sig ganska snabbt att ingen lyssnar när dom inte får respons och därmed antigen ändrar sitt beteende eller slutar spela.. win-win.. sådan skit som auto censur är skit då folk hur lätt som helst kommer att ändra vilka ord som dom yttrar sig samtidigt som dom får deras åsikt framförd till mottagaren.

Beror väl lite på tänker jag, det är ju inte som om folk kommer orka uppfinna kompletta nya vokabulär för att kunna kringgå enskilda lyssnares filter. Filter som de dessutom inte ser när de aktiveras på något sätt.
Det är ju inte som ett textfilter där avsändaren ser att han precis blivit censurerad.

Och mute:a kan man ju göra reaktivt, det är svårt att göra proaktivt. Än mindre om man är i en ny lobby varje spelomgång etc.

Är ingen personlig förespråkare av funktionen här alltså, är inget jag själv kommer att använda på något sätt. Men jag ser ju att den kan fylla ett gott syfte för vissa.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Varför inte ta det ett steg längre och sätta dödsstraff för folk som säger fel saker, för det kommer snart. Läskigt.

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

det finns något som heter mute, folk lär sig ganska snabbt att ingen lyssnar när dom inte får respons och därmed antigen ändrar sitt beteende eller slutar spela.. win-win.. sådan skit som auto censur är skit då folk hur lätt som helst kommer att ändra vilka ord som dom yttrar sig samtidigt som dom får deras åsikt framförd till mottagaren.

Men skadan är redan skedd när någon bett dig ta livet av dig eller annars önskar dig cancer.
Skillnaden med text-censur och den här typen av censur är att de inte på samma sätt kommer se att de censurerats, så de kommer ha lite svårare att lista ut hur de ska uttrycka sig istället för att få fram sitt budskap.

Förutsatt att man inte påtvingas censuren förstår jag inte vad du öht kan ha att förlora på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror inte Intel har för avsikt att störa den kamratliga grabbigheten i privata chattar, däremot kanske 12-åringar slipper höra att de bör begå självmord på grund av okunskap i ett spel eller någon annan personlig egenskap.

Personligen skulle jag behöva ytterligare ett filter, så att jag slipper höra medspelarnas besvikna suckar i chatten när jag misslyckas med de mest fundamentala manövrarna i CS t.ex.
"Disappointing sigh"-filter, Intel får betala mig för idén senare.

Jag är lite konspiratorisk och tror att spel och voip-plattformar kommer att implementera bleep-teknik över användarnivå på sikt. Det blir därmed en kulturförändring i hobbyn.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Intressant att "N-word" inte är inkluderat i "Racism and Xenophobia".

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Parmenides:

Jag är lite konspiratorisk och tror att spel och voip-plattformar kommer att implementera bleep-teknik över användarnivå på sikt. Det blir därmed en kulturförändring i hobbyn.

Du menar påtvingat som lyssnare eller t.o.m. att det inte ens går att sända till att börja med?
Låter lite väl heavy handed tänker jag. Det skulle jag heller inte vara förtjust i.

Jag tror garanterat att liknande teknik kommer att implementeras i t.ex. Discord eller individuella spel, Xbox och Playstation chattarna etc. dock. Så länge det är upp till mottagaren att stänga av och på ser jag inte som helst konstigheter med det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

"Intel utvecklar mjukvara som stänger av röstchatt" skulle kunna vara en rubrik. Vad ska man med röstchatten till om man inte basunerar ut sina sexuella exploits med motspelarnas mödrar, liksom?

Jag gissar (och det här är alltså en gissning från min sida, för att vara tydlig) att Intels kiselingenjörer inte pysslar med mjukvara för röstigenkänning.

Jag gissar att de borde sparka fler mjukvarutvecklare och anställa fler kiselutvecklare

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Undra hur lång tid det dröjer tills källkoden läcker och det snarare används för att filtrera bort politiska åsikter.

/Foliehatt av

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när ubisoft hade chat censur på rainbow six siege. Smartskaften berättade inte ens vilka ord det var och använder man bara ett ord blir man kickad från matchen och kan inte spela en ny på 5mim. Fortsätter man blir väntetiden längre.

Blev lurad en gång när en spelare frågade "What is the name of Cartmans superhero character" och jag gladeligen svarade "coon". Blev kickad och hade INGEN aninging om varför.

Googlade och fick lära mig ett nytt skällsord, tack ubisoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Intressant att "N-word" inte är inkluderat i "Racism and Xenophobia".

Kan ju bero på att ordet betyder svart på många språk och är från början inget dåligt ord. i svenska ordlistan står det att det kan uppfattas som stötande och inte att det är förbjudet eller rasistiskt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

"Banter" är främsta anledningen till att jag inte tillåter vår grabb att spela Fortnite. Om du bidrar till den tycker jag att du bör tänka om.

banter
/ˈbantə/
noun
the playful and friendly exchange of teasing remarks.

§1
Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

De som inte vill ha filtret behöver ju inte slå på det. Gillar idén skarpt. Det är väldigt bra att det är mottagaren inn inte avsändaren som får välja vad som hörs och inte. Då kan folk ha vilja avsikter de vill men det är mottagaren som bestämmer om denne vill lyssna eller ej. Ingen säger att man inte får säga vad man vill. Det handlar bara om att du som sändare inte längre sitter med den tvingande makten för hur budskapet tas emot. Det är klart det är något bra i detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare att Nintendo skulle våga slå på VOIP-service på sin plattform.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI