Intels "Bleep" ska censurera röstchatt i realtid

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av EagiZ:

Slippery slope detta.

Användaren får välja vad den inte vill höra -> Filtret blir allt bredare, kanske påverkat av någras politiska ställning -> Något mediaspinn på att någon sagt något felaktigt i ett känt spel -> Kända spelet tvingar på filtret för alla spelare -> ... -> Filtret blir standard i alla multiplayer-spel -> Blir standard i Discord eller vad som då är den största VOIP-tjänsten.

Visst, funktionaliteten låter harmlös i sig men dessa saker missbrukas alltid. Kunde man garantera att enbart första steget i mitt föreslagna händelseförlopp sker så hade jag varit för detta men aldrig att det slutar där. Dessutom lär troll gå runt filtret på diverse kreativa vis.

Jag vet inte riktigt. Det är ett valfritt filter.

Det är väl ungefär som att jag har ett skräpfilter i min e-post liksom.
Eller antivirus på datorn.
Eller att jag kan ansluta mig till Nix för att slippa telefonförsäljare.

Huvudsaken är ju att lösningen sker på mottagarens ände. Inte avsändaren. Och förstås att det är helt frivilligt.
Vill man fortsätta spy ur sig otrevligheter och dödshot etc så är man ju fri att fortsätta med det hela dagen lång. Den här tekniken gör inget för att förändra det.

Om någon vill hoppa in och spela ett spel och inte är taggad på att bli mordhotad eller förnedrad så är det väl bra om den personen kan välja att slippa.

Lösningen att inte spela eller att lära sig att tåla det är för mig ungefär lika dålig som att lösningen på virus till datorer skulle vara att sluta använda en dator eller bara lära sig att leva med en dator nerlusad med trojaner. Eller att lösningen på spam är att inte ha ett mailkonto. Osv

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tveksam till AI censur, dock så tycker jag att det kan finnas en anmäl funktion och att vid för många anmälningar så riskerar personen att bannas likt vid fusk.

Permalänk
Medlem

Vi får se. Blev bannad från tyska servar då digitalPast förkortades dP med iden Lemniskata. (ligande 8an)
Då jag var lite mer ny kläckt fattade jag inte varför jag inte fick skriva i WoW.
Fick är ju fuck på tyska så ja mina meningar då fick samt några andra vanliga ord i svenskan försvann.
Som hur fick du den?
Vad fick du från bossen mm.
Tror jag lyckades stava fel på hitta så det vart något men minns inte så klart där.
Vi får se hur det fungera verbalt. Mer intresserad av lagget/fördröjningen det kan ge.
"kolla bakom dig!" "Va? det var 500ms någon var bakom mig."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, jag kan tycka att folk kanske ska följa de regler spelmakare sätter upp, såsom att inte vara otrevliga i röstkommunikationen.
Nu är detta ju inte censur dock

Och vem bestämmer vad som är otrevligt? Värdegrunden? Muuuaaahaaa....

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

Det är skrämande hur många vill överlåta allt för mycket makt till en AI utan någon form av mänsklig granskning bakom det.

Starta en egen chattjänst då, som du betalar för, där alla är välkomna och moderera den sedan själv för hand.

GL HF

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Meningslöst men amerikaner gillar ju sin censur, tycker själv att det är extremt störande i nästan alla sammanhang där det används.

Jag håller med, fast amerikaner har mer yttrandefrihet än oss, genom deras "1st amendment", men det är Big Tech i USA som älskar att censurera folk nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Och vem bestämmer vad som är otrevligt? Värdegrunden? Muuuaaahaaa....

.

Säger du något till mig som jag blir ledsen över då är det du som gjort det. Ditt ansvar och du borde be om ursäkt.
Sen att det låter på sig som att du vill fortsätta vara ett rumphål det får stå för dig.

Att kalla folk för snöflinga eller känslig är bara ett sätt att fortsätta vara otrevlig och inte ta ansvar.
Förstår inte alla som vill vara otrevliga. Hade vi träffats ansikte mot ansikte då hade de inte vågat.

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt när spel censurerar svenska ord som slut. Ser verkligen fram emot samma sak över röst chat.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Säger du något till mig som jag blir ledsen över då är det du som gjort det. Ditt ansvar och du borde be om ursäkt.
Sen att det låter på sig som att du vill fortsätta vara ett rumphål det får stå för dig.

Att kalla folk för snöflinga eller känslig är bara ett sätt att fortsätta vara otrevlig och inte ta ansvar.
Förstår inte alla som vill vara otrevliga. Hade vi träffats ansikte mot ansikte då hade de inte vågat.

Det finns gott om rövhål i världen som utan att bry sig för fem öre skulle kunna säga något ordentligt otrevligt till dig ansikte mot ansikte.
Vissa bryr sig helt enkelt inte.

Visst, det hade varit trevligt om folk inte ville säga elaka saker till andra men man kan också till viss del välja hur man påverkas av det. Det gäller så klart för mer än elakheter man får utstå.
Hur ens eget psyke påverkas av yttre och inre faktorer är intressant och spontant tror jag fler skulle må bra av att lära sig mer om det.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Låter som en fantastisk idé. Vill folk slippa bli kallade för diverse otrevligheter så har de mer än all rätt att slippa det.
Inkludering är bara positivt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

gud ja, jag är en sån snowflake för jag gillar idén av ett filter som låter mig slippa höra hur individer online ska våldta och mörda mig såfort jag öppnar munnen i voicechat i spel. riktig "snowflake".
/s

Va fan spelar du för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Va fan spelar du för spel?

detta händer dagligen i cs blandannat.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av gkod:

Va fan spelar du för spel?

Du ska höra vad folk säger till min 12-åriga dotter i diverse mp-spel.
Kom sen och säg att mjukvaran är en dålig idé

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det finns gott om rövhål i världen som utan att bry sig för fem öre skulle kunna säga något ordentligt otrevligt till dig ansikte mot ansikte.
Vissa bryr sig helt enkelt inte.

Visst, det hade varit trevligt om folk inte ville säga elaka saker till andra men man kan också till viss del välja hur man påverkas av det. Det gäller så klart för mer än elakheter man får utstå.
Hur ens eget psyke påverkas av yttre och inre faktorer är intressant och spontant tror jag fler skulle må bra av att lära sig mer om det.

Absolut skulle folk kunna säga något men det är oftast inte lika grovt eller lika många.

Jag vågar påstå att du inte kan välja hur du ska påverkas. Blir du ledsen eller glad då blir du det. Sen hur du ska hantera det och gå vidare är en annan sak.
Vissa är snabbare att reagera än andra.

Sen är många killar/män stänger inne allt och går omkring och leker macho och tror att de är okänsliga och alla andra är töntar. Tyvärr med resultatet att många tar livet av sig.

Men det kanske var det du syftade till i sista stycket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

En random svordom ut i luften är inte problemet. Problemet är när du direkt riktat till dig får kommentarer som "du är fan helt värdelös på allt, gå och häng dig" och "jag önskar dig cancer och att hela din familj dör i en brand". DET är problemet.

Jag tror inte att det hjälper att censurera vissa ord. Det är tonfallet i det som sägs som är problemet.

"du är fan helt bleep på allt, gå och bleep dig" och "jag önskar dig bleep och att hela din familj bleep i en brand"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Absolut skulle folk kunna säga något men det är oftast inte lika grovt eller lika många.

Jag vågar påstå att du inte kan välja hur du ska påverkas. Blir du ledsen eller glad då blir du det. Sen hur du ska hantera det och gå vidare är en annan sak.
Vissa är snabbare att reagera än andra.

Sen är många killar/män stänger inne allt och går omkring och leker macho och tror att de är okänsliga och alla andra är töntar. Tyvärr med resultatet att många tar livet av sig.

Men det kanske var det du syftade till i sista stycket?

Jag tror det finns en viss fara med att aldrig utsättas för otrevligheter. Självklart behöver vi finna någon form av balans men det är inte heller bra för psyket att aldrig uppleva sådant vi inte tycker om.
För att vi ska kunna lära oss att hantera dessa otrevligheter behöver vi också utsättas för dem. Tror inte det är bra för en individ att helt skydda sig från otrevligheter och sen inte veta hur man kan lära sig att hantera sådana situationer.
Om vi aldrig behöver uppleva hårda och skitiga situationer, hur kommer vi då reagera när vi väl hamnar där?

Mina upplevelser har format mig till den jag är idag.
Jag fick utstå en hel del mobbing i ung ålder så jag vet hur ont det gör. Personligen skulle jag inte vilja bli av med den upplevelsen för den har lärt mig att jag inte vill behandla människor på liknande vis.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jeppe109:

Jag tror det finns en viss fara med att aldrig utsättas för otrevligheter. Självklart behöver vi finna någon form av balans men det är inte heller bra för psyket att aldrig uppleva sådant vi inte tycker om.
För att vi ska kunna lära oss att hantera dessa otrevligheter behöver vi också utsättas för dem. Tror inte det är bra för en individ att helt skydda sig från otrevligheter och sen inte veta hur man kan lära sig att hantera sådana situationer.
Om vi aldrig behöver uppleva hårda och skitiga situationer, hur kommer vi då reagera när vi väl hamnar där?

Mina upplevelser har format mig till den jag är idag.
Jag fick utstå en hel del mobbing i ung ålder så jag vet hur ont det gör. Personligen skulle jag inte vilja bli av med den upplevelsen för den har lärt mig att jag inte vill behandla människor på liknande vis.

Fast vi pratar inte om att blockera ut allt otrevligt som existerar, vi pratar om en fullt frivillig mjukvara som kan hjälpa barn, unga m.fl att spela spel online utan att verbalt trakasseras av främlingar.

Exponering för svordomar, mobbing, sexuella trakasserier, olaga hot osv kommer att fortsätta existera (tyvärr)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Somliga slåss tappert mot halmgubbar och väderkvarnar i tråden Underhållande att se.

Tycker det låter fantastiskt att det inom kort kommer finnas ett frivilligt filter mot otrevligt beteende och låg-IQ idioti, ju snabbare det implementeras desto bättre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du ska höra vad folk säger till min 12-åriga dotter i diverse mp-spel.
Kom sen och säg att mjukvaran är en dålig idé

Ja låter ju inte bra, jag kanske bara spelar muppspel som inte har så toxic community

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Va fan spelar du för spel?

Cs, cod, battlefield, gta, rdro.
Finns gott om det i många spel.
Fått stå ut med det så länge som jag spelat online, så typ från 08. Det är inte något som hänt enstaka gånger heller. Händer ofta.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast vi pratar inte om att blockera ut allt otrevligt som existerar, vi pratat om en fullt frivillig mjukvara som kan hjälpa barn och unga att spela spel online utan att verbalt trakasseras av främlingar.

Jag är inte emot tanken eller användandet av en sådan produkt.
Men jag tror definitivt att det är värt att tänka på och prata om vad som skulle kunna hända i framtiden om liknande produkter blir tillgängliga.

Headset med liknande funktion för vardagligt bruk?
Är det något vi vill ha och tror kommer att vara hälsosamt i längden?

Att byta ut verkligheten mot sin egen skräddarsydda version.
Hur långt bör vi ta det?

Väljer vi att behandla symptom och ger upp på att behandla rotorsaken?
Det är mycket intressanta ämnen att diskutera i min mening.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Finns en relativt ny film jag inte mins namnet på där alla är chipade och om någon inte gillar dig kan dom blockera dig så kan du inte se individen rent fysiskt, blir bara en siluet.

Om jag inte mins fel så blir typ huvudkaraktären globalt banad av typ alla så han kan inte se dom, och som bonus mutar det rösterna också.

Så om han så hade velat kan han inte komunicera med någon.

Låter som ett avsnitt av Black Mirror. Tycker jag känner igen det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av gkod:

Ja låter ju inte bra, jag kanske bara spelar muppspel som inte har så toxic community

Hade det varit så väl, vi snackar minecraft, Roblox och någon sorts hästspel, dvs inget tävlingsinriktat.

Lite tröttsamt att behöva sätta upp privata servrar och administrera discordgrupper etc för att folk känner det är väldigt viktigt att man inte ska få ”censurera” och inkräkta på ”yttrandefriheten”/folks ”rättighet” att prata snusk med 12-åriga tjejer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

Det är skrämande hur många vill överlåta allt för mycket makt till en AI utan någon form av mänsklig granskning bakom det.

Ingen fara, det är människor som sätter filtren som ska användas. Lustigt nog kan jag redan gissa en del av hur det ska utformas.

Hat mot vita-OK
Hat mot färgade-inte OK
Aborter-OK
Abortmotstånd-inte OK
Mer invandring-OK
Mindre invandring-inte OK
Höjda skatter-OK
Sänkta skatter-inte OK
Mohammed-OK
Jesus-inte OK
Argument för vaccinering-OK
Argument mot vaccinering-inte OK

Jag skulle kunna fortsätta länge, men det kanske räcker med exempel nu.

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Det jag hör är inte "filter". Utan snarare så är det "övervakning av användarna". Som alltid med övervakning så lindar man in det i något som är enkelt för massan att godta.

"De som inte vill ha filtret behöver inte slå på det." Kan man även välja bort att allt man säger analyseras av en AI?

Bra poäng. Någon nämnde ändamålsglidning. Hur fungerar det ifall den mottagande parten är den med "AI-delen", hur skall den sändande parten kunna vara säker att dennes röst inte analyseras?

Skrivet av Spelaspel:

Det finns redan, heter mute i de flesta spel Ingen lust att lyssna på någon som sitter och gapar svärord i voicechat varken med eller utan censur.

This. Folk som skriver att du skall avinstallera, suger, begå självmord eller vill k****a dina släktningar (oftast mamma av någon konstig anledning - Freud? Hallå?) är sällan värda att lyssna på i någon större utsträckning ändå, så kan lika gärna mute:a allt de säger.

Skrivet av ItsLea:

iinte för att vara sån, men jag har fått stå ut med min fair share av nasty personer i onlinespel, mordhot, hot om våldtäkt, you name it. jag tycker inte att detta är en helt dålig idé, hade varit roligt att faktiskt kunna ha på voice chat i spel och prata för en gång skull utan att behöva vara beredd på att få stå ut med hot.

Jag önskar också att du kunde få spela i fred med civiliserade, väluppfostrade människor utan att behöva utstå sån skit. Till en början kan föräldrar ta sitt ansvar som just föräldrar och uppfostra sina barn ordentligt.

Skrivet av pa1983:

Finns en relativt ny film jag inte mins namnet på där alla är chipade och om någon inte gillar dig kan dom blockera dig så kan du inte se individen rent fysiskt, blir bara en siluet.

Om jag inte mins fel så blir typ huvudkaraktären globalt banad av typ alla så han kan inte se dom, och som bonus mutar det rösterna också.

Så om han så hade velat kan han inte komunicera med någon.

Black Mirror - White Christmas. Svinbra avsnitt.

Slutligen, som någon också påpekade gäller att 99% av alla som uppför sig dåligt på nätet och särskilt i spel inte skulle våga säga ett pip ifall de faktiskt stod öga mot öga med den mottagande parten. Resterande 1% är s.k. rövhål och finns tyvärr överallt.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Löjligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

"Banter" är främsta anledningen till att jag inte tillåter vår grabb att spela Fortnite. Om du bidrar till den tycker jag att du bör tänka om.

Nu är det upp till dig hur du uppfostrar dina barn men dom måste lära sig bemöta konfrontation, något som svenskar verkar generellt ha svårt med.

Vet inte hur det var för andra men om jag vågade använda visst språk utan kontext eller om det var rent oacceptabelt i hemmet eller liknande hade nog mina föräldrar en och annan sak att säga om frågan, konsekvenser fanns och på det sättet lärde jag mig balans.

Jag spelade cs och wow i ung ålder, situationen är inte unik idag, skillnaden är hur man bemötte det.

Jag vill inte spekulera för mkt men jag har en teori om varför den yngre generationen verkar ha betydligt svårare med vissa sociala sammanhang.

Att kunna snacka skit är en viktigt egenskap, att kunna slåss det med, oavsett om folk blandar idealism med praktik eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Bra poäng. Någon nämnde ändamålsglidning. Hur fungerar det ifall den mottagande parten är den med "AI-delen", hur skall den sändande parten kunna vara säker att dennes röst inte analyseras?

This. Folk som skriver att du skall avinstallera, suger, begå självmord eller vill k****a dina släktningar (oftast mamma av någon konstig anledning - Freud? Hallå?) är sällan värda att lyssna på i någon större utsträckning ändå, så kan lika gärna mute:a allt de säger.

Jag önskar också att du kunde få spela i fred med civiliserade, väluppfostrade människor utan att behöva utstå sån skit. Till en början kan föräldrar ta sitt ansvar som just föräldrar och uppfostra sina barn ordentligt.

Black Mirror - White Christmas. Svinbra avsnitt.

Slutligen, som någon också påpekade gäller att 99% av alla som uppför sig dåligt på nätet och särskilt i spel inte skulle våga säga ett pip ifall de faktiskt stod öga mot öga med den mottagande parten. Resterande 1% är s.k. rövhål och finns tyvärr överallt.

Tack! Hoppas att vi kan komma dit någon gång.
Är ju iallafall mycket bättre nu än för några år sedan, så det går åt rätt håll.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Det jag hör är inte "filter". Utan snarare så är det "övervakning av användarna". Som alltid med övervakning så lindar man in det i något som är enkelt för massan att godta.

"De som inte vill ha filtret behöver inte slå på det." Kan man även välja bort att allt man säger analyseras av en AI?

Var är belägen för att allt man säger lagras och analyseras långsiktigt och kan knytas till specifika individer. Jag är vän av integritet. Men jag tycker lika illa om fenomenet att varje integritetskränkning automatiskt motiveras med hot om terrorism, pedofili etc som jag gör om fenomenet att allt som har med AI att göra automatiskt tolkas som om det sker med dolda avsikter om övervakning. OM det nu är så att själva syftet egentligen är att kartläggs och övervaka folk är det naturligtvis förjävligt. Men sålänge det saknas ens något som påminner om en tillstymmelse till antydan till bevis för detta så tänker i alla fall jag chilla lite med cynismen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Fast vi pratar inte om att blockera ut allt otrevligt som existerar, vi pratar om en fullt frivillig mjukvara som kan hjälpa barn, unga m.fl att spela spel online utan att verbalt trakasseras av främlingar.

Exponering för svordomar, mobbing, sexuella trakasserier, olaga hot osv kommer att fortsätta existera (tyvärr)

Det kanske finns en mening med att lära sig konfrontera andra i en trygg och säker miljö över internet.
Annars kommer hon ändå oförberedd råka ut för det ute i verkligheten förr eller senare.

§1