Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jag vill inte var elak nu. Men börja kännas att du inte direkt vet vad coilwhine är. [...]

Nja, han har rätt i att coil whine beror på att en spole (eller flera) fysiskt vibrerar när ström flödar genom dem och därmed ger upphov till ett högfrekvent ljud. De är därmed mindre sannolika att fångas upp som störningar i ljudet.

Med det sagt så fångades ju någon form av missljud upp, men vet du att det faktiskt var motsvarande ljud som du hörde själv i form av coil whine?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Visa gånger säger de att det kan försvinna eller då bli mindre.
Ja jag kan säga. Mitt ökar mer och mer ju längre tiden går. Mer och mer för var månad.
Sen mitt gamla 1080 kort som jag hade. Precis innan kortet börja spöka sen la av helt.
Fick mycket mer coil whinet. precis när den börja bråka. Sen det man läser. spolarna går inte sönder. okej då säger vi det.
Rörliga saker går sönder. Fråga mig jag vet.

Du verkar faktiskt inte veta ett dugg om någonting av det du tror dig veta

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av williamwojin:

https://www.youtube.com/watch?v=JcDD6PEzfO0

la upp video via min frus Youtube får höja ljudet då jag spelar in med mobil och håller för så man inte tar för mycket vindljud

Skulle jag sitta nära detta skulle jag bli galen. Sen då om man är en person som gillar ha en tyst dator, sen lägger mycket pengar på det.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Du verkar faktiskt inte veta ett dugg om någonting av det du tror dig veta

Du får nog googla lite det står överallt. Om du ser. Finns andra som har exakt samma problem. Även på denna tråd.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Nja, han har rätt i att coil whine beror på att en spole (eller flera) fysiskt vibrerar när ström flödar genom dem och därmed ger upphov till ett högfrekvent ljud. De är därmed mindre sannolika att fångas upp som störningar i ljudet.

Med det sagt så fångades ju någon form av missljud upp, men vet du att det faktiskt var motsvarande ljud som du hörde själv i form av coil whine?

Ja jag vet. Men det man hör från Grafikkortet, när man spelar då. Man hör exakt samma i hörlurarna då. Hur den då signaturen förändras medan man då gör något i spelet. Då titta i menyer, sitta olika håll i spelet. Då olika saker. Samma man hör vid spolarna att de förändras hela tiden.
Sen nu om man ska hålla på att diskutera, hur eller var eller något. Sen då säga inte alls. ja jag vet inte. har hat detta på två datorer. Sen nu att jag kan få bort det genom inte skruva fast ljudkortet. Sen hur kan det vara så. Då skulle det var kul att höra era åsikter. Sen någon säger totalt fel. Sen att det inte är så. Så 6 år tid finns inte då för mig. Sen såg vi ju andra med upplever samma som mig här i tråden.
Jag skrev med. det som jag själv satt med ett stort frågetecken. Då när jag inte skruvar fast ljudkortet. jag här. Jag vet att det stör på kablar man drar vid test kring grafikkortet. Då luftburet.
Men mitt kommer ju genom datorlådan och plåten. Snacka om att bli lite frågande här. Så någon stans på moderkortet och sen genom distanserna ut i lådan sen då till ljudkortet. Jag. Ja ha, va fa.........
Men jag har ju lösningen så jag är klar.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja jag vet. Men det man hör från Grafikkortet, när man spelar då. Man hör exakt samma i hörlurarna då. Hur den då signaturen förändras medan man då gör något i spelet. Då titta i menyer, sitta olika håll i spelet. Då olika saker. Samma man hör vid spolarna att de förändras hela tiden.
Sen nu om man ska hålla på att diskutera, hur eller var eller något. Sen då säga inte alls. ja jag vet inte. har hat detta på två datorer. Sen nu att jag kan få bort det genom inte skruva fast ljudkortet. Sen hur kan det vara så. Då skulle det var kul att höra era åsikter. Sen någon säger totalt fel. Sen att det inte är så. Så 6 år tid finns inte då för mig. Sen såg vi ju andra med upplever samma som mig här i tråden.
Jag skrev med. det som jag själv satt med ett stort frågetecken. Då när jag inte skruvar fast ljudkortet. jag här. Jag vet att det stör på kablar man drar vid test kring grafikkortet. Då luftburet.
Men mitt kommer ju genom datorlådan och plåten. Snacka om att bli lite frågande här. Så någon stans på moderkortet och sen genom distanserna ut i lådan sen då till ljudkortet. Jag. Ja ha, va fa.........
Men jag har ju lösningen så jag är klar.

Ok, det är ju lite intressant att det ljud följer med även in i hörlurarna. De gånger genom åren som jag haft coil whine på grafikkort (oftast mestadels i menyer där man får löjligt hög FPS) har detta inte påverkad ljudet i högtalarna.

Bevisligen händer det ju i ditt fall dock. Att ljudet ändras baserat på musrörelser etc. är normalt för coil whine så det matchar ju också. Det är lite fascinerande att det hjälper att inte skruva fast ljudkortet, men är bra om du hittat en fungerande lösning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Ok, det är ju lite intressant att det ljud följer med även in i hörlurarna. De gånger genom åren som jag haft coil whine på grafikkort (oftast mestadels i menyer där man får löjligt hög FPS) har detta inte påverkad ljudet i högtalarna.

Bevisligen händer det ju i ditt fall dock. Att ljudet ändras baserat på musrörelser etc. är normalt för coil whine så det matchar ju också. Det är lite fascinerande att det hjälper att inte skruva fast ljudkortet, men är bra om du hittat en fungerande lösning.

Grejen det jag har hela tiden trott eller tänkt. Ja dålig skärmning på Ljudkortet. Men sen en dag tänkte jag köra en total felsökning. Höll då på med mängder med metoder. Då när jag börja sätta isolering tejp på ljudkortets front. Då försvann problemen. Jag ja ha hm!!!!!! . Sen köpte jag en låda. Jag satt i ljudkortet för jag hade inte bestämt vilken PCI jag ska ha den på. Men jag hade ingen isolerings tejp på. Så när jag skulle spela så var det borta. Helt frågande var man. Fronten ligger på ju. !!!!!!!!!!! det var ju bra tyckte jag. Ja jag har en ny låda. men ärligt talat plåt o plåt. Samma skit. Men sen vill jag helst ha ljudkortet fast. Så jag skruvade på fast den. Sen tänkte jag inte mer på det. Sen en dag jag skulle spela igen. Då var skiten tillbaka. Ja ha då vet jag vad jag ska göra. Men allvarligt talat. Ja jag säger inget jag har lösningen. Bara roligt vad ni kommer med. Så ju att en kille här upplever samma som mig.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det du beskriver låter inte som coilwhine, utan beror sannolikt på dålig kretsdesign av moderkortstillverkaren där de integrerade ljudkretsarna på moderkortet inte är tillräckligt isolerade från resten av datorn.

Har du testat att använda ett ljudkort?

Då är ju frågan. Jag körde med ett Asus moderkort. Men jag har bytta över till mitt Gigabyte som jag hade liggande. Samma störningar på bägge moderkorten. Dålig kretsdesign. Nej tror inte det.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.